LPi probleem vervolg: Het elektronische puzzeltje. Edit: Metingen verricht

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2012 22:38 #1092096 door Peter van Luijk
Ola allen,
Maar eens een nieuw draadje starten aangaande mijn lpg-probleem.
Vanmiddag had ik even tijd en mocht langskomen bij AGIN in Rotterdam.
Gratis en voor niets aan de uitleescomputer gehangen, top service! En dat bij een eerste bezoek.
Het blijkt dat er een deel van het systeem niet meedraait/niet goed wordt aangestuurd.  Van de twee injectiesystemen die hij uitleest, per twee cilinders, kwam er van een systeem geen signaal terug. Gevolg, direct of indirect is dat er daardoor benzine mee geinjecteerd wordt en de boel slecht loopt. Helemaal kon ik het niet volgen, moet ik bekennen.
Hij vermoedt een draadbreuk ergens in het systeem. Nu ben ik einde van de middag al even gaan meten tussen injectorconnectoren, accu en computerstekker.
Hier trof ik een aantal dingen aan die ik niet thuis kan brengen. Nu is elektra ook niet mijn sterkste kant, maar ik moet er toch maar een keer aan geloven.
In eerste instantie kon ik vier posities herlijden op de computerstekker die direct spanning krijgen, met contact uit. Later had ik er nog maar drie.
Ook heb weerstanden gemeten waarmee ik injector aanstuurposities kon herleiden, alsmede de terugloop van dit signaal.
Op een draad, vanaf een van de vier zekeringen die nog voor de computer zitten, vond ik een weerstand, terwijl de rest nul aangaf.
Ook leek ik tussen stekker en connectoren soms zelfde posities op de stekker terug te vinden.
Ik raak nu zelf het spoor een beetje bijster en ga morgen nog eens gestructureerd alles nameten, maar weet ook niet wat ik mag verwachten.
Heeft er iemand een schema van waar spanning op moet lopen en welke posities wat inneemt op de grote computerstekker?
Het betreft een vialle lpi volgsysteem op een 2.3 IC redblock in mijn 940 estate.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-03-2012 22:44 #1353269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hier
<a href="/node/872" target="_blank">Hier</a> staan meerdere schema's. Bij mij was het bovenste schema uit het rijtje bijlages van toepassing. Uitgaande van het bovenste schema zou je op de witte (pen 8 op LPi computer stekker) en de bruine ader (pen 9 LPi computer stekker) moeten meten op weerstand tussen pen 8 en het onderbreekrelais en pen 9 en het onderbreekrelais. Eventueel de soldeerverbinding dussen ECU en onderbreekrelais opzoeken (in connectorblok onder de bobine) en dan meten tussen die soldeerverbinding en pen 8 of 9.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
26-03-2012 23:09 #1353272 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Dat schema staat ergens ...
Ik heb het ooit eens gepost ...
Ergens
Ooit

Ik zie nu pas dat Henk ook al heeft gereageerd.
Het is dus de bovenste die ik ooit eens gekregen heb bij de dealert hier in Hilversum

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 08:32 #1353289 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bovenstaande bericht
Bovenstaande bericht van mij had ik snel getypt, vriendin begon al te roepen dat ik de computer uit moest zetten. Als ik het wat meer stap voor stap zou moeten beschrijven hoor (lees) ik het wel.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 10:05 #1353295 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Schema gevonden
Lijkt inderdaad wel de goede te zijn.
@ Henk: Wat betreft het stappenplan, graag iets meer toelichting, dan begrijp ik waarschijnlijk iets beter wat ik doe.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 10:19 #1353297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Agin
Mooi peter dat je bij Agin zo aan de computer kon zonder kosten, kost normaal op het vrijdag avond "spreekuur" 25 euro.
Wel een goede service zo te horen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 10:44 #1353300 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om
Om te beginnen is het denk ik handig om even te checken welk schema bij jou van toepassing is. Heb jij dat vierkantie LPG-GPL knopje met rood/groen ledje in de rechterbovenhoek en LPG niveauaanduiding via benzinemeter ? Of zo'n ander systeem met een grotere knop en aanduiding van hoeveelheid LPG via een stuk of wat (4 of 5) ledjes ?

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 10:45 #1353301 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Het eerste
klein vierkant rood/groen led schakelknopje en niveauindicatie via originele benzinemeter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 11:52 #1353304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine
De benzine injectoren worden per twee afgeschakeld door het onderbreekrelais. Als het onderbreekrelais spanning krijgt, dan worden de benzineinjectoren onderbroken. Als er geen spanning op staat, wordt er dus benzine ingespoten. Op die manier is het gassysteem failsafe gemaakt; als alle spanning van het gassysteem af is (4 zwevende zekeringen er uit), dan wordt er altijd benzine ingespoten.
Als er tijdens rijden op LPG ook benzine wordt ingespoten door twee benzinjectoren, dan is het onderbreekrelais defect. Bij een draadbreuk in de voeding van dit relais zouden alle benzineinjectoren gaan inspuiten.
Als de motor draait op gas, moet je de benzineinjectorstekkers los kunnen maken zonder dat dit de motorloop beïnvloedt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2012 12:09 #1353305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet helemaal
Wat je zegt klopt wel, maar is volgens mij niet helemaal volledig.
Wat het onderbreekrelais OOK doet is het signaal van de ECU naar benzine injectoren doorsturen naar de LPE (LPG computer) die dit als input gebruikt. De uitgang van de ECU is één draad voor alle 4 de injectoren, de LPE verwacht echter 2 injectorgroepen. De draadjes voor die twee injectorgroepen kun je gewoon aansluiten op de ene draad vanaf de ECU. Als echter één van die twee draadjes van de injectorgroepen niet goed binnenkomt op de LPE dan kan de LPE daar niet mee overweg. Dat lijkt hier het geval te zijn.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC