lpg overschakelen bij koude
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
twee keer een bevroren verdamper gehad. 'Kwestie van meteen goed doorstarten.
Keteltje water over de verdamper en rijden maar
Benzine tanken wij dus eigenlijk nooit. 'enkele keer als het gas op is...
Peter
Lobbes b230F 740'90
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- het is -4 en ik rij weg: lampje brandt niet
- na 20 km met lampje uit even op de parkeerplaats: binnen 1 minuut gaat lampje kort knipperen en daarna groen branden....
Ik ga maar even langs de garage of ze dit ook wat korter kunnen zetten
Groet Sylvo
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus als je start op de LPG stand brandt/knippert het lampje niet, en als je even stilstaat zonder dat je aan de knop komt begint het opeens te knipperen om daarna over te gaan op ? Dat lijkt me een defect in de LPE. Dat lampje mag alleen continu rood of groen branden, en in sommige gevallen groen knipperen. Maar niet uit zijn....Met garage bedoel je de LPG specialist ? De Volvo garage kan er zelf niets aan doen, dan rijdt een monteur (je jij betaalt) de auto naar dezelfde LPG specialist...Als de LPE vervangen moet worden en je hebt nu nog geen G3 dan even vragen of ze dit meteen meenemen.sylvo schreef : Bedankt voor al jullie opmerkingen en ervaringen. De situatie is nu:
- het is -4 en ik rij weg: lampje brandt niet
- na 20 km met lampje uit even op de parkeerplaats: binnen 1 minuut gaat lampje kort knipperen en daarna groen branden....
Ik ga maar even langs de garage of ze dit ook wat korter kunnen zetten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zie bijgaand verhaaltje uit:
www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108862
Petrol start and switching time from petrol to LPG
All LPi cars start on petrol. After starting, the engine will run on petrol for some time prior to switching to LPG.Starting point of the LPi system is the conversion of the petrol injection time to an LPG injection time. The result is that injection takes place according to all values calculated by the original petrol computer, modified for the LPG fuel. This strategy applies to all operating conditions, including the cold start. When the petrol computer during idling applies mixture enrichment, this enrichment mainly depends on the temperature. The main arguments for enrichment are the increased friction resistance and fuel deposition on the cold cylinder wall and the valves. The latter argument does not apply for LPG, because the low boiling point ensures effective evaporation, even at low temperatures. Therefore, the injected LPG quantity is too high, which may cause the engine to stall. Consequently, the switching moment has been made depend on three factors: • The LPE surroundings temperature • The engine temperature • The signal from the l sensor <h2>The LPE surroundings temperature</h2> Beyond software version 205908 the outside air temperature (at the LPE) is measured. This is done with a NTC resistance inside the LPE. This extra parameter provides, in combination with the engine temperature and the l signal, a better determination of the engine temperature, The engine temperature Cold engine: If the engine has been stopped for more than 3 hours, the switching moment only depends on the outside temperature (LPE) and the delivered signal of the l sensor. The switching time for a cold engine is longer than for a warm engine. Example outside temperature -20 > time 240 seconds 0 > time 120 seconds 20 > time 60 seconds 40 > time 10 seconds Warm engine: If the engine has been stopped for less than half an hour, the engine has fixed switching time. This time is programmed for each application (±5 seconds, not affected by the l-sensor signal) Partially warmed up engine: If the engine is partially warmed up, the switching time is variable between 5 seconds and the cold engine switching time and is influenced by: • Outside- and/or engine temperature • Temperature of the l-sensor • Runtime of the engine in the last drive cycle • Elapsed time since the engine is stopped • Load during last drive cycle (e.g. idle in stead of 120 km/h) <h2>The l-sensor signal</h2> The l-sensor signal provides information on the mixture control under static conditions. When the signal is changing, it can be assumed that mixture control takes place in closed-loop. This means that no mixture enrichment takes place under static conditions. Under those circumstances it is possible to switch to LPG. When the l-sensor signal is of influence (cold start and partial warmed engine), the LPE checks if the l-sensor is regulating. When the LPE has detected 5 cycles, it satisfies the requirement concerning the item l-sensor temperature. When all requirements are met, the LPE switches to LPG. When no l-sensor signal is detected the LPE will switch after 3 to 5 minutes.
Een lampje wat niet brandt icm overschakelen na 20 km is dus niet goed.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- F.P.A.M. Schmiermann
- Nieuw lid
-
Ik zie in het draadje vooral aandacht voor de temperatuur. Wat echter ook van belang is bij LPI, is het signaal van de lambda sensor.
Bij mij duurde het op een gegeven moment wel meer dan vijf minuten voor ik op LPG reed. Na uitlezen van de LPE signalen tijdens het rijden viel me op dat de spanning van de lambda sensor vrij laag bleef. Mijn vermoeden was dus dat de sensor aan vervanging toe was. Maar het schoonmaken van de aardverbinding (naast de rechter koplamp, rotplek) en aanknijpen van een nieuwe faston (oude was zo rot als een mispel), bleek de echte oplossing. Nu ben ik weer binnen zo'n kilometer over op gas. Bij droge lucht eerder (nu dus na een paar honderd meter), bij regen of mist, na uiterlijk 1.5 kilometer. Waar dat verschil vandaan komt is me niet helemaal duidelijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
NieuwenhuizenBV in Rogat constateerde een te lage druk op het systeem en adviseert mij een nieuwe tank te plaatsen ( pomp is niet meer los te koop). Kosten, slik, 1072 euri. De pomp kan het nog een jaar doen maar zou ook met een week kunnen uitvallen.
Mocht iemand een goede twintank hebben liggen art 215070 dan hou ik me aanbevolen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.