lpg overschakelen bij koude

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 17:44 #1295983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch
Toch nog enige nuancering: Mijn LPi schakelt (gelukkig !) erg snel over. De benzineprijzen zijn natuurlijk het laaste jaar wel flink gestegen. Ik denk dat het tientjeswerk is, het verschil (positief dan wel negatief) over een jaar bekeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 19:13 #1295991 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasssss (verdamper)
ik rijd al 20 jaar met een dampgas installatie, nog nooit op benzine gestart,
twee keer een bevroren verdamper gehad. 'Kwestie van meteen goed doorstarten.
Keteltje water over de verdamper en rijden maar
Benzine tanken wij dus eigenlijk nooit. 'enkele keer als het gas op is...
 
Peter
 
Lobbes b230F 740'90

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 11:50 #1296054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koud hoor
Bedankt voor al jullie opmerkingen en ervaringen. De situatie is nu:
- het is -4 en ik rij weg: lampje brandt niet
- na 20 km met lampje uit even op de parkeerplaats: binnen 1 minuut gaat lampje kort knipperen en daarna groen branden....
Ik ga maar even langs de garage of ze dit ook wat korter kunnen zetten
 
Groet Sylvo

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 11:57 #1296055 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt niet

sylvo schreef : Bedankt voor al jullie opmerkingen en ervaringen. De situatie is nu:
- het is -4 en ik rij weg: lampje brandt niet
- na 20 km met lampje uit even op de parkeerplaats: binnen 1 minuut gaat lampje kort knipperen en daarna groen branden....
Ik ga maar even langs de garage of ze dit ook wat korter kunnen zetten

Dus als je start op de LPG stand brandt/knippert het lampje niet, en als je even stilstaat zonder dat je aan de knop komt begint het opeens te knipperen om daarna over te gaan op ? Dat lijkt me een defect in de LPE. Dat lampje mag alleen continu rood of groen branden, en in sommige gevallen groen knipperen. Maar niet uit zijn....Met garage bedoel je de LPG specialist ? De Volvo garage kan er zelf niets aan doen, dan rijdt een monteur (je jij betaalt) de auto naar dezelfde LPG specialist...Als de LPE vervangen moet worden en je hebt nu nog geen G3 dan even vragen of ze dit meteen meenemen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 13:47 #1296069 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overschakelen
Er hoort inderdaad altijd een lampje te branden, rood, groen of knipperend groen. Bij mij is het lampje groen gaan knipperen na het wisselen van de G2 computer naar G3. Overschakelen inderdaad als je boven de 1500 tpm komt of zo en dan het gas loslaat. Overschakelsignalen zijn inderdaad motortemperatuur, toerental en closed loop draaien. Buitenluchttemperatuur wordt pas bij latere LPE computers gemeten.Dat er niet op LPG gestart wordt heeft er ook mee te maken dat de LPE computer tamelijk dom is en gewoon de benzinecomputer volgt. Bij een steenkoude motor wordt er veel meer benzine ingespoten omdat er onderweg benzine condenseert (de oude choke functie). De LPE computer volgt gewoon en gaat in dat geval ook meer gas inspuiten. LPG condenseert niet en dus krijgt de motor teveel brandstof voor z'n kiezen en zou slechter kunnen gaan lopen.
Zie bijgaand verhaaltje uit:
www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108862

Petrol start and switching time from petrol to LPG

All LPi cars start on petrol. After starting, the engine will run on petrol for some time prior to switching to LPG.
Starting point of the LPi system is the conversion of the petrol injection time to an LPG injection time. The result is that injection takes place according to all values calculated by the original petrol computer, modified for the LPG fuel. This strategy applies to all operating conditions, including the cold start. When the petrol computer during idling applies mixture enrichment, this enrichment mainly depends on the temperature. The main arguments for enrichment are the increased friction resistance and fuel deposition on the cold cylinder wall and the valves. The latter argument does not apply for LPG, because the low boiling point ensures effective evaporation, even at low temperatures. Therefore, the injected LPG quantity is too high, which may cause the engine to stall. Consequently, the switching moment has been made depend on three factors: •          The LPE surroundings temperature •          The engine temperature •          The signal from the l sensor <h2>The LPE surroundings temperature</h2> Beyond software version 205908 the outside air temperature (at the LPE) is measured. This is done with a NTC  resistance inside the LPE. This extra parameter provides, in combination with the engine temperature and the l signal, a better determination of the engine temperature, The engine temperature Cold engine: If the engine has been stopped for more than 3 hours, the switching moment only depends on the outside temperature (LPE) and the delivered signal of the l sensor. The switching time for a cold engine is longer than for a warm engine. Example outside temperature   -20 &gt;        time    240     seconds 0 &gt;    time    120     seconds 20 &gt;    time    60       seconds 40 &gt;    time    10       seconds Warm engine: If the engine has been stopped for less than half an hour, the engine has fixed switching time. This time is programmed for each application (±5 seconds, not affected by the l-sensor signal) Partially warmed up engine: If the engine is partially warmed up, the switching time is variable between 5 seconds and the cold engine switching time and is influenced by: •          Outside- and/or engine temperature •          Temperature of the l-sensor •          Runtime of the engine in the last drive cycle •          Elapsed time since the engine is stopped •          Load during last drive cycle (e.g. idle in stead of 120 km/h) <h2>The l-sensor signal</h2> The l-sensor signal provides information on the mixture control under static conditions. When the signal is changing, it can be assumed that mixture control takes place in closed-loop. This means that no mixture enrichment takes place under static conditions. Under those circumstances it is possible to switch to LPG. When the l-sensor signal is of influence (cold start and partial warmed engine), the LPE checks if the l-sensor is regulating. When the LPE has detected 5 cycles, it satisfies the requirement concerning the item l-sensor temperature. When all requirements are met, the LPE switches to LPG. When no l-sensor signal is detected the LPE will switch after 3 to 5 minutes.  
Een lampje wat niet brandt icm overschakelen na 20 km is dus niet goed.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • F.P.A.M. Schmiermann
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 22:16 #1296315 door F.P.A.M. Schmiermann
Beantwoord door F.P.A.M. Schmiermann in topic late reactie
Sorry dat ik wat laat inhaak.
Ik zie in het draadje vooral aandacht voor de temperatuur. Wat echter ook van belang is bij LPI, is het signaal van de lambda sensor.
Bij mij duurde het op een gegeven moment wel meer dan vijf minuten voor ik op LPG reed. Na uitlezen van de LPE signalen tijdens het rijden viel me op dat de spanning van de lambda sensor vrij laag bleef. Mijn vermoeden was dus dat de sensor aan vervanging toe was. Maar het schoonmaken van de aardverbinding (naast de rechter koplamp, rotplek) en aanknijpen van een nieuwe faston (oude was zo rot als een mispel), bleek de echte oplossing. Nu ben ik weer binnen zo'n kilometer over op gas. Bij droge lucht eerder (nu dus na een paar honderd meter), bij regen of mist, na uiterlijk 1.5 kilometer. Waar dat verschil vandaan komt is me niet helemaal duidelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-12-2010 10:36 #1296949 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen temperatuur maar druk
Beste volvisten,
 
NieuwenhuizenBV in Rogat constateerde een te lage druk op het systeem en adviseert mij een nieuwe tank te plaatsen ( pomp is niet meer los te koop). Kosten, slik, 1072 euri. De pomp kan het nog een jaar doen maar zou ook met een week kunnen uitvallen.
Mocht iemand een goede  twintank hebben liggen art 215070 dan hou ik me aanbevolen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD