lpg overschakelen bij koude

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 16:01 #1295965 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Niet uit de boeken
Niet uit de boeken maar ik heb net gewoon even opgelet bij het dagelijks gebruik. Na koude start vanmiddag  was ie binnen 500-750 meter op LPI overgeschakeld.
Bij niet koude motor maar ook niet warm duurde het ook iets van 750 meter voor ie op LPI overging.
Toen gaan tanken en een kletsje met Chilm die er ook toevallig binnen kwam rijden. Bij het wegrijden, na denk ik 5 minuten stil staan, was ie binnen 50 meter = 5 a 8 seconden weer overgeschakeld op LPI.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 16:04 #1295967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Na
Na 30km pas, zoals bij de topicstarter, is er iets. LPi heeft volgens mij ook wat toeren nodig, hij schakelt volgens mij zo rond de 2000rpm of daarboven over. Maar het lijkt me dat je bij 30km rijden mimimaal wel 1x daar boven moet zijn geweest.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 16:36 #1295969 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Klopt Henk
Maar als je snel naar de snelweg gaat en daar op de cruise op 2500 toeren blijft rijden gebeurd er niets. Tenminste dat zou me niet verbazen. En als je boven een aantal toeren komt en de andere signalen staan nog niet op groen gebeurd er niets.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 16:42 #1295970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weetje

henk 940LPT schreef : Bij een "Volvo" LPi installatie (bij/door de dealer ingebouwd) brandt het lampje rood als je op benzine rijdt, en continu groen als hij op LPG rijdt EN continu groen als hij bezig is het LPG systeem gereed te maken. Dan kun je het dus inderdaad niet zien.

Dank Henk, dan heb ik dus een Volvo Vialle Lpi, vroeg het mij altijd al af.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 16:54 #1295971 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik had
Ik had eerst ook een Volvo LPi installatie. De officiele Volvo handleiding daarvoor staat overigens hier op de site :)

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-11-2010 17:21 #1295976 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Heb jij wel G3 Rob?
Heb jij wel G3 Rob?
Kan me niets voorstellen van het verschil tussen een volvo of Vialle installatie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 17:24 #1295978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic G2
@Wytze: G2, wil wel graag naar G3 i.v.m. de wb maar moet eerst weer even zo'n € 450,= voor sparen van mijn zakgeld daarvoor ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 17:24 #1295979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij zijn er hier wat
Volgens mij zijn er hier wat misverstanden hoe LPi/verdamper werkt.
Bij LPi gaat er vloeibaar gas van de tank naar de injectoren in je spruitstuk. De injectoren vernevelen het tot gas. Van vloeibaar naar gas kost warmte dus de injector koelt af. Als er niet voldoende omgevingswarmte is kunnen de injectoren bevriezen.
Bij een verdamper gaat er vloeibaar gas van de tank naar de verdamper. Daar wordt het omgezet in gas en dat gas wordt toegevoegd aan de inlaatlucht. Voor het omzetten van vloeibaar gas naar damp is ook alweer warmte nodig en daarom lopen er koelwaterleidingen naar je verdamper. Als de koelvloeistof te koud is en/of er onvoldoende stroming is van de koelvloeistof kan de verdamper beviezen.

Zelf heb ik overigens een G2 installatie met verdamper. Eens een keertje boven de +/-2000 toeren schakelt die om naar LPG. Afhankelijk van hoe je wegrijdt kan dat dus al na 25 meter... nou kost zo'n G2 installatie pakweg 30 Euro/mnd meer aan HSB maar volgens mij haal ik dat er makkelijk uit omdat ik nauwelijks op dure benzine hoef te rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 17:29 #1295980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 3 verschillen

Wytze schreef : Kan me niets voorstellen van het verschil tussen een volvo of Vialle installatie.

Er zijn 3 verschillen:
  • Je brengt je auto voor inbouw niet naar een Vialle dealer/inbouwstation maar naar de Volvo dealer
  • Je krijgt een "Volvo LPi" handleiding ipv een "Vialle LPi" handleiding
  • Het groene LED'je in het GPL/LPG brandt bij Volvo LPi alleen continu en kan dus niet knipperen zoals bij Vialle LPi om aan te geven dat het systeem over gaat schakelen naar LPG maar dat je nog wel even op benzine rijdt.
G2 of G3 kan met beide systemen omdat ze technisch 100% gelijk zijn. Ik weet niet of Volvo "Volvo LPi" (altijd) in heeft laten bouwen als G2 of G3. Mijn Volvo LPi is in 2001 ingebouwd als G2 systeem.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 17:36 #1295981 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt tegen denk ik

Janneman schreef : nou kost zo'n G2 installatie pakweg 30 Euro/mnd meer aan HSB maar volgens mij haal ik dat er makkelijk uit omdat ik nauwelijks op dure benzine hoef te rijden.

Denk dat dat tegenvalt....
Ik heb in 2008 en 2009 rond de 18dkm per jaar gereden. Daarbij heb ik beide jaren ongeveer 400 euro uitgegeven aan benzine per jaar. Dat is iets meer dan de korting op wegenbelasting bij G3 tov G2. IK heb echter in beide jaren 1500-1800km extra op benzine gereden. Dit zijn dus niet de korte stukjes voor overschakelen maar echte benzine km's tijdens vakanties etc, 100% op benzine gereden. Tijdens die 1500km heb ik minimaal 150 liter benzine gebruikt (1:10) en dat heeft me minimaal 150 euro gekost maar ik denk eerder rond de 200-250. Ik denk dat je flink meer moet rijden dan die 20dkm van mij om met G2 toch goedkoper uit te zijn als je het verschil wilt terugverdienen van "starten op benzine".

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC