- Berichten: 3
Blijft brandstofpomp benzine lopen tijdens rijden op LPG
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2018 00:10 #1451001
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Er
is geen lager in die situatie.
Want het lager is de benzine.
En een motor zonder lager gaat stuk.
Want het lager is de benzine.
En een motor zonder lager gaat stuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
28-11-2018 03:03 #1451003
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Jongens, wat een discussie.
Een pomp die droogloopt gaat stuk. Een pomp die niet droogloopt niet.
Het is ook aantoonbaar, zoals de ervaring leert. Een drooglopende pomp geeft het gegarandeerd na 100 a 200 kilometer op. Zou de pomp drooglopen en je zou na een kilometer of tachtig benzine in de tank gooien dan gebeurt het volgende: "Hoera, hij doet het gelukkig nog", Na enige tijd van enthousiasme gevolgd door een treurig: "Hij maakt ineens wel herrie."
Een bijverschijnsel van een te lege tank is dat metalen delen (tankelement) kunnen gaan roesten. En die roestdeeltjes verstoppen dan het filter in de tank en ook de collega onder de wagen. De laatste is overigens een drukpomp (3 bar) en slijt dan veel meer dan de in-tank pomp die geen druk hoeft te leveren maar alleen maar hoeft te zorgen dat er benzine bij de drukpomp komt. Met een paar liter valt er nog met zo'n wagen te rijden, maar wanneer het lampje van de meter nog niet is aangefloept krijg je het gebakje nooit meer gestart.
Het is ook aantoonbaar, zoals de ervaring leert. Een drooglopende pomp geeft het gegarandeerd na 100 a 200 kilometer op. Zou de pomp drooglopen en je zou na een kilometer of tachtig benzine in de tank gooien dan gebeurt het volgende: "Hoera, hij doet het gelukkig nog", Na enige tijd van enthousiasme gevolgd door een treurig: "Hij maakt ineens wel herrie."
Een bijverschijnsel van een te lege tank is dat metalen delen (tankelement) kunnen gaan roesten. En die roestdeeltjes verstoppen dan het filter in de tank en ook de collega onder de wagen. De laatste is overigens een drukpomp (3 bar) en slijt dan veel meer dan de in-tank pomp die geen druk hoeft te leveren maar alleen maar hoeft te zorgen dat er benzine bij de drukpomp komt. Met een paar liter valt er nog met zo'n wagen te rijden, maar wanneer het lampje van de meter nog niet is aangefloept krijg je het gebakje nooit meer gestart.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
28-11-2018 10:51 #1451013
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Exact wat fflunche aangeeft,
Exact wat fflunche aangeeft, met als resultaat wat Jur aangeeft...
Geen benzine = geen lager
En 5000 rpm en géén lager is een bijzonder slechte combinatie.....
Geen benzine = geen lager
En 5000 rpm en géén lager is een bijzonder slechte combinatie.....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-11-2018 11:47 #1451015
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Assen in een motor "zweven" wel degelijk in een oliefilm hoor. Her en der zitten boringen om de olie tussen de lagerschaaltjes en krukastap toe te laten.
Dat geldt voor krukassen, en nokkenassen en in het verleden draaiden tuimelaarassen ook in de olie middels boringen.
Versleten lagerschaaltjes betekent gewoon lagere oliedruk, er ontstaat teveel ruimte waardoor er een deel van de oliedruk verdwijnt.
Groeten,
Dat geldt voor krukassen, en nokkenassen en in het verleden draaiden tuimelaarassen ook in de olie middels boringen.
Versleten lagerschaaltjes betekent gewoon lagere oliedruk, er ontstaat teveel ruimte waardoor er een deel van de oliedruk verdwijnt.
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
28-11-2018 12:03 #1451018
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ton
Assen zweven niet. Niet als ze bijvoorbeeld met hydrodynamische lagers zijn uitgerust zoals glijlagers. De oliedruk in je motor is echt niet hoog genoeg om een krukas van 20 kilo te laten zweven schat ik.
Er zit wel een oliefilm tussen. Dat klopt. Maar goed "zweven" is wat anders dan zweven inderdaad. Jet typt het denk ik ook niet voor niets tussen quotjes.
Het is geen zweven zoals bedoeld word bij hydrostatische lagers.
Eigenlijk is er geen lager van ijzer of staal maar de vloeistof is het lager, en met voldoende druk op de vloeistof gaat de as zweven. Het gaat meer om de lagerfunctie hier,
Er zit wel een oliefilm tussen. Dat klopt. Maar goed "zweven" is wat anders dan zweven inderdaad. Jet typt het denk ik ook niet voor niets tussen quotjes.
Het is geen zweven zoals bedoeld word bij hydrostatische lagers.
Eigenlijk is er geen lager van ijzer of staal maar de vloeistof is het lager, en met voldoende druk op de vloeistof gaat de as zweven. Het gaat meer om de lagerfunctie hier,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
30-11-2018 01:14 #1451063
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic @reinier...boot(je)
Dat was vast in een benzinezee ook gelukt. Er is een filmje op internet te vinden van een tenger meisje dat alleen met spierkracht een olietanker van 400 meter lang vanaf de kade wegdrukt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-11-2018 12:33 #1451065
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olietanker
Dat filmpje kan niet echt zijn. Alleen al een klein beetje wind of stroming in het water heeft op het oppervlak van een 400 m lange olietanker een véél grotere uitwerking dan een mens ooit zou kunnen hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam