Blijft brandstofpomp benzine lopen tijdens rijden op LPG

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
19-11-2018 10:47 #1450795 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic En toch is het echt zo Mathy.
En toch is het echt zo Mathy.

Wanneer je er een beetje (online)onderzoek naar doet, zul je er achter komen waarom dit allemaal niet zo gevaarlijk is als dat het klinkt....




Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2018 23:10 #1450862 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Zou het
misschien eerder zijn dat de benzine die rondgepompt zorgt voor een koelend effect op de pomp ? En dat dat het is dat de pomp niet laat overlijden.
Ik meende dat benzine nou niet heel veel smerende eigenschappen heeft. Behoorlijk schraal spul.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-11-2018 10:47 #1450867 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik heb het niet in detail
Ik heb het niet in detail onderzocht, maar ik gok zo dat de brandstofpomp op hydrostatische lager draait.

Dan is de wel/niet smerende eigenschap van benzine niet meer zo belangrijk.
De as "zweeft" dan als het ware tussen het lagerhuis, en is rondom omgeven door benzine. Afhankelijk van de toepassing kan er met dergelijke lagers zelfs gewoon water gebruikt worden.

Het is vergelijkbaar met aquaplaning van je auto, alleen dan niet onder de banden maar 360 graden rondom de as.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2018 19:20 #1450907 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Aha
dat is een interessant gegeven.
Gaat dus niet om smering maar om dat het lager gedragen wordt door een vloeistof.
Smering door benzine leek mij al de grootste flauwekul eigenlijk.
Water smeert nog beter zowat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2018 17:04 #1450928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dragen door vloeistof
Dragen door vloeistof is toch hetzelfde als smeren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-11-2018 13:39 #1450938 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic boot
Smeren door water is best wel makkelijk. Ik had een klipper van 100 ton, als die in het dok lag kreeg ik hem nooit vooruit, maar in het water lukte dat easy. Ik den k dat het in benzine ook gelukt was.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2018 01:02 #1450951 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Dragen door vloeistof is toch hetzelfde als smeren?
Da's wel een scherpe opmerking.
Maar daarmee is niet elk lager een hydrostatisch lager net zomin als dat elke vogel een mus is maar wel elke mus een vogel.
Even wat research gedaan. Bij een hydrostatisch lager wordt er in het lager onder druk een vloeistof gepompt waardoor de as gedragen wordt.
Voor wat ik ervan bak zijn bv glijlagers in een automotor geen hydrostatische lagers maar hydrodynamische lagers gesmeerd door vloeistof ( doorgaans olie) die rondstroomt.

Bij een hydostatisch lager is er geen contact tussen de as en de behuizing waarin deze draait en waar dus een olie bij moet om de wrijving op te heffen. De as wordt gedragen door de overdruk en niet door de smeerfilm. Die overdruk werkt ook bij andere vloeistoffen dan olie ( dus ook water en benzine). Dan maakt de smerende eigenschap van de vloeistof ook niet uit.
Bij een hydrodynamisch lager is dat contact er wel en is een smeerfilm nodig om de as te dragen.

@ noppen20... Klopt dit ?
Vond het wel goed klinken :-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2018 01:23 #1450953 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Nog
even door filosoferen op bovenstaande gefilosofeer.
Maar de olie in een automotor wordt toch ook onder druk gezet ?
Ja, om rondgepompt te worden maar niet om direct in een lager te spuiten waardoor de as gaat "zweven" door de onder druk staande vloeistof eromheen.
Misschien kan je een hydrodynamisch lager dan wel typeren als een lagedruklager en een hydrostatisch lager als een hogedruklager.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
27-11-2018 10:07 #1450984 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @fflunche; het klopt, er is
@fflunche; het klopt, er is een wezenlijk verschil tussen hydrodynamisch, en een hydrostatisch lager.

Het lager van de brandstofpomp drijft dus als het ware op de benzine die de pomp zelf door zijn lagers drukt. Geen benzine betekend dan ook eigenlijk geen lager...
Nu weet ik niet exact wat de pomp van baksteen doet, maar een gemiddelde brandstofpomp draait zomaar 5000 rpm. Maar je kan je voorstellen dat een pomp met een dergelijk toerental snel de geest geeft bij het ontbreken van een fatsoenlijk lager...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-11-2018 23:58 #1451000 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic No pressure, no pressure
Hallo noppen20

Maar als er geen brandstof in de tank zit, zal de pomp weinig weerstand ondervinden en het lager dus weinig belast worden.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD