Probleem bij warm weer in de file: stotteren/bokken

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 17:55 #1276139 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @ Martin940
Bakstenen; dat is wat ze onze wagens liefkozend noemen. Die blokken stammen zo'n beetje uit de jaren 60 en draaien over het algemeen maar door en door en door. Ja, er zullen echt wel redenen te vinden zijn voor specifieke gevallen en wat meer bijzondere motoren om een warmere of koudere bougie te gebruiken. Een grotere vonk over je bougies is vast ook wel te merken. Maar ik begrijp niet uit jouw verhaal dat je er een of andere high-performance brik van aan het maken bent; dan geloof ik ook niet dat een koudere bougie jouw probleem gaat oplossen. Net zo min dat als je er nu vol synthetische olie op gaat gooien je in eens kilometers meer zult gaan rijden op een liter brandstof. Toch zit er heus wel een verhaal achter de reden van die olie.
Waarom ik zelf denk dat de temperatuur een rol speelt: die pomp schijnt te draaien in de lpg, wordt daardoor a.h.w. gesmeerd. Daarom wordt er ontraden de tank te leeg te rijden. Ik kan me voortstellen (weet het niet zeker; ben het zelf aan het uitproberen) dat die pomp na wat looptijd wat warmer begint te worden. Bij warmer weer hetzelfde effect (en ja, je tank wordt bij warmer weer absoluut warmer van binnen). Maar dit is wat ik verwacht. Vandaar dat ik je aanraad om het eens bij een specialist na te laten kijken; als de uitkomst is dat je pomp niet meer in elk toerenbereik (goed) functioneert zal me dat niet verbazen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2010 22:04 #1277123 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update: nieuwe bougies geplaatst, 20+ en 25 km file op de A2.
Eerst het goede nieuws: de geplaatste NGK's BPR7ES-bougies zorgen voor een mooie stationaire loop.Even nog een korte uitleg voor de keuze voor deze bougies: het boekje vermeldt Bosch WR7DC's als vervanger. Bosch zelf adviseert voor 940's (99 kW) op LPG bougies van één koudere/lagere warmtegraad, te weten WR6DC's.Het NGK-equivalent van de WR7DC is de BPS6ES. Omdat NGK andersom rekent (hoger is kouder) kom je uit op de BPR7ES. Overigens zagen de oude bougies er nog redelijk uit, hooguit een beetje wit.Goed, vandaag 20+, en door een aantal goed getimede omgevallen op de A2 heb ik ongeveer van Abcoude tot Culemborg in de file gestaan.Het slechte nieuws: ik ben nog niet van het probleem af. De bougies hebben zoals hier al een paar keer opgemerkt inderdaad geen effect gehad..Ik heb door die megafile vandaag wel uitgebreid de tijd gehad om het probleem te onderzoeken. Hier mogelijk een wat helderdere en acuratere beschrijving van het probleem:-Het duurt enige tijd voordat het probleem de kop op steekt (ik heb dan al meer dan een 20-30 minuten gereden).-Het verschijnsel: de motor loopt onregelmatig, lijkt op 3 cilinders te lopen. Het toerental zakt en alleen door gas bij te geven slaat de motor niet af. Op toeren komen gaat niet echt soepel, pas vanaf (ongeveer) 2500 rpm komt "nummer 4" er weer bij en kan ik soepel optrekken.-Zelfs op na op snelheid komen (ca 70 km/h) lijkt de motor onder de 2000/2500 toeren op 3 cilinders te lopen, daarboven is er ineens weer power..-Als de gang er weer in komt er de motor ook weer wat rijwind vangt, is het probleem na korte tijd (10 - 30 seconden) verdwenen. En bij stilstand ook weer gauw terug, trouwens. -Bij overschakelen naar benzine is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Bij terugschakelen op gas, nadat ik ca. 2 km op benzine had gereden, was het probleem zelfs 10 minuten verdwenen...
 Iemand die deze omschrijving/verschijnselen herkent..?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2010 22:29 #1277127 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk
Ik denk toch nog steeds het relais.Hoewel ik het storingsbeeld niet 100% herken.
Is redelijk makkelijk te checken overigens. Wip de rubber hoezen van de stekkers van de benzine-injectoren en schuif ze een stukje langs de kabel omhoog. Laat de stekkers echter op de injectoren zitten. Laat de auto op lpg lopen en wacht tot de motorloop verslechtert. Steek nu de meetpennen van zo'n spanningstester vanaf de bovenkant in de stekker. Dus langs de aders van de kabel die aan de bovenkant de stekker in komt, dieper de stekker in. Je moet redelijk doorduwen, langs de rubber afdichting in de stekker, langs de aders. Ik heb dit zelf ook eens gedaan en opengevouwen paperclips langs de aders geprikt, daarmee kom je gemakkelijker zo diep in de stekker dat je de spanningsvoerende delen kunt raken en vervorm je de rubber afdichting in de stekker minder. Omdat de motor op LPG draait, mag de spanningstester niet gaan flitsen. Gebeurt dat wel, dan doet die benzine injector mee en draait de motor op 2 brandstoffen. Check elke benzine injector, mogelijk doet maar eentje mee, wat het op 3 poten lopen kan verklaren. Redelijk simpele test, die je zonder grote kosten kunt doen. Materialen kosten in ieder geval minder dan een nieuw relais. BELANGRIJK: Neem wel een spanningstester die 6V kan aangeven. Lijkt wel vreemd in een 12V autosysteem maar is wel te verklaren. Tussen plus en min zit de spoel van de injector, maar ook een voorschakelweerstand. De weerstanden van de spoel en voorschakelweerstand zijn ongeveer even groot, vandaar dat over spoel en de voorschakelweerstand beide ongeveer 6 volt staat. Je moet een spanningstester hebben met die ledjes, een multimeter (analoog of digitaal) is te traag. Is het bovenstaande niet de oorzaak, dan zou ik de uitstroompijpjes controleren. Daarvoor moet het spruitstuk eraf denk ik. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2010 22:33 #1277128 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vraagje
Wat als je 's morgens al eens wat flink doortrekt; niet voor gek en onwijs natuurlijk. Maar wel even flink in de toeren bij een nog niet helemaal warme motor (dus niet pas na de door jou genoemde 20-30 minuten). Stottert de wagen dan?
Groet
Bas

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2010 17:02 #1277217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die zetten we op de lijst

henk 940LPT schreef : Ik denk toch nog steeds het relais.Hoewel ik het storingsbeeld niet 100% herken.
Is redelijk makkelijk te checken overigens. Wip de rubber hoezen van de stekkers van de benzine-injectoren en schuif ze een stukje langs de kabel omhoog. Laat de stekkers echter op de injectoren zitten. Laat de auto op lpg lopen en wacht tot de motorloop verslechtert. Steek nu de meetpennen van zo'n spanningstester vanaf de bovenkant in de stekker. Dus langs de aders van de kabel die aan de bovenkant de stekker in komt, dieper de stekker in. Je moet redelijk doorduwen, langs de rubber afdichting in de stekker, langs de aders. Ik heb dit zelf ook eens gedaan en opengevouwen paperclips langs de aders geprikt, daarmee kom je gemakkelijker zo diep in de stekker dat je de spanningsvoerende delen kunt raken en vervorm je de rubber afdichting in de stekker minder. Omdat de motor op LPG draait, mag de spanningstester niet gaan flitsen. Gebeurt dat wel, dan doet die benzine injector mee en draait de motor op 2 brandstoffen. Check elke benzine injector, mogelijk doet maar eentje mee, wat het op 3 poten lopen kan verklaren. Redelijk simpele test, die je zonder grote kosten kunt doen. Materialen kosten in ieder geval minder dan een nieuw relais. BELANGRIJK: Neem wel een spanningstester die 6V kan aangeven. Lijkt wel vreemd in een 12V autosysteem maar is wel te verklaren. Tussen plus en min zit de spoel van de injector, maar ook een voorschakelweerstand. De weerstanden van de spoel en voorschakelweerstand zijn ongeveer even groot, vandaar dat over spoel en de voorschakelweerstand beide ongeveer 6 volt staat. Je moet een spanningstester hebben met die ledjes, een multimeter (analoog of digitaal) is te traag. Is het bovenstaande niet de oorzaak, dan zou ik de uitstroompijpjes controleren. Daarvoor moet het spruitstuk eraf denk ik. 

Thanks,  die houd ik even in gedachten. Wellicht toch maar een ritje naar de gasboer maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2010 17:06 #1277218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ochtendhumeur

Mobaen schreef : Wat als je 's morgens al eens wat flink doortrekt; niet voor gek en onwijs natuurlijk. Maar wel even flink in de toeren bij een nog niet helemaal warme motor (dus niet pas na de door jou genoemde 20-30 minuten). Stottert de wagen dan?
Groet
Bas

 
De auto loopt de eerste minuut/minuten na de start niet echt soepel nee.  't is niet echt stotteren, maar echt lekker op toeren komen is er dan nog niet bij. Ik beschouw het maar als ochtendhumeur..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2010 18:58 #1277225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht
Volgende week vrijdag gaat er bij mij opnieuw een nieuwe pomp in. Gewoon omdat ik echt niet meer weet wat verder nog te doen en omdat de heer die hem gaat inbouwen met mij overeen kwam dat als dít het niet is ik slechts een klein bedrag arbeidsloon hoef te betalen. Bij mij kan het een klein lagertje onder in de pomp zijn maar ik heb dan ook al geen originele pomp meer. Als dit bij mij het probleem was laat ik je het weten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2010 19:02 #1277226 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slaat
@Martin940: Slaat de auto snel aan bij starten ? Of is het echt meer dan 5-7 seconden draaien voordat er leven in komt ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2010 20:25 #1277232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starttijd <1 sec..

henk 940LPT schreef : @Martin940: Slaat de auto snel aan bij starten ? Of is het echt meer dan 5-7 seconden draaien voordat er leven in komt ?

ik start standaard binnen de seconde, winter of zomer. Wat dat betreft nooit klachten gehad. 't s meestal op de eerste slag al raak.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2010 20:51 #1277237 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen
Geen lekkende LPi injectoren dus. Als die lekken/nadruppelen dan ben je zo 10 sec. of meer aan het starten voordat hij aanslaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD