Probleem bij warm weer in de file: stotteren/bokken

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 15:45 #1080904 door V700 register
Gezien de hoeveelheid ervaring & kennis op dit forum heb ik goede hoop een oplossing te vinden voor het volgende probleem:
Eerst de noodzakelijke info:
Het betreft een 945 uit '96, 2.3 LPT met een Vialle LPI G3-installatie. 530.00+ op de teller, en vorige maand is de distributieriem vervangen & zijn de kleppen gesteld door de Volvo-dealer.
Het probleem: (wat eigenlijk al aanwezig is zolang ik 'm heb, dus niet sinds de klepstelbeurt): als ik in de file stilsta (A2...) en het is aardig weer (20+ gr) begint de motor na een aantal minuten te "bokken" en als ik niets doe slaat ie af. 
Ik kan voorkomen dat de motor afslaat door gas bij te geven (motor klimt dan stotterend in toeren, maar boven de 2000 rpm looopt alles weer soepel), of ik schakel over op benzine.
Van beide "oplossingen" word ik niet echt vrolijk.  Ik heb al gehoord dat de bougies de mogelijke oorzaak kunnen zijn en dat speciale LPG-bougies dit zouden oplossen maar mij is niet helemaal duidelijk wat die in dit geval verbeteren. Er zitten nu overigens Bosch WR7DC-bougies in.
Iemand die dit fenomeen kan verklaren en een oplossing heeft?
Alvast bedankt,
Martin
(overigens wil het op dit soort dagen ook wel gebeuren dat mijn koppelingspedaal ineens wegzakt...maar dat heeft in ieder geval niets met LPI te maken,..) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 16:47 #1275654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppeling

Martin940 schreef : (overigens wil het op dit soort dagen ook wel gebeuren dat mijn koppelingspedaal ineens wegzakt...maar dat heeft in ieder geval niets met LPI te maken,..)

Koppeling even ontluchten, werkt hydraulisch en deelt het reservoir met het remsysteem. Waarschijnlijk zit er wat vocht in de master cilinder wat op warme dagen en met veel koppelen gasvormig (en daardoor samendrukbaar) wordt. Voor de rest: Heb je foutcodes uitgelezen ? Staat je stationair afstelling goed (positieschakelaar EN de stelschroef voor het basistoerental) ? <a href="/node/17794" target="_blank">Hier</a> staat daar wel een verhaaltje over. Hoewel het niet op benzine optreedt (is die aanname correct ?) zou je toch naar het LPi systeem gaan kijken. Zitten de zittingen van de injectoren goed vast ? Misschien bevriest een injector ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 18:04 #1275659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic feest van herkenning

Martin940 schreef : (overigens wil het op dit soort dagen ook wel gebeuren dat mijn koppelingspedaal ineens wegzakt...maar dat heeft in ieder geval niets met LPI te maken,..)

Dat probleem had ik ook bij warm weer in de file met 940 estate MY 98 . Was er irritant, moestmet de bovenkant van de voet het pedaal terughalen.
Volgens mijn garagist is dit geen onbekende kwaal bij de 940. Hoofdremcylinder laten vervangen, weg probleem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 18:36 #1275661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan ook
Kan ook, weet je meteen zeker dat het goed is. Zou natuurlijk niet zo gek zijn als na 5 ton + de rubber ringen in de cilinder op zijn en niet meer goed afdichten. Wil je een goedkoper gokje wagen dan kun je evt. het ontluchten/doorspoelen proberen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 18:43 #1275664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee eens Henk.

henk 940LPT schreef : Kan ook, weet je meteen zeker dat het goed is. Zou natuurlijk niet zo gek zijn als na 5 ton + de rubber ringen in de cilinder op zijn en niet meer goed afdichten. Wil je een goedkoper gokje wagen dan kun je evt. het ontluchten/doorspoelen proberen.

Echter speelde dit bij mij al bij 250.000 km. En was alleen bij warm weer. Volgens mijn garagist was het ook de veiligste manier (en het duurste natuurlijk) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 18:45 #1275665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doortrappen
Kunnen doortrappen betekent dat je niet meer kunt ontkoppelen lijkt me. Toch onveilig, dus eigenlijk wel de beste en ook enigste manier. Ontluchten/doorspoelen leverde bij mij een minder diep aangrijpend pedaal op maar ik had verder geen klachten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 19:23 #1275666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 down, 1 to go...

henk 940LPT schreef :

Koppeling even ontluchten, werkt hydraulisch en deelt het reservoir met het remsysteem. Waarschijnlijk zit er wat vocht in de master cilinder wat op warme dagen en met veel koppelen gasvormig (en daardoor samendrukbaar) wordt.

Met alle andere tips gaat het met de koppeling wel goed komen denk ik, dank.  

Voor de rest: Heb je foutcodes uitgelezen ? Staat je stationair afstelling goed (positieschakelaar EN de stelschroef voor het basistoerental) ? <a href="/node/17794" target="_blank">Hier</a> staat daar wel een verhaaltje over. Hoewel het niet op benzine optreedt (is die aanname correct ?) zou je toch naar het LPi systeem gaan kijken. Zitten de zittingen van de injectoren goed vast ? Misschien bevriest een injector ?

Foutcodes nog niet uitgelezen. Weet ook niet hoe, trouwens..
Maar zoals gezegd, "normaal" loopt ie stationair prima. De injectoren zitten goed vast, toerental op benzine blijft ook stabiel.Ik heb inmiddels al meer ervaring op benzine dan me lief is...
Het lijkt wel of en iets van "hittestuwing" onder motorkap plaatsheeft waardoor het verschijnsel optreedt. Als ik weer even wat rijwind heb kunnen pakken is het verschijnsel ook meteen weer weg, tot ik weer even stil moet staan. De motor begint ook te schudden, het is lastig omschrijven maar het lijkt wel of ie loopt te "dieselen". Zijn de bougies dan ook mogelijke verdachten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 21:29 #1275678 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpi omschakelrelais
Hallo
Weet bijna wel zeker dat dit je lpi omschakelrelais is dus die aan de bijrijderskant bij bobine...(onderbreekrelais benzine)
Heb het zelf ook maar dan heel soms 1 keer in 8 weken..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2010 22:17 #1275694 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ..maar wat gebeurt er dan?

scaniar164 schreef : Hallo
Weet bijna wel zeker dat dit je lpi omschakelrelais is dus die aan de bijrijderskant bij bobine...(onderbreekrelais benzine)
Heb het zelf ook maar dan heel soms 1 keer in 8 weken..

Maar kan je verklaren wat er gebeurt? Waarom alleen met warm weer in de file? Omschakelen lijkt me nl geen probleem omdat het benzineverbruik praktisch nihil is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2010 06:51 #1275731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omdat
Een verklaring zou kunnen zijn dat stationair in de file bij warm weer de brandstofbehoefte op zn laagst is. Misschien wel zo laag dat met beide brandstoffen tegelijk de beide systemen de minimale hoeveelheid brandstof proberen in te spuiten, wat op termijn (een paar minuten) toch te veel is...Het vervelende is, is dat het vrij lastig aan te tonen is dat hij op 2 brandstoffen loopt en dat het relais, los op de balie, iets van 150 euro kost. Even proberen heeft dus zijn prijs maar als je het oude relais hebt kom je sowieso eens aan de beurt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC