Probleem bij warm weer in de file: stotteren/bokken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eerst de noodzakelijke info:
Het betreft een 945 uit '96, 2.3 LPT met een Vialle LPI G3-installatie. 530.00+ op de teller, en vorige maand is de distributieriem vervangen & zijn de kleppen gesteld door de Volvo-dealer.
Het probleem: (wat eigenlijk al aanwezig is zolang ik 'm heb, dus niet sinds de klepstelbeurt): als ik in de file stilsta (A2...) en het is aardig weer (20+ gr) begint de motor na een aantal minuten te "bokken" en als ik niets doe slaat ie af.
Ik kan voorkomen dat de motor afslaat door gas bij te geven (motor klimt dan stotterend in toeren, maar boven de 2000 rpm looopt alles weer soepel), of ik schakel over op benzine.
Van beide "oplossingen" word ik niet echt vrolijk. Ik heb al gehoord dat de bougies de mogelijke oorzaak kunnen zijn en dat speciale LPG-bougies dit zouden oplossen maar mij is niet helemaal duidelijk wat die in dit geval verbeteren. Er zitten nu overigens Bosch WR7DC-bougies in.
Iemand die dit fenomeen kan verklaren en een oplossing heeft?
Alvast bedankt,
Martin
(overigens wil het op dit soort dagen ook wel gebeuren dat mijn koppelingspedaal ineens wegzakt...maar dat heeft in ieder geval niets met LPI te maken,..)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Koppeling even ontluchten, werkt hydraulisch en deelt het reservoir met het remsysteem. Waarschijnlijk zit er wat vocht in de master cilinder wat op warme dagen en met veel koppelen gasvormig (en daardoor samendrukbaar) wordt. Voor de rest: Heb je foutcodes uitgelezen ? Staat je stationair afstelling goed (positieschakelaar EN de stelschroef voor het basistoerental) ? <a href="/node/17794" target="_blank">Hier</a> staat daar wel een verhaaltje over. Hoewel het niet op benzine optreedt (is die aanname correct ?) zou je toch naar het LPi systeem gaan kijken. Zitten de zittingen van de injectoren goed vast ? Misschien bevriest een injector ?Martin940 schreef : (overigens wil het op dit soort dagen ook wel gebeuren dat mijn koppelingspedaal ineens wegzakt...maar dat heeft in ieder geval niets met LPI te maken,..)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat probleem had ik ook bij warm weer in de file met 940 estate MY 98 . Was er irritant, moestmet de bovenkant van de voet het pedaal terughalen.Martin940 schreef : (overigens wil het op dit soort dagen ook wel gebeuren dat mijn koppelingspedaal ineens wegzakt...maar dat heeft in ieder geval niets met LPI te maken,..)
Volgens mijn garagist is dit geen onbekende kwaal bij de 940. Hoofdremcylinder laten vervangen, weg probleem
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Echter speelde dit bij mij al bij 250.000 km. En was alleen bij warm weer. Volgens mijn garagist was het ook de veiligste manier (en het duurste natuurlijk)henk 940LPT schreef : Kan ook, weet je meteen zeker dat het goed is. Zou natuurlijk niet zo gek zijn als na 5 ton + de rubber ringen in de cilinder op zijn en niet meer goed afdichten. Wil je een goedkoper gokje wagen dan kun je evt. het ontluchten/doorspoelen proberen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met alle andere tips gaat het met de koppeling wel goed komen denk ik, dank.henk 940LPT schreef :
Koppeling even ontluchten, werkt hydraulisch en deelt het reservoir met het remsysteem. Waarschijnlijk zit er wat vocht in de master cilinder wat op warme dagen en met veel koppelen gasvormig (en daardoor samendrukbaar) wordt.Martin940 schreef : (overigens wil het op dit soort dagen ook wel gebeuren dat mijn koppelingspedaal ineens wegzakt...maar dat heeft in ieder geval niets met LPI te maken,..)
Foutcodes nog niet uitgelezen. Weet ook niet hoe, trouwens..Voor de rest: Heb je foutcodes uitgelezen ? Staat je stationair afstelling goed (positieschakelaar EN de stelschroef voor het basistoerental) ? <a href="/node/17794" target="_blank">Hier</a> staat daar wel een verhaaltje over. Hoewel het niet op benzine optreedt (is die aanname correct ?) zou je toch naar het LPi systeem gaan kijken. Zitten de zittingen van de injectoren goed vast ? Misschien bevriest een injector ?
Maar zoals gezegd, "normaal" loopt ie stationair prima. De injectoren zitten goed vast, toerental op benzine blijft ook stabiel.Ik heb inmiddels al meer ervaring op benzine dan me lief is...
Het lijkt wel of en iets van "hittestuwing" onder motorkap plaatsheeft waardoor het verschijnsel optreedt. Als ik weer even wat rijwind heb kunnen pakken is het verschijnsel ook meteen weer weg, tot ik weer even stil moet staan. De motor begint ook te schudden, het is lastig omschrijven maar het lijkt wel of ie loopt te "dieselen". Zijn de bougies dan ook mogelijke verdachten
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Weet bijna wel zeker dat dit je lpi omschakelrelais is dus die aan de bijrijderskant bij bobine...(onderbreekrelais benzine)
Heb het zelf ook maar dan heel soms 1 keer in 8 weken..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
scaniar164 schreef : Hallo
Weet bijna wel zeker dat dit je lpi omschakelrelais is dus die aan de bijrijderskant bij bobine...(onderbreekrelais benzine)
Heb het zelf ook maar dan heel soms 1 keer in 8 weken..
Maar kan je verklaren wat er gebeurt? Waarom alleen met warm weer in de file? Omschakelen lijkt me nl geen probleem omdat het benzineverbruik praktisch nihil is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.