Probleem bij warm weer in de file: stotteren/bokken

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2010 14:25 #1275772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duur grapje...
..maar kan het bougie-verhaal ook een verklaring zijn?
't is ieder geval een stukkie goedkoper te proberen. Er zitten nu Bosch WR7DC+ bougies in, ik denk dat ik er een setje koudere bougies indraai. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2010 14:34 #1275773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou
Denk niet dat die bougies het veroorzaken, mits je het juiste type hebt (zoals voorgeschreven). Of het type dat je noemt juist is durf ik niet te zeggen. Wees ook voorzichtig met koudere/hetere bougies. Ik zou gokken op een slecht relais of een bevroren injector omdat een uitstroompijpje gebroken is of vanwege een loszittende zitting.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2010 10:28 #1275887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar..

henk 940LPT schreef : Denk niet dat die bougies het veroorzaken, mits je het juiste type hebt (zoals voorgeschreven). Of het type dat je noemt juist is durf ik niet te zeggen. Wees ook voorzichtig met koudere/hetere bougies. Ik zou gokken op een slecht relais of een bevroren injector omdat een uitstroompijpje gebroken is of vanwege een loszittende zitting.

Lijkt me dat ik er dan constant last van zou moeten hebben toch?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2010 10:47 #1275892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Citaat
Omdat je mijn hele posting citeert kan ik niet helemaal opmaken waar je op reageert, maar ik gok op de laatste zin over een bevroren injector/losse zitting ?Kan me voorstellen dat de hoeveelheid lucht die bij stationair loop langs de injector komt veel lager is dan als je rijdt bij 1500 of 2500rpm. Als de LPG niet goed verdampt door een gebroken pijpje kan de LPG injector niet genoeg warmte aan de omgeving (de langsstromende lucht) ontrekken en kan bevriezen. Dat zou je overigens ook verwachten bij kouder weer, na een paar minuten stationair draaien. Als je dat gaat proberen, stel dan wel zeker dat de motor op LPG loopt (als je start en alleen stationair gaat draaien gaat hij ook na een uur niet over op LPG, hij moet wat toeren maken om over te gaan). Elektrische storingen zoals bij het relais treden vaak willekeurig op en zijn ook vaak temperatuur (van het ding zelf of van de omgeving) gerelateerd. Mijn kapotte relais deed het alleen niet na een echt warme start (binnen het kwartier na afzetten). Koud starten geen probleem, rijden bij warme motor ook geen probleem, iets minder warme start ook geen probleem en met een LPE computer van een ander merk/type auto ook geen probleem.Natuurlijk, de ontsteking moet goed zijn, maar dan denk ik meer aan goede rotor/verdelerkap, bougiekabels en bobinekabel. Ik denk dat montage van andere bougies of bougies van een ander type (mits de huidige niet opversleten zijn) jouw probleem niet oplost. Omdat het niet in de bougies zit. Mijn LPT heeft prima gelopen op originele Volvo bougies, die niet speciaal voor LPG zijn. Misschien loopt de motor beter op speciale bougies, maar met normale bougies moet de motor ook gewoon goed kunnen lopen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2010 10:13 #1276014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga de gok toch maar wagen..

henk 940LPT schreef : Omdat je mijn hele posting citeert kan ik niet helemaal opmaken waar je op reageert, maar ik gok op de laatste zin over een bevroren injector/losse zitting ?

Yep, ik was niet helemaal helder, sorry. Hieronder een nieuwe poging.

Kan me voorstellen dat de hoeveelheid lucht die bij stationair loop langs de injector komt veel lager is dan als je rijdt bij 1500 of 2500rpm. Als de LPG niet goed verdampt door een gebroken pijpje kan de LPG injector niet genoeg warmte aan de omgeving (de langsstromende lucht) ontrekken en kan bevriezen. Dat zou je overigens ook verwachten bij kouder weer, na een paar minuten stationair draaien. Als je dat gaat proberen, stel dan wel zeker dat de motor op LPG loopt (als je start en alleen stationair gaat draaien gaat hij ook na een uur niet over op LPG, hij moet wat toeren maken om over te gaan).

Het treedt alleen op bij 20+, en ik heb daarvoor al ca. 40 km gereden. Koud weer en file is geen enkel probleem.  

Elektrische storingen zoals bij het relais treden vaak willekeurig op en zijn ook vaak temperatuur (van het ding zelf of van de omgeving) gerelateerd. Mijn kapotte relais deed het alleen niet na een echt warme start (binnen het kwartier na afzetten). Koud starten geen probleem, rijden bij warme motor ook geen probleem, iets minder warme start ook geen probleem en met een LPE computer van een ander merk/type auto ook geen probleem.

Tja, ook hier. Het is verre van willekeurig, het is altijd onder dezelfde omstandigheden, zelfs bijna op dezelfde lokatie (A2 bij Everdingen).

Natuurlijk, de ontsteking moet goed zijn, maar dan denk ik meer aan goede rotor/verdelerkap, bougiekabels en bobinekabel. Ik denk dat montage van andere bougies of bougies van een ander type (mits de huidige niet opversleten zijn) jouw probleem niet oplost. Omdat het niet in de bougies zit. Mijn LPT heeft prima gelopen op originele Volvo bougies, die niet speciaal voor LPG zijn. Misschien loopt de motor beter op speciale bougies, maar met normale bougies moet de motor ook gewoon goed kunnen lopen.

Normaal loopt de motor prima op de huidige bougies. Ik heb nog wat zitten speuren en heb o.a. dit gevonden: LPG vehicles require spark plugs with a colder heat range, to prevent pre-ignition. (<a href=" www.bosch.com.au/content/language1/downl...G_Spark_Plug_Web.pdf "> www.bosch.com.au/content/language1/downl...G_Spark_Plug_Web.pdf ).
Dit klinkt erg als het verschijnsel dat ik heb. Ben wel benieuwd wat de LPI-stokers hier voor bougies hebben, maar ik ga toch maar eens een graadje kouder dan de huidige WR7DC's zitten. Nu nog wachten tot het 20+ wordt, ik laat 't nog weten..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2010 15:20 #1276041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Proberen
Houd ons op de hoogte, ben benieuwd. Hoewel ik nog steeds sceptisch ben dat dit de oorzaak is. Als je niets probeert kom je ook nooit meer te weten en andere bougies is de goedkoopste optie om te proberen. Succes, en houd ons op de hoogte !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2010 20:25 #1276070 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb een soortgelijk probleem
Ik heb het relais al wel vervangen, bougies, rotor en verdelerkap. Maar waarschijnlijk is mijn lpi pomp op sterven na dood. Ik hoor de pomp steeds minder en bij mij doet het probleem zich voor als de auto al een tijdje heeft gelopen (lees: alles is wat warmer) of sowieso bij wat warmer weer. Bij lage toeren heb ik dan weer geen problemen, jij wel schijnbaar. Koudere bougies is echt kul; heb dat ook al eens geprobeerd. Maar dat kan echt niet verantwoordelijk zijn voor jouw problemen. Laat voor de gein je pomp eens doormeten bij een gas-specialist; zou mij niets verbazen als ze je vertellen dat je pomp bijna " op"  is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 10:57 #1276101 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pomp
Vaak ook te horen als de pomplager erg tikt en rammelt tijdens stationair....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 13:18 #1276117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op is op :-)

Mobaen schreef : Ik heb het relais al wel vervangen, bougies, rotor en verdelerkap. Maar waarschijnlijk is mijn lpi pomp op sterven na dood. Ik hoor de pomp steeds minder en bij mij doet het probleem zich voor als de auto al een tijdje heeft gelopen (lees: alles is wat warmer) of sowieso bij wat warmer weer. Bij lage toeren heb ik dan weer geen problemen, jij wel schijnbaar. Koudere bougies is echt kul; heb dat ook al eens geprobeerd. Maar dat kan echt niet verantwoordelijk zijn voor jouw problemen.

Maar waarom kan dit niet met bougies te maken hebben? Op zowel de site van Bosch als NGK hebben ze het over pre-ignition, het lijkt met niet dat ze dit verschijnsel verzonnen hebben. En ik hoef ook niet meteen Laserlines aan te schaffen à 30 euro/stuk.En bij mij is het enkel en alleen in de lage (stationaire) toeren.

Laat voor de gein je pomp eens doormeten bij een gas-specialist; zou mij niets verbazen als ze je vertellen dat je pomp bijna " op"  is.

Maar dan zou de pomp toch bij &lt;20 graden ook op moeten zijn? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-05-2010 14:33 #1276122 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja

Martin940 schreef : Maar waarom kan dit niet met bougies te maken hebben? Op zowel de site van Bosch als NGK hebben ze het over pre-ignition, het lijkt met niet dat ze dit verschijnsel verzonnen hebben. En ik hoef ook niet meteen Laserlines aan te schaffen à 30 euro/stuk.En bij mij is het enkel en alleen in de lage (stationaire) toeren.

Vooropgesteld dat je bougies nu technisch in orde zijn (juiste elektrode afstand, geen overmatig ingebrande elektrode, geen verkleuring (wit of zwart) die op andere problemen duidt) dan kan montage van niet "speciaal voor LPG" bougies dit niet veroorzaken. Hele volksstammen rijden rond op LPG met dezelfde bougies als op benzine, met goed draaiende motoren. Het zal vast zo zijn dat die speciale bougies beter zijn, maar het standaard type is goed genoeg voor een normale motorloop. Ik denk dat je het verschil vooral zal merken bij hoge toerentallen en/of hoge belasting. Onder die condities komt de verbranding het meest nauwkeurig en zal het verschil van LPG tov benzine (met name snelheid van het ontstekingfront/verbrandingssnelheid) het meest merkbaar zijn. Stationair moet gewoon willen op LPG met de standaard bougies. Ik denk dat er een andere oorzaak voor de storing is, het relais of de uitstroompijpjes. Pomp zou ook kunnen maar daar zou ik het in eerste instantie niet zoeken denk ik. Je kunt de bougies natuurlijk gewoon vervangen en kijken of het beter wordt. Maar ik verwacht het niet. Kijk bij vervangen in ieder geval even naar de oude of je gekke dingen ziet. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD