Inlaatspruitstuk gaat los, zijn er tips wat nog meer te doen (als het eraf ligt)?
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-05-2008 13:01 #1201275
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Hoeft niet
Henk,
Als je de LPI-injector 4 hebt verwijderd, heb je al ruimte want de injector (+LPG slang en elektriek) kan je dan even opzij schuiven.
Het probleem blijft de injectorzitting (de aluminiumbus met de gleufjes waarin de borgring zit). Injector 4 wijst naar het schutbord en daar heb je eventueel de sleutelruimte nodig. Als je injector etc. naar beneden duwt, ben je er al.
Wellicht nog een interessante <a href=" www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108881 ">link voor de LPI-fans (misschien is ie al eerder langsgeweest, maar dubbelgenaaid houdt beter)
Staan ook wat plaatjes in van injectoren en injectorzittingen, misschien dat dat nog wat helderheid voor je verschaft.
Als je de LPI-injector 4 hebt verwijderd, heb je al ruimte want de injector (+LPG slang en elektriek) kan je dan even opzij schuiven.
Het probleem blijft de injectorzitting (de aluminiumbus met de gleufjes waarin de borgring zit). Injector 4 wijst naar het schutbord en daar heb je eventueel de sleutelruimte nodig. Als je injector etc. naar beneden duwt, ben je er al.
Wellicht nog een interessante <a href=" www.suzukituning.com/General/VialleLPi/V...ual.htm#_Toc26108881 ">link voor de LPI-fans (misschien is ie al eerder langsgeweest, maar dubbelgenaaid houdt beter)
Staan ook wat plaatjes in van injectoren en injectorzittingen, misschien dat dat nog wat helderheid voor je verschaft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 09:54 #1201841
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bezig geweest
gisteravond naar mijn ouders gereden, daar de boel overdekt uit elkaar gehaald. spruitstuk zit nog vast, de benzine injectoren zitten er nog in. verder is het spruitstuk helemaal kaal. kwart over 7 begonnen, kwart over 9 opgehouden, tussendoor nog een bakje gedaan. benzine injectoren laten zitten, slangen (aanvoer/retour) wel losgehaald. vandaag kan de boel wat leegdampen. had ook niet zoveel behoefte aan een benzine ballet bij warme motor.
vanavond de benzine injectoren loshalen van de rail en dan ook verwijderen. waarom loshalen ? omdat ze best vast zitten en ik ben bang de rail te beschadigen (knikken, aansluiting afbreken) als ik probeer die er in 1 stuk uit te halen. bovendien heb ik complete o-ring setjes gehaald bij de dealer, de ringen die tussen injector/rail komen zitten daar ook bij. test met lekkende benzine injectoren doe ik bij assemblage.
in mijn haynes staat vermeld dat bij weer monteren van de injectoren dat je "petroleum jelly" of "silicon grease" kunt gebruiken als montage vet zodat eea makkelijker op zn plek glijdt. wat moet ik me hierbij voorstellen of wat kan ik gebruiken ? siliconen spray lijkt me niet handig ivm de oplosmiddelen in de spuitbus of eten die de oringen niet op ? kan bijv zuurvrije, witte vaseline ook, of een beetje dreft ? of is petroleum jelly hier bijzonder geschikt voor, en kan ik dat ergens (onder een andere naam?) gewoon kopen ? ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.
vanavond de benzine injectoren loshalen van de rail en dan ook verwijderen. waarom loshalen ? omdat ze best vast zitten en ik ben bang de rail te beschadigen (knikken, aansluiting afbreken) als ik probeer die er in 1 stuk uit te halen. bovendien heb ik complete o-ring setjes gehaald bij de dealer, de ringen die tussen injector/rail komen zitten daar ook bij. test met lekkende benzine injectoren doe ik bij assemblage.
in mijn haynes staat vermeld dat bij weer monteren van de injectoren dat je "petroleum jelly" of "silicon grease" kunt gebruiken als montage vet zodat eea makkelijker op zn plek glijdt. wat moet ik me hierbij voorstellen of wat kan ik gebruiken ? siliconen spray lijkt me niet handig ivm de oplosmiddelen in de spuitbus of eten die de oringen niet op ? kan bijv zuurvrije, witte vaseline ook, of een beetje dreft ? of is petroleum jelly hier bijzonder geschikt voor, en kan ik dat ergens (onder een andere naam?) gewoon kopen ? ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 09:59 #1201842
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 10:16 #1201844
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jelly
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 10:18 #1201845
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lijkt me goed
idee, scheelt weer een pot "petroleum jelly"...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 16:19 #1201871
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic He hallo en advies
Vorige week al gewag gemaakt van mijn gestorven zwaan(945 LPT lpi)
Benzine pomp is inmiddels gemaakt en nu loopt ie niet meer op gas. Diagnose van de garage 1 injector stuk en een los.
 <h5>Laten maken (door garage bij vialle) kost € 500,- minimaal. ga morgen bij een gasboer langs om er naar te laten kijken maar ik snap niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.</h5> 
De gas injectoren zitten redelijk beschermt aan de onderzijde van het inlaat spruitstuk en voor die er mee ophield liep ie prima.
 
kan iemand mij dit verklaren of zijn ze bij de garage gewon onvoorzichtig geweest bij het storingzoeken(Terwijl ik zelf de tip al had gegeven over de benzien pomp)
 
ik hoor het graag
 
remco
 
Benzine pomp is inmiddels gemaakt en nu loopt ie niet meer op gas. Diagnose van de garage 1 injector stuk en een los.
 <h5>Laten maken (door garage bij vialle) kost € 500,- minimaal. ga morgen bij een gasboer langs om er naar te laten kijken maar ik snap niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.</h5> 
De gas injectoren zitten redelijk beschermt aan de onderzijde van het inlaat spruitstuk en voor die er mee ophield liep ie prima.
 
kan iemand mij dit verklaren of zijn ze bij de garage gewon onvoorzichtig geweest bij het storingzoeken(Terwijl ik zelf de tip al had gegeven over de benzien pomp)
 
ik hoor het graag
 
remco
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-05-2008 22:09 #1201924
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vreemd
vreemd dat er eentje stuk is, en opeens eentje los.
mijn gasboer gaf aan dat losse zittingen vervangen ongeveer 175 euro (ex btw) kost, (de)montage kost beide een uur, samen dus 120. bij mekaar 300 euro, btw erbij, zit je rond de 350-360. prijs van een injector vervangen moet daar nog bij, maar dat lijkt me haast alleen maar materiaalkosten.
prijzen zijn natuurlijk niet altijd 1 op 1 te vergelijken, maar dit is wat mij ongeveer voorgerekend werd
mijn gasboer gaf aan dat losse zittingen vervangen ongeveer 175 euro (ex btw) kost, (de)montage kost beide een uur, samen dus 120. bij mekaar 300 euro, btw erbij, zit je rond de 350-360. prijs van een injector vervangen moet daar nog bij, maar dat lijkt me haast alleen maar materiaalkosten.
prijzen zijn natuurlijk niet altijd 1 op 1 te vergelijken, maar dit is wat mij ongeveer voorgerekend werd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-05-2008 22:31 #1202069
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vorderingen
gisteravond het spruitstuk helemaal gedemonteerd. er kwam nog een flink glas benzine uit de injectorrail (hoefde ik gelukkig niet op te drinken). vervolgens de olieafscheider (carterventilatie) gedemonteerd. de O-ring was helemaal hard, daar vandaag een nieuwe voor besteld. afscheider zelf lijkt me goed, voelt qua gewicht goed (kunststof, dus licht) als ik in de openingen blaas, voel ik de lucht uit de andere opening stromen. lijkt me dus dat deze niet verstopt zit en teruggeplaatst gaat worden. het rubber ding onder de afscheider proberen te verwijderen, maar dat is de slang die het carter in loopt bleek later toen ik in vadis keek. mooi laten zitten dus.
vandaag spruitstuk naar de gasboer gebracht. de baas zelf nam m aan, hij vondt het meevallen in hoeverre de zittingen los zaten en vroeg zelfs wie de diagnose "losse injectoren" gesteld had. een van zijn medewerkers dus. goed, eentje zit een beetje los, dus helemaal overbodig is het niet, als de storing blijft kan het hier in ieder geval niet aan liggen. evanavond het blok een beetje schoongepoetst met wasbenzine, er zat oliedamp met zand op. verder de bout en moer die ik eerder had laten vallen weer ergens onder de auto vandaan getoverd. CIS klep gedemonteerd en schoongemaakt, lichte vervuiling aanwezig maar niet zodanig dat je zou verwachten dat het problemen geeft. begonnen de ring van Philip uit het gasklephuis te vervangen. oude was ook hard geworden. morgen beetje naaimachine olie ertussen in de ring er weer op. helaas niet goed genoeg in vadis gekeken en aan de verkeerde kant begonnen door de positieschakelaar los te maken. die morgen afstellen.
planning voor morgen is olieafscheider met nieuwe ring monteren en dan het spruitstuk terug. daarna denk ik alle slangen en LPi injectoren. als dat lukt is het mooi, als ik tijd over heb ook de benzine injectoren terugzetten (eerst lektest doen). gasklephuis dan als laatste.
vandaag spruitstuk naar de gasboer gebracht. de baas zelf nam m aan, hij vondt het meevallen in hoeverre de zittingen los zaten en vroeg zelfs wie de diagnose "losse injectoren" gesteld had. een van zijn medewerkers dus. goed, eentje zit een beetje los, dus helemaal overbodig is het niet, als de storing blijft kan het hier in ieder geval niet aan liggen. evanavond het blok een beetje schoongepoetst met wasbenzine, er zat oliedamp met zand op. verder de bout en moer die ik eerder had laten vallen weer ergens onder de auto vandaan getoverd. CIS klep gedemonteerd en schoongemaakt, lichte vervuiling aanwezig maar niet zodanig dat je zou verwachten dat het problemen geeft. begonnen de ring van Philip uit het gasklephuis te vervangen. oude was ook hard geworden. morgen beetje naaimachine olie ertussen in de ring er weer op. helaas niet goed genoeg in vadis gekeken en aan de verkeerde kant begonnen door de positieschakelaar los te maken. die morgen afstellen.
planning voor morgen is olieafscheider met nieuwe ring monteren en dan het spruitstuk terug. daarna denk ik alle slangen en LPi injectoren. als dat lukt is het mooi, als ik tijd over heb ook de benzine injectoren terugzetten (eerst lektest doen). gasklephuis dan als laatste.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2008 00:37 #1202084
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-05-2008 22:41 #1202180
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zit alweer gedouchet achter de computer
echt laat heb ik het dus niet gemaakt. gelukkig kan ik de 240 diesel van mijn vader lenen, hoef dus geen nachten door te halen omdat ik de auto de volgende dag nodig heb.
 
vandaag het spruitstuk opgehaald bij de gasboer, mocht 236 euro (incl) aftikken. kreeg er nieuwe ringetjes voor de injectoren bij. 5x ringetje rond de pijpjes, 5x tussen zitting en injector (beide 5x op mijn verzoek, eentje reserve) en 8 ringetjes voor de slangen van/naar de injectoren. de gasboer raadde mij aan de injectoren los te maken, in het spruitstuk te zitten en die samenstelling terug te zetten en aan te sluiten.
 
vanavond eerst begonnen de olieafscheider terug te zetten, incl nieuwe O-ring. daarna de pakking spruitstuk/kop pas gemaakt, er moest een klein hoekje afgeknipt worden. vervolgens de zittingen voor de benzine injectoren in het spruitstuk schoongemaakt zodat de o-ringen daarvan goed aanliggen. vervolgens nog even nagedacht over de tip van de gasboer. besloten zijn aanpak te volgen (hij zal het ook vast vaker doen). moeren lijken redelijk bereikbaar, behalve de laatste. daar had ik al een goedkope sleutel voor afgezaagd. de gasslangen kun je losmaken door de kruiskop schroef in het aluminium beugeltje los te draaien en het beugeltje van de injector af te schuiven. er kwam een klein beetje lpg vrij, schrik bij mij viel mee. stekker losmaken en dan kun je de injectoren helemaal losnemen. alle injectoren zitten nu in in inlaatspruitstuk. groot voordeel van deze werkwijze vind ik is dat je goed kunt zien of de injectoren goed zitten. ze worden gefixeerd met een clipje dat in een sleufje om de omtrek in je injector valt, hij valt ook in sleuven in de zittingen. boven/onder het sleufje in de injector zitten ribbeltjes, als je niet goed kijkt kan de clip op de ribbels zitten ipv in de sleuven. onder het spruitstuk is dat (haast) niet te zien. voor mij dus hopelijk geen loslopende injectoren.
 
morgenavond wordt mijn aanwezigheid thuis gewaardeerd, daarna even naar de kroeg. zaterdag de klus hopelijk afmaken. spruitstuk vastbouten, injectoren aansluiten, benzinegebeuren aansluiten. dan gasklephuis schoonmaken, positieschakelaar afstellen en dan gasrol etc. vastmaken en afstellen. nog wel n paar uurtjes werk dus. ik houd jullie op de hoogte, krijg steeds meer zin om te testen of mijn toerental stationair beter is (meteen merkbaar) en of het inhouden/afslaan op lpg voorbij is
 
vandaag het spruitstuk opgehaald bij de gasboer, mocht 236 euro (incl) aftikken. kreeg er nieuwe ringetjes voor de injectoren bij. 5x ringetje rond de pijpjes, 5x tussen zitting en injector (beide 5x op mijn verzoek, eentje reserve) en 8 ringetjes voor de slangen van/naar de injectoren. de gasboer raadde mij aan de injectoren los te maken, in het spruitstuk te zitten en die samenstelling terug te zetten en aan te sluiten.
 
vanavond eerst begonnen de olieafscheider terug te zetten, incl nieuwe O-ring. daarna de pakking spruitstuk/kop pas gemaakt, er moest een klein hoekje afgeknipt worden. vervolgens de zittingen voor de benzine injectoren in het spruitstuk schoongemaakt zodat de o-ringen daarvan goed aanliggen. vervolgens nog even nagedacht over de tip van de gasboer. besloten zijn aanpak te volgen (hij zal het ook vast vaker doen). moeren lijken redelijk bereikbaar, behalve de laatste. daar had ik al een goedkope sleutel voor afgezaagd. de gasslangen kun je losmaken door de kruiskop schroef in het aluminium beugeltje los te draaien en het beugeltje van de injector af te schuiven. er kwam een klein beetje lpg vrij, schrik bij mij viel mee. stekker losmaken en dan kun je de injectoren helemaal losnemen. alle injectoren zitten nu in in inlaatspruitstuk. groot voordeel van deze werkwijze vind ik is dat je goed kunt zien of de injectoren goed zitten. ze worden gefixeerd met een clipje dat in een sleufje om de omtrek in je injector valt, hij valt ook in sleuven in de zittingen. boven/onder het sleufje in de injector zitten ribbeltjes, als je niet goed kijkt kan de clip op de ribbels zitten ipv in de sleuven. onder het spruitstuk is dat (haast) niet te zien. voor mij dus hopelijk geen loslopende injectoren.
 
morgenavond wordt mijn aanwezigheid thuis gewaardeerd, daarna even naar de kroeg. zaterdag de klus hopelijk afmaken. spruitstuk vastbouten, injectoren aansluiten, benzinegebeuren aansluiten. dan gasklephuis schoonmaken, positieschakelaar afstellen en dan gasrol etc. vastmaken en afstellen. nog wel n paar uurtjes werk dus. ik houd jullie op de hoogte, krijg steeds meer zin om te testen of mijn toerental stationair beter is (meteen merkbaar) en of het inhouden/afslaan op lpg voorbij is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam