Inlaatspruitstuk gaat los, zijn er tips wat nog meer te doen (als het eraf ligt)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 16:06 #1201012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hein
bedankt voor de tip van professor Smit. ik had het voornemen een 2e hands spruitstuk op de kop te tikken en dit "offline" aan te passen. ik zet dit eerst even in de ijskast en los het nu wat sneller op. het is de auto die ik dagelijks gebruik (en nodig heb) dus een weekje stilstaan is eigenlijk wel het maximum.

ik neem aan dat het niet mogelijk is de 4e injector te verwijderen voordat ik het spruitstuk losmaak ?

flip, bedankt voor de vadis tip. ik heb zelf vadis, zal eea daar wel even opzoeken. in ieder geval bedankt !

@ bas: passen de standaard klemmetjes voor de "gewone" vacuumslangen ook op de benzineslang ? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 16:21 #1201016 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.

henk 940LPT schreef :  @ bas: passen de standaard klemmetjes voor de "gewone" vacuumslangen ook op de benzineslang ?

Dat wil zeggen, ik heb alle klemmetjes hergebruikt en de zitten er iets strakker omheen, maar dat zal geen punt zijn. 

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 16:40 #1201020 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Vraag even aan Timen!
Ik had ook twee ("operationeel" & "inruil") spruitstukken met LPI zittingen. Het inruilspruitstuk heb ik naar Timen laten brengen (van een sleuteldag door de huispostbode van de V700: Hr Dalhuisen). Timen heeft daar de zittingen van vastgezet (deels voorwerk en deels op de dag zelf). Met Timen een afspraak gemaakt en daar terplekke de spruitstukken uitgewisseld. Degene met de losse zittingen heb ik toen bij Timen achtergelaten. Wellicht dat je met hem, als hij dat spruitstuk nog heeft, een soortgelijke afspraak kunt maken waarbij mijn oude spruitstuk op een zelfde manier weer jouw nieuwe spruitstuk wordt.

En nee, eigenlijk zit de injectorzitting voor de moer. (ik had iets gedetailleerder moeten zijn ). Met loshalen van de injector ben je er dus niet.

Tipje 2: Let er op dat je bij het weer plaatsen van de LPI injectoren heel goed kijkt en test of de injectoren weer helemaal goed (aan beide kanten!!) in de borgring vallen!! Uit ervaring weet ik dat heel makkelijk één van de kanten niet helemaal goed vastklikt. Vooral met nieuwe rubberringetjes moet je veel kracht zetten.
Je kan er dan op wachten dat de LPI injector op een geven moment losschiet. Je motor loopt dan heel beroerd en rondspuitende LPG in je motorcompartiment is verre van ideaal. Ik heb het in totaal 3 keer gehad nadat ik de eerste keer op een sleuteldag bij Nordicar mijn spruitstuk gewisseld had. 1e keer op 200m van Nordicar, cylinder 2, even later op de A5 cylinder3, en een jaar later op de A5 in Duitsland ook cylinder 3. In alle gevallen gelukkig mijn gereedschap bij me. Maar vooral cylinder 3 is heel lastig te bereiken en met een warme motor is dat geen pretje. En borgringen kunnen heel goed springen!!
Zorg, als risicoreducerende maatregel, in elk geval voor een lange puntbektang in je standaard gereedschapsetje in de auto na deze spruitstukwissel

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 17:31 #1201027 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Tip
Naast alle ngenoemde tips, zou ik ook zorgen een degelijke tapset bij de hand te hebben. De kop is aluminium, en bij de wissel van het spruitstuk van de mijne (toegegeven, B6254) bleken diverse schroefdraden matig van kwaliteit te zijn. Zowel boutjes schoonmaken met een tapje op maat als uitboeren, nieuwe draad tappen, overmaat bout is daarbij nodig gebleken. Misschien mede omdat er bij een vorige actie RVS boutjes gebruikt waren?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 19:38 #1201039 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor de tips
dit maakt het wel een stuk makkelijker voor te bereiden. ik kan de wagen in de schuur van mijn ouders stallen en gelukkig heb ik de tijd om het rustig te bekijken, documenteren en te verwijderen. met jullie hulp en mijn haynes moet het wel gaan lukken 

verder nog vragen over:

het loshalen van de aanvoer/retourslang voor de benzine en de slangen van/naar de LPi injectoren: moet ik rekening houden dat er druk op staat ? of stroomt uit de benzineleidingen een kleine beetje, het volume wat in de slang zit zeg maar, en uit de LPG slangen een beetje LPG ? wel prettig om even te weten wat ik (ongeveer) kan verwachten.

carterventilatie/vlamdover: als ik in VADIS kijk is daar niets te vervangen of iets wat filter oid heet. is alleen schoonmaken voldoende ? of moet ik die hele pot (olieafscheider 3501160) vervangen ?

de manier waarop het hele stuk aan de auto zit al even geinspecteerd: bij mij steken tapeinden uit het blok, het spruitstuk zit daar dmv moeren aan bevestigd. ik denk dat het risico op doordraaien van de tapeinden vrij klein is, ik houd de tapset dus eerst thuis even achter de hand. ik begrijp nu de omschrijving van Hein mbt de verstopte moer nu ook, heb even beter moeten kijken. zal even een goedkope sleutel bij de bouwmarkt halen om die af te zagen/om te buigen. hopen dat het daar mee lukt (zo niet, dan dure sleutel aanpassen)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 20:18 #1201052 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervangen

henk 940LPT schreef : carterventilatie/vlamdover: als ik in VADIS kijk is daar niets te vervangen of iets wat filter oid heet. is alleen schoonmaken voldoende ? of moet ik die hele pot (olieafscheider 3501160) vervangen ?

Meestal de box zo vol dat deze in z'n geheel vervangen moet worden.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 20:32 #1201056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofrail in 1x.
Je kunt de injectoren gewoon in de brandstofrail laten zitten.
Rechtstandig de injectoren er op een heel rustige manier uit trekken. Een beetje "jutteren" zal wel nodig zijn en steeds sprayenm met een busje siliconenspray om de rubberen O-ringen, waarmee de injectoren in het blok zitten, te smeren, doet wonderen. Die O-ringen wel gewoon vernieuwen als je het geheel later weer terugplaatst, eveneens voldoende voorzien van vet/siliconenspray om het er in terugduwen te vergemakkelijken. Anders duw je ook de nieuwe ringen wellicht kapot en spuit de benzine je (als het systeem weer op druk komt) om de oren.
Als je de brandstofpomp uit hebt staan, dan staat er geen druk op de brandstofleidingen. Wellicht een klein beetje van hetgeen nog in de leiding zit. Voor de zekerheid lekker veel papieren tissues onder de uitstroomopeningen leggen. Je kunt overigens, als je de injectoren er met brandstofrail en al uit trekt, meteen controleren of ze niet lekken. De losgehaalde rail-met-injectoren  leg je neer, maakt de injectoren droog en je zet vervolgens het contact aan (NIET starten!). Als er eentje lekt, zie je een miniscuul druppeltje op de betreffende tissue verschijnen. Dan mag je die injector meteen ultrasoon gaan reinigen bij de Bosch-service of zelfs een nieuwe kopen (wel prijzig!).
groeten, Lieme Huib

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 22:04 #1201085 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Gehele LPI injector verwijderen
Henk,
Je kan de gehele LPI injector verwijderen door de borgveer, die in de injectorzitting zit, los te trekken. Je hoeft de LPG slang NIET los te maken. Als je de borgveer los hebt, kan het geen kwaad om deze voor montage een beetje strakker te zetten. Dit kan je doen door voorzichtig met een tang direct bij de bocht de veer iets in te knjipen. Niet te ver want dan krijg je 'm er niet meer makkelijk op.
Je kan voor de zekerheid de injectoren nummeren (1 voor de voorste, 4 voor de achterste) zodat je zeker weet dat ze op de goede plaats worden teruggezet. De lengte van de LPG slangen en electrische connectoren maken het echter zeer lastig om het verkeerd te doen.

Hein

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 22:14 #1201089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb het laatst om handen
ik heb het laatst om handen gehad is goed gelukt met een spruitstuk wat net onder handen was genomen , heb nu nog een reservespruitstuk liggen wat ooit aangepakt gaat worden... eventueel kan ik je wel helpen ;)

gr jangeert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2008 12:14 #1201269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hypothetische vraag
hierbij even een hypothetische vraag:

als ik de LPI injectoren los wil hebben van slangen/kabels, hoe kan ik dat doen en komt er dan LPG bij vrij ? heb ik ook gereedschappen nodig ?

ben het niet echt van plan, misschien is het wel handig bij de 4e injector om ruimte te maken om bij de onderste moer te komen.  

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC