OPGELOST!!!- Vialle: ik ben het nu echt beu; gestotter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 12:07 #1151648 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Status.
Ik heb gisteravond de verdeler 7 cm lager in het rek gehangen en het T-stuk een kwartslag gedraaid. De doorgaande lijn in de T stroomt nu naar de verdamper, de afgaande lijn in de T loopt naar de kachel.
Het koelwater in de afgaande leiding is gemeten hoger van temperatuur dan in de oude situatie, ergo: Hij rijdt beter, bijna 100kmh in zijn 5 bij 3 graden.
Maar helaas, niet opgelost.
Tevens constateerde ik in mij 3 maanden oude koelvloeistof vertroebeling, en kleine witte vlokjes en ik ben een beetje bang voor de oorzaak hiervan.
Volgende zet is de verdelerkap en bougiekabels, meten dan, zoals boven genoemd.
Toch blijf ik vermoeden dat de stroming nihil is in de verdamper als het blok op temperatuur is, dus dan zou mijn verdamper toch bevriezen.
Een stromingsmeter (flowmeter/debietmeter), als iemand die ter test heeft, ik hou me aanbevolen, want met lopend blok de verdamperslang eraf rukken doe ik niet graag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 13:02 #1151655 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aangelengde koelvloeistof?

Baseman schreef : Tevens constateerde ik in mij 3 maanden oude koelvloeistof vertroebeling, en kleine witte vlokjes en ik ben een beetje bang voor de oorzaak hiervan.

Kan het niet zijn dat je koelvloeistof is 'aangelengd' met gewoon water? Wellicht is daardoor de bescherming tegen bevriezen minder dan bij normale koelvloeistof, waardoor vlokjes ontstaan. Die vlokjes kunnen er misschien de oorzaak van zijn dat je doorstroming niet optimaal is, en wellicht is er ook een link met het bevriezen van je verdamper.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 13:10 #1151659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zie de Factor.
Ik heb in juli dit jaar de radiateur vervangen bij de sleuteldag bij Nordicar (waarbij ik gelijk constateer dat dat langer dan 3 maanden terug is, maar dit terzijde) en toen is er nagelnieuwe fluorescerend groene helder vloeistof in gegaan, en ik kan me niet herinneren dat daar iets bij zat.
Tevens is er niemand met zijn klauwen zondar mijn medeweten aan mij auto bezig geweest, dus dat water lijkt me uitgesloten.
Of dat het aan elkaar gerelateerd is, kan ik niet zeggen, maar een onderzoekje is het wel waard.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 13:17 #1151661 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic meten...
Ik weet dat ze in garages eenvoudig kunnen meten tot hoeveel graden onder nul koelvloeistof nog bescherming biedt. Die bescherming wordt op den duur wat minder.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 13:21 #1151662 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kachelkraan dicht?
Heb je al geprobeerd of het helpt om de kachelkraan dicht te draaien. Dit heeft nl een direkte relatie met de temperatuur. Deze zet je verder open wanneer het kouder wordt. Ergo: minder doorstroming bij de verdamper. Heeft dit effect wanneer het verschijnsel zich voordoet, dan weet je zeker de oorzaak.

Was het een nieuwe radiator? In een oude kan ook de resten van een pil hebben gezeten. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 13:47 #1151665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic reacties.
Heren wederom bedankt voor de reacties.De radiateur is gloednieuw, zelf uit een dichte doos gehaald en erin gezet.
De kachelkraan lijkt wel invloed te hebben, kraan helemaal open, geeft na enige tijd iets verbetering denk ik te merken, maar 100% zeker kan ik het niet zeggen.
Overigens is er bij het vastzetten van de koelslangen iets tussen de ring blijven zitten denk ik, hij consumeerd nu een halve liter vloeistof op de 25 kms, wat me het volgende te denken geeft.
De expansievatdop zit een overdrukventiel op, maar ook een onderdrukventiel?Maw, zit er een ventiel in die onderdruk in het systeem automatisch opheft?
Ik heb gisteren het koelwater namelijk afgetopt en zojuist stond ie op min, dus dat kan twee dingen betekenen:
  • er zit een lek ergens
  • er zit een onderdrukventieltje op, wat de lucht uit mijn systeem heeft doen geraken nar de 20 kilometer die ik vanmorgen heb gereden.
Stel dat er een pil in gezeten heeft, kan het dan zijn dat daarmee de auto nog 15000kms mee kan? Kan het dus zijn dat die pil er net voor de verkoop in geduwd is, waardoor er geen lekkage te zien was maar wel verklaart dat de radiateur lek was? Of gaat zo'n pilletje hooguit 5000 kms mee en is dat dus uitgesloten.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 14:07 #1151667 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kachelkraan dicht zou moeten helpen!
er zit ook een onderdruk ventiel in de dop van het expansievat.
houdt de dop op de kop peuter de rubber ring eruit en schudt het plaatje eruit.je ziet de twee ventielen in het plaatje, schoonspoelen met water waarbij je de ventielen openhoudt, overdrukklepje met een puntig voorwerp open houden. rubber ring er weer voorzichtig in masseren.
Met deze info neigen conclusies naar een bellenblazer, tenzij je een aansluitlek op een slang kan vinden. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 14:14 #1151669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dicht in plaats van open.
Oke, dat kan natuurlijk ook. Ik dacht, als je de kachelkraan open zet loopt er meer water, maar ja, dat werkt bij dicht natuurlijk beter, dan loopt al het koelwater door de verdamper, denkfoutje.
Euh,....bellenblazer? Hoebedoellu?
En dat pilletje kun je daar iets over zeggen? 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 14:47 #1151670 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic bellenblazer en pil
een pil of Bar leak kan lang werken, afhankelijkvan het lek en waar het zit.
Bellenblazer: een lek in de koppakking waardoor er gas in het koelwater geperst wordt. Kun je geen lek vinden, komen er bellen tevoorschijn in je expansievat, borrelt het hard, verlies je koelvloeistof, dan moet je daarmee rekening houden.
vervelend, maar na koprevisie is het weer nieuw.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2006 15:03 #1151671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bellenblazer.
Duidelijk.
Ik heb sinds de wissel van mijn radiateur nooit koelvloeistof hoeven bijvullen, dit is een resultaat van het geklus gisteravond, dus ik denk dat ik een klemmetje beter moet vast draaien, of dat het systeemzichzelf heeft ontlucht en ik daardoor een lager peil heb gehad in het expansievaatje.
Er borrelt niets in het vaatje, geen gaslucht. Verlies van koelvloeistof is niet gerelateerd aan het gestotter op gas, leid ik daaruit af.
Het lek zat onderaan de radiateur, daar waar de plastic kap omklemd zat door de aluminium radiateur, schijnt een bekende plek te zijn, maar ik begrijp dat het lastig is.Wat ik wel uit jouw antwoord afleid, is dat het niet ondenk baar is, dat de auto mij met een initieel lekke radiateur is verkocht en dat dit met een pilletje kan zijn afgedaan.
Verder is dit voor de rest niet erg relevant denk ik. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC