Forum etiquette of zoiets

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 15:41 #1461507 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Goed stuk inderdaad.
Goed stuk inderdaad.

Een kleine toevoeging: als je elkaar niet alleen van het forum, maar ook persoonlijk kent, dan zijn de reacties onderling ook op het forum nog weleens anders. Dat kan voor buitenstaanders die niet weten dat je elkaar kent dan weer als ' over de schreef' opgevat worden, maar sommige leden houden ook real-life best van een beetje pittige discussie!

Ik weet van mezelf dat ik daardoor naar de een anders reageer dan naar de ander.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 16:55 #1461512 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben ook niet vies van een
Ik ben ook niet vies van een pittige discussie echter wel op de inhoud en niet oo de persoon.

En inderdaad kan ik me voorstellen dat wanneer je elkaar buiten het forum om kent je geneigd bent tot het uitdelen plaagstootjes onder de gordel ol het forum. Dat gebeurt m.i. per definitie met goede intenties en il ben ervan overtuigd dat mensen dat aanvoelen. Geeft ook wel wat sjeu aan het forum vind ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 18:11 #1461514 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Taalland
Tja, Nederland is nu eenmaal een taalland.
Taal is heel belangrijk en op school wordt daar heel veel, te veel tijd aan besteed.
Daarom wordt er in Nederland heel wat geschreven, brengt je in de auto niet van A naar Beter.

Beste mensen laat af en toe dat taalgedoe wat je geleerd hebt op school even links liggen. Met taal alleen kun je geen auto onderhouden.
Liever Nederlands gebrabbel met de juiste technische know how, dan een literair hoogstandje waar mijn auto niet warm van wordt.

Groet, een dyslect die alles zelf moet doen omdat woorden geen daden zijn.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 20:11 #1461521 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Volvisti

Martijn_940 schreef: "Dat gebeurt m.i. per definitie met goede intenties en il ben ervan overtuigd dat mensen dat aanvoelen."

De ervaring in de virtuele en in de reële wereld leert me, dat dat helaas niet altijd het geval is.

groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 20:25 #1461522 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Taal
Hallo Ghia

Je schreef: "Tja, Nederland is nu eenmaal een taalland." en "laat af en toe dat taalgedoe wat je geleerd hebt op school even links liggen. Met taal alleen kun je geen auto onderhouden."

Ieder ontwikkeld land is een taalland. Je zou natuurlijk plaatjes van gebaren, gezichtsuitdrukkingen, handelingen etc. kunnen gebruiken, maar we weten allemaal dat velen van ons moeite hebben met het volgen van bijvoorbeeld een handleiding van de Ikea.
Taal is het meest geschikte middel om te communiceren. Tegelijkertijd is communiceren een van de meest ingewikkelde dingen die de mens doet. En het meest vatbaar voor foutjes, die we dan "miscommunicatie" noemen. Daarom is het belangrijk dat we proberen allemaal dezelfde taal te spreken. En dus niet te veel afwijken van gemaakte afspraken. Met taal alleen kun je geen auto onderhouden, maar het helpt wel, om, bijvoorbeeld via dit forum of een boek of... kennis op te doen die je zonder die taal niet op kunt doen.

Wie trouwens "in real life" met iemand praat kan zich met de verkeerde woorden toch behoorlijk verstaanbaar maken, maar zodra je niet meer tegenover elkaar staat (of zit) tijdens de communicatie, is het belangrijk dat je de juiste woorden gebruikt, omdat elkaar begrijpen anders een stuk lastiger wordt.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 23:06 #1461536 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Eens
Wie zal het nou niet eens zijn met hetgeen hierboven gesteld wordt ? Ik niet.
Op het gevaar af dat het verkeerd valt omdat juist ik het zeg en daarmee hetgeen ik zeg ook niet meer op inhoud beoordeeld wordt toch maar een paar woorden.

Forum etiquette bestaat er ook uit dat iemand in de ogen van een ander iets fout kan typen zonder dat die meteen gecorrigereerd hoeft te worden. Zoals al ergens staat, het is een keuze om ergens niet op te reageren. Die keuze heeft iedereen.
Die had ik daarna ook, ook daar ben ik het mee eens. Reflectie en zelfreflectie.
Volgende keer zal ik vast ook denken "laat maar gaan, het is het niet waard"

Ik ben ook nergens uitgegaan van verkeerde intenties.
Ik heb het over gedrag van personen en niet over de persoon zelf. Dus over hoe iemand doet en niet over wie die is. Zit een dun lijntje tussen. Ook ik ga net zo goed uit van de goede intentie maar dat wil niet zeggen dat iemand dan niet aangesproken mag worden op hoe die iets zegt.

Ben van mening dat je elkaar ook gewoon met naam en toenaam mag aanspreken als je iets echt storend vind van iemand ipv in verdekte termen over iemand te praten zoals ik hierboven ergens zie gebeuren. Met naam aanspreken valt ook onder etiquette lijkt me.

Zeg het dan gewoon in het topic waar het thuishoort tegen de persoon aan wie je je ergert. Dat gebeurt naar mijn idee te weinig of we zijn bang dat te doen. Niet goed voor het zelflerend vermogen op dit forum, maar dat is natuurlijk ook maar een mening. Ook ik reageer vaker niet dan wel op wat sommigen op een bepaalde wijze zeggen, dan vind ik het gewoon de moeite niet waard of erger ik me niet voldoende. En is het gewoon niet belangrijk genoeg om me druk om te maken. Misschien moeilijk voor te stellen maar zo is het wel.

Ook de veronderstelde mening van anderen erbij halen om je eigen mening te versterken is niet heel netjes in mijn ogen. Houd het dicht bij jezelf en haal niet anderen erbij om je eigen mening te versterken zonder dat je weet of die anderen er ook zo over denken. Mensen kunnen ook voor zichzelf spreken.

Forum etiquette is wel wat breder dus dan wat hierboven al getypt is door anderen.
Naast dat het ik overwegend gewoon eens ben met de vorige sprekers. Misschien kunnen bepaalde zaken ook naast elkaar bestaan ?

Hier wil ik het maar bij laten.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 23:46 #1461551 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Peter

Je schreef: "...dat iemand in de ogen van een ander iets fout kan typen zonder dat die meteen gecorrigereerd hoeft te worden."

Dus ook als iemand klinkklare onzin vertelt?

Je schreef ook nog: "Zoals al ergens staat, het is een keuze om ergens niet op te reageren."

Maar ook een keuze om net wel te reageren. Een keuze die jij regelmatig maakt. Staat er ergens één reactie, dan denk ik regelmatig: "Dat zal Peter wel weer zijn". En vaak klopt die gedachte.

Waarna je ook nog schreef: "Zeg het dan gewoon in het topic waar het thuishoort tegen de persoon aan wie je je ergert."

Als je aangesproken wordt op je gedrag, reageer je over het algemeen geprikkeld.

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 00:07 #1461553 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja
Je hoeft niet iemand persé te corrigeren. Toch doe je dat. Misschien vaker dan je doorhebt.
Schijnbaar moeilijk voor jou om niet te doen.
Misschien wel net zo lastig als ik het soms ook vind om niet te reageren. ( zelf reflectie beste Mathy, denk je dat dat gaat lukken ?)
Heb ook even oog voor de volgordelijkheid der dingen in de discussie.
Jij gaat mij verbeteren , ik mag daar niets van vinden maar jij mag er wel wat van vinden als ik daar wat van zeg.
Ik mag jou niet aanspreken en jij mij wel ? Huh ?
Beetje raar toch ?

De term klinkkare onzin laat ik me niet aanlullen door jou.
Dat vind jij. Desnoods noem ik het anti-anti-anti-anti-terugslagklepje.
Mag je 4 x zeggen dat het klinkklare onzin is. Prima.
Ik lees ook soms onzinnige dingen uit jouw pen. (zelfreflectie wederom Mathy, ik probeer het ook)
Zoals ik al zei. Ik laat het hier verder bij daar verdere discussie zinloos lijkt op deze wijze. Ik heb getracht een ander licht te schijnen op het verloop van het een en ander en wat erkenning te geven maar waar ik al bang voor was gebeurt.
Omdat ik het zeg is het per definitie al verkeerd.
je hebt gelijk als je dat graag horen.
Goedenacht

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 00:58 #1461556 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Spiegeltje, spiegeltje...
Hallo Peter

Ik weet wanneer ik iemand verbeter. En doe dat met opzet. Daar worden we allemaal beter van, als we ervoor open staan.

"Klinkklare onzin" gold in algemene zin, het ging niet alleen om jou.

"Zelfreflectie"? Je moest eens weten.

Je mag vinden wat je wilt. Maar je kunt ook een keer wat aannemen.

Als ik onzin schrijf, mag men mij uiteraard verbeteren. Of ik het dan met je eens ben is een tweede, maar als ik kaats, verwacht ik ook de bal.

Ik vind het leuk als ik gelijk heb, maar ik hoef geen gelijk te krijgen "omdat ik dat graag hoor", want dat is in dat geval niet zo.

Of je het over mij had of niet heeft geen invloed gehad op m'n reactie. Het ging over jouw gedrag. Maar ja, zelfreflectie...

groetjes

Mathy

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 01:02 #1461555 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Je leest niet goed en betrekt
dingen op jezelf die helemaal niet aan jou gericht waren zie ik nu.
En drijft de discussie op daardoor, Neem even afstand man. Ga ik ook doen.

"Waarna je ook nog schreef: "Zeg het dan gewoon in het topic waar het thuishoort tegen de persoon aan wie je je ergert."

Dat sloeg op de heren Venustus en JK199711 ( naam en toenaam, doe ik niet moelijk over) die hierboven in verdekte termen "cynisch humoristisch" over mij praten.
En die als ze een goed verstaander zijn aan een half woord vast genoeg hebben. Dat vertrouwen heb ik wel.
Ik heb als goed verstaander ook wel door dat ze het over mij hebben en dat mag en ik mag ze daarop aanspreken en dat doe ik dus ook nu door naam en toenaam. Dat is wat ik bedoel met aanspreken in het topic waar het thuis hoort. Ik spreek jou aan in het betreffende topic en ik spreek hun aan in het betreffende topic. Dat aanspreken niet altijd leuk is erken ik ten volle. Dat vind ik ook niet altijd leuk net als jij, of het nu terecht is of niet. Maar het hoort wel plaats te vinden op de plek waar het hoort en niet in verdekte termen plaats te vinden.

Jij voelt je aangesproken door wat ik zeg over reageren daar waar het thuis hoort maar dat ging dus nu eens helemaal niet over jou alleen kan jij het niet anders meer lezen lijkt het. Je betrekt wat ik zeg over aanspreken daar waar het thuishoort in algemene etiquette-zin op een persoonlijk vlak.
Puur en alleen omdat ik je aanspreek op dat verbeteren niet altijd erg aardig overkomt (ook al is je intentie goed).
Dat het klinkklare onzin is in jou ogen legitimeert echter niet altijd die verbeterneiging. Misschien wel in jouw wereld, niet in de mijne.

Zoals gezegd, neem wat afstand en betrek de woorden van Willem erbij,

"Ik weet van mezelf dat ik daardoor naar de een anders reageer dan naar de ander."
ik herken het bij mezelf moet ik erkennen. Eye-opener.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC