Forum etiquette of zoiets

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2020 22:34 #1109903 door Jerry Stam (GAST)
Forum etiquette of zoiets is gemaakt door Jerry Stam (GAST)
Zoals wel vaker verbaas ik me erover hoe discussies op ONS forum uit de hand lopen. En zoals wel vaker sta ik dan in tweestrijd of het delen van mijn mening daarover iets toe zal voegen of juist extra olie op het vuur zal zijn.
Aan de ene kant hoef ik de bijdragen en reacties niet te lezen en hoef ik me dus ook niet te verbazen of te ergeren. Aan de andere kant is dit ook mijn forum dus mag ik per definitie iets van de inhoud vinden.
Lang heb ik me van commentaar onthouden over het uit de hand lopen van discussies, tot vandaag. Het meest recente voorbeeld dat bij mij verbazing en zelfs ergernis oproept bij is het topic "Waar dient dit voor? T-stukje sproeiers koplampwissers". WTF? (mocht je niet weten waar dit een afkorting voor is dan biedt Google zonder enige twijfel uitkomst met weinig ruimte voor misverstanden :-))

Het probleem met communicatie op een forum is dat het geschreven is en vaak met mensen die je niet of nauwelijks kent. Doordat de communicatie geschreven is mist de ontvanger de intonatie en de bijbehorende lichaamstaal en daarmee signalen over de intentie waarmee de zender de boodschap zendt. Soms zijn boodschappen echter zo expliciet dat er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid getwijfeld mag worden aan de goede intenties van de zender. In alle andere gevallen stel ik voor dat we er gezamenlijk (dus wij allemaal) vanuit gaan dat de zender een POSITIEVE intentie had met zijn boodschap en dat we zelf dienovereenkomstig reageren. Mocht er toch twijfel blijven bestaan over de intentie dan kan het natuurlijk helemaal geen kwaad om vanuit een positieve intentie een open vraag ter verheldering te stellen.
V.w.b. het aspect dat we de mensen waarmee we op een forum communiceren vaak niet of nauwelijks kennen: laten we elkaar per definitie het voordeel van de twijfel geven. Gewoon als gebaar in deze toch al barre tijden.

Bovenstaande is de meest verstandige, minst uitdagende en niet-agressieve reactie (dat was in ieder geval mijn intentie) die ik kan geven op uit de hand lopende discussies. In de reacties hoor ik graag of dit als een zinvolle bijdrage wordt ervaren of dat ik door het uiten van mijn mening onbedoeld toch olie op het vuur heb gegooid.
Bijvoorbeeld doordat mensen mijn toon als belerend en pedant ervaren wat ik me overigens heel goed voor kan stellen.
En niet reageren is een hele effectieve manier van feedback geven :-)

Laten we ons forum in ieder geval leuk houden, in het licht van de wereld gaat ons forum immers nergens om.
Mocht je je toch onheus bejegend voelen door iemand of iemand goed bedoelde feedback willen geven schrijf hem of haar dan een PB-tje of beter nog ga een kop koffie of een potje bier met elkaar drinken. En kom tot de verrassende conclusie dat je minder van elkaar verschilt dan je wellicht dacht.

Zo, nu mag mijn emotionele ik het weer overnemen. Die mag echter niet online.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 09:22 #1461486 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens....
Mooi geschreven....

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 09:41 #1461488 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Misschien..
Was mijn laatste reactie wel de druppel op desbetreffend topic, maar ik ben gewoon allergisch voor zulke kleinzerigheid.

Desalniettemin, zou je dit op elk forum ooit willen plaatsten? AMEN!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 11:06 #1461490 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal mee eens!!!
Martijn,
Je slaat de spijker op de kop; ik ben het helemaal met je eens.
Als je uitgaat van de goede bedoelingen en soms de onwetendheid/onschuldigheid van de vraagsteller/reageerder en in je eigen reactie daarmee rekening houdt, komt er een hoop goed. Daarvoor is een forum zoals deze ook waardevol.
Denk na voordat je een bericht met emotie plaatst; soms lees je/leest men ook niet goed (overkomt mij ook); niet reageren is dan idd het beste middel.

Heel afgezaagd, maar Loesje heeft gelijk: "Doe's lief"

Zoals JK199711 ook al zegt; dit is een dingetje op meerdere fora, maar het zou mooi zijn als we dat hier iig goed kunnen doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 11:37 #1461493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank jullie wel voor de
Dank jullie wel voor de bevestiging.

Om misverstanden te voorkomen: ondanks dat ik het 'mooi' weet te verwoorden ben niet roomser dan de paus. Ook ik heb meer dan eens de neiging ergens met gestrekt been in te gaan wanneer de toonzetting me niet zint of wanneer mijn ego wordt geprikkeld. Gelukkig herken ik dat gedrag inmiddels bij mezelf en kan ik dan een heel bewuste keuze maken om wel of niet te reageren. Wat er meestal in resulteert dat ik het niet doe of een andere manier kies.

Misschien kunnen we gezamenlijk een 'nieuwe norm' definiëren over hoe we met elkaar om willen gaan, zonder dat dit in regels moet worden gevat...

• F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 12:09 #1461495 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic positief reageren
Ik reageer ook het liefst positief of ik reageer niet.
Maar er is een zeker persoon hier op dit forum die steeds irritatie opwekt bij veel mensen hier, inclusief mijzelf. Dat is vooral het probleem denk ik.
De persoon in kwestie ziet dat zelf alleen niet, zo lijkt het. Het zou veel schelen als daar verandering in komt.

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 12:27 #1461497 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Oef..
Pas op hoor, wellicht staat dat "toontje" wat je nu aanslaat desbetreffende persoon niet aan @venustus :P

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 12:53 #1461498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Paus?? Ook niet
Ook ik ben niet het voorbeeld in alles (al pretendeer ik dat thuis natuurlijk wel ;-)). Steeds beter weet ik mijzelf ook "in de hand" te houden.
Lukt niet altijd, maar ik ben voorzichtig positief.

En in dit kader nog maar een fameuze tegel: verbeter de wereld, begin bij jezelf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 12:53 #1461499 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en zo is het !
Er is verschil tussen commentaar en becommentariëren….,

Ik tracht alleen commentaar te geven en niet overal iets achter te zoeken..

Maar goed initiatief om dit onderwerp weer eens aandacht te geven !

• F Nieuwenhuizen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2020 14:46 #1461500 door F Nieuwenhuizen
Beantwoord door F Nieuwenhuizen in topic haha
..die kans is groot..

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC