Een 940 voor de caravan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 09:36 #1406887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 5 -> 4

Ferry940 schreef : in z'n 5 op 110 blijven is toch lastig.

Moet je ook helemaal niet willen m.i.
Ik rijd nooit met een caravan, maar wel geregeld met (zware) aanhangers. 90 km/u in z'n vier, dan draait de motor mooi 3000 tpm en heb je genoeg over om af en toe een vrachtwagen in te halen. Of, als je even ergens achter moet blijven, te zakken naar 70 km/u zonder terugschakelen. Rijdt heerlijk, je moet alleen niet teveel haast hebben. Voor het verbruik ook beter omdat je de motor meer in zijn efficiënte toerenbereik laat draaien, maar zuinig wordt een 940 nooit...
Niomaten heb ik dezelfde ervaring mee als struis. Het dempende gedeelte was bij mij ook op terwijl de hoogteregeling het nog best deed. Sinds vervanging geen gedein meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 09:55 #1406888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Al vervangen
Nivomaten 2 jaar geleden vervangen.
Ondanks dat, nog steeds niet prettig rijden. Misschien hebben andere caravanrijders ook nog een achterbak vol spullen maar wij eigenlijk niet.
Meestal alleen de caravan en weinig bagage in de auto en 2 personen voorin.
En in z'n 4de versnelling 1200 km naar Frankrijk zie ik niet zitten. In z'n 5 loopt ie bij 100 km/u zo'n 2200 a 2300 rpm.
Das toch mooi. ????

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 10:35 #1406891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snelheid
Tsja, sneller rijden vraagt nou eenmaal vermogen en dus (veel) meer brandstof. De luchtweerstand gaat kwadratisch omhoog met de snelheid. Gewicht van de caravan speelt daarbij minder, dat merk je alleen bij versnellen en bergop rijden.
Dus twee keer snel rijden kost vier keer zoveel vermogen. Oftewel 110 rijden ipv 90 kost theoretisch bijna 50% meer brandstof! Nog even los van bij welk toerental de motor het meest efficient de gevraagde belasting levert (de mengselverrijking bij vollast verhoogt het verbruik nog meer).
Als je de brandstof-, stalling- en aanschafkosten van een caravan (en geschikte trekauto) overziet, is de investering voor drie weken vakantie eigenlijk best hoog. Zeker als je hem elk jaar naar Zuid0Frankrijk sleurt en drie weken op dezelfde plek blijft staan. Voor hetzelfde geld kun je een hele aardige vakantiebungalow huren...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 10:45 #1406892 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toeren
Ik denk dat het wel helpt als je wat zware stukken van de bagage in de auto legt i.p.v. in de caravan.

Ferry940 schreef : In z'n 5 loopt ie bij 100 km/u zo'n 2200 a 2300 rpm. Das toch mooi. ????

Normaal gesproken wel, maar met een caravan erachter is 2300 rpm op de snelweg echt aan de lage kant voor een B230FK. Het koppel kakt hard in als je daaronder komt.
Wanneer ik met een aanhanger rijd probeer ik het toerental ergens tussen 2300 en 3000 tpm te houden. In z'n vijf lukt dat eigenlijk niet, maar in z'n vier gaat het prima. Is even wennen inderdaad, maar ik vind het een stuk prettiger dan steeds op- en terugschakelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 10:48 #1406894 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad

Rversteeg schreef : Voor hetzelfde geld kun je een hele aardige vakantiebungalow huren...

Daarom rijd ik ook nooit met een caravan :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 14:35 #1406902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic marktplaats

Rversteeg schreef :  
Als je de brandstof-, stalling- en aanschafkosten van een caravan (en geschikte trekauto) overziet, is de investering voor drie weken vakantie eigenlijk best hoog. Zeker als je hem elk jaar naar Zuid0Frankrijk sleurt en drie weken op dezelfde plek blijft staan. Voor hetzelfde geld kun je een hele aardige vakantiebungalow huren...

Lang leve marktplaats. Vorig jaar voor 350 euro een vouwwagen met inhoud gekocht (volle gasfles, elektrische koelkast, servies, etc). 4 weken op vakantie geweest naar 2 verschillende campings. Na de vakantie vouwwagen verkocht voor 475 euro zonder inhoud :-)
En het verbruik was met 1:10,8 (Volvo 360) ook nog eens best zuinig.
Conclusie voor Joost, koop een vouwwagen en ga met de 360 ;-)
De 760 staat nog steeds in de garage helaas.. druk met verbouwen op dit moment. Binnenkort is het wel de bedoeling om de voorpoten eronderuit te halen en af te maken.. Dan is het daarna alleen nog de achteras..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 16:20 #1406905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wie rekent ..

Pietjeprecies schreef :

Rversteeg schreef : Voor hetzelfde geld kun je een hele aardige vakantiebungalow huren...

Daarom rijd ik ook nooit met een caravan :)

Rijdt Volvo.
En gaat in een mooi huisje zitten....
maar verder zeg ik niks..:-)
Ik dank jullie wél voor de opmerking

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 18:00 #1406915 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.....

Rversteeg schreef : Als je de brandstof-, stalling- en aanschafkosten van een caravan (en geschikte trekauto) overziet, is de investering voor drie weken vakantie eigenlijk best hoog. Zeker als je hem elk jaar naar Zuid0Frankrijk sleurt en drie weken op dezelfde plek blijft staan. Voor hetzelfde geld kun je een hele aardige vakantiebungalow huren...

Ja, precies! Dat is de andere reden waarom wij niet meer met de 940 en caravan naar Zuid Europa gaan. 1000 euro heen en weer, 20 nachten camping a 30 euro (600 euro), stalling plus onderhoud van 400 euro. Afschrijving caravan 500 euro.
En je rijdt 1 op 12 ipv 1 op 7. Minder slijtage aan m'n 940, beter voor de auto.... Beter voor mij.... Haha..... Geen inpakstress meer.... Paar tassen met je ogen dicht in de auto smijten en klaar......

Overigens wordt in de TS ook gesproken over een eventuele V70.
De V70 2.4T automaat was in 2000 wel trekauto van het jaar, dus lijkt mij dan geen slecht alternatief.
www.caravantrekker.nl/tavhj/uitvoer.php?id=165

Nadeel van de 940 vind ik ook de achterwielaandrijving. Wegrijden vanuit stilstand op een helling moet altijd op de koppeling. Bij een voorwielaangedreven auto kun je ook nog wat meer spelen met wielspin.
Als ik op de camping manouvreer met de caravan erachter om hem op zijn plaats te zetten, heb ik al snel last van stinkende koppeling.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2014 19:40 #1406918 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Daarom....
Heb ik een Camper.............ben zuinig op m'n Volvo.

• Joost Ruizendaal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-06-2014 18:58 #1406947 door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic He Mark, die caravan is niet
He Mark, die caravan is niet voor mij hè ;)
Overigens zit er een elektrische mover op de caravan, dus met de auto of hand manouvreren is niet meer nodig. Stallingskosten hebben we niet want de caravan staat hier gewoon bij huis op het erf. Afschrijving... tja dat is er dan weer wel :)
Maar goed, dat is een welles-nietes discussie allemaal natuurlijk. Leuk om nog een gebruikerservaring van iemand te lezen!
Een automaat is echt een no-go trouwens. En bij het zien van deze advertentie werd mijn vader meteen enthousiast:
<a href=" link.marktplaats.nl/812813093 " target="_blank"> link.marktplaats.nl/812813093
Tja, eerst nog "even" de 500.000 km vol maken met de Avensis. Zal anderhalf jaar duren...
[edit moderator: Link ingekort]

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC