Een 940 voor de caravan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2014 15:48 #1406550
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940 trekauto
Rij al jaren met een auto ambulance achter de 940 LPT door europa, meestal maximaal beladen (1600kg totaal).
Zolang het vlak is gaat dat geweldig, maar ga je serieus bergachtig gebied opzoeken heeft ook een 940 het niet gemakkelijk. Flink op toeren houden is een vereiste en dan nog merk je dat ie het niet echt leuk vindt. Het verbruik is dan trouwens ook niet echt gezellig, reken op 1:6 tot 1:6,5.
Dan is een dikke diesel toch een stuk fijner! Heb ook ervaringen met een Landcruiser 3.0 Turbo diesel en die trekt het hele zaakje met gemak de berg op. Verbruik diesel 1:9 tot 1:10.
Zolang het vlak is gaat dat geweldig, maar ga je serieus bergachtig gebied opzoeken heeft ook een 940 het niet gemakkelijk. Flink op toeren houden is een vereiste en dan nog merk je dat ie het niet echt leuk vindt. Het verbruik is dan trouwens ook niet echt gezellig, reken op 1:6 tot 1:6,5.
Dan is een dikke diesel toch een stuk fijner! Heb ook ervaringen met een Landcruiser 3.0 Turbo diesel en die trekt het hele zaakje met gemak de berg op. Verbruik diesel 1:9 tot 1:10.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2014 15:57 #1406551
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
Is dat met handbak of automaat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2014 16:58 #1406552
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic caravan
Hee Joost, ook hier!
Zelfs een 360 trekt 1300 kg, al mag het net niet op papier. Dus een 940 LPT met turbo moet met 1300 kg niet zo'n problemen hebben. 90 moeten ze altijd halen. Afentoe lekker toeren maken, terug naar de 3 bergop en gaan met die banaan.
Verbruik kun je ook wel uittellen, met caravan is dat gewoon niet zuinig
Ik zou zelf nog een paar jaar lekker luxe in een V70 rondscheuren. Met pensioen de diesel wegdoen en dan een leuke auto voor het pensioen zoeken
Zelfs een 360 trekt 1300 kg, al mag het net niet op papier. Dus een 940 LPT met turbo moet met 1300 kg niet zo'n problemen hebben. 90 moeten ze altijd halen. Afentoe lekker toeren maken, terug naar de 3 bergop en gaan met die banaan.
Verbruik kun je ook wel uittellen, met caravan is dat gewoon niet zuinig
Ik zou zelf nog een paar jaar lekker luxe in een V70 rondscheuren. Met pensioen de diesel wegdoen en dan een leuke auto voor het pensioen zoeken
- Joost Ruizendaal
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2014 18:06 #1406554
door Joost Ruizendaal
Beantwoord door Joost Ruizendaal in topic Wat is de wereld toch weer klein
Ha Mark!
Hoe is het met je 760? Komt 'ie onderhand de garage weer eens uit?
Mijn 360 (die uit '83, met de B19) had toch wel moeite met de tandemasser aanhanger van laatst, dat ging niet om het gewicht maar om het frontaal oppervlak. Het was een extra hoge aanhanger, vierkant model, 0-60 ging prima maar 60-80 werd al lastiger. 100 was volgens mij wel topsnelheid
Of een auto het kan is 1, of het ook redelijk comfortabel kan is 2. Nou scheelt het natuurlijk dat de caravan nog behoorlijk nieuw is en een goede stroomlijn heeft, incl. moderne koppeling, schokbrekers etc.
Ik ga de ervaringen doorgeven aan m'n vader. Zoals gezegd zou ik zelf voor de 940 gaan, maar dan speelt er toch een stukje emotie mee
Hoe is het met je 760? Komt 'ie onderhand de garage weer eens uit?
Mijn 360 (die uit '83, met de B19) had toch wel moeite met de tandemasser aanhanger van laatst, dat ging niet om het gewicht maar om het frontaal oppervlak. Het was een extra hoge aanhanger, vierkant model, 0-60 ging prima maar 60-80 werd al lastiger. 100 was volgens mij wel topsnelheid
Of een auto het kan is 1, of het ook redelijk comfortabel kan is 2. Nou scheelt het natuurlijk dat de caravan nog behoorlijk nieuw is en een goede stroomlijn heeft, incl. moderne koppeling, schokbrekers etc.
Ik ga de ervaringen doorgeven aan m'n vader. Zoals gezegd zou ik zelf voor de 940 gaan, maar dan speelt er toch een stukje emotie mee
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-06-2014 20:35 #1406560
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel wat km afgelegd met een
Heel wat km afgelegd met een Hoogwerker van 2700 kg achter de volvo 940. Na 400000 km zit de eerste automaat er nog in. In stilstand wegrijden geen probleem, alleen de dein in de koffer was niet fijn bij oneffenheden in het wegdek, je mag aannemen dat een 940 dan ook goed met een caravan overweg kan al vangt die meer wind.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-06-2014 16:17 #1406595
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 op 4.5
Houdt wel rekening met een hoog brandstofverbruik als je doorrijdt zoals ik: met een 1100 kg caravan naar Frankrijk met verhoogde turbodruk.
Uit mijn draadje van vorig jaar:
"De hele weg tussen de 90 en 110 gereden, heuvel op, heuvel af. De LPG vliegt er letterlijk doorheen: 1 op 4,5 - 5 is wat hij doet met die caravan erachter! Lekker met zo'n klein tankje, elke 200 kilometer tanken, en pingelen op de euro 95 benzine....en ik ben toch al geen caravan-fan"
Dat laatste klopt nog steeds, maar de vrouw en kinderen he...........
Ik tank inmiddels ivm 0.8 bar turbodruk octaan 98 om het pingelen op benzine voor te zijn.
.
Uit mijn draadje van vorig jaar:
"De hele weg tussen de 90 en 110 gereden, heuvel op, heuvel af. De LPG vliegt er letterlijk doorheen: 1 op 4,5 - 5 is wat hij doet met die caravan erachter! Lekker met zo'n klein tankje, elke 200 kilometer tanken, en pingelen op de euro 95 benzine....en ik ben toch al geen caravan-fan"
Dat laatste klopt nog steeds, maar de vrouw en kinderen he...........
Ik tank inmiddels ivm 0.8 bar turbodruk octaan 98 om het pingelen op benzine voor te zijn.
.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2014 15:05 #1406841
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPT
Ik heb vorig jaar 2x een normaal formaat caravan getrokken, maar wel redelijk zwaar beladen (2 brommers á bijna 100 kg erin, plus zo'n 50 liter aan brandstof en 4 kratten bier en klein spul). Dat ging meer dan prima met mijn 940 LPT met MBC (dus eigenlijk HPT). Het spul liep bij mij zo'n 1:8 op benzine (handbak), dan reed ik zo'n 110 km/h op de teller continu.
Enige 'probleem' wat ik had is dat ik toen pas goed kon merken dat er speling op het tussenlager zat van de aandrijfas. Normaal merkte ik dat niet, maar omdat de auto op z'n gat ligt, wordt de hoek groter. Niks ernstigs verder, alleen het bonkt wat door de carrosserie als je vlot optrekt.
Enige 'probleem' wat ik had is dat ik toen pas goed kon merken dat er speling op het tussenlager zat van de aandrijfas. Normaal merkte ik dat niet, maar omdat de auto op z'n gat ligt, wordt de hoek groter. Niks ernstigs verder, alleen het bonkt wat door de carrosserie als je vlot optrekt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2014 17:15 #1406849
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Achteras ophanging
Was dat niet de ophanging van de achteras? Ik heb hetzelfde bij zware belading en het wordt ieder jaar ietsje erger. Bij optrekken vanuit stilstand is het aandrijfkoppel op de achteras het grootst (1e versnelling) en will de achteras wat achterover kantelen (wiel vooruit / as achteruit). Als de as achterover kantelt, wordt de hoek met de cardanas groter. De kruiskoppeling komt onder een grotere hoek te staan en dat voel je "riebelen" bij optrekken. Met het toenemen der jaren worden de achterasrubbers soepeler en dit effect langzamerhand erger. Door het cardanaslager wat op te hogen kun je dit effect weer wat reduceren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-06-2014 20:33 #1406864
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tegenvallen.....
Ik heb een LPT met handbak op benzine uit 97 en een Hobby 400 van 1100 kg (2002), maar ik vind het tegenvallen. Moet toch al vrij snel terug schakelen om op snelheid te blijven. Nu er een MBC op zit gaat het wel beter maar in z'n 5 op 110 blijven is toch lastig. Dan toch maar weer naar 4. Het verbruik gaat dan al snel naar 1 op 7.
Ook vind ik de lange overhang achter de achteras niet in het voordeel. De auto gaat bij elke hobbel erg deinen (standaard nivomats en een kogeldruk van ongeveer 65 kg).
Kortom; ik vind het niet top. PK's en NM's zijn er wel, maar geen super-combi. Misschien dat aanpassen van veren en schokdempers het verbeterd en dat een automaat het beter doet???
Naar Zuid Frankrijk heen en terug rijden kost dan al gauw 400 liter benzine en dan is de lol er snel af..... Haha..... Ben er dus maar mee gestopt.
Heen en terug inc. tol is dan 1000 euro. Niet meer leuk......
Ook vind ik de lange overhang achter de achteras niet in het voordeel. De auto gaat bij elke hobbel erg deinen (standaard nivomats en een kogeldruk van ongeveer 65 kg).
Kortom; ik vind het niet top. PK's en NM's zijn er wel, maar geen super-combi. Misschien dat aanpassen van veren en schokdempers het verbeterd en dat een automaat het beter doet???
Naar Zuid Frankrijk heen en terug rijden kost dan al gauw 400 liter benzine en dan is de lol er snel af..... Haha..... Ben er dus maar mee gestopt.
Heen en terug inc. tol is dan 1000 euro. Niet meer leuk......
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2014 01:34 #1406880
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nivomat's
Zijn die nivomat's nog wel goed?
Ik heb m'n nivomat's twee jaar geleden vervangen, hoogte regeling was nog goed, demping was K*T.
Deinen is gewoon weg na die tijd.
Belading van de aanhanger/caravan is natuurlijk ook van belang.
Kogeldruk meet je stilstaand, bij 100 Km/U+ kan je door de lucht-weerstand weleens een negatieve kogeldruk hebben..................
Verbruik; Sneller dan 80/85 Km/U kost nu eenmaal brandstof
Waarom denk je dat ze vrachtwagens begrenst hebben op 87 Km/U?
Tolwegen in France; binnendoor wordt steeds beter! Leukere rit, meer te zien, ik ben met vakantie..............voor dat geld kan je weer wat anders doen............
Ik heb m'n nivomat's twee jaar geleden vervangen, hoogte regeling was nog goed, demping was K*T.
Deinen is gewoon weg na die tijd.
Belading van de aanhanger/caravan is natuurlijk ook van belang.
Kogeldruk meet je stilstaand, bij 100 Km/U+ kan je door de lucht-weerstand weleens een negatieve kogeldruk hebben..................
Verbruik; Sneller dan 80/85 Km/U kost nu eenmaal brandstof
Waarom denk je dat ze vrachtwagens begrenst hebben op 87 Km/U?
Tolwegen in France; binnendoor wordt steeds beter! Leukere rit, meer te zien, ik ben met vakantie..............voor dat geld kan je weer wat anders doen............
Moderators: Jerry Stam