Verzamelwoede...nu een 960 erbij
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-05-2014 09:38 #1405608
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Heel veel rijplezier gewenst
Heel veel rijplezier gewenst met jouw 960, Chris. Inmiddels ben ik al 13 jaar eigenaar van eenzelfde 960 sedan. Eveneens Tropic green. Ook ik was na aankoop op zoek naar goede uitlaat. Eerst in Zweden grootste deel besteld. Dat bleek dus ondanks duidelijke omschrijving (multilink) niet te passen. Uiteindelijk er bij EPS een rvs uitlaat onder laten zetten. Was meteen van alle restricties af die Volvo er had ingebouwd (op meerdere plaatsen half dichtgeknepen pijpdelen ivm grondspeling). Die kun je goed zien als wagen op de brug staat. Het geluid van mijn (3inch) uitlaat kon ik zelf bepalen. Sindsdien geen omkijken meer naar gehad. Het scheelt niet alleen minstens 5pk, de motor pakt onderin ook sneller toeren op en trekt beter door. Investering meer dan waard. Tenminste als je van plan bent er de komende vijf jaar in te blijven rijden. Ook verstandig als je toch riemen en poulies vervangt: nieuwe keerringen voor de balansassen. Als die nu nog niet lekken, zijn ze waarschijnlijk onlangs vervangen. Hoe dan ook, ze komen aan de beurt. Succes
Adriaan
Ps Naar mijn weten was de 960 16VTurbo niet leverbaar in Nederland. Zelfs niet in Zweden. Nevenimport?
Adriaan
Ps Naar mijn weten was de 960 16VTurbo niet leverbaar in Nederland. Zelfs niet in Zweden. Nevenimport?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2014 19:40 #1405624
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Iets dikker :P
Die 960 van jou heeft dan zo te zien ook iets meer gekregen dan alleen een RVS uitlaatje!Heb het een zeer leuk topic gevonden om door te lezen, zeer leerzaam ook met alle foto's.
Bij het vervangen van de riemen zijn alle keerringen aan de voorzijde vervangen, nokkenas/balansas e.d.. Qua keerringen moet nu alleen de achterste nog vervangen worden, maar deze lekt dan ook redelijk.Voor de uitlaat is er dan vrij weinig keuze anders dan custom. Voorlopig ff behelpen met wat het nog is, aangezien er belangrijkere onderhoudklusjes zijn, maar de auto blijft inderdaad in mijn bezit de komende jaren ;)Deze auto is destijds door een Diplomat Sale naar Nederland gehaald. Gemaakt voor de Belgische markt, maar rechtstreeks geimporteerd door Volvo-dealer S. van der Veen uit Nijverdaal. Het 'bonnetje' zit nog tussen de papieren van de auto.
Bij het vervangen van de riemen zijn alle keerringen aan de voorzijde vervangen, nokkenas/balansas e.d.. Qua keerringen moet nu alleen de achterste nog vervangen worden, maar deze lekt dan ook redelijk.Voor de uitlaat is er dan vrij weinig keuze anders dan custom. Voorlopig ff behelpen met wat het nog is, aangezien er belangrijkere onderhoudklusjes zijn, maar de auto blijft inderdaad in mijn bezit de komende jaren ;)Deze auto is destijds door een Diplomat Sale naar Nederland gehaald. Gemaakt voor de Belgische markt, maar rechtstreeks geimporteerd door Volvo-dealer S. van der Veen uit Nijverdaal. Het 'bonnetje' zit nog tussen de papieren van de auto.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
19-05-2014 21:02 #1405629
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Schuif/kanteldak
Achteraf heb ik altijd aangehikt tegen de kleurencombinatie tropic green metallic en grijs lederen bekleding van mijn 960. Vind het een zeer matige match, om niet te zeggen saai. Zwart leer oogt zoveel beter. De stoelen zelf maken weer veel goed met hun uitvoerige elektrische bediening en memoriestanden. Wat is er mis met het schuif/kanteldak? Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het een heel fijn dak. Ik heb het bij aanschaf van mijn 960 door mijn Volvodealer laten opknappen omdat het soms haperde. Diverse onderdelen zijn vervangen. Sindsdien werkt het al die jaren perfect. Wat dat betreft gaat er niets boven origineel.
Nog een tip: je zult verbaasd staan hoe fijn een M90 bak combineert met de B204FT. En het schakelt bovendien zoveel fijner dan de M46. Er zijn er genoeg en montage is werkelijk een fluitje. Naast de custom rvs-uitlaat een perfecte investering waarvan ik achteraf dacht: had ik dat maar eerder geweten.
Trouwens, wat is jouw kilometerstand?
Nog een tip: je zult verbaasd staan hoe fijn een M90 bak combineert met de B204FT. En het schakelt bovendien zoveel fijner dan de M46. Er zijn er genoeg en montage is werkelijk een fluitje. Naast de custom rvs-uitlaat een perfecte investering waarvan ik achteraf dacht: had ik dat maar eerder geweten.
Trouwens, wat is jouw kilometerstand?
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2014 19:31 #1405672
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Kanteldakje
Ik ben blij dat er hier een dakje inzit, in m'n 940 heb ik het niet en dat mis ik wel. Persoonlijk rij ik liever zonder airco en gewoon met de ramen iets open, het kanteldakje is dan ideaal.Er zitten nu wat roestblaasjes op en het rubber is naar binnengedrukt. Bij de aankoop een glazen dakje erbij gekregen, deze zou de originele moeten vervangen. Het dakje zit nu ook vast, dus eruit moet die toch. Het glazen dakje moet nog wel in de goede kleur bekleed worden, het kunststof wil ik dan ook nog zwart hebben.Die M90 staat inderdaad nog op het verlanglijstje. Vorig jaar gevoeld achterin de auto van Philip en dat is inderdaad een wereld van verschil. Km-stand zit nu rond de 270.000km, onderhoudshistorie probeer ik nog op te snorren.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2014 20:40 #1406057
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Startprobleem incl. kerstboom
Goh het schiet lekker op met dit ding...
Lagen vanmiddag alle treinen rondom Zutphen eruit riep ik nog tegen een collega: "Zolang m'n auto het maar blijft doen, anders wordt het paard en wagen richting de Achterhoek......"Rij ik bijna bij mijn eindbestemming gaat er op eens een hele rij lampjes aan in het dashboard. Alle lampjes welke aangaan bij starten m.u.v. olie en nog twee o.i.d.Auto aan de kant gezet even stationair laten draaien, ging goed klonk niks gek. Auto uitgezet...heel ff gewacht...starten en startte meteen, maar sloeg bijna uit qua toerental. Sputterde een beetje dan ook, maar draaide vervolgens weer goed stationair.Naar huis gereden, weggezet...gestart...niks, startmotor niet rond, weet niet zeker of ik nog een klik hoorde van het relais bij starten.Alle zekeringen zijn goed, eventueel een relais?
Na even gezocht te hebben op het symptoom zie ik op het forum veel reacties m.b.t. accu/dynamo/spanningsregelaar e.d.Massakabels lijken goed, stevige kabels niet klem of gedraaid, even mee geprutst geen resultaat. Startmotor (revisie Bosch) recent vervangen, vorige week, reageert niet op kloppen en starten o.i.d.Morgen even een andere accu er in en met startkabels proberen, maar zijn er nog andere ideeën/tips?

Na even gezocht te hebben op het symptoom zie ik op het forum veel reacties m.b.t. accu/dynamo/spanningsregelaar e.d.Massakabels lijken goed, stevige kabels niet klem of gedraaid, even mee geprutst geen resultaat. Startmotor (revisie Bosch) recent vervangen, vorige week, reageert niet op kloppen en starten o.i.d.Morgen even een andere accu er in en met startkabels proberen, maar zijn er nog andere ideeën/tips?
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
03-06-2014 10:34 #1406065
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic TCU
Wat irritant, Chris. Is er iets aangepast aan de turbodruk? TCU schakelt namelijk van alles richting ecu. Maar startmotor zou het in dat geval -volgens mij - gewoon moeten doen. Bovendien lees ik niet dat de motor geheel stopte. De omschrijving van alle lampjes die gaan branden, suggereert dat wel. Hoewel, het oliedruklampje brandde niet, schrijf je, dus draaide de motor nog. Vreemd. TCU ( zwart kastje met slangetje en stekker ) zit aan bestuurderskant onder dashboard. Alle stekkerverbindingen controleren kan nooit kwaad. Zowel onder dash als motorruimte. Maar neem aan dat dat al is gebeurd. Ben heel benieuwd of je de oorzaak vindt. Succes!
Adriaan
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-06-2014 00:36 #1406255
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Opgegeven?
Chris, het lijkt erop dat jij het nu ook hebt opgegeven...
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2014 19:45 #1406269
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Iets met mooi weer
Oh nee
van het weekend even snel accu's verwisseld en met een verse accu startte die weer.Met de multimeter kreeg ik tijdens stationair 13,1-13,5 volt aan laadstroom, dus van de week even de dynamo laten testen of die nog wel helemaal lekker is.
Zo vaak zijn het ook geen ernstige dingen met die auto's *zoekt een stuk ongelakt hout op*

Zo vaak zijn het ook geen ernstige dingen met die auto's *zoekt een stuk ongelakt hout op*
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-06-2014 20:40 #1406271
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Strikt
Strikt genomen heb je de laadspanning gemeten en niet de stroom. Meet anders even hoeveel de spanning is direct op de accu en over de pluskabel (meten op de plus op de dynamo en plus op de accu). De spanning direct op de dynamo is idealiter hetzelfde als de spanning gemeten op de accu. Is de spanning op de accu lager dan op de dynamo dan heb je ergens overgangsweerstanden zitten. Staat er flink wat spanning over de pluskabel dan zit daar de fout. Staat daar weinig spanning over dan zijn vermoedelijk de massakabels niet helemaal 100%.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-09-2014 21:20 #1410314
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Update
Zo even een kleine update wat betreft m'n 960.De storing van laatst was dus een kapotte dynamo. Het revisie bedrijf zei dat deze een beste opklapper heeft gehad gezien de schade bij de revisie.Feitelijk is het een nieuwe dynamo geworden gezien alle onderdelen die vervangen zijn. Een echt nieuwe Bosch unit was niet meer leverbaar, dus revisie was de enigste optie.Hij laadt nu netjes 14,3 Volt met de verbruikers aan. Laatst brande het lampje wel heel zwakjes toen de auto ca. een 30min stationair had gedraaid.Ik heb de v snaar even wat losser gesteld, maar tot dusver is het niet teruggekomen.
Sinds gisteren zit er ook weer een nieuwe APK op de auto met de complimenten :)Klein gaatje in de uitlaat moest gelast worden, stofhoesje van de fuseekogel rechts, handrem bijgesteld, remmen vrijgemaakt en 4 nieuwe banden. De droogtescheuren die in de oude banden zaten bij alle 4 tot op het canvas. Ook bij alle 4 op de overgang loopvlak naar zijkant band, blijkbaar een zwak punt van de Michelin Energy's.Nu zitten er Vredestein SPORTRAC 5 banden op in de originele maat. Moet nog wel even terug, want de voortrein begint verschrikkelijk te trillen bij 120-140 km/h.
Voor de toekomstplannen ligt er in m'n garage een M90L2 te wachten. Nu nog alle overige randzaken er bij zoeken en dan kan die eronder.Feitelijk is dit nog een doorn in het oog samen met de lekkage van de achterste krukaskeerring.De auto schakelt heel erg goed begrijp me niet verkeerd, maar het schakelt zo traag en gevoelloos. Voor de rest heb ik eigenlijk geen plannen met de auto, wellicht ooit nog is een wat betere uitlaat, maar ik ga 'm niet verlagen of sportiever maken...tenminste nog niet, you never know :pOhja en aan de lak moet ik echt een keer aandacht aan besteden, de slijtsporen van één of andere autohoes beginnen me toch ernstig te irriteren.
Dit jaar ga ik denk ik met de auto naar de VKB, maar daarna gaat die de stalling/sleutelruimte in bij m'n 360's. Van de winter ga ik 'm toch niet gebruiken en zo kan ik mooi de spullen verzamelen voor de M90 swap.
Bijgaand nog een paar foto's voor de liefhebbers
...en de link naar het fotoalbum met nog meer foto's, <a href="
flic.kr/s/aHsk3JTuTw
">hier klikken.
<a href=" flic.kr/p/oZLJ6h ">
farm4.staticflickr.com/3835/15093615690_490f23e2da_z.jpg
" width="640" height="427" />
<a href=" flic.kr/p/pfePeS ">
farm6.staticflickr.com/5584/15257331976_bb76dbc6d4_z.jpg
<a href=" flic.kr/p/oZMADE ">
farm4.staticflickr.com/3872/15093785768_d3e7c472ce_z.jpg
<a href=" flic.kr/p/oZLYZL ">
farm4.staticflickr.com/3844/15093665830_91ac080f39_z.jpg
<a href=" flic.kr/p/oZM4Df ">
farm4.staticflickr.com/3897/15093681460_193fbeb413_z.jpg
Sinds gisteren zit er ook weer een nieuwe APK op de auto met de complimenten :)Klein gaatje in de uitlaat moest gelast worden, stofhoesje van de fuseekogel rechts, handrem bijgesteld, remmen vrijgemaakt en 4 nieuwe banden. De droogtescheuren die in de oude banden zaten bij alle 4 tot op het canvas. Ook bij alle 4 op de overgang loopvlak naar zijkant band, blijkbaar een zwak punt van de Michelin Energy's.Nu zitten er Vredestein SPORTRAC 5 banden op in de originele maat. Moet nog wel even terug, want de voortrein begint verschrikkelijk te trillen bij 120-140 km/h.
Voor de toekomstplannen ligt er in m'n garage een M90L2 te wachten. Nu nog alle overige randzaken er bij zoeken en dan kan die eronder.Feitelijk is dit nog een doorn in het oog samen met de lekkage van de achterste krukaskeerring.De auto schakelt heel erg goed begrijp me niet verkeerd, maar het schakelt zo traag en gevoelloos. Voor de rest heb ik eigenlijk geen plannen met de auto, wellicht ooit nog is een wat betere uitlaat, maar ik ga 'm niet verlagen of sportiever maken...tenminste nog niet, you never know :pOhja en aan de lak moet ik echt een keer aandacht aan besteden, de slijtsporen van één of andere autohoes beginnen me toch ernstig te irriteren.
Dit jaar ga ik denk ik met de auto naar de VKB, maar daarna gaat die de stalling/sleutelruimte in bij m'n 360's. Van de winter ga ik 'm toch niet gebruiken en zo kan ik mooi de spullen verzamelen voor de M90 swap.
Bijgaand nog een paar foto's voor de liefhebbers

<a href=" flic.kr/p/oZLJ6h ">
<a href=" flic.kr/p/pfePeS ">
<a href=" flic.kr/p/oZMADE ">
<a href=" flic.kr/p/oZLYZL ">
<a href=" flic.kr/p/oZM4Df ">
Moderators: Jerry Stam