We vallen wel eens over een d of t , maar dit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt het dat het groene boekje niet online staat?
Nouja, deze site komt me wel betrouwbaar over: <a href=" woordenlijst.org/zoek/?q=email "> woordenlijst.org/zoek/?q=email
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
JP Elverding schreef : Sorry, maar zo langzamerhand begint het me hier te veel naar ouwe pis te ruiken. Da's nergens voor nodig, heeft volgens mij ook niets met lid of geen lid zijn te maken maar wel met lekken. Ducttape (met dubbel T) helpt: op toetsenbord, mond en andere uitgangen.
Als ik iemand de les wil lezen, of mezelf de maat laat nemen, over vervoegingen, verhaspelingen, stijl- en spelfouten of talen in het algemeen ga ik wel naar dat soort fora.
Erger nog, het boeit me geen ruk hoe iemand zich uit zolang zijn/haar postings maar plezierig, en het liefst ook nog functioneel zijn.
Ik denk, nee beter: Ik zal proberen een paar weken niet op het forum te kijken. PB's zijn dus niet heel erg effectief.
Lek ze!
Dus jij denkt dat jouw afwezigheid de pislucht doet afnemen ? Of leg ik het nu verkeerd uit ?
Neem mij niet kwalijk, maar Ik begrijp die emotionele wendingen niet zo goed. Juist dit type toonzetting maakt de sfeer op een forum. Iemand start een topic dat een dicussie uitlokt. Dat is alles. Jij stoort je duidelijk niet aan taalfouten en dat moet jij ook zeker niet doen, een ander ziet het als minachting als hij een brief met bagger ontvangt. Dat mag ook.
@Michael
Komt de taalunie ....
De vervoeging van e-mailen is:
ik e-mail – ik e-mailde
jij e-mailt – jij e-mailde
hij/zij e-mailt – hij/zij e-mailde
wij e-mailen – wij e-mailden
jullie e-mailen – jullie e-mailden
zij e-mailen – zij e-mailden
ik heb ge-e-maild
Het voltooid deelwoord ge-e-maild ziet er niet zo fraai uit. U kunt het het best vermijden. Schrijf liever: 'Ik heb de berichten via e-mail verstuurd' of kortweg 'Ik heb de berichten gemaild.'
Tot 2005 was geë-maild trouwens de juiste spelling, maar in het Groene Boekje van 2005 wordt er na ge een streepje geplaatst voor afkortingen, getallen en losse letters, zoals de e van e-mailen.
---
Dus ook gemaild.
---
Nb. Ik vind in dit topic een hoop reacties van "ik stoor mij er niet aan (dus over de taal van een ander)". Diezelfde postings staan weer stijf van de fouten. Dat is hetzelfde als aan wijlen Nel Veerkamp vragen wat voor haar de definitie van ordinair is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Carburateur
- Carterpan
- Caggelqraan
JP: wees zuinig op je zeik, want deze gaat op rantsoen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
in welk Groene Boekje staat e-mail dan zonder koppelteken?
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Badum tss.
- Gerben Mol
- Platinum lid
-
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vlamingen zijn nu eenmaal taalzuiverder dan Nederlanders, zodoende kan hij een betrouwbare en goed geïnformeerde bron zo tevoorschijn toveren.
Het Groene boekje is overigens niet de officiële Nederlandse woordenlijst maar gewoon een uitgave van de SDU. Niet zaligmakend dus.
Het is mijn vak waardoor ik dicht bij het vuur zit en dit soort dingen weet voordat ze ingevoerd, gedrukt, verspreid en gelezen zijn. Ieder zijn vak: neem gewoon van me aan, email is zijn streepje verloren en ik ga erop staan.
Welterusten.