We vallen wel eens over een d of t , maar dit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 15:49 #1385187 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic groene boekje
Ik werd nu toch wel heel nieuwsgierig naar e-mail of email.
Klopt het dat het groene boekje niet online staat?
Nouja, deze site komt me wel betrouwbaar over: <a href=" woordenlijst.org/zoek/?q=email "> woordenlijst.org/zoek/?q=email

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 16:20 #1385191 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja en nee
Ja het klopt dat het Groene Boekje niet online staat. Althans, niet als "Het Groene Boekje". Het Groene Boekje is de Woordenlijst zoals die is bepaald door de Nederlandse Taalunie. En die staat online op woordenlijst.org. Wellicht heeft Victor inzage gehad in de nieuwe versie, die schijnbaar nog niet online staat.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 20:57 #1385210 door V700 register
pas in 2015....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 21:12 #1385213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontsporing

JP Elverding schreef : Sorry, maar zo langzamerhand begint het me hier te veel naar ouwe pis te ruiken. Da's nergens voor nodig, heeft volgens mij ook niets met lid of geen lid zijn te maken maar wel met lekken. Ducttape (met dubbel T) helpt: op toetsenbord, mond en andere uitgangen.
Als ik iemand de les wil lezen, of mezelf de maat laat nemen, over vervoegingen, verhaspelingen, stijl- en spelfouten  of talen in het algemeen ga ik wel naar dat soort fora.
Erger nog, het boeit me geen ruk hoe iemand zich uit zolang zijn/haar postings maar plezierig, en het liefst ook nog functioneel zijn.
Ik denk, nee beter: Ik zal proberen een paar weken niet op het forum te kijken. PB's zijn dus niet heel erg effectief.
Lek ze!

Dus jij denkt dat jouw afwezigheid de pislucht doet afnemen ? Of leg ik het nu verkeerd uit ?

Neem mij niet kwalijk, maar Ik begrijp die emotionele wendingen niet zo goed. Juist dit type toonzetting maakt de sfeer op een forum. Iemand start een topic dat een dicussie uitlokt. Dat is alles. Jij stoort je duidelijk niet aan taalfouten en dat moet jij ook zeker niet doen, een ander ziet het als minachting als hij een brief met bagger ontvangt. Dat mag ook.

@Michael

Komt de taalunie ....

De vervoeging van e-mailen is:

ik e-mail – ik e-mailde
jij e-mailt – jij e-mailde
hij/zij e-mailt – hij/zij e-mailde
wij e-mailen – wij e-mailden
jullie e-mailen – jullie e-mailden
zij e-mailen – zij e-mailden
ik heb ge-e-maild
Het voltooid deelwoord ge-e-maild ziet er niet zo fraai uit. U kunt het het best vermijden. Schrijf liever: 'Ik heb de berichten via e-mail verstuurd' of kortweg 'Ik heb de berichten gemaild.'

Tot 2005 was geë-maild trouwens de juiste spelling, maar in het Groene Boekje van 2005 wordt er na ge een streepje geplaatst voor afkortingen, getallen en losse letters, zoals de e van e-mailen.

---
Dus ook gemaild.
---

Nb. Ik vind in dit topic een hoop reacties van "ik stoor mij er niet aan (dus over de taal van een ander)". Diezelfde postings staan weer stijf van de fouten. Dat is hetzelfde als aan wijlen Nel Veerkamp vragen wat voor haar de definitie van ordinair is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 21:37 #1385219 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Carburateur
Wellicht is het een optie om elke posting hier te censureren als niet een van de volgende verplichte woorden erin voorkomen:
  • Carburateur
  • Carterpan
  • Caggelqraan
Alle andere topics, of topics waarin deze woorden foutief zijn gespeld, worden volautomatisch weggemodereerd. Zo houden we het hier volledig on-topic en hebben we niet meer plezier dan strikt noodzeikelijk.
JP: wees zuinig op je zeik, want deze gaat op rantsoen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 22:03 #1385225 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar Victor
Maar Victor,
in welk Groene Boekje staat e-mail dan zonder koppelteken?

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2013 22:04 #1385226 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Jongens
Jongens, van gezeik krijg je echt geen geëmailleerd laagje hoor.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 22:08 #1385229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Glazuur
't Glazuur kan wel uit 't zelfde gaatje komen.

Badum tss.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-04-2013 22:10 #1385230 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Hahahaha
Ik zou niet graag een object in ontvangst willen nemen wat met dit goedje is geëmailleerd. Nee, danku.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 22:21 #1385236 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lezen
Voor degenen die kunnen lezen heeft Rudiger het antwoord al gegeven inclusief de bronvermelding. Zie zijn opmerking hierboven: volvo700vereniging.nl/node/48733#comment-272965
Vlamingen zijn nu eenmaal taalzuiverder dan Nederlanders, zodoende kan hij een betrouwbare en goed geïnformeerde bron zo tevoorschijn toveren.
Het Groene boekje is overigens niet de officiële Nederlandse woordenlijst maar gewoon een uitgave van de SDU. Niet zaligmakend dus.
Het is mijn vak waardoor ik dicht bij het vuur zit en dit soort dingen weet voordat ze ingevoerd, gedrukt, verspreid en gelezen zijn. Ieder zijn vak: neem gewoon van me aan, email is zijn streepje verloren en ik ga erop staan.
Welterusten.

Moderators: Jerry Stam