We vallen wel eens over een d of t , maar dit

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2013 19:23 #1384961 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 1996

Tomaat schreef : Timen, in dit geval niet.

Gezeur van voor 1996.
Nu alleen nog als de meneer Koeiekop heet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2013 20:49 #1384963 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er wordt hier teveel geluld (met een d)
Sorry, maar zo langzamerhand begint het me hier te veel naar ouwe pis te ruiken. Da's nergens voor nodig, heeft volgens mij ook niets met lid of geen lid zijn te maken maar wel met lekken. Ducttape (met dubbel T) helpt: op toetsenbord, mond en andere uitgangen.
Als ik iemand de les wil lezen, of mezelf de maat laat nemen, over vervoegingen, verhaspelingen, stijl- en spelfouten  of talen in het algemeen ga ik wel naar dat soort fora.
Erger nog, het boeit me geen ruk hoe iemand zich uit zolang zijn/haar postings maar plezierig, en het liefst ook nog functioneel zijn.
Ik denk, nee beter: Ik zal proberen een paar weken niet op het forum te kijken. PB's zijn dus niet heel erg effectief.
Lek ze!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-04-2013 20:58 #1384966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Netjes blijven aub

Tomaat schreef : dus ben je een.......

Zeg gerust wat je er van vindt, maar laat mensen in hun waarde en gebruik geen scheldwoorden a.u.b., ook niet als 'geintje'.

johnvang schreef : Dus weer iemand die geen lid is denkt te kunnen zeggen wat hij wil op deze site.

Even voor de goede orde: Verenigingsleden bekostigen de site en hebben daarom uitgebreidere toegang dan andere site-gebruikers. Dat is het verschil tussen leden en niet-leden waar het de site betreft. M.b.t. de spelregels op het forum maken we geen onderscheid.
De moderators hebben helaas geen tijd om constant on-line te zijn, en doordat er inmiddels al weer volop op Tomaats opmerkingen is gereageerd (waar het hem natuurlijk om was begonnen), kan ik ze niet meer verwijderen zonder het hele topic uit zijn context te trekken.
En verder:

Jee schreef : Maak het niet zo zwaar

+1

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2013 23:27 #1385073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tomaat
Leuk topic. Het werd echter pas echt lachen na de opmerking van Tomaat. Hij gooit er graag mee. Moet niet zo moeilijk over worden gedaan, met name omdat hij niet iemand in het bijzonder aansprak maar slechts zijn mening gaf over het fenomeen van belabberd taalgebruik in een advertentie. Als er al iemand zich beledigd moet voelen door Tomaat, dan is dat de koe in kwestie. Ga zo door heren (en dames).
Een kleine verandering in onze taal: e-mail is tegenwoordig email (zonder streepje) en het is een zwak werkwoord. Het voltooid deelwoord is dus gemaild.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2013 13:08 #1385092 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Purist

jeex schreef : Leuk topic. Het werd echter pas echt lachen na de opmerking van Tomaat. Hij gooit er graag mee. Moet niet zo moeilijk over worden gedaan, met name omdat hij niet iemand in het bijzonder aansprak maar slechts zijn mening gaf over het fenomeen van belabberd taalgebruik in een advertentie. Als er al iemand zich beledigd moet voelen door Tomaat, dan is dat de koe in kwestie. Ga zo door heren (en dames).
Een kleine verandering in onze taal: e-mail is tegenwoordig email (zonder streepje) en het is een zwak werkwoord. Het voltooid deelwoord is dus gemaild.

Het woord e-mail is een <a href=" www.volvo700vereniging.nl/taal/advies/popup.php?id=123 " title="nieuw venster" onclick="popUpWin(this.href,'console',520,300);return false;">verkorting van het Engelse electronic mail. In het Nederlands krijgen <a href=" www.volvo700vereniging.nl/taal/advies/popup.php?id=74 " title="nieuw venster" onclick="popUpWin(this.href,'console',520,300);return false;">samenstellingen met een losse letter of een www.volvo700vereniging.nl/taal/advies/popup.php?id=118 " title="nieuw venster" onclick="popUpWin(this.href,'console',520,300);return false;">initiaalwoord altijd een koppelteken: e-mail, tv-zender, gsm-netwerk, tl-lamp.
Veel mensen schrijven ten onrechte email als ze e-mail bedoelen. Email – zonder koppelteken – is een het-woord met een andere betekenis: '(tand)glazuur' of 'glasachtige laag waarmee metalen, glazen en stenen voorwerpen versierd kunnen worden'. In het Engels wordt voor electronic mail zowel e-mail als email gebruikt. Dat zorgt voor extra verwarring.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2013 20:43 #1385124 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuw, nieuw
Het spijt me je te moeten corrigeren Timen. Taal groeit, zo ook het Nederlands. E-mail was inderdaad een samenstelling ontleend aan het Engels - in zoverre heb je het bij het rechte eind - maar het fenomen van elektrische berichten is inmiddels als 'email' opgenomen in de Nederlandse taal als Nederlands woord. Zie het volgende groene boekje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 10:56 #1385172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic War
Ben je niet in de war Victor? Op de website van Taaluniversum, van de Nederlandse Taalunie - die ook het Groene Boekje uitgeven, staat e-mail, de elektronische berichten dus, nog steeds met koppelingsteken. Email is het glazuurlaagje.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 13:10 #1385181 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic emailleren
Dus iemand emailleren is niet hetzelfde als iemand elektronische post sturen?
Damn! Dan heb ik dat 18 jaar verkeerd begrepen....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 13:29 #1385183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja.
Euh, ja, dat heb je verkeerd begrepen. Iemand laten weten dat je hem of haar gaat glazuren heeft je nooit vreemde blikken in jouw richting opgeleverd?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2013 13:45 #1385184 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic glazige blikken
nou je het zegt.
altijd wel glazige blikken ja

Moderators: Jerry Stam