Tochtje door Scandinavie; Uitgesteld

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 14:56 #1095572 door Peter van Luijk
Tochtje door Scandinavie; Uitgesteld is gemaakt door Peter van Luijk
Beste allen,

Door omstandigheden in de werksfeer heb ik mogelijk een maand over na de kerst. Noem het vrij, noem het in between jobs, noem het werkloos.
Nu speel ik met de gedachte om met de 940, ik heb keuze uit twee, een rondje noorwegen zweden te gaan doen in januari. Koud en wit maar volgens mij ook prachtig.
Uiteraard moet ik dan ook nadenken over hoe ik dat ga doen, wat ik meeneem aan proviand, maar ook wat ik meeneem om mogelijke noodreparaties te verrichten.
Graag hoor ik uw opties/tips/gekverklaringen of andere vorm van meningsuiting. Maar richt het vooral lekker op mij, niet op elkaar.

Ik heb dus de keuze uit twee 940 estates uit 97.
Een lelijke rode met automaat, 2.3 turbo, benzine, ecc en vaste dakdragers, staat in de schorsing. Nog maar 250 km mee gereden uit limburg naar Leiden, wel dealer onderhouden en laatste keuring probleemloos, maar een redelijk onderhoudsgat van zo'n 60 dkm. km-stand 360 dkm.
De ander is mijn dagelijkse donkerblauwe auto met 2.3 turbo, ecc (even vullen), cc, losse dwarse dakdragers, lpg en door mijzelf onderhouden. Ken ik goed, weet wat speelt, recente probleemloze apk en 460 dkm op de teller.

Om te beginnen dacht ik aan het volgende aspecten:
-is lpg ruim tankbaar in scandinavie?-wil ik wel lpg problemen riskeren in scandinavie?
Inventaristechnisch:
- jerrycan benzine. - sneeuwkettingen- schop- grote jerrycan water- dubbelpits butabrander plus gasflessen.- extra accu om koelbox, licht en warmtebron op te draaien. Mee laten laden op de dynamo. - passagiersstoel eruit voor bagage, brede zitting achter eruit voor bagage.- brede rugleuning laten zitten voor vlakke bodem om matrasje op te leggen.- smalle zitting en rugleuning laten zitten als relax/zitstoel/eet/kookstoel.- bagagekoffer op het dak voor lichte bagage.- gereedschapskist- skiuitrusting- schaatsuitrusting- onderdelen?????????????????????

Dat snel wat ik mijn hoofd naar boven komt en om u aan het denken te zetten.
Ik hoor het graag wat u bedenkt en adviseert.

Groet
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 15:01 #1374414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat
Wat ik zo al even snel mis is een warme deken etc voor het geval je ergens pech krijgt en moet wachten in de vrieskou.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 15:12 #1374417 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een originele...
Volvo dak koffer heb ik wel te leen voor je!
Winterbanden heb je er ook op zitten neem ik aan?
gr.

Ton

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 15:33 #1374421 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Winterbanden en deken..
Winterbanden heb ik inderdaad, op stalen velgen.
Een deken gaat inderdaad zeker mee, maar ik verwacht dan ook wel eens te kamperen/tukken in mijn auto, dus er gaat al een mummieslaapzak mee met extra fleeceslaapzak.
Daarbij dacht ik een een dunne piepschuim kokerconstructie om over mij heen te zetten als ik in de auto slaap.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 15:38 #1374424 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alleen
Ga je alleen ? of met je vrouw ( vriendin )

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 15:56 #1374427 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Goede vraag
Het zal alleen worden met ergens een weekendbezoek van mijn VERLOOFDE.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 16:01 #1374428 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uitrusting
GEEN butabrander, bevriest dus propaan.
GEEN startaccu in de auto maar een droge traxi-accu.
GEEN adsorbtiekoeler maar een compressor koeler.
Ik kan 5 dagen veilig met koeler aan staan met 150 Amph.
Standkacheltje met in- en uitlaat naar buiten.
2 meter buis om lucht te hebben bij insneeuwen.

zo maar een paar ideetjes.
groet en veel plezier
Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 18:12 #1374439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tochtje door scandinavie
Beste,
lpg is zeer moeilijk verkrijgbaar en een extra accu voor een koelbox, koop een semi tractie accu gaat veel langer mee tijdens gebruik.
veel succes (en plezier).

grt macmac.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2012 19:23 #1374442 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Zweden rond op LPG?
Vergeet het maar Peter!
Zie volgende link: <a href=" www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen "> www.fordonsgas.se/Svenska/Tankstallen
Fordongas, zo heet LPG in Zweden.
En voor de rest, bereid je goed voor, wij hebben veel Zweedse kennissen die in wat meer afgelegen gebieden wonen en hun voorzorgsmaatregelen ook de dagelijkse ritten in de winterperiode nemen in de vorm van water mee, bisquit mee en waxinelichten mee, een deken in de auto is al vanzelfsprekend.
Voorbereiden is belangrijk, wij verblijven vier maanden in de zomer  zeer afgelegen in ons huis in Zweden, als het hard heeft gewaaid of nog steeds hard waait als wij weggaan om boodschappen te doen leg ik de motorzaag getankt en wel achterin, ik heb altijd een bijl bij me en er ligt altij een extra resevewiel in de schuur.
Zorg bv ook voor een goede mobiele telefoon, zo mogelijk een NMT toestel en een goede provider, dus Telia is mijn ervaring.
Regel voor je er aankomt een adres waar je dubbdäck, spijkerbanden gemonteerd kunt krijgen.
Ik noem zo maar een paar zaken op, lees jouw bericht nog eens door, je hebt het over een dubbelpits butabrander plus gasflessen, vergeet het is mijn advies, neem zo' n ding mee:<a href=" www.gleasoncamping.com/browseproducts/Co...Dual-Fuel-Stove.HTML "> www.gleasoncamping.com/browseproducts/Co...Dual-Fuel-Stove.HTML ,Véél heter en benzine heb je bij je.
En over slapen in de auto, fris hoor, komend weekend gaat het hier en daar in midden Zweden al naar -20 in de nachten na de sneeuwval, welterusten!
Het geheel is beslist niet ontmoedigend bedoeld hoor maar weet goed waar je aan begint!

Ton.

• Hendrik Teerink
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
30-11-2012 23:36 #1374470 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Petervanluijk_740-1992

Petervanluijk_740-1992 schreef : Een lelijke rode met automaat, 2.3 turbo, benzine, ecc en vaste dakdragers, staat in de schorsing. Nog maar 250 km mee gereden uit limburg naar Leiden, wel dealer onderhouden en laatste keuring probleemloos, maar een redelijk onderhoudsgat van zo'n 60 dkm. km-stand 360 dkm.

en lege banden :-) maar dat rijdt beter in de sneeuw, veel plezier!

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Moderators: Jerry Stam