Kilometerstanden en realiteit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 14:23 #1350945
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij zijn de vraagprijzen gebaseerd op de aanname dan potentiele kopers op zoek zijn naar "de laatste goede 940/960". Omdat het zulke goede auto's zijn en de goede zeldzaam worden zou een deel van de potentiele kopers meer willen betalen dan voor een minder goede/mooie. Er wordt dus gemikt op een kleine groep die meer dan gemiddeld zou willen betalen voor een auto die beter/mooier is dan gemiddeld vanwege die (potentiele) schaarste. En vragen staat vrij natuurlijk (net als wel/niet daar op in gaan).
Goed, beter en mooi relatief dan, dat kan in van alles zitten (staat, uitrusting etc) en afgezet tegen "het gemiddelde in de markt". De grootte van die groep die meer wil betalen voor meer auto, om het zo te zeggen, wordt overschat denk ik. Soms ook net als de staat van de auto en wat de genoemde groep daarvoor wil betalen. Het grote deel van het publiek is echter op zoek naar een goed onderhouden auto, tegen een normale prijs en is bereid daar gemiddelde, hogere kmstanden en de normale gebruikssporen te accepteren. Dat is een heel ander segment, met heel andere prijzen.
Goed, beter en mooi relatief dan, dat kan in van alles zitten (staat, uitrusting etc) en afgezet tegen "het gemiddelde in de markt". De grootte van die groep die meer wil betalen voor meer auto, om het zo te zeggen, wordt overschat denk ik. Soms ook net als de staat van de auto en wat de genoemde groep daarvoor wil betalen. Het grote deel van het publiek is echter op zoek naar een goed onderhouden auto, tegen een normale prijs en is bereid daar gemiddelde, hogere kmstanden en de normale gebruikssporen te accepteren. Dat is een heel ander segment, met heel andere prijzen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 14:35 #1350947
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee Tom
Niet typisch Hollands, Het is maar net of je wat meer om je heen kijkt.
bv: Een oude kast is het goedkoopst bij een antiquaire. Hij heeft kennis van zaken en weet wat er te koop is.
Bij een marktkramer of particulier is diezelfde oude kast: "echt een oude antieke kast" Zoiets komt hij niet vaak tegen dus, zeer speciaal. Oud wordt antiek.
Vervolgens vraagt hij een prijs die zijn pensioen moet dekken.
Wie koopt bij hem? Iemand die niet bij de antiquair gaat kijken want; Die is toch te duur !
In arme streken en wijken vragen de mensen meestal de hoogste prijs in combinatie wat je ervoor krijgt. Daar wordt ook de "kiloknaller" vleeskwaliteit het meest verkocht.
Veel voor weinig. Dat ze meestal puur vet en gemalen troep per kilo kopen, valt niet echt op.
Mvg, Rolf
bv: Een oude kast is het goedkoopst bij een antiquaire. Hij heeft kennis van zaken en weet wat er te koop is.
Bij een marktkramer of particulier is diezelfde oude kast: "echt een oude antieke kast" Zoiets komt hij niet vaak tegen dus, zeer speciaal. Oud wordt antiek.
Vervolgens vraagt hij een prijs die zijn pensioen moet dekken.
Wie koopt bij hem? Iemand die niet bij de antiquair gaat kijken want; Die is toch te duur !
In arme streken en wijken vragen de mensen meestal de hoogste prijs in combinatie wat je ervoor krijgt. Daar wordt ook de "kiloknaller" vleeskwaliteit het meest verkocht.
Veel voor weinig. Dat ze meestal puur vet en gemalen troep per kilo kopen, valt niet echt op.
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 16:54 #1350963
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kwaliteit
Het gaat niet zozeer om de kwaliteit, want zoals ik zei, onze auto's gaan motorisch nou eenmaal behoorlijk lang mee (alhoewel de koppakking het eigenlijk bijna altijd wel voor gezien houdt ergens tussen de 2 en 3 ton), maar om de goudmijn waar mensen op denken te zitten. Mijn auto heeft 250k km gereden, en dat vind ik toch echt niet weinig. Deel dat door de leeftijd van 19 jaar, en je komt op 13000 per jaar. Dat is zelfs bovengemiddeld veel. Niet veel meer dan bovengemiddeld, maar toch. Als ik in een oude Fiat Tipo net zo veel geld uit zou geven aan onderhoud, als ik aan mijn 940 doe, dan zou ook die nog in goede staat zijn bij dezelfde kilometerstand.
Ik durf ook te zeggen dat onze auto's het niet zo goed doen omdat ze kwalitatief beter zijn, maar omdat ze meer karakter bezitten dan de gemiddelde ouwe auto, en dat mensen daardoor eerder bereid zijn te investeren in groot onderhoud.
@ Roderick: Ja, je hebt gelijk. Veel mensen denken echt op goudmijnen te zitten.
Ik durf ook te zeggen dat onze auto's het niet zo goed doen omdat ze kwalitatief beter zijn, maar omdat ze meer karakter bezitten dan de gemiddelde ouwe auto, en dat mensen daardoor eerder bereid zijn te investeren in groot onderhoud.
@ Roderick: Ja, je hebt gelijk. Veel mensen denken echt op goudmijnen te zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 16:55 #1350965
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eensch
Helemaal mee eens, lompe oude hokken zijn het en allemaal hebben ze veel gelopen...
maar dat kunnen ze.
Wellicht is het ontstaan uit het eeuwige gemier over kilometerstanden bij aanschaf van een nieuwe auto. Bij 'normale' auto's is dit al vrij irrelevant (manier van rijden, staat van onderhoud zijn véél belangrijker) bij Volvo's maakt het al helemaal geen donder uit. Gewoon bonnetjes laten zien, fotootje erbij, is het enige wat écht iets uitmaakt. Kundigheid van de monteur mag men uiteraard ook niet vergeten. Kom je helaas pas achter als je zelf aan de gang gaat met repareren.
maar dat kunnen ze.
Wellicht is het ontstaan uit het eeuwige gemier over kilometerstanden bij aanschaf van een nieuwe auto. Bij 'normale' auto's is dit al vrij irrelevant (manier van rijden, staat van onderhoud zijn véél belangrijker) bij Volvo's maakt het al helemaal geen donder uit. Gewoon bonnetjes laten zien, fotootje erbij, is het enige wat écht iets uitmaakt. Kundigheid van de monteur mag men uiteraard ook niet vergeten. Kom je helaas pas achter als je zelf aan de gang gaat met repareren.
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 17:19 #1350969
door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Langlopers
Onze auto's zijn langlopers. Ook bij 'normaal' onderhoud. En dat het onderhoud wel wat geld kost is ook logisch. Ze zijn groot en waren wat nieuwprijs betreft ook niet de goedkoopste.
Voorbeeld van zo'n langloper:
<a href=" www.autoweek.nl/video/786/klokje-rond-volvo-740 "> www.autoweek.nl/video/786/klokje-rond-volvo-740
Motor en bak nog origineel en nog gezond ook. Toon mij maar eens een Tipo die dat ook gehaald heeft.
Een auto met 200.000km op de teller kan dan dus nog 500.00km verder. Is 2 ton dan veel?
Maar goed, overdrijven gebeurd veel in advertenties. Ik ben al vaak genoeg bij een auto ben wezen kijken die volgens de verkoper erg mooi en goed zou zijn en in de werkelijkheid op zijn best een middelmatig exemplaar was.
Dus wat dat betreft ben ik het er wel mee eens.
Voorbeeld van zo'n langloper:
<a href=" www.autoweek.nl/video/786/klokje-rond-volvo-740 "> www.autoweek.nl/video/786/klokje-rond-volvo-740
Motor en bak nog origineel en nog gezond ook. Toon mij maar eens een Tipo die dat ook gehaald heeft.
Een auto met 200.000km op de teller kan dan dus nog 500.00km verder. Is 2 ton dan veel?
Maar goed, overdrijven gebeurd veel in advertenties. Ik ben al vaak genoeg bij een auto ben wezen kijken die volgens de verkoper erg mooi en goed zou zijn en in de werkelijkheid op zijn best een middelmatig exemplaar was.
Dus wat dat betreft ben ik het er wel mee eens.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 19:27 #1350978
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderhoud
De Tipo van mijn moeder is van 2 tot 3 ton gereden zonder onderhoud. Toen was 't tijd voor wat anders, dat werd een Lancia Delta. Maar da's een ander verhaal.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 23:43 #1351025
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic tsja
Kilometerstand en leeftijd zegt lang niet alles dus als ik iets leuks zoek kijk ik daar nog niet eens naar. Zien en rijden maakt al veel meer duidelijk. Structureel onderhoud vind ik wel belangrijk. Want ja een 960 voor 1750 euro kopen, als je niet uitkijkt ben je zo het aanschafbedrag aan onderhoud verder.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2012 23:50 #1351029
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Alle auto's
hebben onderhoud nodig, dus ook de Volvo's. Je ziet het laatsgenoemde verschijnsel van Mvloo dan ook steeds meer. Zeer zeker op het 850forum. Er word een goedkoop hok ergens vandaan getoverd waar uiteraard e.e.a. aan mankeert en als er alleen al een goede stage 0 word gegeven (wat je eigenlijk bij ieder 'nieuw' tweedehands gekochte auto zou moeten doen is leiden in last.
Want dan is het een k*tmerk ineens en hardstikke duur in onderhoud ??? Een Volvo met 3 a 4 ton en hoger, zeker de auto's van onze leeftijden is meer regel als uitzondering. Is ook helemaal geen enkel probleem, mits goed onderhouden.
Helaas zie ik vaak, op uitzonderingen na natuurlijk, andere merken dit vaak niet halen.
Want dan is het een k*tmerk ineens en hardstikke duur in onderhoud ??? Een Volvo met 3 a 4 ton en hoger, zeker de auto's van onze leeftijden is meer regel als uitzondering. Is ook helemaal geen enkel probleem, mits goed onderhouden.
Helaas zie ik vaak, op uitzonderingen na natuurlijk, andere merken dit vaak niet halen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2012 07:31 #1351041
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic `Had
Nou zeg, ben sinds 6 weken trotse eigenaar van zon hok. Ze worden hier toch wel erg afgekraakt.
En ja ik wist van te voren dat de aankoop een behoorlijk risico met zich mee zou brengen, deze neem ik voor lief, en ik heb er een hobby bij.
De reden van aanschaf? Het heerlijke clichebeeld even bevestigen, jong gezin en de hond achterin de volvo.
Maar ik moet zeggen, toch stiekem een beetje verliefd geworden, ondanks dat de auto nog de nodige uurtjes sleutelen en centen zal opeisen. het rijd als een locomotief, en in tegenstelling tot mijn polo; mensen gaan voor me aan de kant ! en ondanks dat mijn ouwe heer, ja vaders blijven vaders, diep zuchtte toen ik vertelde dat de auto "slechts" 1500E kostte en 285K had gelopen vind ie het toch wel een mooi ding.
En ja ik wist van te voren dat de aankoop een behoorlijk risico met zich mee zou brengen, deze neem ik voor lief, en ik heb er een hobby bij.
De reden van aanschaf? Het heerlijke clichebeeld even bevestigen, jong gezin en de hond achterin de volvo.

Maar ik moet zeggen, toch stiekem een beetje verliefd geworden, ondanks dat de auto nog de nodige uurtjes sleutelen en centen zal opeisen. het rijd als een locomotief, en in tegenstelling tot mijn polo; mensen gaan voor me aan de kant ! en ondanks dat mijn ouwe heer, ja vaders blijven vaders, diep zuchtte toen ik vertelde dat de auto "slechts" 1500E kostte en 285K had gelopen vind ie het toch wel een mooi ding.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2012 07:52 #1351042
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een van de velen hier
Er zijn in deze club vooral mensen die de 900 serie koesteren hoor, ik snap dit draadje ook niet erg. Het lijkt wel een Fiat forum?
Ergens anders is iemand die zich eraan ergert dat sommigen een financiele tegenvaller hebben en dat hier aangeven....?
Mijn 940 en 780 blijven bij mij en als iets het opgeeft, komt er iets nieuws in, al is het een motor. Deze auto's zijn niet alleen oersterk en rijden zoals een auto hoort te doen, maar met de ruimte etc. hebben ze ook nog een karakter dat veel mensen aanspreekt. Ik ben net terug uit de Bourgogne met de auto vol: 850 kilometer in 8,5 uur, inclusief eten, tanken en koffiedrinken. Dus praktisch? Jazeker!
En als iemand dat niet aanspreekt, geeft dat niets, mijn plezier blijft precies hetzelfde! Dus nogmaals, waar dit draadje over gaat?
Ik wens je veel plezier met en van je 965!
Ergens anders is iemand die zich eraan ergert dat sommigen een financiele tegenvaller hebben en dat hier aangeven....?
Mijn 940 en 780 blijven bij mij en als iets het opgeeft, komt er iets nieuws in, al is het een motor. Deze auto's zijn niet alleen oersterk en rijden zoals een auto hoort te doen, maar met de ruimte etc. hebben ze ook nog een karakter dat veel mensen aanspreekt. Ik ben net terug uit de Bourgogne met de auto vol: 850 kilometer in 8,5 uur, inclusief eten, tanken en koffiedrinken. Dus praktisch? Jazeker!
En als iemand dat niet aanspreekt, geeft dat niets, mijn plezier blijft precies hetzelfde! Dus nogmaals, waar dit draadje over gaat?
Ik wens je veel plezier met en van je 965!
Moderators: Jerry Stam