Kilometerstanden en realiteit

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 12:38 #1091796 door V700 register
Kilometerstanden en realiteit is gemaakt door V700 register
Zo nu en dan blader ik wat door online geplaatste advertenties waarin Volvo 900's en 700's aangeboden worden. Ik wil niemand op z'n tenen trappen, maar realiteitszin is soms wel eens ver te zoeken. Auto's die tussen 2 en 3 ton op hun bast hebben worden aangeprijst als zijnde auto's met lage kilometerstand. Wie heeft dat ooit verzonnen? Hoe kóm je er bij. Elke auto met een kilometerstand van boven anderhalve ton heeft veel gelopen. Ja, je ziet ons type Volvo met hogere kilometerstanden, maar dat komt alleen maar omdat ze gemakkelijk te repareren zijn, en al een aantal jaar nauwelijks afschrijven. Je zou gek zijn om je auto weg te doen omdat een koppeling, distributieriem of desnoods koppakking vervangen moet worden. Allemaal voor onder de 1000 euro te repareren. Maar dat maakt niet dat een auto een lage kilometerstand heeft. Plastic rammelt en kraakt, stoel rails zitten vol stof en uitgehoeste astmawolken van eerdere eigenaren, ruiten zijn gesneuveld en er zit speling op de aandrijflijn. Alles is bij normaal gebruik 14 jaar oud. En 2 ton is niet weinig. Dus euhm, ja, dat zat me dwars.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 12:44 #1350928 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oja
Oja, wat me dus het meest dwars zit, is dat men dan denkt goud op de oprit te hebben staan. Doe normaal joh, met je ouwe hok.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 13:12 #1350933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht
En Michael lucht het op ?
Dat wat je aanhaald is typisch hollands, als je het zelf koopt moet het voor zo weinig mogelijk en als het verkocht word dan wil men de hoofdprijs hebben, om maar eens een voorbeeld te noemen van die 745 die voor 14,950 te koop staat!en zoals je aanhaalt bij normaal onderhoud lopen ze die standen met gemak, als ik alleen al kijk naar mijn TD motor die al over de 560.000 km zit en is nog steeds niet gereviseerd omdat hij zijn hele leven goed is onderhouden(wat ik ook tracht voort te zetten)
Ik twijfel ook wel eens aan die lage km standen en soms heb je gewoon mazzel en klopt alles, die 744 tussen neus die ik heb gehad heb ik gekocht van een dame van 74, de km stand klopte aan alle kanten en ding was goed onderouden dus die keuze was toen zo gemaakt. maar een 945 kopen met nog geen 200.000 km op de klok vind ik verdacht mits er duidelijk aangetoond word met rekeningen van de onderhouds status. een 945 met meer dan 400.000 km vind ik geloofwaardiger.
Tom.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2012 13:13 #1350934 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Tja...
Achja..ik vraag ook een hoofdprijs voor mijn ouwe hok met 4 ton.

Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 13:27 #1350937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic JA dat!

gerryberrie schreef : Achja..ik vraag ook een hoofdprijs voor mijn ouwe hok met 4 ton.

Dat is ook zo. Objectief gezien.
Ik begrijp de strekking wel, zij het dat het wat ongelukkig geformuleerd is.
2 ton is gewoon een respectabele kilometerstand. voor de meeste auto's is dat "op"
Feit is wel dat onze Volvo's gewoon goed onderhouden worden, en dat is met andere merken wel eens anders.
en er zijn veel onderdelen op onze auto's die het gewoon nog goed doen na zo veel kms.
 Maar er zijn ook onderdelen die minder goed zijn.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 13:45 #1350939 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic lucht het op? kafferen op die ouwe hokken
Michael, je hebt natuurlijk gelijk dat er van alles mis is met onze Volvo's: oude techniek, krokant plastic, uitgezakte stoelen, tellerbakken waar altijd wel een lampje het niet doet, bezineslurpende motoren, lekkende kachelkranen, krakende waterpompen, en ga zo maar door......
Zucht, maar wat ben ik blij dat er in ieder geval zo'n 500 echte V700 leden gewoon door gaan met het koesteren van hun bolides en een youngtimer auto is net zo duur als wat de gek er voor vraagt of geeft , ongeacht de kilometer stand.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 13:49 #1350940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit natuurlijk heel wat
Er zit natuurlijk heel wat tussen wat iemand vraagt en wat er uiteindelijk geboden of betaald wordt...
We hebben hier een forum met vooral liefhebbers die 'iets' met hun Volvo hebben. iets moeilijk definieerbaars. Niet erg, ieder zijn afwijking. Het wordt pas een probleem als die mensen hun Volvo van de hand willen doen en menen dat dat 'iets' de waarde verhoogt. Bij een Ferrari werkt dat misschien, maar bij een ouwe Volvo die er nog meer dan genoeg rondrijden niet!
Dat is wat je constateert en wat je blijkbaar dwars zit. Beste is toch echt niks van aantrekken en ze worden vanzelf wel wakker uit hun droom.
Ach, ben zelf ook gek met mijn Volvo. Laatst zag ik er eentje staan, mooier, meer opties, minder gelopen (het klinkt bijna alsof ik het nu over een jongere vrouw heb, weet ik, spijt me ), slechts 750 Euro. Twee keer slikken, tja meer is hij blijkbaar niet waard. Maar doen? Nee echt niet! (gaat nog steeds over de Volvo).

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 14:08 #1350942 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic Zo oud als je hem maakt.
Mits de carrosserie niet roest is een auto, mits van een degelijk merk, zo oud als je hem maakt.
Als je alle rubbercomponenten van een onderstel, stuurhuis, schokdempers etc. op tijd vervangt, blijft ie net zo strak rijden als in de eerste jaren vanaf nieuw. Echter dat kost ook de nodige dukaten, dus daar wordt gewoon op gespaard met als gevolg een niet meer strak rijdende auto. Ik heb diverse 7 en 9 series nieuw of bijna nieuw gereden en na anderhalf jaar zaten er kraakjes en piepjes in het kunststof. Een producteigenschap van deze Volvo's derhalve. Dat had het merk met de ster in dezelfde periode heel wat beter voor elkaar. Maar voor de rest: mijn s90 van 14 jaar jong en nu bijna 230000 km op de klok rijdt nu heel wat strakker als 7 jaar geleden toen ik hem kocht als ex lease-auto met 130000 km die toen heel wat TLC kon gebruiken. Het heeft wat gekost maar hij rijdt nu weer als een jonge gebruikte auto. En gecorrigeerd met het feit dat afschrijving geen issue meer is, blijft het onder de streep toch nog betaalbaar t.o.v. een gelijkwaardige moderne jonge auto. Hoe vaak hoor ik  zakenrelaties, die met mij meerijden en zelf de luxe van een moderne Audi A6, BMW 5 serie of Mercedes E-klasse hebben, zeggen dat ze stomverbaasd zijn en niet wisten dat zo'n Volvo zo lekker rijdt. Dus onderhoud en dan bedoel ik echt onderhoud in ieder detail maakt dat je eigenlijk technisch gezien tot in lengte van jaren kunt blijven rijden zonder aan kwaliteit en comfort in te boeten. En daar hoort ook vervangen van bv. een doorgezakte stoel etc. bij.
Dus ik kan jouw stelling en zienswijze niet onderschrijven. Wel de conclusie dat 90% van de oudere auto's niet goed en in ieder detail worden onderhouden. Maar dat kan je de auto niet kwalijk nemen. Helaas leven we in een wegwerpmaatschappij en daar horen auto's ook bij.
Dus zolang ik er plezier in houd en er het geld voor kan missen, blijft ik lekker rijden en vervangen met mijn oude baksteen, die zowel optisch als onderhuids een stuk jonger oogt en is dan zijn leeftijd doet vermoeden.

Groeten, Jan.

Groeten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 14:11 #1350943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kilometerstanden
Ik mag wel opmerken dat mijn 940 met 374000 km op de teller veel beter rijdt dan een willekeurige andere auto met die kilometerstand( als hij dat al haalt). Misschien verklaart dat de vraagprijzen die af en toe gevraagt worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2012 14:20 #1350944 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 200.000 - net ingereden
ach, als je bedenkt dan bij een V90 alles na 150.000km een keer vervangen moet zijn omdat het gewoon niet langer meegaat, heb je bij 200.000 een bijna nieuwe auto die nog 100.000km mee kan zonder veel gezeur. Dus deze lage km-stand van 2 ton is dan wel aantrekkelijk ;-)

Maar in de strekking van jouw punt kan ik me wel vinden. "Net ingereden" zie je dan staan... Ik vindt üiberhaupt dat km-stand niet heel veel meer zegt. Onderhoud is het sleutelwoord en de lengte van de ritten. Als je in 15 jaar een ton gereden hebt, kan je daar net zo goed 400.000 ton lezen als deze laatste vaker de snelweg heeft gezien. Auto's slijten met name de eerste km's zoals iedereen weet.

Moderators: Jerry Stam