Krabben

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
15-12-2009 22:40 #1257133 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic een vriendin/ vrouw grapje????
gewoon je vriendin of vrouw naar buiten met de krabber / spuitbus??????

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 22:40 #1257134 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies.

Alwin Braam schreef : Zou wel graag iets willen wat op 220V vast ingebouwd kan worden. Plug and play zeg maar....
Bas: Wat voor iets heb jij nu precies? 

Dat is wel het mooiste ja, iets wat er permanent in kan blijven zitten, ben nog aan het kijken hoe dat opgelost kan worden.Onder het dashboard heb je niet zo heel veel ruimte meer, de kachel onder de stoel vind ik te link en dan blijft in de kofferbak als enige plek over, onder een van de luikjes, roostertje erin en een slang naar de middenarmsteun van de achterbank, met ventilatieopening naar voren toe.
Momenteel zit er een originele motor voorverwarming in.Dat is dus een aansluitdoos voor 230 onder de bumper, een verdeeldoos naast het luchtfilter, de ' dompelaar'  in mijn motorblok en een stopcontact bij de voeten van de bijrijder, voor het zoekgeraakte kacheltje en inderdaad Toon, dat is precies degene die ik zoek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 23:06 #1257136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo, een interessante
Hallo,
een interessante discussie .
ik zal eens (proberen )  om te verklaren waarom een ruit soms wel/niet breekt bij het gieten van lauw/warm/kokend water over de ruit.
ten eerste: een ruit kan uitzetten/krimpen en buigen. oudere meer als de nieuwe, omdat deze sterker gelaagd zijn, en vaak uit meerdere delen bestaan.
als een ruit bevroren is, is hij gekrompen ten opzichte van zijn normale toestand, stel dat dit bij 20 graden Celsius is.
als er vervolgens warm water over de ruit wordt gegoten, zet hij uit op de plaatsen waar het water in aanraking komt met het glas. dit is erg bepalend of de ruit wel of neit zal breken.
als al het lauwe/warme/ kokende water bijvoorbeeld aan een zijde wordt gegoten, zal de ruit waarschijnlijk breken op de grens met waar wel en geen water wordt gegoten.
dit komt omdat het glas uitzet op de plaats waar wél water wordt gegoten, maar niet op de plaatsen waar geen water wordt gegoten. hierdoor ontstaat er intern veel frictie, waardoor de ruit breekt. hierbij is de temperatuur van het water maar in kleine mate van invloed op het effect. zolang er intern in de ruit frictie ontstaat, zal de ruit vrijwel zeker breken.
dit in acht nemend, kun je dus concluderen dat een ruit waarschijnlijk niet zal breken als over de gehele ruit lauw/warm/kokend wordt gegooid. hier is echter de tijd van belang. vaak doe je de ene helft, loop je naar de andere kant van de auto, en doe je de andere helft. ondertussen is de ruit dan al vaak gebroken. dit komt omdat het glas binnen enkele seconden de warmte onttrekt van het water. beter zou zijn om over heel de ruit in één keer lauw/warm/kokend water te gooien. hierbij maakt het niets uit of het water nu 50 of 500 graden Celsius is, de ruit zal niet breken, omdat de uitzetting van de ruit over de gehele ruit gelijk is. in de praktijk is het natuurlijk bijna onmogelik om over heel de ruit in één enkele keer water te gooien. als je dus toch water wilt gebruiken, is het de boodschap om dit met water te doen wat niet al te warm is, en als het kan in zo klein mogelijke hoeveelheden over zo groot mogelijke oppervlakken. dus dikke stralen op één punt vermijden.
Kevin

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 23:06 #1257138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gezien
Ik weet niet of er al schade was aan het voor raam van mijn buurman, maar weet wel dat hij naar buiten kwam met een planten gieter maar het water had niet gekookt wat hij vertelde,
maar hij goot het over het raam heen en bat's dat was zijn voor raam terwijl hij haast had want meneer had zich verslapen,

het kan wel en nog maal's ik weet niet of er al schade aan het raam was,

en de deur rubbers heb ik al eens mee gemaakt dat ze vast geplakt zaten, maar dat hadden we opgelost door een verleng snoer naar buiten en de föhn van moeder's gepakt,
en dan langzaam aan de boel opwarmen (voor je ramen duurt dit te lang) 

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
15-12-2009 23:21 #1257142 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic rubbers
wel is het verstandig om de rubbers even met een rubberstick (halfords of zo) of vasseline laagje in te smeren.
ik zelf gebruik al jaren witte vasseline om de deurrubbers in te smeren tegen vastvriezen.
dit doe ik ook altijd bij de hardtop van onze vreemdesnuiter BMW Z3, niet dat deze dagelijks gebruikt wordt en dus meer kans (vriezen-dooien-vriezen) heeft om alles vast te laten vriezen,
omdat daar de ruit direct tegen de rubbers aankomt kan er met een laagje vasseline geen water tussen komen
en op het moment dat je hem nodig zou hebben kan je gewoon instappen en geen rubber kapot trek.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 00:08 #1257152 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Spanning
Hallo Volvisti
Een kleine aanvulling op Kevin's verhaal.
Een stuk glas en dus ook een ruit, staat onder spanning.   Als je bijvoorbeeld met een natte vinger over de rand van een wijnglas wrijft, wordt die spanning hoorbaar.
Wordt een deel van de ruit minder koud of kouder dan de rest, dan ontstaat er nog meer spanning.  Wordt die (plaatselijk) niet te groot, dan is er niets aan de hand.  Maar door een beschadiging in het glas (ster, kras, etc.) kan de spanning zich niet geleidelijk verdelen.  Er ontstaat dus een plaatselijke verhoging van de spanning.  Als je daarbij dan ook nog de ruit extra gaat belasten door de auto te torderen (een wiel op de stoep) of teveel warmte toe te voegen, dan kan de spanning plaatselijk te hoog worden.  En dan knapt ie.
Het is natuurlijk ook nog mogelijk, dat de beschadiging zo diep is, dat er water onder de bovenste glaslaag komt.  Als dat water bevriest zet het uit, met alle gevolgen van dien.
De fabrikant van de Smart heeft ooit de draadjes van de achterruitverwarming moeten verleggen, omdat achterruiten spontaan sprongen.  Oorzaak bleek de extra spanning in het glas te zijn, die ontstond als gevolg van de warmte die de achterruitverwarming produceerde.
groetjes
Mathy  (die z'n Ardic 091-B nog niet heeft ingebouwd omdat ie nog niet ontdekt heeft, wat ie nog mist)
PS glas is overigens geen vaste stof, maar een onderkoelde vloeistof.  Vandaar dat je bij heel oude ruiten (in woningen) soms kunt zien, dat ze aan de onderkant iets dikker zijn dan aan de bovenkant.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 07:55 #1257169 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontwerp

kevinspui schreef : ten eerste: een ruit kan uitzetten/krimpen en buigen. oudere meer als de nieuwe, omdat deze sterker gelaagd zijn, en vaak uit meerdere delen bestaan.

Ruiten zitten tegenwoordig ook niet meer in rubbers (zoals bij de 240) maar zijn geplakt. Bovendien worden de auto's steeds meer zo ontworpen dat de voorruit onderdeel is van de constructie van de auto en voor stijfheid zorgt. Het eerste zorgt ervoor dat de ruit niet vrij kan krimpen/uitzetten tov de auto en dat spanningen in de carrosserie (inderdaad 1 wiel op de stoep oid) in grotere mate worden overgebracht op de ruit. Het tweede versterkt het eerste omdat er door het ontwerp grotere spanningen op de ruit staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 08:19 #1257172 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 245
Dit probleem heeft volvo ook gehad met het achterraam van sommige 240 station. Volgens mij alleen bij de latere type met gelijmd glas.

Mathy schreef : De fabrikant van de Smart heeft ooit de draadjes van de achterruitverwarming moeten verleggen, omdat achterruiten spontaan sprongen.  Oorzaak bleek de extra spanning in het glas te zijn, die ontstond als gevolg van de warmte die de achterruitverwarming produceerde.

Groetnis Bert NieuwenhuisLidnummer 911
V90 1998 3,0 ltr 150kW 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 09:21 #1257177 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kacheltje is top
vanochtend dus even het kacheltje in de auto aangezet en na 15 minuten waren de ramen helemaal ijsvrij én ze besloegen ook niet toen ik wegreed. Ik heb gewoon een simpel bouwmarkt ventilatorkacheltje en zo'n oranje tuinverlengsnoer gebruikt. Ik vond in de schuur nog een mooie klik-aan-klik-uit afstandbedieningsetje voor eletrische apparaten en daarmee heb ik heel blits de kachel aangedaan vanachter mijn kopje thee . Kwartiertje later dus auto open doen, stekker los en terug over de schutting slingeren en wegrijden maar.
Voorlopig weet ik hoe ik ijsvrij op pas ga.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 09:40 #1257179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic DAT!

alexvanbemmel schreef :  een simpel bouwmarkt ventilatorkacheltje en zo'n oranje tuinverlengsnoer gebruikt. Ik vond in de schuur nog een mooie klik-aan-klik-uit afstandbedieningsetje voor eletrische apparaten en daarmee heb ik heel blits de kachel aangedaan vanachter mijn kopje thee

. Kwartiertje later dus auto open doen, stekker los en terug over de schutting slingeren en wegrijden maar.
Voorlopig weet ik hoe ik ijsvrij op pas ga.

ZO! dat is een uitstekend idee.
in de gang staat nog een kacheltje wat ik eigenlijk weg wilde gooien. maar niet doen dus! 

Moderators: Jerry Stam