[off-forum] digitale camera: advies gevraagd
- V700 register
- Nieuw lid
-
mmmm daar zou ik mijn hoop niet te veel op zetten, dat filmen.mbroeren schreef : Nikkon D90 (daarmee kun je ook filmen namelijk), ga ik over op Spiegel refl.
het blijft een fototoestel natuurlijk.
maar de Depth of field van zo'n ding is nog wel iets waar ik van droom..
www.vimeo.com/1663578
Philip Bloom (een van mijn helden op filmgebied) heeft m getest.
www.vimeo.com/1740085
errug mooi, maar hij weet wat hij doet. En hij heeft zo zijn issues over het filmen
philipbloom.co.uk/2008/09/15/nikon-d90/
Pros: Great image considering the limiations, 35mm DOF, price. Superb DSLR.
Cons: Rolling shutter is awful, as bad as it gets, no external mic input, only 720p, 5 minutes clip max implemented to prevent sensor from overheating
Sure it isn’t perfect but this is embryonic tech that is a hugely exciting development. What comes next will just get better and better! Best advice to get round the exposure issues is use in manual mode with lenses with manual iris. Like the Zeiss lenses. A joy!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
dat is jammer om te lezen. Fotografie wordt daardoor niet leuker. Toch moet je je wel beseffen, dat dit niet zozeer aan de camera ligt, maar aan de programmatuur.
Ter illustratie; als ik mijn 5D SLR op automaat zet, en de lichtomstandigheden worden slechter, zal hij per definitie beginnen met de ISO ophogen. Binnen de wereld van fotografie is dat namelijk een logische gevolgtrekking. Hogere iso betekent hogere lichtgevoeligheid, waardoor je een acceptabel sluitertijd en diafragma opening kunt behouden en toch een correcte belichting.
Nou is het niet helemaal vergelijkbaar, want mijn 5D heeft een fullframe sensor (35mm) en een compact camera is nog niet eens 10mm, dus zul je altijd meer ruis hebben met een compact camera. De ruis is in feite lekstroom tussen de pixels. Door de hogere stroom die door de pixels loopt (zo wordt de hogere lichtgevoeligheid bereikt) en de grote hoeveelheid pixels op een erg klein oppervlak, ontstaat er meer kans op ruis.
Je keuze om naar SLR te gaan juich ik (getuige mijn eerdere reacties in dit topic) van harte toe. Zó erg slecht had ik de latente behoeften dus toch niet helemaal ingeschat....
Als je overweegt om te kiezen voor een SLR is er een hele belangrijke overweging die je mee moet nemen; Je koopt namelijk niet alleen een camera, maar je koopt een systeem. Daarmee bedoel ik, je koopt een body, een objectief, etc. etc. Als je eenmaal een investering hebt gedaan in zo`n systeem, dan zit je er een beetje aan vast. Dus kies je voor Nikon, dan zul je bij Nikon moeten blijven, omdat je er een aardige investering in doet die je nooit meer terug ziet als je de boel wilt verkopen om te switchen naar bijvoorbeeld Canon. Onderzoek dus eerst goed of je voor Nikon wilt gaan of toch Canon. Of wellicht Sony. Mijn advies (zoals ik dat eerder ook heb gegeven); ga voor Nikon of Canon, dan zit je altijd goed. Waar je rekening mee moet houden, is dat Nikon objectieven verhoudingsgewijs 3 tot 4 keer zo duur zijn voor vergelijkbare kwaliteit Canon objectieven. Beide fabrikanten zijn de laatste tijd hard bezig geweest met hun line-up van objectieven, maar er zitten wel wat verschillen tussen. Kijk daar goed naar. Wat heb je nodig, wat wil je kunnen doen, wil je objectieven wisselen of een vaste walk-around er op hebben.
Voor wat betreft filmen met een SLR, ik was erg sceptisch moet ik zeggen. Tót ik zag wat de 5D mark II kon op dat gebied. (kijk eens op <a href=" www.dpreview.com/ "> www.dpreview.com onder de reviews) Ik heb serieus overwogen mijn eigen 5D te verkopen om een upgrade naar de 5D mark II te doen. Canon (en Nikon) kennende, zal de competitie op het gebied van "filmende" SLR`s doorzetten. Ik verwacht dan ook dat Canon met een betaalbare SLR gaat komen die kan Filmen. De 5D ligt iets boven het "hobby" budget met bedragen rond de € 2.700,- Maar daar zal zeker verandering in komen. Ik zou het dus zeker in de gaten blijven houden en staar je niet blind op de Nikon D90.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen, ik kom van het "Canon camp" dus ben bevooroordeeld. Echter, ter nuancering, toen ik ging investeren in een systeem, heb ik ook de bovengenoemde zaken onderzocht en gewikt en gewogen om uiteindelijk bij Canon uit te komen. Dus ik ben bevooroordeeld, maar wel ook voor een belangrijkdeel gebaseerd op objectief onderzoek.
Als je meer info wilt en advies wilt, pb maar. Ik help je graag en ik help je graag teleurstelling voorkomen als je eenmaal een SLR hebt, want onthoud altijd; het is geen wondermiddel. Je zult er zelf ook wat aan moeten doen; 10% is de camera. 20% is het glas dat er op geschroeft zit en 70% is de fotograaf!
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sinds oktober heb ik een Canon 450D. En ik moet zeggen: ik ben razend enthousiast! Het is genieten in optima forma, en baal dat de camera er niet een paar jaar eerder was. Over de standaard lens ben ik niet enthousiast, maar dat is (redelijk) eenvoudig aan te passen. Tot op heden gebruik ik deels mijn lenzen van mijn analoge camera, maar ga binnenkort eerst een mooie zoomlens in het bereik van ong. 17-90 mm halen. De nieuwe technieken bieden prachtige lenzen.
Wat ik naast de camera een goede investering vindt: vanuit de easy computing serie zijn boeken per camera model verrkijgbaar. Helder, duidelijk en overzichtelijk en álle mogelijkhede van de camera komen aan bod. Bespaar niét op die laatste 4 tientjes.
Gr, JP
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om nog even terug te komen op dit verhaal:MaGNeT schreef : Voor wie nu nog een camera zoekt:
Prijs? Ergens tussen de 450 en de 500 euro.Helaas nog erg moeilijk leverbaar maar dat zal spoedig beter worden.
Canon is net met een 10 megapixel camera gekomen, met CMOS (zelfde als in de 400D spiegelreflex) ipv CCD, 20x optische zoom (28 - 520mm), hot-shoe voor flitser, 2.8inch draaibaar scherm en 1080p HD video!Hij schiet 4 a 5 foto's per seconde op hoge kwaliteit!
Ik heb nu nog een degelijke Sony F717 van 5,5 jaar oud, maar de Canon PowerShot SX1 gaat mijn nieuwe worden!
Momenteel het beste alternatief voor een spiegelreflex camera, als het aan mij ligt
Kenmerken van de Canon PowerShot SX1 IS • Groothoeklens (28 mm, f/2.met 20x optische zoom en optische Image Stabilizer • 10.0 Megapixel resolutie • Canon CMOS-sensor voor continu opnamen met 5 bps en maximale resolutie • Full HD (1080p, 30 bps) movies plus HDMI-aansluiting • DIGIC 4 voor prachtige foto's en een snelle respons • Opnameprogramma's inclusief volledig handmatige bediening • Prachtige foto's van mensen met Gezichtsdetectie AF/AE/FE/WB • Face Select & Track en FaceSelf-Timer • High ISO Auto en optische Image Stabilizer • Motion Detection technologie en Servo AF • Automatische rode-ogen-correctie tijdens het fotograferen en weergeven • i-Contrast versterkt de helderheid en behoudt details in donkere delen • 2,8 inch breedbeeld vari-angle LCD II met grote kijkhoek • Multifunctioneel instelwiel en programmeerbaar My Menu
Er is ook een SX10 model; deze heeft een CCD ipv CMOS. Daardoor schiet hij "slechts" 1,4 foto's per seconde en gewone VGA filmpjes.Wel heeft deze óók 20x zoom.
De CMOS is niet gelijk aan de Canon 400D; hij heeft wel net zoveel pixels maar is veel kleiner.Dit moet ook wel, anders zou er een lens van rond de halve meter aan moeten om 560mm zoom te halen.
Wat je met deze camera dus hebt, net als bij andere compact camera's, is ruis.Dit heb ik inmiddels redelijk opgelost met een externe flitser (Metz 48 AF), die ook via het plafond kan flitsen zodat je foto's binnen altijd erg mooi worden en zonder rode ogen.
Maar het blijft een compact camera...Ik zou het geld op zak houden en niet de SX1 maar de SX10 kopen.Dan heb je een leuke all-round camera.Koop voor het geld dat je over houdt een goede flitser en je verslaat vrijwel iedere compact camera op feestjes.Zelf heb ik er inmiddels een Canon 20D bij gekocht (2e hands - 3 jaar oud) en ga ik hem langzaam uitbreiden met goede lenzen.De lenzen kan ik straks gewoon weer hergebruiken bij een nieuwer model Canon dus lijkt het me geen slechte investering.
De foto's zijn zoveel beter dat ik wel een beetje spijt van de Canon SX1 heb...Maar toch:- de SX1 kan filmen (ook in 1080p HD) en dit kan mijn spiegelreflex (nog) niet- de SX1 heeft een 28 - 560 zoom lens en dit heeft mijn spiegelreflex niet; hiervoor moet ik bij de spiegelreflex minstens 2 lenzen meezeulen waarvan de grootste loeizwaar zou zijn.- de SX1 is een stuk lichterOok een overweging...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Overigens had ik mijn oog al in een eerder stadium ook laten vallen op een EOS450-aanbieding toen ik erachter kwam dat hij niet kon filmen (beginnersfout). Wij maken namelijk zo nu en dan zulke leuke 2-minuten filmpjes van de kinderen die gewoon makkelijk zijn te bekijken op ieder medium dat ik die functie toch echt graag wil behouden. En daar maakt de kwaliteit me dan weer niet zo heel veel uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben óm. Na zowel een Canon 450d als een Nikon geleend te hebben, vorige week een Nikon D90 gekocht (met filmoptie) met een standaard 18-105 objectief. Voor in en om huis een prima beginnerslens maar ik ga nog wel voor een echte 'binnenlens' sparen die met heel weinig licht nog mooiere foto's maakt. Maar eerst nog een zoomlens voor buiten.EndlessQuest schreef : Je keuze om naar SLR te gaan juich ik (getuige mijn eerdere reacties in dit topic) van harte toe. Zó erg slecht had ik de latente behoeften dus toch niet helemaal ingeschat....
Wat een verademing zeg zulke camera's. Snelheid, accu en licht zijn geen issue meer en zelfs met hogere ISO toch best aardige kiekjes. Het wordt een leuke hobby vrees ik want ik ben de AUTO-stand nu al aan het vermijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Herkenbaar... Als je eenmaal verwend bent door de lichtgevoeligheid, snelheid en kwaliteit van een spiegelreflex dan wil je niet meer terug.Ik heb bijna 9 jaar gefotografeerd met diverse digitale compacts maar ik wil niet meer terug...En lenzen? Ze zijn duur... Maar als je er zuinig op bent blijven ze waarde houden, vooral het snelle glas...mbroeren schreef :
Ik ben óm. Na zowel een Canon 450d als een Nikon geleend te hebben, vorige week een Nikon D90 gekocht (met filmoptie) met een standaard 18-105 objectief. Voor in en om huis een prima beginnerslens maar ik ga nog wel voor een echte 'binnenlens' sparen die met heel weinig licht nog mooiere foto's maakt. Maar eerst nog een zoomlens voor buiten.EndlessQuest schreef : Je keuze om naar SLR te gaan juich ik (getuige mijn eerdere reacties in dit topic) van harte toe. Zó erg slecht had ik de latente behoeften dus toch niet helemaal ingeschat....
Wat een verademing zeg zulke camera's. Snelheid, accu en licht zijn geen issue meer en zelfs met hogere ISO toch best aardige kiekjes. Het wordt een leuke hobby vrees ik want ik ben de AUTO-stand nu al aan het vermijden.