[off-forum] digitale camera: advies gevraagd

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 09:47 #1070845 door V700 register
[off-forum] digitale camera: advies gevraagd is gemaakt door V700 register
Heren, dames, mischien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben nu toe aan mijn derde digitale camera (eerst een Ixus 2mpixels, en tweede, mijn vorige dus ging van de week stuk: een Canon Ixus 5.5 ). Waar ik naar op zoek ben, kan misschien niet betaalbaar maar ik wil graag een camera die SNEL afdrukt als je binnen (dus bijna altijd met flits) onverwacht een kiekje wil maken. Nu weet ik dat de snelheid van de geheugekaart, de verwingssnelheid (processor) en de sluitertijdvertraging er toe doen in dezen. Maar wat ik in geen enkele test of review kan terugvinden is hoe lang het duurt voordat je weer een tweede foto met flits kan maken, vlak na de eerste. 
Ik zoek dus een Ixus-achtig ding, maar dan veel sneller en liefst in dezelfde prijsklasse.
Iemand tips/ervaring? Dankdankdank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 10:01 #1217962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Martijn, de bottleneck
Hoi Martijn,
de bottleneck in de door jou voorgestelde situatie, zit niet zozeer in de snelheid van de camera, maar in de snelheid waarmee je flits kan herladen. Daarop zijn (iig) 2 factoren van invloed; als je scherpstelt, zal de camera bepalen welke flitsintensiteit benodigd is voor optimale belichting van je foto. Dus hoe sterk moet de flits zijn. De 2e factor hangt daarmee samen, namelijk, hoe zwaar is je batterij en hoe snel kan je flits herladen. Dat zijn inderdaad zaken die je nergens terugvindt in reviews, omdat het heel erg afhangt van die 2 factoren. Een andere belangrijke factor is natuurlijk de ISO waarde die geselecteerd is (of wordt door de camera). Immers; hoe hoger de ISO, hoe sneller de sluitertijd, en/of hoe lager de flitsintensiteit. De keerzijde is echter, hoe hoger die ISO waarde, hoe meer ruis je in de foto krijgt. (korrelig) 
Mag ik vragen waarom je specifiek op zoek bent naar een compact camera? En heb je wel eens een digitale spiegelreflex camera overwogen? Dergelijke camera`s geven doorgaans grotere felxibiliteit, ook voor fotografie binnenshuis. Daarnaast hebben ze, door de grotere sensor, een beter ruisprofiel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 10:36 #1217965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijs
En de prijs van DSR's wordt steeds beter. Nu zijn ze soms al voor 400-500 euro te krijgen. Niet helemaal een antwoord op jouw vraag, maar: onze Olympus FE-140 bevalt niet goed, zoommechanisme is eens kapot geweest en nu nog niet helemaal lekker. Op mijn werk hebben we een Sony DSC-W80: erg mooie fotos, ook van dichtbij. Qua flitsopbouw/kwaliteit van binnen fotos durf ik helaas niets te zeggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 10:41 #1217967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat kan goedkoper!
Sterker nog, voor onder de 400 euro kun je al een digitale spiegelreflex kopen, inclusief 1 objectief zelfs. Als voorbeeld; een Canon EOS 1000D met 18-55mm objectief voor € 383,- of een Nikon 40D met 18-55mm objectief voor € 349,-

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:05 #1217972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kaartje.

mbroeren schreef : Nu weet ik dat de snelheid van de geheugenkaart, de verwingssnelheid (processor) en de sluitertijdvertraging er toe doen in dezen. Maar wat ik in geen enkele test of review kan terugvinden is hoe lang het duurt voordat je weer een tweede foto met flits kan maken, vlak na de eerste.

Een DSR met een standaard SD of CF kaart erin is echt een waste of money. Niet dat je zegt dat je dat gaat doen, in tegendeel, maar ik wilde het toch even benadrukken. Koop op zijn minst een kaart met 20Mb/sec doorvoersnelheid, zowel lezen als schrijven.Een foto van 3Mb kan er dan dus in een kwart seconde op staan.
De bottleneck is in jouw specifieke geval, de flitser.Maar waarom is dat belangrijk?Ga je het toestel alleen indoor met flitser gebruiken in fotoshoots met minder dan 2 seconden tussenpauze?Ik bedoel, hoe vaak komt dat nou voor? en weeg dat af, tegen de enorme meerprijs van een stuk techniek wat de flitser altijd opgeladen laat.(als dat er uberhaupt is)Ik zou als ik jou was kiezen voor een LED-flitser en niet voor de gasontladingsbuis. De buis moet opladen, de LED niet. De IXUS valt dan al af. Jammer, want het is een heel erg prettig toestelletje, prima kwaliteit en met een 20Mb kaart erin, meer dan vlot zat.
Doe er je voordeel mee.Enne, kijk ook eens op pixmania.nl, redelijk uitgebreide site met veel nuttige info.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:22 #1217976 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje kort door de bocht
"Een DSR met een standaard SD of CF kaart erin is echt een waste of money. "
Da`s wel een klein beetje kort door de bocht. In tegenstelling tot de compact camera`s beschikken (de moderne) DSLR`s over een buffer, oftewel een intern kort geheugen in simpele termen. Dat betekent simpelweg dat je een X aantal foto`s achter elkaar kunt schieten, die niet direct naar het opslagmedium geschreven hoeven te worden. Terwijl je foto`s aan het maken bent, wordt er van de buffer naar het opslagmedium geschreven. Als de buffer vol is, moet je wachten tot er weer ruimte is in je buffer om opnieuw een foto te kunnen maken. Je hoeft dus nooit te wachten tot iedere foto weggeschreven is naart je opslagmedium. Dit betekent simpelweg dat je in mindere mate afhankelijk bent van de schrijfsnelheid van je opslagmedium, in vergelijking met een compact camera. 
Ik durf te beweren dat ik met mijn camera (Canon EOS 5D) in de JPEG stand en een kaartje met een lagere snelheid dan 20Mb/sec NOOIT moet wachten tot mijn camera klaar is met schrijven.
Daar komt nog bij dat je een DSLR kunt kopen om een verscheidenheid aan redenen. De mogelijkheid om foto`s te kunnen blijven schieten is er wellicht een van, maar ook al schiet je met een traag kaartje erin, dan nog is de vraag of je écht tegen de beperkingen aan loopt. Toegegeven, mijn oude camera (EOS 300D) had een buffer van 4 raw foto`s (+/- 10MB per foto) wat betekende dat ik bij de formule 1 inderdaad met regelmaat stond te wachten. Wanneer ik in JPEG schoot, was de buffer al ongeveer genoeg voor 16 foto`s. En JPEg wordt toch door de meeste DSLR gebruikers als format gekozen. De voordelen die mijn 300D bood, in termen van kwaliteit en flexibiliteit, wogen echter ruimsachoots op tegen de beperking van de buffer. Waarmee jouw stelling dat het een waste of money zou zijn, toch echt geen steek houdt. Je koopt een DSLR simpelweg niet alleen vanwege "schrijfsnelheid" Ter illustratie; Deze foto is gemaakt met een "waste of money" combinatie van een 300D met een standaard traag kaartje....

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:37 #1217977 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Snel flitsen
En als je dan snel, betrouwbaar wil flitsen zit je aan een externe flitser. VOor de canon kan ik de 430EX-II aanraden, maar die kost weer een kleine 215-270 euro. (afhankelijk van waar je 'm haalt)

Als je snelheid wil zou ik toch voor een SLR gaan, die hebben zowat allemaal ook een intern geheugen. (de 350D heeft die in lke geval wel), waardoor je 2-3 raw plaatjes achter elkaar kan maken en ze in het geheugen kwijt kan. Deze flitser red dat dan ook. (mits de batterijen goed vol zijn natuurlijk) Ik heb in elk geval al 2x achter elkaar een foto gemaakt met de sport stand gecombineer dmet flits en dat werkte prima. (ware het niet dat het niet de bedoeling was, vergeten uit te zetten.)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:40 #1217979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voordeel van de externe 430
Voordeel van de externe 430 EX is ook nog eens dat deze een AF support beam heeft, die dus helpt met het scherpstellen. Dat kan in donker(d)ere omstandigheden nog wel eens lastig zijn. Maar, het maakt het wel weer een duurdere combinatie natuurlijk.
Tenzij je zou kiezen voor 2e hands, dan kun je voor onder de 500 een mooie combinatie samenstellen van een DSLR, externe flitser en een prima objectief.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 11:55 #1217982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic missing the point
Jongens, jullie missen helemaal zijn puint 

mbroeren schreef : Heren, dames, mischien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik zoek dus een <u>Ixus-achtig ding</u>, maar dan veel sneller en liefst in dezelfde prijsklasse.

Dus geen spiegelreflex apparaat!
Dat is allemaal leuk, maar niet voor de point and shoot die Martijn wil.

Ik weet overigens ook niet wat je dan wel moet nemen in die klasse.
 Voor camcorders heb je 
www.camcorderinfo.com
dat is de beste site in die wereld.

en voor camera's?
www.camera-info.com
Maar ik weet niet of dat bevat wat je wil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2008 12:03 #1217983 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Missing the point as well?
Splinter, balk, je weet wel?
 "Voor camcorders heb je 
<a href=" www.camcorderinfo.com/ " title=" www.camcorderinfo.com "> www.camcorderinfo.com "
Daar is hij al helemaal niet naar op zoek volgens mij...
En zo vreemd is het niet om een DSLR onder de aandacht te brengen van iemand die advies vraagt over fotografie. Vooral niet als fotografie niet iets is wat iedereen op de voet volgt. Dus wellicht is het voor Martijn interessant als hij verneemt dat de prijzen van DSLR`s flink gedaald zijn. Kunnen jij en ik niet over oordelen. Het is aan Martijn ter beoordeling of het écht niet is wat hij zoekt.
Een van de beste sites op het gebied van fotografie en reviews over apparaten; <a href=" www.dpreview.com/ "> www.dpreview.com
Groeten,
Richard

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC