Wie kent deze 940 turbo uit '92
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Leuk! Hij ziet er al erg mooi uit vind ik. Misschien zien we hem binnenkort op een 'evenement'.EricQuak schreef : ik zit niet in de autohandel dus de 940 wordt aangepakt en in orde gemaakt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
WEat gas betreft, elders wordt AGS in Zeist genoemd als een goed adres, als dat degene is die ik in mijn hoofd heb dan klopt dat wel. Ook in Bunnik zit een goed bekend staande gasinbouwer, dus je hebt wat keus.
Alternatieve installaties zijn er genoeg: in principe is elke slave-injectie installatie een prima keus voor deze 940. Mogelijke merken zijn bijvoorbeeld OMVL, Bigas, Omegas. Of bijvoorbeeld Prins, als je het bij een vloeibaar-injectie systeem wilt houden.
Allemaal hebben ze een vorm van slijtage die op den duur voor problemen kan zorgen, maar dat is dus inherent aan een moderne installatie en neit echt een reden om een bepaald merk niet te kiezen. Beter is om af te gaan op wat de gasboeren in de omgeving kunnen servicen, lijkt me.
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Bedankt voor je reactie, ik hoop dat ik een hoop plezier aan de auto ga beleven. Zal denk ik geen probleem zijn.
Ken je toevallig ook Vos uit Woudenberg? Die heb ik gesproken en biedt de Vialle installatie aan.
Ik ga me deze week verder orienteren en een keus maken.
Gr.
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
EricQuak schreef : De volgende (grote) stap is om gas in te bouwen. Wie weet wat wijsheid is in deze? Vialle voor € 2.100 als voorstel gehad, wat zijn de alternatieven en wie heeft er goede ervaringen met bepaalde gasinbouwers? Ik hoef niet de bodemprijs voor de installatie, een goede service met gas is mij ook wat waard.
voor turbomodellen (ft is HPT ?) kun je het beste een gas injectiesysteem nemen. je zou de keus voor een bepaald systeem ook af kunnen laten hangen van de mogelijkheid voor G3 op kenteken, maar volgens mij (zeker weten doe ik het dus niet) gaat dat niet lukken met een HPT tenzij het RDW een foutje maakt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij kan dat dus niet, op G3 zetten, want de auto is uit 1992 en voldoet niet aan de EG94/12 richtlijn.Je kunt er dus wel een installatie inzetten die aan de G3 eisen voldoet, maar dit zul je nooit op kenteken krijgen lijkt me.henk 940LPT schreef : ........de mogelijkheid voor G3 op kenteken
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Overigens, bas roept verderop iets over de onmogelijkheid van ene G3-keur, maar onder de huidige regels kon dat weleens niet helemaal kloppen: de regels voor G3 goedkeuring zijn afgelopen jaar gewijzigd, waardoor veel meer auto's op G3 gezet kunnen worden. In het geval van een late HPT kon dit dan ook wel eens mogeljk zijn: het navragen waard!
- Eric Quak
- Nieuw lid
-
Het verhaal dat ik hoorde is wat ongrijpbaar. Officieel lijken auto's van voor '95 geen goedkeuring voor G3 te kunnen krijgen, wel op basis van de emissie van de LPG installatie maar niet op basis van het motormanagementsysteem dat functioneert tijdens het verstoken van benzine. Dat op zich is niet geheel logisch, omdat je in het algemeen LPG zult verstoken als je een LPG installatie hebt. Dat riekt naar bureaucratische regelgeving.
In de praktijk worden echter door het RDW aldus Mesman ook auto's van voor '95 goedgekeurd met een installatie die aan de G3 emissienormen voldoet.
Het kwam er in mijn geval op neer dat ie de auto zou aanvragen op G3 maar niet kon garanderen dat ie G3 goedgekeurd wordt.
Ongrijpbaar dus. Waar kun je de wijsheid en in de praktijk toegepaste regelgeving eigenlijk vinden/opvragen.
Vandaag overigens rondom nieuwe koni's gemonteerd en achter alvast verzwaarde veren geplaatst. Rijdt weer lekker strak, zeker omdat er een soort hupje in zat door 1 behoorlijk lekke demper aan de achterkant.
Gr.
Eric
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Na de verkoop van de Daf personenwagenafdeling aan Volvo Cars heeft Van Doorne Transmissies de bak verder ontwikkeld. Van Doorne Transmissies is dus nooit onderdeel geweest van Volvo.EricQuak schreef : De audi heeft overigens een multitronic bak, vinding van Daf, dus toch nog een beetje Volvo?!
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
daar kan mijn volvo automaatje nog wat van leren.
- V700 register
- Nieuw lid
-
EricQuak schreef : Officieel lijken auto's van voor '95 geen goedkeuring voor G3 te kunnen krijgen, wel op basis van de emissie van de LPG installatie maar niet op basis van het motormanagementsysteem dat functioneert tijdens het verstoken van benzine. Dat op zich is niet geheel logisch, omdat je in het algemeen LPG zult verstoken als je een LPG installatie hebt. Dat riekt naar bureaucratische regelgeving.
In de praktijk worden echter door het RDW aldus Mesman ook auto's van voor '95 goedgekeurd met een installatie die aan de G3 emissienormen voldoet.
Het kwam er in mijn geval op neer dat ie de auto zou aanvragen op G3 maar niet kon garanderen dat ie G3 goedgekeurd wordt.
het blijft natuurlijk gissen want ik weet ook niet (precies) hoe het zit met G3 en oudere auto's. neem mijn verhaal dus ook niet aan als de waarheid, het kan een verklaring zijn.
het brandstofsysteem (motormanagement) werkt bij bepaalde gasinstallaties (bijv LPi) ook bij rijden op LPG. mogelijk is voor het RDW een bepaalde manier van regelen (op emissies) wel of niet voldoende is en is hier na '95 een andere wettelijk norm van pas geworden waarom dit jaartal zo genoemd wordt.
mogelijk kunnen oudere autos wel een G3 vermelding krijgen na een individuele emissiemeting, ipv "typegoedkeuring" adh van gasinstallatie en motortype. dan speelt de kwaliteit van jouw auto, motor en gasinstallatie wel een rol en dat Mesman hierdoor niet van tevoren kan garanderen dat je die G3 vermelding krijgt (gechasseerd gezegd, als je uitlaatgassen door een versleten motor niet aan norm voldoen, lukt het niet)
wellicht kan Mesman toelichten hoe het inbouwen / aanvragen van G3 op een oudere auto (van voor '95) in zn werk gaat, mischien wordt dan meer duidelijk waar het van af hangt of het lukt of niet. of dat hier sprake is van het "foutje van RDW".