Vadis4Mac, wie doet er mee?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 02:13 #1311622 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Conversieprogrammaatje
Hallo Volvisti
Probleem met een web-based versie is dat die te veel opvalt.  Voor die paar CD-tjes cq DVD-tjes van Vadis die via internet verhandeld worden, loont het zich de moeite niet voor Volvo om in te grijpen.   Een site is wat dat betreft wat makkelijker aan te pakken lijkt me.  Maar een conversieprogrammaatje, waarmee je Vadis (of eventueel iedere andere database die met hetzelfde systeem werkt) om kunt zetten naar een Mac-versie, die is wat moeilijker juridisch aan te vallen.  Vooral als ie, zoals al aangetipt, niet alleen Vadis kan omzetten.
groetjes
Mathy
PS anti-virus programma?   Moet ik daarvoor naar m'n huisarts?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 08:00 #1311624 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch webbased?
Ik weet niet tot welk bouwjaar VADIS is (1996 las ik ergens) maar is er dan niet de mogelijkheid dat:
1. de licenties zijn verlopen? (als die (officiele licenties) er überhaupt opzitten)
2. Volvo cars aanschrijven of VADIS webbased gemaakt mag worden voor gebruik binnen de (wereldwijde?) volvo verenigingen (eventueel tegen betaling)
3. Diegene die VADIS hebben zijn toch al "illegaal" bezig. Het lijkt me dat er voor Volvo juist voordeel aan zit. (o.a registreren wie een oudere volvo heeft --> direct marketing)
4. aangezien Volvo in chinese handen is zullen ze er niet heel veel problemen mee kunnen hebben; de chinesen kopieeëren toch ook alles wat los en vast zit? ze maken zich in ieder geval nier druk om licenties / patenten etc.
Als argument zou dan kunnen zijn dat de mensen die VADIS gebruiken de mensen zijn die de problemen toch al zelf oplossen, met of zonder tussenkomst van de dealer. Juist deze mensen besparen de dealers een heleboel geld. (dealers hoeven niet meer te zoeken naar onderdelen, die krijgen ze gewoon aangerijkt, als onderdeel verkeerd besteld wordt is dat niet het probleem van de dealer)
Gewoon maar een voorzetje om toch te kijken naar webbased.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 10:12 #1311632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probleem
Probleem met die virtual machines is vaak dat ze niet de hardware van het gastsysteem kunnen aanspreken. Data (in de vorm van een printopdracht) naar een USB poort sturen wil dacht ik meestal niet. In deze discussie staat een linkje naar een eerdere discussie over VADIS op de Mac (<a href="/node/2620" target="_blank">hier</a>). Uitkomst toen wwas volgens mij dat het A moeilijk was en B heel veel werk was (VADIS installatie bestaat uit &gt; 100.000 bestanden, vooral plaatjes). Mij lijkt dat je hetzelfde probleem zou hebben bij een web-based versie van VADIS. Wie is trouwens aansprakelijk voor de juistheid van de informatie van de web-based VADIS ? De bouwer lijkt me. Ik zou die niet zomaar willen nemen, als je een foutje maakt staan er allemaal mensen op de stoep met verkeerd bestelde onderdelen. Ik denk dat Volvo de moeite niet meer gaat nemen. Die heeft VADIS tot 2005 gebruikt en is toen overgestapt op ovolger VIDA.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 10:27 #1311635 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic In eigen netwerk

henk 940LPT schreef : Probleem met die virtual machines is vaak dat ze niet de hardware van het gastsysteem kunnen aanspreken. Data (in de vorm van een printopdracht) naar een USB poort sturen wil dacht ik meestal niet.

Henk,
Ik heb al jaren VADIS draaien op een Virtuele W2K machine. Vanuit deze Virtuele PC (VMWare) kan ik van alle hardware gebruik maken, USB-poorten, netwerkverbinding etc. Deze draait als een "gewone" PC mee in het netwerk thuis.
Op het werk heb ik de grote broer draaien, te weten ESXi en daar draaien momenteel 5 virtuele servers op. Niet van echt te onderscheiden

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 13:35 #1311644 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Intel-Mac
Hallo Henk
Windows draaien op de Mac is tegenwoordig sinds Apple ook de Intel-chips gebruikt technisch geen probleem meer.  Sterker nog, het loopt waarschijnlijk beter dan op een PC.  Maar ik wil gewoon niks meer met Windows en Microsoft te maken hebben.  Ik heb me te lang geergerd aan dat zooitje.  En ik niet alleen.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 13:43 #1311646 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd
Mathy, Windows sucks!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 13:46 #1311647 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ach

Mathy schreef : Windows draaien op de Mac is tegenwoordig sinds Apple ook de Intel-chips gebruikt technisch geen probleem meer.  Sterker nog, het loopt waarschijnlijk beter dan op een PC.

Dat lijkt me niet, als je een Mac en een PC met gelijke hardware kiest en op beide een Windows OS zet zullen die even snel lopen.
En voor hetzelfde geld als Apple voor een Mac vraagt kun je een PC samenstellen met behoorlijk hogere specificaties. Heb je wel Windows, maar dat is mij nooit slecht bevallen. En nee, ik heb geen behoefte om Apple te proberen.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 13:54 #1311648 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Jammer
Hallo Henk
Ik heb ook niet gezegd dat ie sneller loopt.  Wat ik bedoelde dat ie waarschijnlijk stabieler loopt.
Ooh, een van de hardnekkige "Nee"-zeggers.  Jammer, je weet niet wat je mist.
groetjes
Mathy     (die al ruim zes jaar een Mac heeft en nog nooit een virusscanner heeft gedraaid)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-04-2011 14:01 #1311649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoef ik ook niet te weten :)

Mathy schreef : Ik heb ook niet gezegd dat ie sneller loopt.  Wat ik bedoelde dat ie waarschijnlijk stabieler loopt.
Ooh, een van de hardnekkige "Nee"-zeggers.  Jammer, je weet niet wat je mist.

Ook dat lijkt me sterk, bij gelijke hardware. Wil je gewoon een systeem waar je zelf weinig aan hoeft te doen en dat wellicht ook intuitiever werkt, en ben je bereid daar wat extra voor te betalen dan ben je beter uit met een Mac.
Ik ben denk ik meer een "prutser", vind het geen probleem om wat tijd te spenderen aan het zelf uitkiezen van een systeem en dat te bouwen en te onderhouden. Daarbij stel ik vrijheid om bijv. zelf hardware te kiezen en een groter aanbod aan software (bijv. games, kijk al uit naar Crysis 2) erg op prijs. De tijd dat mijn huidige systeem aan onderhoud kost is overigens erg laag en Windows kan ik zowat dromen. Voor mij geen redenen om over te stappen. Voel me daarom prettiger bij een PC. Gelukkig worden beide aangeboden en is er wat te kiezen.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-04-2011 22:00 #1311704 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Mac VS PC
Grappig, het topic 'loopt uit' naar een discussie over Mac VS PC.
Ik zal me even bij het Mac cluppie voegen.
Mac is gewoon superieur boven een PC, hoe dan ook.
Zelfs al stel je een PC  samen met hogere specs, dan nog zal de Mac stabieler (en vaak ook sneller) lopen.
Komt vooral door de hardware, PC's zitten nog met van die gekke Bios'jes en chipjes uit de jaren 80 die aan hun limiet zitten, Mac heeft hier geen last van.
Ook is werken met het OS velen malen prettiger en makkelijker dan met dat gekke Windhoos.
Ik heb een tijdlang een Mac gehad, zelfs meerdere, maar helaas door 'tijd en financieel gebrek' terug moeten stappen op Linux.
Daar werk ik nu al zo'n 2 jaar mee, en werkt ook erg lekker, en ook stukken prettiger dan Windows.
Helaas voor Gamen nog steeds opnieuw opstarten richting Windhoos...iedere keer erger ik me er weer dood aan, zo raar vreemd, traag en vooral moeilijk dat dat gaat.
Voor mij nooit geen Windows meer, alleen maar om even te Gamen, en dan is het vaak al erg genoeg aan 'problemen' en gedoe dat zomaar weer opduikt.
(Ik heb trouwens zelf mijn Linux doos samengesteld en gebouwd)
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam