In dubio: 960 kopen of niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zit enorm in dubio. Zoals een aantal van jullie misschien wel eens gelezen hebben (en zie het kleine fotootje rechtsboven), heb ik een zwarte 940GL uit 1992. Sedan, vanaf geboorte op LPG, inmiddels 540.000km op de teller waarvan 300.000km vrijwel probleemloos door mij gereden (in ieder geval met één kop!). Totdat twee maanden geleden de koppakking lek was, de gemiddelde reparatiekosten boven de €1000,- uitkwamen, en ik snel een andere auto nodig had.
Toen via Marktplaats een 1994 Polar gekocht, weer sedan, weer vanaf geboorte LPG, met 250.000km op de kapotte teller. €1100,- betaald en meegenomen. Rijdt inmiddels weer 'goed' op benzine en goed op gas, maar ik mis enorm de trekkracht bij accelereren, zeg van 100km/h naar 120km/h. Het is dat snormobielen niet op de snelweg mogen, maar anders...
Nu ben ik er inmiddels achter dat deze 940 vanaf geboorte totaan mijn aankoop bij een Volvogarage is onderhouden en (meestal) afgestempeld, dus dat er 13 jaar goed voor gezorgd is. Inmiddels doet het tellerwerk het weer en rijdt hij dus ook weer ardig, behalve de acceleratie.
Mijn probleem: ik kan een 960 sedan uit 1994 kopen met 310.000km op de teller, die er (naar verkopers' zeggen) gaaf uitziet, alleen is de motor niet 100%. Na wat zoeken kom ik er achter dat de auto klaar stond voor export naar Polen vanwege (onder andere?) een kapotte koppakking en dat de verkoper (doet iets met oldtimers) hem gekregen heeft 'voor de lol'. Heeft de kop laten vlakken, oké gemaakt (details ontbreken nu even, maar klinkt als revisie) en na wat kabelproblemen vanaf de bobine reed de auto prima en heeft hij hem RDW gekeurd. Staat inderdaad nu op zijn naam, reed goed, maar wordt nu verkocht met 'motor niet helemaal 100%', met omschrijving dat 'ie af en toe inhoudt (zowel op benzine als LPG).
Mijn dilemma: doorgaan met een dealeronderhouden, niet fel genoege 940?
Of overstappen op een 960 die een onbekend motor'probleem' heeft?
Hij rijdt er nog steeds mee, en de klacht komt onregelmatig terug, maar niet hinderlijk vaak.
Qua prijs zal ik niet al te veel hoeven bijbetalen, dat maakt het nog moeilijker...
Da's een heel verhaal, heb het even snel ingetypt, ben benieuwd.
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij hadden de motoren in 1992 plm 135pk
In 1994 hebben ze een tijdje motoren gehad met 116 pk (ik had er ook zo één, vermogen omlaag i.v.m.emissie eisen of zo), daarna kwamen de LPT's die weer rond de 135 pk hadden.
Die 116pk motor maakt de 940 inderdaad niet echt snel, en op LPG zal je dat echt wel merken.
De mijne was ook een polar, wel bijna helemaal compleet maar geen sprinter.
 
Maar ik zou niet aan een niet helemaal perfecte 960 beginnen, zeer zeker niet met een dergelijke vage omschrijving van de problematiek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die 960 kan een mooie uitdaging zijn als er een potje geld onder je bed staat. Maar met onbekende motorproblemen kan dat potje wel eens snel leeg raken.
Waarom blijf je niet rustig doorzoeken naar een "goede" 960 waarvan de kosten overzichtelijker zijn?
Komt toch de vraag boven wat je bedoelt met niet fel genoeg. De 700- en 900serie is geen auto om petjesvolk mee te pesten, tenzij je een Haringkar hebt of, inderdaad, een B6304F met automaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat je beter naar een andere kunt zoeken..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt: de Volvo's hebben dezelfde identieke motor met 133PK. Althans: de '92 had 133PK, de '94 zal ik nog eens nakijken. Het is in ieder geval de standaard 4cilinder en 2,3 liter (uit m'n hoofd de B230F). Ik dacht ook aan een 2 liter-ruilmotor, dus anders dan op kenteken, maar na tips hier is hij positief geïdentificeerd als een B230. Zonder turbo.mderijke schreef : ...Welke motoren heb/had je in de 940's???
Volgens mij hadden de motoren in 1992 plm 135pk...
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als je het exacte type weet kun je hier op de site in de <a href="/?q=node/2981" target="_blank">motorentabel</a> het vermogen nakijken.André Swart schreef :
Klopt: de Volvo's hebben dezelfde identieke motor met 133PK. Althans: de '92 had 133PK, de '94 zal ik nog eens nakijken. Het is in ieder geval de standaard 4cilinder en 2,3 liter (uit m'n hoofd de B230F). Ik dacht ook aan een 2 liter-ruilmotor, dus anders dan op kenteken, maar na tips hier is hij positief geïdentificeerd als een B230. Zonder turbo.mderijke schreef : ...Welke motoren heb/had je in de 940's???
Volgens mij hadden de motoren in 1992 plm 135pk...
Dré
De B230F staat als 116pk blok in de lijsten maar wel bij de 700 serie.
Ik kob zo gauw de gegevens van de 900 serie niet terug vinden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor de wijze woorden, dit is het duwtje dat ik nodig had!
Mocht er nog iemand geïnteresseerd zijn: staat op Speurders. Zoek op Volvo 960, staat te koop in Hoorn, vraagprijs €1750,-. Verkoper is Daan Vlaar, die ik met wat zoeken ook tegen kwam bij het Volvo-forum (heeft daar tips vandaan ivm bobine) en hij schijnt hier ook ingeschreven te zijn (geweest?).
Nogmaals dank allen, wordt in een ander draadje vast wel weer es vervolgd!
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zal nog 'es kijken. Weet dat bij allerlei autosites er een versie is met 112PK en één met 131PK. Zo uit m'n hoofd. Maar dat zal ik dus nog es opzoeken.mderijke schreef : ... De B230F staat als 116pk blok in de lijsten maar wel bij de 700 serie.
Ik kon zo gauw de gegevens van de 900 serie niet terug vinden
Dré
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Groeten.Hedwig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De zwarte met door de mij omschreven en geprezen trekkracht, blijkt een B230F te zijn, dus 116PK. En de groene, slap rijdende heeft een B230FB, dus da's 130PK. Schiet mij maar lek.hlambrechts schreef : De B230F (88) heeft 116 pk maar een bestaat ook een uitvoering B230FD (83) met eveneens 116 pk en daarnaast de B230FB (85) met 130 pk.
Groeten.Hedwig
Nu ik besloten heb om de groene te houden en daar mee verder te gaan, zal ik 'm binnenkort eens helemaal afmaken (koelvloeistofverversing afmaken (rijdt nu nog op water, maar blikje doorspoelspul ligt klaar), nog 'es olie + filter vervangen, bougies 1e keer bijstellen, tellerwerk afwerken, radio/carkit monteren, enz). Daarna maar eens de distributieriem laten vervangen en alles laten stellen, inclusief ontstekingstijdstipcheck. Misschien stond de zwarte wel verkeerd...
Meen me trouwens te herinneren dat de gemonteerde bougie van cilinder1 een beetje een olie-achtige afzetting had, terwijl de andere drie 'goed' verkleurd waren. Zo nog 'es kijken.
Dré
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





