Volvo, veiligheid voorop? Of toch niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 00:14 #1264282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd
Op zich blijft het een vreemd probleem. In de tijd van de 700/900 en vele andere merken, was een stuur een stuur. zonder airbag. Aan het stuur hingen handels, waaronder de claxon.
Volvo had als weinige overzicht bedacht door bij de veiligste handstand aan het stuur met de duimen te claxoneren. (toeteren en sturen kan dan het beste)
Niet als reflexmiddel (zoals nu gebruikelijk in het midden) maar wat gelijktijdig met anticiperen als sturen en remmen gelijk wordt gehouden.
Aangetoond is dat veel mensen hun schrik direct botvieren op de claxon en dientengevolge niet of later anticiperen. De komst van de airbag en positionering van de claxon heeft een heel ander beeld opgeleverd.
Resteert dat de onderhavige kwestie vooral lijkt op de laaien op rotondes. Hoe leuk het ook is om met de hand op de claxon rondjes te blijven rijden zonder af te slaan, zie ook ik zelden aanleiding tot toeteren.
Gebeurt het altijd op hetzelfde punt op de rotonde, kijk dan eens of de voorrangsregels onlangs zijn gewijzigd en heb je een gemeentelijk bericht gemist ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 01:11 #1264288 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic vandaag
Vandaag een collega thuis afgezet... 'Hoe gaat de deur open?'
Gister spitsstrook A1, van 95 naar 30...ik flink in de ankers, wil alarmlichten aandoen. F%&$^#! takkeding hoe kan je dit rijdend indrukken!
Eergister even een kort toetertje bij kantoor voor de deur. MiepMiep. (klinkt als: Renault 5 toeter, bah!) Die moet er dus echt af. Gebruik m eigenlijk nooit, maar toch. MWHEEEPP wil horen.
Laatst: waarom brandt het 'je hebt je gordel niet om lampje' in de console achter ook als je voorin niets om doet?
Voor de rest geen klachten ;-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 07:52 #1264292 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic van elke type leasehok weten waar alles zit bedoel je?

Baseman schreef :

Janneman schreef : De claxon hoort gewoon midden op het stuur te zitten.

<a href="/node/10259"></a>En in het kader "leer uw auto kennen"  ben ik van mening dat je eerst kijkt, waar een en ander zit, voor je de weg op gaat.Dat je dus vooraf kijkt, waar de alrmlichtknop zit, welke hendel de ruitenwissers zitten en hoeveel pedalen hij heeft, toch?

Tja misschien wel ja...
Ik kom dan 's morgens op het werk en blijk ergens met spoed naar toe te moeten. Er is/wordt een leasewagen geregeld. Feitelijk staan er hier altijd een stuk of wat op een parkeerplaats en daar krijg je er eentje van mee. Als er erg veel vraag is komt er nog speciaal een mannetje van Hertz zo'n ding brengen, dan heb je tenminste een opgewarmde...
je krijgt dan de sleutels en verder zoek je het maar uit. De parkeerplaats is donker en erg matig verlicht. Net genoeg verlicht om een nummerbord te kunnen lezen zodat je het gebakje ook kunt vinden zeg maar . Het begint dan met het gepruts met de afstandbediening om de boel te ontgrendelen. Dan deurtje open, kijken waar de sleutel of kaart moet en zien of je hem gestart krijgt. Ook al leuk, in welke versnelling moet hij dan? voet op de rem? Maar goed uiteindelijk lukt dat wel. Inmiddels heb ik het behoorlijk koud en moet ik vaak ook nog even de ramen poetsen. Altijd fijn als er dan (nog) een trekkertje of doekje in de auto ligt. Daarna de lichten aan, kijken waar bv de achteruit zit en hoe die werkt. gordel om en rijden maar. ik sla het hoofdstuk "bestudeer het manual (RTFM)" toch maar over...
Verder maar overal afblijven, als het eenmaal licht is wil ik nog wel eens proberen hoe de radio werkt en als de reis lang is ben ik tegen het einde vaak ook achter hoe de CC en de airco te bedienen zijn. Saaaaai rijden hoor zo'n nieuwerwets ding!
Laatst kreeg ik weer eens een Renooit Clico mee. op de terugweg gingen er 6 (ZES tegelijk godsamme) alarmlampjes branden... Ding langs de kant, uitgezet, rustig tot 10 geteld en weer gestart. Probleem weg, vaag.
Weet je hoe blij ik 's avonds soms ben om weer in mijn 940 te stappen. Zit ALTIJD beter dan zo'n leasehok en ik voel me er in thuis. Geweldige auto

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 07:52 #1264293 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En....

Baseman schreef : Niet in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen, ook zo iets.

dat is maar goed ook! Deze kopsteunen staan tenminste goed afgesteld. Elke keer dat het onderwerp hoofdsteunen weer eens een issue is worden de stoelen van volvo weer aangehaald dat eigenlijk elke fabrikant daar een voorbeeld aan kan nemen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 08:42 #1264295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere kant.

Paul schreef :

Baseman schreef : Niet in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen, ook zo iets.

dat is maar goed ook! Deze kopsteunen staan tenminste goed afgesteld. Elke keer dat het onderwerp hoofdsteunen weer eens een issue is worden de stoelen van volvo weer aangehaald dat eigenlijk elke fabrikant daar een voorbeeld aan kan nemen.

Okay, dan het feit dat de rugleuning te kort is. Beter?Nee echt, hij staat 5 cm lager dan hij eigenlijk zou moeten.Ik ben ervan overtuigd dat ie mijn hoofd prima raakt als het mis gaat, maar het kan gewoon niet zo zijn, dat de hele rugleuning met steun en al een one-size-fits-all product is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 13:03 #1264309 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ach
Ach, als dat alles is ...
Als je de handen in de goede stand hebt, zit de claxon dus ook goed, valt dus al een beetje af.
Daarbij, wanneer gebruik je nu de claxon, ik heb hem 'nooit' nodig en ik ben gestopt met het 'beleren' van andere (want daar wordt ie meestal voor gebruikt, of iemand groeten).
De 'Hazard-switch' behoort natuurlijk wel op een goede plek te zitten ...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 17:28 #1264328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Huh?

struis schreef : Tis gewoon een beetje eigenwijs van Volvo, maar als je er aan gewent bent..........
Seinen met je grootlicht, ook niet handig, als je iets te ver het handle naar je toe haald, blijft tie op grootlicht staan.
Als ik een zekering moet vervangen, moet de pook naar achteren.........
Als ik m'n motorkap 90 graden open (sleutelstand) kom tie tegen de sneeuw kap op de paravan.

Seinen met grootlicht is toch bij bijna elke auto zo? En als je de schakelaar op de 0 stand hebt staan, dan blijft je grootlicht niet aan trouwens.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2010 19:35 #1264346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lang
@ Jan: Kijk, van die laatste twee Benzen had ik geen weet. Niet weg doen hoor! Mooie verzameling zo. Ik hoop er ooit ook eentje aan te kunnen leggen, als ik later groot ben.

Op zich blijft het een vreemd probleem. In de tijd van de 700/900 en vele andere merken, was een stuur een stuur. zonder airbag. Aan het stuur hingen handels, waaronder de claxon.
Volvo had als weinige overzicht bedacht door bij de veiligste handstand aan het stuur met de duimen te claxoneren. (toeteren en sturen kan dan het beste)
Niet als reflexmiddel (zoals nu gebruikelijk in het midden) maar wat gelijktijdig met anticiperen als sturen en remmen gelijk wordt gehouden.
Aangetoond is dat veel mensen hun schrik direct botvieren op de claxon en dientengevolge niet of later anticiperen. De komst van de airbag en positionering van de claxon heeft een heel ander beeld opgeleverd.
Resteert dat de onderhavige kwestie vooral lijkt op de laaien op rotondes. Hoe leuk het ook is om met de hand op de claxon rondjes te blijven rijden zonder af te slaan, zie ook ik zelden aanleiding tot toeteren.
Gebeurt het altijd op hetzelfde punt op de rotonde, kijk dan eens of de voorrangsregels onlangs zijn gewijzigd en heb je een gemeentelijk bericht gemist ?

De 700- en 900-serie zijn toch, naar mijn weten, beiden leverbaar geweest (optioneel) met een airbag voor bestuurder en passagier?
De stand van de handen is (mits correct gepositioneerd, inderdaad) het dichtste bij de claxon bij onze auto's i.v.m. een centraal gepositioneerde claxon. Toch neemt dit niet weg dat een schrikreactie van menig bestuurder er toe zal leiden dat ze de claxon niet raken op een moment dat dit wel gewenst, lees noodzakelijk, is. Zeker temeer omdat het maar kleine raakvlakjes zijn. Zo'n schrikreactie is er niet per definitie altijd een die voortkomt uit agressie van en/of jegens medeweggebruikers, maar kan ook door een overstekend kind worden veroorzaakt dat moet worden gewaarschuwd. Toch jammer als je dan je handen verkeerd hebt op je stuur (of dat nu is omdat je een bocht in gaat of gewoon even onderuit hangt) en daardoor je de claxon niet raakt en het kind niet waarschuwen kan...
Over dat anticipeer gedeelte: hoe bedoel je dat? Hoe kan je "later" anticiperen? Je kan toch enkel goed/ slecht anticiperen? Wel kan je laat reageren.

Vandaag een collega thuis afgezet... 'Hoe gaat de deur open?' Gister spitsstrook A1, van 95 naar 30...ik flink in de ankers, wil alarmlichten aandoen. F%&amp;$^#! takkeding hoe kan je dit rijdend indrukken! Eergister even een kort toetertje bij kantoor voor de deur. MiepMiep. (klinkt als: Renault 5 toeter, bah!) Die moet er dus echt af. Gebruik m eigenlijk nooit, maar toch. MWHEEEPP wil horen. Laatst: waarom brandt het 'je hebt je gordel niet om lampje' in de console achter ook als je voorin niets om doet? Voor de rest geen klachten ;-)  

Het ontbreken van een reguliere klink aan de binnenzijde van de deur vind ik altijd wel grappig, zeker in het donker inderdaad! Maar toch. Als je even stilstaat bij het feit dat het minder grappig is als je te water zou raken met een onwetend iemand... De claxontoon is inderdaad niet geheel het geen je verwacht van een auto van het formaat 700/900. Beetje jammer, maar van de andere kant wellicht bewust gedaan. Onze auto's klinken meer als "pas op, ik wil je waarschuwen"dan "OPPGERRRROT!!!" zoals bepaalde andere auto's klinken. Al heeft Volvo nu wel fraai klinkende claxon op hun auto's. Vanaf de 850 is dat geluid zo'n beetje ingezet. Klinkt in ieder geval als "meer auto". :-)

Okay, dan het feit dat de rugleuning te kort is. Beter?Nee echt, hij staat 5 cm lager dan hij eigenlijk zou moeten.Ik ben ervan overtuigd dat ie mijn hoofd prima raakt als het mis gaat, maar het kan gewoon niet zo zijn, dat de hele rugleuning met steun en al een one-size-fits-all product is.

Niet in hoogte verstelbare hoofdsteunen op de voorstoelen, ook zo iets.

Dan ben jij waarschijnlijk, net als ik, aan de lange kant? Ik ben 1.98 en ook bij mij komt de hoofdsteun wat laag uit.
Maar toch heeft Volvo het hier goed aangepakt; Mensen denken namelijk dat ze het principe van de hoofdsteun snappen, maar 9 van de 10 (en natuurlijk zit niemand van die 9 hier in de club) verstellen deze niet correct. Misschien wel lekker comfi om hem laag te zetten in de nek om tijdens het rijden op te hangen, maar daar zijn ze dus NIET voor bedoeld... Volvo heeft voor al haar auto's (al vanaf de jaren '80 zo uit mijn hoofd) vaste hoofdsteunen op de voorstoelen gemonteerd, in die zeer fraaie en herkenbare vorm. Die zijn dus inderdaad voor het grootste aantal mensen (percentiel heet dat) passend. En dus niet passend in de zin van lekker om te hangen, maar in de zin van dat het helpt bij het voorkomen van nekletsel -of reduceren daarvan- bij een aanrijding van achteren.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2010 00:29 #1264392 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic lager
Hallo Bas

Baseman schreef : Okay, dan het feit dat de rugleuning te kort is. Beter?
Nee echt, hij staat 5 cm lager dan hij eigenlijk zou moeten.

Dan staat je zitting te hoog.  Die kun je namelijk dik 5 cm laten zakken.
groetjes
Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2010 00:30 #1264394 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Kids
Hallo Mark

mvloo schreef : Laatst: waarom brandt het 'je hebt je gordel niet om lampje' in de console achter ook als je voorin niets om doet?

Omdat de kids dan zeggen: "Papa, je hebt de gordel nog niet om."  En dat werkt beter dan ieder ander waarschuwingssysteem.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC