Stap jij over naar winterbanden ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 09:25 #1290021 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let er wél op dat
Let er wél op dat winterbanden minimaal 4 mm profiel moeten hebben, anders presteren ze (zeker bij sneeuw) niet meer.
Ik heb ze trouwens op 15 inch velgen liggen, dan kosten ze minder én ik heb meer grip op nat en sneeuw dan op de 16 inch en bredere velgen waar de Michelins op liggen.

in Duitsland vind de wet dat je je auto niet hebt voorbereid op de winter als je in november met zomerbanden rijdt. Bekeuring dus....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 09:46 #1290025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Winterbanden? Yep!
Ben nu toch ook overgestapt op winterbanden.
Omdat de 960 en de 945 in de wintermaanden vooral binnen staan, heb ik onlangs 4 nieuwe Continentals WinterContact TS 830 gekocht en laten plaatsen op de S70. Een en ander kostte me € 280,-.
Ik heb nu gekozen voor een band met een hogere zijwang (65 i.p.v. 60). Hierdoor rijdt de S70 wat 'wolliger', wat stiller en wat comfortabeler (lees: meer gedempt). Waarschijnlijk is de snelheidsmeter nu ook akelig nauwkeurig.
Ik heb dit gedaan, omdat we regelmatig in Duitsland (zuiden en oosten) zitten, waar de weersomstandigheden per heuvel, helling en dal sterk kunnen verschillen. Dit heeft ook invloed op de gesteldheid van de wegen.
Ook in Nederland ben ik eens met sneeuw de weg op gegaan en, bij zeer lage snelheid, uit de bocht gegleden. Met de velgen tegen de stoeprand aan. Of dit nu aan het weggedrag van de Mercedes (achterwielaandrijving) lag, weet ik niet. In ieder geval wil ik dit niet meer meemaken.
In de laatste Autobild (nr. 39-1-10-2010) worden de Dunlop SP Winter Sport 3D en de Continental van mij als beste winterbanden, in de maat 195/65 R 15, beoordeeld.
Als je in een Volvo rijdt, kies je voor veiligheid en zekerheid. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je naasten.

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 11:17 #1290031 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Yep
Beide wielen met winterbanden staan al klaar. Met flinke noppen en niet te hard opgepompt. Laat de sneeuw maar komen :-)

Ik heb het dan natuurlijk over mijn fiets, waarmee ik elk jaar zo'n 4000 km mee op en neer naar mijn werk pendel.

Voor de blauwe baksteen hebben we (nog) geen winterbanden. Wij gaan niet op wintersport en gebruiken de auto niet voor noodzakelijk verkeer. Als het weer te slecht is, gaan we gewoon niet.

Toch zou ik na de vorige winter wel een setje winterbanden willen hebben. Het is een paar keer zo slecht geweest dat zelfs fietsen naar de supermarkt niet meer kon.

Groet,

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 13:07 #1290037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Altijd doen...
Ik gebruik sinds een jaar of vier winterbanden onder mijn auto's. Mijn ervaring is dat de auto's veel beter te controleren zijn, en dat geeft mijn veiligheidsbeleving een grote boost. Ik gebruik zelf de Michelin Alpin en ben daar zeer tevreden over: slijtage valt reuze mee evenals het geluidsniveau.
GGroeten,

Steef

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 14:42 #1290046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eind deze maand
of een paar dagen later gaan de winterbanden er weer onder. Liggen om de Adhara's, 195 is dan een mooie maat. Vind ik, niet gehinderd door enige kennis!
De twingeling staat op quatracs; moet het profiel nog even controleren.. Op ebay.de kijk ik naar een setje lichtmetaal voor het zomer rubber en winterbanden op het staal wat er nu onder ligt. Ik ben bang dat het komende kabinet een hoop zaken zal doen versoberen, en het strooien in het buitengebied zou daar wel eens onder kunnen vallen. Kortom, voor noodgevallen sneeuwkettingen?
(En natuurlijk een survival kit!)

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 15:01 #1290050 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic Survival
JP,
Je maakt wel nieuwsgierig met die survival kit van je. Is die voor de 945 of jezelf?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 18:49 #1290081 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou....

whitehorse schreef : In Duitsland vind de wet dat je je auto niet hebt voorbereid op de winter als je in november met zomerbanden rijdt. Bekeuring dus....

Niet als het 20 graden is, in november. Het gaat niet om de maand, het gaat om de weersomstandigheden.
Als je wilt mag je ook rondrijden op je zomerbanden en ter plekke wisselen als de omstandigheden wijzigen en bij aanpassing aan omstandigheden andere banden vereisen (bijv. als het begint te sneeuwen). Maar niemand gaat met een extra set banden in de kofferbak rondrijden. Als je dus winterse omstandigheden verwacht/kunt verwachten is montage van winterbanden gewoon wijs (om je niet ter plekke te hoeven aanpassen).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 19:25 #1290091 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterbanden
vandaag voor het eerst over gestapt op winterbanden ik heb gekozen voor dunlop 3D op advies van de mannen van sweden parts te monfoort,volgens de consumenten bond,zeer goede prijs kwaliteit verhouding verder ken ik er nog niets van zeggen eerst maar winter worden,voor 450 inclusief stalen velgen (gebruikte velgen) vindt ik niet gek.
groet willem
940 estate aubergine

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 21:01 #1290114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic €450 vind ik toch wel veel
<h5>€450 vind ik toch wel veel hoor! Hier in  mijn woonplaats hebben ze een aktie, winterbanden met lichtmetaal voor €550. Ik koop daar een setje voor €120. Deze zijn bijna nieuw</h5>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-10-2010 22:05 #1290120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterbanden een must
Ik heb mijn 745 nog maar een paar weken, maar hij staat al op winterslofjes. Op originele stalen velgen ( 15 inch) en met de mooie kleine wieldopjes. Voor de zomer heb ik vandaag via een andere forummer ook complete set originele stalen velgen met dopjes van het zelfde model gescoord.
Winterbanden zijn naar mijn idee een must bij een achterwiel aangedreven baksteen als de onzen. De starre achteras is al niet ideaal voor de grip, en iedere kans om meer grip te krijgen moet je pakken vind ik. Zelfs het boodschappen wagentje én mijn citroen SM staan op winterbanden hier. Waarom? Gewoon omdat het kan en omdat het heel misschien ooit het verschil kan uitmaken tussen wel en niet crashen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC