Ongelukje - herstel met nieuwe voorruit - barst 1 - barst 2 - 3° poging - (Bandendruk winterbanden)
- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
Ingediend door <a href="http://null/user/888" title="Gebruikersprofiel bekijken.">JanV</a> op Don, 2008/11/27 - 21:36.
In het begin reed ik ze op 2.4bar: weinig grip op droog en nat (ABS bij iedere aai over het rempedaal in actie), rumoerig. Nu op 2.0bar prima grip, <u>stiller</u> en in de sneeuw van afgelopen weekend fantastische grip. i.p.v. met 5km/h een minirotonde rond te driften kon ik er nu met 10-15km/h zonder te glijden overheen. acceleratie en remmen ook super. Zo goed zelfs dat het irritant is om met 5km/h achter 'zomerbandrijders' aan te sukkelen....
Wat is dan de ideale druk voor de winterbanden?Zelf rij ik met ULTRAGRIP 7+ met maat 205/60/15.
Mijn huidige bandendruk is 2.4,is dat teveel? Heeft de bandendruk veel invloed op de slipvastheid op ijzel?
<u>De reden van m'n vraag is dat ik dinsdagmorgen serieus geslipt ben op een ijsplek, wel met een erg lage snelheid maar toch met schade. Ik kan u verzekeren dat het geen aangenaam moment was!</u>
Ik hoor het graag.
Groeten.Hedwig
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de meeste bandenboeren steken er 2.5 op
ijs...
daar heb je enkel met nagelbanden een schijntje van een kans en dan nog...
hier steeds 2.4 à 2.5 vooraan en ietje minder 2.2 à 2.3 achteraan

205/60/15... met de 780 dus?

- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Hedwig,hlambrechts schreef : Wat is dan de ideale druk voor de winterbanden?Zelf rij ik met ULTRAGRIP 7+ met maat 205/60/15. p>Mijn huidige bandendruk is 2.4,is dat teveel? Heeft de bandendruk veel invloed op de slipvastheid op ijzel?
Dat is slecht nieuws, schade. Toch niet aan de 'mooiste wagen van 2008' hoop ik?
Zelf houd ik zomer en winter de voorgeschreven druk aan van Volvo, uit het 'owners manual' (hoe noemen wij dat ook al weer). Is daar iets mis mee?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik heb nog nooit meegemaakt, dat je regelmatige, over het opervlak gelijke, slijtage krijgt door met iets anders dan het Volvo advies te rijden. Dus laat de bandenfabrikant rustig 2,4 of 2,8 of 3,0 adviseren, bij mij blijft het bij de (hoge-snelheids)indicatie van 2,1-2,3.henk 940LPT schreef : Ik prefereer de druk van de fabrikant tov volvo omdat de specificatie van volvo ouder is dan de specificatie van de band.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Dan zijn wij het dus eens, dat zijn de waarden die ik ook gebruik.Willem van Strik lidnr 328 schreef : Dus laat de bandenfabrikant rustig 2,4 of 2,8 of 3,0 adviseren, bij mij blijft het bij de (hoge-snelheids)indicatie van 2,1-2,3.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het komt misschien flauw over (zo bedoel ik het niet!), maar heb je ook slijtage van het midden van het loopvlak gemerkt bij hogere drukken ?Willem van Strik lidnr 328 schreef : Ik heb nog nooit meegemaakt, dat je regelmatige, over het opervlak gelijke, slijtage krijgt door met iets anders dan het Volvo advies te rijden. Dus laat de bandenfabrikant rustig 2,4 of 2,8 of 3,0 adviseren, bij mij blijft het bij de (hoge-snelheids)indicatie van 2,1-2,3.
Heb vandaag 15 km gereden op mijn nieuwe Vredestein quatrac 3's, maar op 2.3 (bandenmeneer had in de deurstijl gekeken) vind ik ze wat slap aanvoelen. Ik kijk het eerst aan en rijd er een paar honderd km op. Maar als het zo blijft probeer ik denk ik toch 2.4 rondom (hoger ga ik dan ook weer niet). Vredestein beveelt voor een 940 LPT sedan voor 2.4 en achter 2.5 aan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
@ Hedwig,suc(V)6 met het herstel van de schade!! ( het zal toch niet veel zijn,t,is een Volvo toch??)