winterbanden? liever niet [update]
- Marco
- Nieuw lid
-
Nokian Hakkapeliitta NRW. Zeer stil en comfortabel en zeer veel grip. Fantastische band voor een goede prijs. Meerdere sets gehad. Het NRW model bestaat echter niet meer. De hele Hakkapeliitta lijn werd zelfs een tijd lang niet meer in Nederland geleverd. Hiervoor moest je dan in Scandinavië zijn. Weet van mensen die er moeite voor doen om nu nog aan NRW’s te komen uit bijvoorbeeld restpartijen. Zelfde fenomeen als bepaalde modellen uit de Michelin MX lijn. Hele volkstammen 200 rijders die er bij zweerden en aan vasthielden.Pirelli SnowControl. Stil, comfortabel en onverslijtbaar met veel grip. Ondertussen voor de vijfde winter gemonteerd. Ergens rond de 70d kilometer gedraaid en nog steeds ruimschoots profiel.Nokian W. Die W staat hier volgens mij voor Waardeloos. Veel lawaai en weinig grip. Setje van twee gekocht omdat ik naar Augsburg moest en er sneeuw werd voorspelt. Mijn toenmalige voorbanden (Hakkapeliitta NRW) zaten aan de grens van mijn veiligheidgevoel. Kwart winter de W's er op gehad en toen vier nieuwe Dunlops gekocht. Dunlop SP Winter Sport 3D. Stil, comfortabel en veel grip. Gaan nu 20d km mee en bevallen zeer goed. Slijtage lijkt mee te vallen.Nokian heeft op een gegeven moment bedacht dat sneeuw in de rest van Europa iets anders is dan in Scandinavië en heeft daarvoor een afgeleide band voor “midden Europese condities” geïntroduceerd. Gewoon een vier seizoenen band, met de nadruk op winterse omstandigheden. Ze zien er uit als winterbanden. Mogen ook het logo bergje met sneeuw vlok dragen. Maar zijn het toch niet helemaal, zeker niet in de sneeuw.
Zelf koop ik altijd winterbanden in de maat 195/65-15 met een T snelheidcodering. Mijn belangrijkste criteria zijn geluid, comfort, rechtuit stabiliteit en natuurlijk grip. Zo was destijds een rondje drift werk in de sneeuw voldoende om te besluiten dat mijn recent aangeschafte Nokian W’s er weer af konden. Als ik mijn zomerbanden qua geluidsproductie (Bridgstone ER300 Turanza, en Michelin Primacy Pilot) vergelijk met de winterbanden, dan zijn de laatste bij koudere omstandigheden duidelijk in het voordeel. Valt mij altijd weer op als ik in oktober/november de wintersets onder de wagens zet, hoe veel dit direct scheelt in geluid en veercomfort.
De tip om thuis te blijven bij sneeuw werkt voor mij echt niet. Als ik een vlokje zie ben ik niet meer te houden en zit kijkend naar buiten, te dromen van tientallen centimeters sneeuw en eindeloze toertochten. Heerlijk om met de auto in maagdelijke sneeuw op pad te gaan. Kacheltje vol open CD-tje op en genieten maar. Sommige volkeren deden vroeger aan regendansjes. Bij mij liggen 's winters altijd de sneeuwkettingen in de kofferbak, hopend op een soortgelijk effect. Wat denken jullie, zal het nog lukken dit jaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Graag uw oordeel.
Ik ga in februari naar oostenrijk en moet dus op winterbanden door duitsland. Ik rijd nu op 185/65 op 15inch voor en door omstandigheden 195/65 op 15inch achter.
De winterbanden die ik heb gekocht zijn 205/55 op 15inch velg. Mijn garage zei dat dit prima moest kunnen, zijn jullie deze mening ook aangedaan?
Dank voor de reacties
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik rij ook op 205/55 maar ik heb nog nooit met sneeuwkettingen gereden dus ik kan niet met zekerheid zeggen of 205 breed + sneeuwkettingen nog wel gaat pasen....
- Peter van Luijk
- Nieuw lid
-
Mogelijkheid tot sneeuwkettingen wil ik wel behouden, heb ze nog niet, ga ze tegen die tijd huren/lenen van de ANWB. Kan ik nu op een wijze die ruimte testen, waar moet ik op letten? En adviseren jullie die banden er nu ook onder te leggen hier in Nederland of alleen voor de wintersport te gebruiken?
Groet
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

Gulle Groet,

- V700 register
- Nieuw lid
-
gRoet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar...als de velgen van een 850 komen klopt de ET (hoe ver de wielen naar binnen/buiten staat tov de naaf) toch niet ? Klik maar op "ET", dan kom je bij meer informatie terecht. Volgens mij staan daar ook de ET waardes voor de verschillende Volvo's.Petervanluijk_740-1992 schreef : De banden die ik heb gekocht zitten al op een velg. Ik heb een complete set van vier wielen kunnen kopen van een verloren 850.
Wat je zonder problemen kunt uitwisselen is 740-940-960 I (t/m modeljaar '94, dus niet bouwjaar)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Bestaat dat dan? Banden die nog meer herrie maken dan Pirelli's?Baseman schreef : maar maken wel degelijk meer herrie dan de P6 van de zomersloffen.
Onder de S70 van mijn vader zitten ook winters (zomer en winter overigens) en die auto klinkt inderdaad alsof er een wiellager stuk is. Hopelijk nu met de nieuwe set voorop (twee stuks Falken Eurowinter HS-437) is dat weg, maar ik heb er sinds montage nog niet mee gereden.
Onder de BMW zitten ook winters (Fulda Kristall Supremo in 225/55R16) en die zijn een klein tikkeltje rumoeriger dan ik van goede, zeer stille, zomerbanden gewend ben. Absoluut niet lawaaiig, maar net iets luidruchtiger. Nog altijd stiller dan de bijna-slicks zomerbanden waarmee ik de auto kreeg, maar die waren ook breder:235/45R17 en 255/40R17, geen echt vergelijk dus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Inmiddels ben ik 700 km verder en er is niets veranderd.