winterbanden? liever niet [update]
- V700 register
- Nieuw lid
-
@ JanV, deze banden zijn alleen bereden door de huidige auto. Bij ons leasecontract zitten winterbanden die opgeslagen worden bij een Profile in de buurt. En inderdaad met LV LA RV en RA erop gekalkt. De draairichting is goed want er staan pijlen op de band en het contract is dusdanig dat de BANDEN worden gewisseld en niet de velgen met banden.
Van inrijden kan eigenlijk geen sprake zijn want wat ik al schree, dit is niet de eerste winter dat deze banden worden gebruikt. Ik ga binnenkort terug naar de bandenboer en dan moeten ze eens goed kijken en vooral luisteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De XC70 van m'n pa heeft nu dacht ik 225/60?/17 winterbanden. Hoewel 17' zijn ze nog steeds erg dik, dus geen platte banden ofzo.k² schreef : flip,
falken heeft die in 215/65/16 net zoals andere merken
Werd aangegeven dat het een maat is die minder vaak voorkomt. Geen idee of dat zo is.
Groet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
want een wegligging :S bah wat een zooi.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Zitten er geen remplekken oid op de banden?
Je bent natuurlijk wel overgeleverd aan een lease maatschappij/banden groot-grutter, waar alleen de knaken tellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat winterbanden meer lawaai maken mag als bekend worden beschouwd (andere profilering, zachtere compound)
bredere banden maken ook meer lawaai.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hier serieus over nagedacht. In de Scandinavische rallywereld zie je ook smalle winterbanden ( dan ook nog met spikes). maar ik wilde tractie op sneeuw EN nog enige redelijke wegligging op droog. Ik heb achter al een smallere winterband dan de zomerband dus daar doe ik al een consessie: zomer is 225/50 en winter is 205/55. Als ik dan de 205 winterbanden vergelijk met de 205 zomerbanden dan valt mij op dat het loopvlak sowieso al smaller uitvalt op de winterbanden. Met de druk op het loopvlak zit het bij mijn auto wel goed, er ligt een absurd zware gastank achterin. Voor mij werkt het, ik ben er happy mee. Maar voor leuke demo's in lelystad ben ik natuurlijk altijd te porren!edebree schreef : De meest gemaakte fout bij het monteren van winterbanden is dat de zelfde breedte wordt gemonteerd als zomerbanden. Wil je meer grip op sneeuw en regen, zul je meer druk per vierkante centimeter moeten genereren door smallere banden. Bredere banden leveren weliswaar meer wrijving op droog, smallere meer grip in andere omstandigheden. De bandenboer zal graag bredere monteren omdat dat gewoon meer geld oplevert. Heb je zomerbanden in de maat bijvoorbeeld 215, dan zijn 195-ers of zelfs 185-ers prima geschikt. Een demo verzorg ik graag in Lelystad.
Dat winterbanden meer lawaai maken mag als bekend worden beschouwd (andere profilering, zachtere compound)
bredere banden maken ook meer lawaai.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Of het helpt? Ik ben erg sceptisch geworden sinds ik vorige week bij een mild sneeuwbuitje plots dwars in de straat kwam te staan bij het wegrijden. Totaal geen grip en zo erg heb ik het bij de normale banden nog nooit gehad.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ze kwamen niet slecht uit de test, maar maken wel degelijk meer herrie dan de P6 van de zomersloffen.Bij 100 - 120 zit er een zoem in, die pas weggaat bij 130, tot 160 nergens last van.Grip? Prima, beduidend beter dan de zomerbanden.
http://www.banden.nl/ schreef : HIMALAYA WS1: De 1ste winterband van Federale - Himalaya WS1 is ontwikkeld voor extreme weersomstandigheden en oppervlakten als geen andere. Het rubber SBR die met silica (kiezelzuur) wordt gemengd en de grote longitudinale groeven leveren uitstekende tractie en uitstekende waterverspreiding. De zigzag sipes verbetert greep, wat verstrekken het zekere remmen op sneeuw/ijs/nat (snow/ice/wet). De nadruk werd gelegd op comfort, ontvankelijke behandeling, en veiligheid toen het ontwerpen van onze recentste winter-sport band.
- V700 register
- Nieuw lid
-
smaller
iets maar grip dan 205/215
comfortabel

verder ben ik he thelemaal met Marco eens
toen het hier vorig weekend paniek was wegens overvloedig sneeuwen en alles in de knoop lag heb ik 's nachts de S60 2.5d van mijn wederhelft buitengehaald en ben ik uren gaan rijden in de kleine baantjes
genieten
vanaf deze week heeft de 780 ook winterrubber rond de velgen en wordt het bij de volgende gelegenheid dus nog leuker...
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Thuisblijven als er sneeuw valt is inderdaad niet altijd een optie. Vooral als je niet thuis bent.
Afgelopen zondag waren we met z'n zevenen "even" naar een kerstmarkt in een van de grotten in Valkenburg geweest. En bij het verlaten van de grot bleek dat het al een tijdje sneeuwde.
Onder m'n auto zitten M+S banden van Nokian. Geen idee welke precies, maar ik kijk zo wel even. Moet toch nog even weg.
En terwijl de rest van de volwassenen de kids achterin (6 en 8 jaar) tot stilte maande, omdat "Ome Mathy" zich op het verkeer moest concentreren en dat toch wel lastig was met dat slechte weer, heeft "Ome Mathy" genoten. Van de kids en van het rijden in de sneeuw. En natuurlijk van het feit dat m'n wat grotere auto weer eens heel erg praktisch bleek te zijn.
groetjes
Mathy