winterbanden? liever niet [update]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 18:37 #1071080
door V700 register
winterbanden? liever niet [update] is gemaakt door V700 register
De titel doet wel iets vermoeden ...
Op mijn zakelijke Adrie heb ik sinds gisteren winterbanden. Geen onduidelijk merk maar gewoon normale banden.
Vanaf woensdagmiddag heb ik pijn in mijn kop van die banden. Tijdens het rijden hoor ik alleen maar een sterk gegons alsof er wiellagers zijn uitgelopen. Net of je over een gefreesd wegdek rijdt dat opnieuw geasfalteerd moet worden en dat met 200 per uur.
Ik word er dus niet goed van en ben van plan ze weer eraf te halen.
Maar stel ik mij soms een beetje aan? Winterbanden maken toch iets meer lawaai dan zomerbanden? De bandenspanning is goed want de auto stuitert niet en ik voel ook niets wringen bij sturen.
Wat zijn uw ervaringen want hier heb ik geen zin in, dat is duidelijk voor mij.
Op mijn zakelijke Adrie heb ik sinds gisteren winterbanden. Geen onduidelijk merk maar gewoon normale banden.
Vanaf woensdagmiddag heb ik pijn in mijn kop van die banden. Tijdens het rijden hoor ik alleen maar een sterk gegons alsof er wiellagers zijn uitgelopen. Net of je over een gefreesd wegdek rijdt dat opnieuw geasfalteerd moet worden en dat met 200 per uur.
Ik word er dus niet goed van en ben van plan ze weer eraf te halen.
Maar stel ik mij soms een beetje aan? Winterbanden maken toch iets meer lawaai dan zomerbanden? De bandenspanning is goed want de auto stuitert niet en ik voel ook niets wringen bij sturen.
Wat zijn uw ervaringen want hier heb ik geen zin in, dat is duidelijk voor mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 18:46 #1219665
door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Verbaas je
Mark,
Mijn zomerbanden zijn Michelin Energy, mijn winterbanden Michelin Pilote.
Deze winterbanden zijn stiller dan deze zomerbanden...
Mijn zomerbanden zijn Michelin Energy, mijn winterbanden Michelin Pilote.
Deze winterbanden zijn stiller dan deze zomerbanden...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 19:23 #1219670
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wij rijden met Falken 437
wij rijden met Falken 437 winterbanden op de S60
zalig stil
komen eind deze week ook onder vaders' XC7 en mijn 780V6
zalig stil
komen eind deze week ook onder vaders' XC7 en mijn 780V6
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 19:48 #1219672
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inrijden
Winterbanden moet je "inrijden"
Ook wel inslijten.
Mijn Vredestein's (snowtrac 3) zijn nu na een 1000 km stiller dan toen ze nieuw waren.
Even doorbijten.
Ook wel inslijten.
Mijn Vredestein's (snowtrac 3) zijn nu na een 1000 km stiller dan toen ze nieuw waren.
Even doorbijten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 20:53 #1219681
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stiller
Mn pa z'n XC70 is ook stiller met winterbanden, terwijl ze zelfs breder zijn dan de zomerbanden.
Brede winterbanden zijn eigenlijk beetje vreemd, maar met die maat kon het niet anders.
Brede winterbanden zijn eigenlijk beetje vreemd, maar met die maat kon het niet anders.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 21:09 #1219683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wintrac
Ik heb volgens mij Wintrac, ietsje rumoeriger
Peter
Lobbes
"vierkant tegen rond!"
Peter
Lobbes
"vierkant tegen rond!"
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 21:25 #1219684
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic flip,
falken heeft die in
flip,
falken heeft die in 215/65/16 net zoals andere merken

falken heeft die in 215/65/16 net zoals andere merken

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 21:30 #1219685
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic type winterband
Het zijn Snowtrac 2 in de maat 205-55 R 16.
Niets bijzonders dus. Maar ze maken wel enorme herrie en dat voor banden die al half verbruikt zijn in de vorige winter(s).
Niets bijzonders dus. Maar ze maken wel enorme herrie en dat voor banden die al half verbruikt zijn in de vorige winter(s).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 21:36 #1219686
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snowtrac2
Mijn snowtrac2's (205/55x16) hadden zeker 1000 km nodig om stil te worden.
In het begin reed ik ze op 2.4bar: weinig grip op droog en nat (ABS bij iedere aai over het rempedaal in actie), rumoerig.
Nu op 2.0bar prima grip, <u>stiller</u> en in de sneeuw van afgelopen weekend fantastische grip. i.p.v. met 5km/h een minirotonde rond te driften kon ik er nu met 10-15km/h zonder te glijden overheen. acceleratie en remmen ook super. Zo goed zelfs dat het irritant is om met 5km/h achter 'zomerbandrijders' aan te sukkelen....
Ze worden echter nooit stiller dan mijn zomerbandjes. Maar dat boeit niet, ik zet gewoon de stereo een tikje harder.
Mark, je zij dat jou banden eerder gebruikt waren. Was dat op jou auto? Of op een voorwielaandrijver? Heb je de banden in de goeie draairichting erop zitten? zijn de banden ook weer op de goeie plek terug gemonteerd? LV, LA, RV, RA?
Omdat dit soort zachte banden inslijten op de auto zullen ze meer herrie maken als je bv de LV-band ineens LA monteert , etc.
Dit is dan ook de reden waarom ik de winterbanden markeer met vetkrijt als ik ze aan het eind van de winter van de auto afhaal.
In het begin reed ik ze op 2.4bar: weinig grip op droog en nat (ABS bij iedere aai over het rempedaal in actie), rumoerig.
Nu op 2.0bar prima grip, <u>stiller</u> en in de sneeuw van afgelopen weekend fantastische grip. i.p.v. met 5km/h een minirotonde rond te driften kon ik er nu met 10-15km/h zonder te glijden overheen. acceleratie en remmen ook super. Zo goed zelfs dat het irritant is om met 5km/h achter 'zomerbandrijders' aan te sukkelen....
Ze worden echter nooit stiller dan mijn zomerbandjes. Maar dat boeit niet, ik zet gewoon de stereo een tikje harder.
Mark, je zij dat jou banden eerder gebruikt waren. Was dat op jou auto? Of op een voorwielaandrijver? Heb je de banden in de goeie draairichting erop zitten? zijn de banden ook weer op de goeie plek terug gemonteerd? LV, LA, RV, RA?
Omdat dit soort zachte banden inslijten op de auto zullen ze meer herrie maken als je bv de LV-band ineens LA monteert , etc.
Dit is dan ook de reden waarom ik de winterbanden markeer met vetkrijt als ik ze aan het eind van de winter van de auto afhaal.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2008 21:38 #1219688
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Vreemd
Mark,
ik rijd zowel met de s80 als de s90 op Vredestein Snowtrack2 winterbanden en die zijn absoluut niet rumoerig. Wel ietsje meer lawaai als de Michlins Primacy die er in de zomer onder liggen maar nimmer storend. En ik ben een echte freak wat betreft rammeltjes en rare geluiden. De verschijnselen die jij beschrijft horen absoluut NIET bij goede winterbanden.
Waarschijnlijk heb je met het verschijnsel "cuppen" te maken, dwz een overdreven zaagtand slijtage aan de banden ( voel maar eens met de hand over het loopvlak tegen de rijrichting in), vaak veroorzaakt door slechte schokdempers.Je kunt de banden laten trimmen dwz een heel klein laagje van het loopvlak aflaten halen zodat alles weer "glad" is.
Succes en ik hoop dat je het euvel snel gevonden hebt.
Groeten, Jan.
ik rijd zowel met de s80 als de s90 op Vredestein Snowtrack2 winterbanden en die zijn absoluut niet rumoerig. Wel ietsje meer lawaai als de Michlins Primacy die er in de zomer onder liggen maar nimmer storend. En ik ben een echte freak wat betreft rammeltjes en rare geluiden. De verschijnselen die jij beschrijft horen absoluut NIET bij goede winterbanden.
Waarschijnlijk heb je met het verschijnsel "cuppen" te maken, dwz een overdreven zaagtand slijtage aan de banden ( voel maar eens met de hand over het loopvlak tegen de rijrichting in), vaak veroorzaakt door slechte schokdempers.Je kunt de banden laten trimmen dwz een heel klein laagje van het loopvlak aflaten halen zodat alles weer "glad" is.
Succes en ik hoop dat je het euvel snel gevonden hebt.
Groeten, Jan.
Moderators: Jerry Stam