Aspirant bezitter stelt zich voor
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 20:55 #1104126
door V700 register
Aspirant bezitter stelt zich voor is gemaakt door V700 register
Gegroet allen,
Ik ben wat voorbarig geweest... Heb nog geen 940, maar ben wel op zoek naar een exemplaar van 1995 of jonger, op LPG-G3 (of niet al te duur op een G2 installatie die om te bouwen is naar G3). En aangezien dit forum een plek is waar veel kennis en kunde zit, heb ik mij "te vroeg" aangemeld. Wie weet voor aankooptips, en na een geslaagde aankoop hopelijk ook voor het bezit en onderhoud.
Eerst nog even mijn huidige auto (een S60 uit 2000 op LPG-G3) verkopen en dan kan ik daadwerkelijk op jacht
Ik las trouwens dat lidmaatschap van de vereniging alleen kan als bezitter/gebruiker. Aspirant- of ex-bezitters zijn niet welkom?
Met vriendelijke groet.
Joris
Ik ben wat voorbarig geweest... Heb nog geen 940, maar ben wel op zoek naar een exemplaar van 1995 of jonger, op LPG-G3 (of niet al te duur op een G2 installatie die om te bouwen is naar G3). En aangezien dit forum een plek is waar veel kennis en kunde zit, heb ik mij "te vroeg" aangemeld. Wie weet voor aankooptips, en na een geslaagde aankoop hopelijk ook voor het bezit en onderhoud.
Eerst nog even mijn huidige auto (een S60 uit 2000 op LPG-G3) verkopen en dan kan ik daadwerkelijk op jacht

Ik las trouwens dat lidmaatschap van de vereniging alleen kan als bezitter/gebruiker. Aspirant- of ex-bezitters zijn niet welkom?
Met vriendelijke groet.
Joris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 22:14 #1419958
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic H Joris,
H Joris,
Van harte Welkom! Je kunt ook donateur worden (of visiteur
. Maak kennis met de club tijdens de Volvo Klassieker Beurs eind september.
Van harte Welkom! Je kunt ook donateur worden (of visiteur

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-07-2015 22:24 #1419959
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuk
Leuk dat je ons gevonden hebt.
Ik heb me ook eerst als sitegebruiker aangemeld voor ik een 940 kocht, een jaar of 8 terug inmiddels. Een paar jaar lid geweest en een paar jaar geleden besloten het lidmaatschap even tijdelijk te stoppen. Gelukkig kun je dan nog wel op de site blijven rondhangen (zij het dat je bij een klein deel van de documentatie kunt).
Met jouw voornemen om eentje te kopen kun je vast wel lid worden. Je kunt ook een sleuteldag bezoeken en een bak koffie meedrinken. Sleutelen aan een 940 gaat niet lukken, tot je er eentje hebt gevonden, maar langskomen, kennismaken en sfeer proeven kan altijd.
Hier staan wat aankooptips: volvo700vereniging.nl/node/10789
Specifiek voor een 940 op LPG: Heel veel zijn "af-fabriek" geleverd met Volvo LPi. Dit is gewoon Vialle LPi. Die heb je zowel met G2 als met G3 op kenteken. G2 omzetten naar G3 kost voor LPi altijd € 500-600. Vind ik ook niet leuk, maar zo is het nu eenmaal aangezien je een nieuwe LPG computer moet kopen. LPi is een fijne installatie qua gebruik, maar heeft wel een paar punten die voor storingen kunnen zorgen: Het benzine onderbreeklrelais is berucht. Dit zorgt ervoor dat de benzine injectoren geen benzine inspuiten als je op LPG rijdt. De oude relais gaan allemaal stuk, belangrijkste symptoom is hevig inhouden en/of uitvallen van de motor op moment dat het systeem overgaat van benzine naar LPG na een warme start. Test dit aan het einde van je proefrit. Motor uitzetten, opnieuw starten en stukje rijden. Als hij dan in begint te houden is de kans groot dat het aan het relais ligt. Is niet moeilijk te vervangen maar alleen het relais kost je wel € 150 oid. Tevens mag de pomp in de LPG tank niet teveel ratelen, anders ben je aan een nieuwe tank of pomp-revisie toe. Ander aandachtspuntje van LPi zijn de zittingen van de LPG injectoren. Die zitten onder in het inlaatspruitstuk en zijn aluminiumkleurig. De zittingen moeten muurvast in het spruitstuk zitten, de LPG injectoren zelf zitten weer met rubberen ringetjes in de zitten en mogen dus ietsje te bewegen zijn. Zittingen opnieuw vastzetten kost ongeveer € 250 + arbeid van in- en uitbouwen.
Bij de 3 tot 3.5 ton zijn veel blokken aan een nieuwe koppakking toe. Kan prima hoor, zie het als onderhoud. Bij sommige is het al eerder nodig, sommige zijn er later pas aan toe maar hij komt er een keer aan.
Bovenstaande klinkt allemaal heel erg, met de ervaring die ik met 2 940's heb valt het allemaal wel mee. Ik noem het zodat je een beetje weet waar je op moet letten. Laat het geen beletsel zijn een auto te kopen met één van die puntjes als die verder goed is. Het is allemaal wel te verhelpen, het kost je niet meteen een vermogen, en je kunt het aanvoeren als argument om wat van de prijs af te krijgen zodat je het in eigen beheer kunt laten doen.
Als het verkopende bedrijf (als je niet particulier koopt) geen Volvo dealer of onderhoudsspecialist is, zou ik denk ik proberen om korting te krijgen voor openstaande probleempjes en de auto afrekenen en meenemen. De openstaande dingen in eigen beheer op laten lossen door een specialist bij jou in de buurt. Vooral bij handelaren zie je toch wel eens dat het oplossen van de laatste puntjes gedoe oplevert. De marges op deze auto's zijn niet groot dus men wil er ook niet meer te veel achterna steken. Jouw belang is echter, als je lang met de auto door wilt rijden, dat het goed opgelost wordt.
Ik heb me ook eerst als sitegebruiker aangemeld voor ik een 940 kocht, een jaar of 8 terug inmiddels. Een paar jaar lid geweest en een paar jaar geleden besloten het lidmaatschap even tijdelijk te stoppen. Gelukkig kun je dan nog wel op de site blijven rondhangen (zij het dat je bij een klein deel van de documentatie kunt).
Met jouw voornemen om eentje te kopen kun je vast wel lid worden. Je kunt ook een sleuteldag bezoeken en een bak koffie meedrinken. Sleutelen aan een 940 gaat niet lukken, tot je er eentje hebt gevonden, maar langskomen, kennismaken en sfeer proeven kan altijd.
Hier staan wat aankooptips: volvo700vereniging.nl/node/10789
Specifiek voor een 940 op LPG: Heel veel zijn "af-fabriek" geleverd met Volvo LPi. Dit is gewoon Vialle LPi. Die heb je zowel met G2 als met G3 op kenteken. G2 omzetten naar G3 kost voor LPi altijd € 500-600. Vind ik ook niet leuk, maar zo is het nu eenmaal aangezien je een nieuwe LPG computer moet kopen. LPi is een fijne installatie qua gebruik, maar heeft wel een paar punten die voor storingen kunnen zorgen: Het benzine onderbreeklrelais is berucht. Dit zorgt ervoor dat de benzine injectoren geen benzine inspuiten als je op LPG rijdt. De oude relais gaan allemaal stuk, belangrijkste symptoom is hevig inhouden en/of uitvallen van de motor op moment dat het systeem overgaat van benzine naar LPG na een warme start. Test dit aan het einde van je proefrit. Motor uitzetten, opnieuw starten en stukje rijden. Als hij dan in begint te houden is de kans groot dat het aan het relais ligt. Is niet moeilijk te vervangen maar alleen het relais kost je wel € 150 oid. Tevens mag de pomp in de LPG tank niet teveel ratelen, anders ben je aan een nieuwe tank of pomp-revisie toe. Ander aandachtspuntje van LPi zijn de zittingen van de LPG injectoren. Die zitten onder in het inlaatspruitstuk en zijn aluminiumkleurig. De zittingen moeten muurvast in het spruitstuk zitten, de LPG injectoren zelf zitten weer met rubberen ringetjes in de zitten en mogen dus ietsje te bewegen zijn. Zittingen opnieuw vastzetten kost ongeveer € 250 + arbeid van in- en uitbouwen.
Bij de 3 tot 3.5 ton zijn veel blokken aan een nieuwe koppakking toe. Kan prima hoor, zie het als onderhoud. Bij sommige is het al eerder nodig, sommige zijn er later pas aan toe maar hij komt er een keer aan.
Bovenstaande klinkt allemaal heel erg, met de ervaring die ik met 2 940's heb valt het allemaal wel mee. Ik noem het zodat je een beetje weet waar je op moet letten. Laat het geen beletsel zijn een auto te kopen met één van die puntjes als die verder goed is. Het is allemaal wel te verhelpen, het kost je niet meteen een vermogen, en je kunt het aanvoeren als argument om wat van de prijs af te krijgen zodat je het in eigen beheer kunt laten doen.
Als het verkopende bedrijf (als je niet particulier koopt) geen Volvo dealer of onderhoudsspecialist is, zou ik denk ik proberen om korting te krijgen voor openstaande probleempjes en de auto afrekenen en meenemen. De openstaande dingen in eigen beheer op laten lossen door een specialist bij jou in de buurt. Vooral bij handelaren zie je toch wel eens dat het oplossen van de laatste puntjes gedoe oplevert. De marges op deze auto's zijn niet groot dus men wil er ook niet meer te veel achterna steken. Jouw belang is echter, als je lang met de auto door wilt rijden, dat het goed opgelost wordt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2015 22:14 #1419991
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Bedankt voor het welkom en de tips.
De S60 is inmiddels verkocht. Dat ging binnen een dag, voor de vraagprijs. Ondanks dat de koper constateerde dat de airco-pomp niet werkte (ik had de laatste dagen wel door dat de airco na een tijdje minder goed koelde, maar heb te weinig technisch inzicht, dus toen ik melde dat de airco soms problematsch was heeft-ie getest. En zijn uitleg werd bevestigd door de garage die ik ter controle maar evn gebeld heb). Te lage oorspronkelijke vraagprijs dus wellicht, maar ik ben er blij mee. En de koper ook.
Ik ga nu eerst een ruime week naar het buitenland met een leenauto, en dan gaat de zoektocht verder.
Ik had verwacht/gehoopt een melding te krijgen als ik antwoord kreeg op een door mij gestart onderwerp, maar dat is niet gebeurd, en ik zie ook niet zo snel waar ik het aan moet zetten. Ik ga dus proberen regelmatig te controleren hoe het er hier bij staat.
Vanmiddag proef gereden in een 940 op benzine, en ik werd meteen ontspannen
De S60 is inmiddels verkocht. Dat ging binnen een dag, voor de vraagprijs. Ondanks dat de koper constateerde dat de airco-pomp niet werkte (ik had de laatste dagen wel door dat de airco na een tijdje minder goed koelde, maar heb te weinig technisch inzicht, dus toen ik melde dat de airco soms problematsch was heeft-ie getest. En zijn uitleg werd bevestigd door de garage die ik ter controle maar evn gebeld heb). Te lage oorspronkelijke vraagprijs dus wellicht, maar ik ben er blij mee. En de koper ook.
Ik ga nu eerst een ruime week naar het buitenland met een leenauto, en dan gaat de zoektocht verder.
Ik had verwacht/gehoopt een melding te krijgen als ik antwoord kreeg op een door mij gestart onderwerp, maar dat is niet gebeurd, en ik zie ook niet zo snel waar ik het aan moet zetten. Ik ga dus proberen regelmatig te controleren hoe het er hier bij staat.
Vanmiddag proef gereden in een 940 op benzine, en ik werd meteen ontspannen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-07-2015 16:12 #1420051
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom
Welkom Joris. Ik ken iemand in de Achterhoek met een 940 estate (binnen gestald). Deze mag voor niet al te veel weg. Ik meen te weten dat deze op gas rijdt. Als je interesse hebt stuur mij dan een PB en ik geef je zijn telefoonnummer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-07-2015 13:10 #1420133
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Gerard,
Hoi Gerard,
Ik ben op dit moment in het huitenland met sporadisch en traag internet.
Volgende week neem ik wellicht contact met je op.
Dank voor het meedenken
Groet,
Joris
Ik ben op dit moment in het huitenland met sporadisch en traag internet.
Volgende week neem ik wellicht contact met je op.
Dank voor het meedenken

Groet,
Joris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-07-2015 23:41 #1420304
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga morgen kijken bij een
Ik ga morgen kijken bij een bedrijf(je) in de buurt van Utrecht waar een aantal 940's staan. Heb er eentje op het oog waar nog lpg ingebouwd moet worden. Een aantal zaken worden vernieuwd of hersteld, o.a. andere 15" l.m. velgen (er zitten nu beschadigde 16" velgen op) met nieuwe of vrijwel nieuwe banden, nieuwe lampunits (huidige zijn dof), nieuwe achterbumper en nieuwe of gespoten motorkap (hebben beide wat beschadigingen, bij de motorkap m.n. steenslag), cylinderkop met kleppen die nog niet uitgesteld zijn (moet nog even vragen hoever ze nu zijn), grote beurt, 3 maanden garantie op motor/versnellingsbak, 2 jaar op de lpg-installatie.
Vraagprijs is €5500. Het gaat om een donkerblauwe '98er met 372.000 op de teller. Automaat, leren interieur dat in goede toestand lijkt, elektrische ramen voor en achter, airco, mistlampen voor en achter, koplampen met wissers, cruise control en waarschijnlijk ben ik dan nog een paar opties vergeten
Een check op de historie van de auto gaf geen rare zaken; geen geregistreerde schades en vorige eigenaren hebben de auto altijd 3 jaar of langer in bezit gehad (dit was bijv. anders bij een andere die ze hadden staan, waar de laatste 3 of 4 eigenaren 'm telkens binnen een jaar hadden weggedaan).
Ik hou jullie op de hoogte.
Vraagprijs is €5500. Het gaat om een donkerblauwe '98er met 372.000 op de teller. Automaat, leren interieur dat in goede toestand lijkt, elektrische ramen voor en achter, airco, mistlampen voor en achter, koplampen met wissers, cruise control en waarschijnlijk ben ik dan nog een paar opties vergeten

Een check op de historie van de auto gaf geen rare zaken; geen geregistreerde schades en vorige eigenaren hebben de auto altijd 3 jaar of langer in bezit gehad (dit was bijv. anders bij een andere die ze hadden staan, waar de laatste 3 of 4 eigenaren 'm telkens binnen een jaar hadden weggedaan).
Ik hou jullie op de hoogte.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2015 08:53 #1420310
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke
Welk bedrijf(je) is dat? Er zijn er een paar die het allemaal "wat minder netjes" regelen, met name afspraken over zaken die aan de auto gedaan moeten worden tussen koop en aflevering. Als je verstand van auto's hebt (of iemand meeneemt die dat heeft), kun je daar wel kopen maar dan zou ik proberen korting te regelen, de auto mee te nemen zoals hij erbij staat en wat je op wilt knappen in eigen beheer te doen.
Het klinkt als de limited edition uitvoering, waar die 16" velgen onderdeel van waren. Je kon ze ook los bestellen (op een niet-limited edition auto) maar wellicht is het leuk om de uitvoering compleet te houden.
Mistlampen voor/achter waren standaard.
Het klinkt als de limited edition uitvoering, waar die 16" velgen onderdeel van waren. Je kon ze ook los bestellen (op een niet-limited edition auto) maar wellicht is het leuk om de uitvoering compleet te houden.
Mistlampen voor/achter waren standaard.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2015 09:40 #1420313
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij is het inderdaad
Volgens mij is het inderdaad een limited edition; de verkoper zei ook dat de 16" velgen standaard waren bij deze auto.
Qua uiterlijk vind ik zelf 15" velgen beter passen bij de 940 stations, en vind ik bovendien de uitvoering van die 16"ers niet zo mooi. Gecombineerd met het feit dat ze een aantal mooie 15" varianten hebben liggen, dat één van de 16"ers een flinke deuk heeft, en dat 15" banden goedkoper en denkelijk comfortabeler rijden, maken de keus voor mij voor 15".
Ik heb zelf geen kijk op autotechniek, en helaas ook niemand in mijn omgeving die daarbij zou kunnen helpen. Ik moet dus op mijn mensenkennis afgaan en zelf proberen scherp naar details van de auto te kijken waar ik wel wat mee kan. Een aankoopkeuring zou mooi zijn, maar ik vraag me af of bijvoorbeeld de ANWB of DEKRA nut hebben; ik heb toch het idee dat die vooral iets kunnen met nieuwe(re) auto's, niet met 15-plussers. Misschien dat ik de Volvo dealer in Utrecht maar eens bel daarvoor.
Door dat gebrek aan eigen kunde en kennis is opknappen in eigen beheer ook niet echt een optie helaas. Ik ben wel van plan in de komende jaren wat meer zelf aan de auto te gaan doen, maar moet bekennen dat die plannen er al vaker zijn geweest, en totbutoe gestrand zijn op te weinig tijd ervoor vrij maken. In combinatie met vrijwel geen ruimte om te klussen trouwens; ik woon in de binnenstad zonder eigen buitenruimte.
Ik neem in ieder geval deze tips mee www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-940-960-buyers-guide/
Qua uiterlijk vind ik zelf 15" velgen beter passen bij de 940 stations, en vind ik bovendien de uitvoering van die 16"ers niet zo mooi. Gecombineerd met het feit dat ze een aantal mooie 15" varianten hebben liggen, dat één van de 16"ers een flinke deuk heeft, en dat 15" banden goedkoper en denkelijk comfortabeler rijden, maken de keus voor mij voor 15".
Ik heb zelf geen kijk op autotechniek, en helaas ook niemand in mijn omgeving die daarbij zou kunnen helpen. Ik moet dus op mijn mensenkennis afgaan en zelf proberen scherp naar details van de auto te kijken waar ik wel wat mee kan. Een aankoopkeuring zou mooi zijn, maar ik vraag me af of bijvoorbeeld de ANWB of DEKRA nut hebben; ik heb toch het idee dat die vooral iets kunnen met nieuwe(re) auto's, niet met 15-plussers. Misschien dat ik de Volvo dealer in Utrecht maar eens bel daarvoor.
Door dat gebrek aan eigen kunde en kennis is opknappen in eigen beheer ook niet echt een optie helaas. Ik ben wel van plan in de komende jaren wat meer zelf aan de auto te gaan doen, maar moet bekennen dat die plannen er al vaker zijn geweest, en totbutoe gestrand zijn op te weinig tijd ervoor vrij maken. In combinatie met vrijwel geen ruimte om te klussen trouwens; ik woon in de binnenstad zonder eigen buitenruimte.
Ik neem in ieder geval deze tips mee www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-940-960-buyers-guide/
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-07-2015 09:55 #1420314
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je hoeft het in eigen beheer op knappen ook niet zelf te doen. Je kunt het laten doen bij een goede Volvo specialist.
Een verkoper heeft er belang bij om de laatste openstaande punten voor zo weinig mogelijk geld op te lossen voordat de auto weg gaat. De meeste bedrijven doen het op een goede en eerlijke manier, maar sommige (vooral handelaren) maken zich er vanaf en hopen dat je of niet terugkomt om te klagen, of schepen je af en hopen dat je na een paar keer niet terugkomt en het er bij laat zitten. Dan kun je beter korting bedingen en het laten oplossen bij een goede Volvo specialist die alleen in jouw belang aan de slag gaat.
Overigens vind ik het niet goedkoop, gezien die kmstand. Ik heb mijn 940 voor minder gekocht, met een ton kilometers minder. Ook een limited edition, maar gewoon op benzine. Of zit er voor die vraagprijs meteen ook de inbouw van een nieuwe LPG installatie er bij in?
Een verkoper heeft er belang bij om de laatste openstaande punten voor zo weinig mogelijk geld op te lossen voordat de auto weg gaat. De meeste bedrijven doen het op een goede en eerlijke manier, maar sommige (vooral handelaren) maken zich er vanaf en hopen dat je of niet terugkomt om te klagen, of schepen je af en hopen dat je na een paar keer niet terugkomt en het er bij laat zitten. Dan kun je beter korting bedingen en het laten oplossen bij een goede Volvo specialist die alleen in jouw belang aan de slag gaat.
Overigens vind ik het niet goedkoop, gezien die kmstand. Ik heb mijn 940 voor minder gekocht, met een ton kilometers minder. Ook een limited edition, maar gewoon op benzine. Of zit er voor die vraagprijs meteen ook de inbouw van een nieuwe LPG installatie er bij in?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam