Airco schakelt uit...(bij warm weer)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 10:20 #1462536
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic super bedankt voor je
super bedankt voor je antwoord Piet!
ik was juist van plan om de voltwaarde te meten achter het dashboard, maar omdat mijn probleem zich afspeelt in de 100+ graden sfeer, heeft dat dus weinig nut.
ik had nog wel bedacht om via een quick and dirty meting met de bbq-I-grill (bluetooth metertje) op de retourbuis de temperatuur af te lezen.
idee is om de probe op de retourslang te plakken er vanuit gaande dat buitenkant van de slang (uiteindelijk) dezelfde temperatuur heeft als de inhoud van de slang.
Voordeel van die i-grill is dat je hem makkelijk koppelt aan je telefoon en zo een temperatuursmeting kan doen.
ik ga eerst donderdag langs de garage om het airco systeem te laten testen en eventueel bijvullen/afpersen. Ik neem dan meteen die opmerking mee over de spleet tussen de magneet koppeling.
Ik zal hem ook vragen om een co2 meting te doen op de koelvloeistof. Als de koppakking lek is, ben ik er snel achter dan.
wordt vervolgt.
ik was juist van plan om de voltwaarde te meten achter het dashboard, maar omdat mijn probleem zich afspeelt in de 100+ graden sfeer, heeft dat dus weinig nut.
ik had nog wel bedacht om via een quick and dirty meting met de bbq-I-grill (bluetooth metertje) op de retourbuis de temperatuur af te lezen.
idee is om de probe op de retourslang te plakken er vanuit gaande dat buitenkant van de slang (uiteindelijk) dezelfde temperatuur heeft als de inhoud van de slang.
Voordeel van die i-grill is dat je hem makkelijk koppelt aan je telefoon en zo een temperatuursmeting kan doen.
ik ga eerst donderdag langs de garage om het airco systeem te laten testen en eventueel bijvullen/afpersen. Ik neem dan meteen die opmerking mee over de spleet tussen de magneet koppeling.
Ik zal hem ook vragen om een co2 meting te doen op de koelvloeistof. Als de koppakking lek is, ben ik er snel achter dan.
wordt vervolgt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 13:46 #1462538
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 100+
In manipulatie tabel zie je de volt waardes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 23:26 #1462547
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Als je na een kwartier rijden
Als je na een kwartier rijden de dop eraf draait dan is het heel normaal dat ie m leeg gooit.
Dop hoeft niet vaster dan normaal vast.
Tester van uitlaatgassen in kvs bakje wel tijd erin houden, koelvloeistof komt nl via dunne slanetje van radiator pas terug als thermostaat open staat.
Denk dat je je airco probleem los moet zien van je motortemp.
Heb ooit een 940 ter reparatie gehad die met meer dan 2 liter te weinig kvs reed maar airco prima functioneerde.
Bakje was ook vol maar verbindingslang naar kvs bakje verstopt.
Ventinator stond veel aan wegens mega luchtbel in kop en sensor hoge temp meette.
Airco bleef gewoon werken.
Die magneetkoppeling is in jou geval doorgaans het probleem.
Is een easy fix voor airco boer. Ringetje wegnenen.
Afhankelijk van de compressor, oudere type t/m 1995 iets makelijker dan latere..
Er zal zeker iets koelmiddel verdwenen zijn maar als ie van ijskoud ineens niets doet dan zal koelmiddel niet hoofd veroorzaker zijn.
Grtz Daniel
Dop hoeft niet vaster dan normaal vast.
Tester van uitlaatgassen in kvs bakje wel tijd erin houden, koelvloeistof komt nl via dunne slanetje van radiator pas terug als thermostaat open staat.
Denk dat je je airco probleem los moet zien van je motortemp.
Heb ooit een 940 ter reparatie gehad die met meer dan 2 liter te weinig kvs reed maar airco prima functioneerde.
Bakje was ook vol maar verbindingslang naar kvs bakje verstopt.
Ventinator stond veel aan wegens mega luchtbel in kop en sensor hoge temp meette.
Airco bleef gewoon werken.
Die magneetkoppeling is in jou geval doorgaans het probleem.
Is een easy fix voor airco boer. Ringetje wegnenen.
Afhankelijk van de compressor, oudere type t/m 1995 iets makelijker dan latere..
Er zal zeker iets koelmiddel verdwenen zijn maar als ie van ijskoud ineens niets doet dan zal koelmiddel niet hoofd veroorzaker zijn.
Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2020 08:41 #1462553
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dankjewel Daniel,
Dankjewel Daniel,
ik heb een '98-er maar dat zal nog steeds oplosbaar zijn voor deze airco specialist.
ik heb dit weekend de uitstroom temp gemeten en die komt op 5 graden (3 graden kouder dan 2010 S-max van mijn vrouw
ik heb de afgelopen dagen een aantal ritjes gemaakt van ongeveer een kwartier en zowel op benzine als op lpg blijft de druk normaal. En ik zie ook geen grote luchtbellen als ik de dop eraf haal. Enige wat ik nog niet gedaan heb is een ritje maken met de airco vol aan. Ik kan ook niet zo snel een verband tussen de airco problemen en de motortemperatuur bedenken, maar een testje kan geen kwaad lijkt mij.
ik heb een '98-er maar dat zal nog steeds oplosbaar zijn voor deze airco specialist.
ik heb dit weekend de uitstroom temp gemeten en die komt op 5 graden (3 graden kouder dan 2010 S-max van mijn vrouw

ik heb de afgelopen dagen een aantal ritjes gemaakt van ongeveer een kwartier en zowel op benzine als op lpg blijft de druk normaal. En ik zie ook geen grote luchtbellen als ik de dop eraf haal. Enige wat ik nog niet gedaan heb is een ritje maken met de airco vol aan. Ik kan ook niet zo snel een verband tussen de airco problemen en de motortemperatuur bedenken, maar een testje kan geen kwaad lijkt mij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-08-2020 11:45 #1462556
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic grafiek van Piet
Geeft de waardes weer van de ect van een 940.
De aparte sensor voor de dashmeter geeft andere waardes met een duidelijk onderscheid op hogere temperaturen.
Hoe de dashmeter in de latere 960 aangesloten is?????
Wel kun je daar een nauwkeurige meting doen via de obd stekker.
Het zou ook kunnen zijn dat je koelsysteem in orde is, Echter de vacuum aansturing van de kachelkraan het laat afweten, waardoor deze open gaat staan.
Is visueel te controleren.
De aparte sensor voor de dashmeter geeft andere waardes met een duidelijk onderscheid op hogere temperaturen.
Hoe de dashmeter in de latere 960 aangesloten is?????
Wel kun je daar een nauwkeurige meting doen via de obd stekker.
Het zou ook kunnen zijn dat je koelsysteem in orde is, Echter de vacuum aansturing van de kachelkraan het laat afweten, waardoor deze open gaat staan.
Is visueel te controleren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2020 11:28 #1462564
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic airco probleem blijkt de
airco probleem blijkt de magneetkoppeling te zijn.
deze gaan we dus opnieuw afstellen met de info die ik hier op de site zag staan.
mocht dit niet meer kunnen dan gat ik de magneetkoppeling vervangen.
pomp zelf werkt nog goed en alle drukken zijn perfect, dus een nieuwe pomp is niet mijn eerste keuze.
motortemperatuur blijft ook goed de laatste dagen en er loopt geen kvs meer uit het reservoir. wellicht was het toch de dop die niet goed zijn werk deed. Ik hou het in de gaten de komende tijd..
iedereen bedankt voor het meedenken en de gegeven adviezen.
deze gaan we dus opnieuw afstellen met de info die ik hier op de site zag staan.
mocht dit niet meer kunnen dan gat ik de magneetkoppeling vervangen.
pomp zelf werkt nog goed en alle drukken zijn perfect, dus een nieuwe pomp is niet mijn eerste keuze.
motortemperatuur blijft ook goed de laatste dagen en er loopt geen kvs meer uit het reservoir. wellicht was het toch de dop die niet goed zijn werk deed. Ik hou het in de gaten de komende tijd..
iedereen bedankt voor het meedenken en de gegeven adviezen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2020 21:55 #1462570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De spleet heb ik vanmiddag
De spleet heb ik vanmiddag zelf nog even gemeten, maar die is niet overal even groot. Met een voelermaatje meet ik tussen de 0.7 - 1 mm
Als ik de instructielees hier op het forum mag dit max 0.4mm zijn. Hoe kan die airco het uberhaupt nog gedaan hebben met dit
Soort ‘kieren’ ??
Als ik de instructielees hier op het forum mag dit max 0.4mm zijn. Hoe kan die airco het uberhaupt nog gedaan hebben met dit
Soort ‘kieren’ ??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
08-09-2020 13:49 #1462837
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Dat er kvs uitgegooid werd
Dat er kvs uitgegooid werd kan ook simpelweg komen doordat deze te vol zit.
Wanneer koude kvs op temperatuur komt neemt deze een halve liter in volume toe (bij een 960 een fractie meer)
Hierdoor stijgt het niveau in je expansietank. Mede door deze uitzetting, en de opwarming van de lucht boven in het tankje zorgen voor druk opbouw.
Dit gaat door tot 1,5 bar (of 1 bar, afhankelijk van welke kleur dop je er op draait)
Daarna treedt het overdrukventiel in werking en begint deze normaal gesproken gas af te blazen (de lucht boven je kvs)
Om te voorkomen dat deze werkelijk kvs begint te spuwen door het geklots in de expansietank kun je deze het beste koud vullen tot maximaal halverwege de min/max markering op de tank.
Koud vullen tot de max zorgt er vaak voor dat een warme motor kvs begint te lozen als gevolg van de uitzetting.
Je ziet dan elke keer na een ritje het niveau dalen. Maar op een gegeven moment stabiliseert het niveau vaak tussen de min/max.
Wanneer koude kvs op temperatuur komt neemt deze een halve liter in volume toe (bij een 960 een fractie meer)
Hierdoor stijgt het niveau in je expansietank. Mede door deze uitzetting, en de opwarming van de lucht boven in het tankje zorgen voor druk opbouw.
Dit gaat door tot 1,5 bar (of 1 bar, afhankelijk van welke kleur dop je er op draait)
Daarna treedt het overdrukventiel in werking en begint deze normaal gesproken gas af te blazen (de lucht boven je kvs)
Om te voorkomen dat deze werkelijk kvs begint te spuwen door het geklots in de expansietank kun je deze het beste koud vullen tot maximaal halverwege de min/max markering op de tank.
Koud vullen tot de max zorgt er vaak voor dat een warme motor kvs begint te lozen als gevolg van de uitzetting.
Je ziet dan elke keer na een ritje het niveau dalen. Maar op een gegeven moment stabiliseert het niveau vaak tussen de min/max.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2020 22:29 #1462847
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat je beschrijft komt mij bekend voor...
Het nivo staat nu precies tussen min en max in bij een koude motor. Het lijkt erop dat het op dit nivo stabiliseert.
De airco was idd de magneet koppeling. Voor nu even opgelost middels de quick fix met de tierip-methode. Op een later moment zal ik de poulie er afhalen en een .9mm stelring eruit halen.
De airco was idd de magneet koppeling. Voor nu even opgelost middels de quick fix met de tierip-methode. Op een later moment zal ik de poulie er afhalen en een .9mm stelring eruit halen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 102
09-09-2020 17:56 #1462861
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic tie-rip
Als het werkt met een tie-rip zou ik dat mooi laten zitten. Bij mij is de spleet vd magneetkoppeling opgevuld met een plat broodzak afsluitclipje.
Deze zit er al vier jaar tussen zonder problemen en een prima werkende airco, dus mijn quick fix is een duurzame geworden.
groet,
Pascal
Deze zit er al vier jaar tussen zonder problemen en een prima werkende airco, dus mijn quick fix is een duurzame geworden.
groet,
Pascal
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam