Airco schakelt uit...(bij warm weer)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 13:00 #1109882 door V700 register
Airco schakelt uit...(bij warm weer) is gemaakt door V700 register
Vanochtend weer een lekker ritje naar het Westen vanuit het zonnige Oosten.
Auto om 11:00 weer de A9 opgestuurd richting Het oosten. Inmiddels was het 29 graden dus ik was zeer blij met de steenkoude airco.
Alleen na ong 10 minuten hield de koude lucht op.
Het lijkt erop dat het systeem zichzelf had uitgeschakeld.
Wat kan deze uitschakeling veroorzaken?
Ik las iets over een te hoge motortemperatuur...

Airco systeem werkt verder prima. Even gestopt onderweg en systeem deed het (even) weer. Na 1 minuut was het weer voorbij met de koude lucht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 13:52 #1461404 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Als ie leeg is..
.. dan schakelt een beveiliging hem uit zodat de druk niet enorm hoog wordt en alles kapot gaat!

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 13:59 #1461405 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic meet de luchtspleet van de
meet de luchtspleet van de koppeling van de aircocompressor eens. als die te groot wordt krijg je ook zo'n soort fenomeen (tot de airco helemaal niet meer werkt, want de pomp wordt niet meer aangedreven)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 14:35 #1461406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je het vacuum verliest,
Als je het vacuum verliest, schakelt hij ook uit, normaal is dat alleen bij lange hellingen waarbij je veel gas moet geven, maar als je vacuumtankje geen vacuum vasthoudt, zal hij steeds uitschakelen bij gebrek aan vacuum dat door de motor wordt geleverd.
Als je de auto laat uitrollen, of hem een tijdje stationnair laat draaien, komt dan de airco terug? Dan weet je het zeker..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 15:44 #1461410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MCC?
Bij een handbediende airco is het systeem tamelijk simpel: een hogedruk schakelaar (in de condensor, achter de grille) die het systeem uitschakelt als de druk te hoog wordt en een lagedruk sensor (op de droger, die pot tegen het schutbord, boven de uitlaat) die het systeem uitschakelt als de druk te laag is,
De druk kan te hoog worden als er niet voldoende koellucht door de condensor stroomt en het koelmiddel daardoor te heet wordt.
De druk wordt te laag als er te weinig koelmiddel in het systeem zit. Je hoort de compressor dan steeds vaker in en uitschakelen, zeg maar om de 5 seconden pendelen. Als het systeem bijna helemaal leeg is, dan schakelt de compressor helemaal niet meer in.
Die andere twee druksensoren in de condensor zijn voor resp. laag en hoog toerental van de fan. Als je met enige snelheid rijdt, dan heb je die fan niet nodig, dus als de airco tijdens het rijden is uitgevallen, dan zit het probleem niet daar in..
Ik schat zo in dat er óf te weinig koelmiddel in zit, of dat de koppeling van de compressor te veel speling heeft. Er kan natuurlijk ook iets in de aansturing loos zijn. Bij een MCC is er een soldeerverbinding in de bedieningsmodule die wel eens problemen geeft. Van een vacuümprobleem heb ik nog nooit gehoord, dan dat zou dan alleen een effect hebben op de aansturing vanuit de bedieningsmodule, niet op het AC systeem zelf. Bij een eenvoudig MCC systeem lijkt mij dat eigenlijk onwaarschijnlijk, omdat die alleen reageert op de stand van de knoppen (geen AC als de fan niet ook de fan aanstaat / automatisch AC aan bij voorruitontwaseming).
Rob

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 16:35 #1461411 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Eh,
Heb je niets gehoord toen de airco er mee stopte?
Ik heb de hogedrukschakelaar in de condensor een keer stuk gehad, die paarse waarvan iedereen zegt: die gaan nooit stuk, nou soms wel dus.
Dan wordt de druk zo hoog dat het overdruk ventiel achter op de compressor kort opent en het teveel aan druk aflaat en er dus uiteraard ook koelmiddel verdwijnt.
Dus nogmaals, geen gesis gehoord Martin?

Groeten,

Ton

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 20:19 #1461413 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik reed 110. Dan hoor je
Ik reed 110. Dan hoor je weinig anders dan banden, wind en de motor..

Het gekke is dat de airco steenkoud wordt...alleen als het heel heet is stopt hij er mee.
Zelfde al een keer meegemaakt toen ik stil stond in de brandende zon. En vandaag dus op de snelweg bij 29 graden....
Ik ga binnenkort de lekkende radiator vervangen...wellicht is het een koeling probleem en wordt de airco preventief afgeschakeld...

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 21:46 #1461414 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is niet wellicht, dat
Dat is niet wellicht, dat werkt zeker zo. Maar dan rijd je ook rond met een risico op een kromme kop, de boel is dan al best heet...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-06-2020 22:15 #1461415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar was ik al een beetje
Daar was ik al een beetje bang voor...ik ga de radiator zsm vervangen en systeem eens goed spoelen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2020 08:07 #1461423 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je wilt spoelen, maak dan
Als je wilt spoelen, maak dan beide koelslangen aan het schutbord los, en spoel de kachel door in tegengestelde richting met een tuinslang.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC