Airco schakelt uit...(bij warm weer)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-07-2020 13:53 #1461576
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Airco bijvullen
Volgens mij is dit eenvoudiger; gewoon je aircosysteem laten bijvullen.
Met een andere auto heb ik dit ook gehad; een heel stuk deed de airco het goed en daarna voel je qua temperatuur dat ie uitgaat (en later weer even aan). En zo gaat dat door (en als de rit lang genoeg was, bij mij naar Zuid-Frankrijk) zit je uiteindelijk behoorlijke stukken zonder koeling.
Dit gaf verder geen bijgeluiden/bijwerkingen of wat dan ook voor alarmerende dingen (ook geen storingslampje van de airco).
Bij terugkomst in NL laten controleren en het systeem bleek te leeg. Bij laten vullen (paar tientjes) en hij was weer als een ijskast.
Of dit nu door de interne airco-beveiliging komt dat ie uitschakelt of een ander mechanisme, feit is dat bij te weinig vulling de airco dit soort symptomen kan geven.
Met een andere auto heb ik dit ook gehad; een heel stuk deed de airco het goed en daarna voel je qua temperatuur dat ie uitgaat (en later weer even aan). En zo gaat dat door (en als de rit lang genoeg was, bij mij naar Zuid-Frankrijk) zit je uiteindelijk behoorlijke stukken zonder koeling.
Dit gaf verder geen bijgeluiden/bijwerkingen of wat dan ook voor alarmerende dingen (ook geen storingslampje van de airco).
Bij terugkomst in NL laten controleren en het systeem bleek te leeg. Bij laten vullen (paar tientjes) en hij was weer als een ijskast.
Of dit nu door de interne airco-beveiliging komt dat ie uitschakelt of een ander mechanisme, feit is dat bij te weinig vulling de airco dit soort symptomen kan geven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-07-2020 00:22 #1461608
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Drukschakelaars
Hallo Robert
In de airco zitten twee drukschakelaars. Is de druk te laag, dan schakelt de airco uit c.q. niet in. In jouw geval zal ie net op het randje van net-wel-net-niet inschakelen hebben gezeten qua vulling.
groetjes
Mathy
In de airco zitten twee drukschakelaars. Is de druk te laag, dan schakelt de airco uit c.q. niet in. In jouw geval zal ie net op het randje van net-wel-net-niet inschakelen hebben gezeten qua vulling.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2020 13:47 #1462419
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maandje later...
voor de vakantie de radiator en de waterpomp vervangen. Ook die twee koelslangetjes bij de oliekoeler meegepakt nu het systeem leeg was.
nieuw vaatje erop en alles ziet er weer fris en lekvrij uit!
echter....
vandaag (22 gr) buiten temperatuur toch weer een airco die uitschakelt.
ik denk dat ik maar eens een bezoekje ga brengen aan een airco specialist en het systeem laat testen op druk en vulling...
Als die airco specialist niet vind dan is er toch iets niet in de haak met de koeling van de motor. Ik weet dat de temp meter op het dashboard (bijna) altijd in het midden staat en dus geen goede indicatie is van de werkelijke koelwater temperatuur. Nou staat mij iets bij over iemand op dit forum die een heel handig digitaal metertje had gemaakt (met onderdelen van conrad.nl) maar ik kan dat berichtje niet meer vinden. Weet iemand welk bericht ik bedoel? ik wil wel eens weten wat mijn werkelijke koelwater temperatuur is. iemand een advies??
nieuw vaatje erop en alles ziet er weer fris en lekvrij uit!
echter....
vandaag (22 gr) buiten temperatuur toch weer een airco die uitschakelt.
ik denk dat ik maar eens een bezoekje ga brengen aan een airco specialist en het systeem laat testen op druk en vulling...
Als die airco specialist niet vind dan is er toch iets niet in de haak met de koeling van de motor. Ik weet dat de temp meter op het dashboard (bijna) altijd in het midden staat en dus geen goede indicatie is van de werkelijke koelwater temperatuur. Nou staat mij iets bij over iemand op dit forum die een heel handig digitaal metertje had gemaakt (met onderdelen van conrad.nl) maar ik kan dat berichtje niet meer vinden. Weet iemand welk bericht ik bedoel? ik wil wel eens weten wat mijn werkelijke koelwater temperatuur is. iemand een advies??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2020 13:53 #1462420
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jazeker, en wel hier (het is
Jazeker, en wel hier (het is nog steeds mijn wens dit ook eens te hebben)
volvo700vereniging.nl/node/50843
volvo700vereniging.nl/node/50843
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
18-08-2020 14:03 #1462421
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Welke climate control versie
Welke climate control versie heb je er in zitten?
In geval van ECC kun je hem ook zelf eerst uitlezen door een bepaalde knoppen stand te kiezen, lampje van de airco gaat dan knipperen en geeft eventuele foutcodes aan.
In geval van ECC kun je hem ook zelf eerst uitlezen door een bepaalde knoppen stand te kiezen, lampje van de airco gaat dan knipperen en geeft eventuele foutcodes aan.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2020 14:59 #1462422
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koelsysteem
De airco staat in principe los van het koelsysteem van de motor. De condensor zit vóór de radiateur en krijgt dus altijd de koelste lucht. De koelwatertemperatuur is dus niet van invloed op het wel of niet werken van de airco. Voor zover ik weet, is de enige koppeling tussen koelsystem en airco dat zij beide de E-fan aan kunnen sturen. Het is dus zonde van de tijd om verder aandacht aan het koelsysteem te besteden.
Meest voor de hand ligt toch een klein lekje in het AC systeem, waardoor de lagedruksensor (op de droger) het systeem na een poosje draaien uitschakelt. Je merkt dat het eerst aan steeds korter wordende inschakeltijden.
Heb je trouwens een handbediende airco of electronische temperatuurregeling (ECC)? Bij een handbediende installatie; staat de aanjager wel aan? In stand 0 doet de airco namelijk niets.
De handbediende airco heeft ook een relais in de aansturing die wel eens wil gaan haperen, maar dan schakelt de airco meestal niet in.
Meest voor de hand ligt toch een klein lekje in het AC systeem, waardoor de lagedruksensor (op de droger) het systeem na een poosje draaien uitschakelt. Je merkt dat het eerst aan steeds korter wordende inschakeltijden.
Heb je trouwens een handbediende airco of electronische temperatuurregeling (ECC)? Bij een handbediende installatie; staat de aanjager wel aan? In stand 0 doet de airco namelijk niets.
De handbediende airco heeft ook een relais in de aansturing die wel eens wil gaan haperen, maar dan schakelt de airco meestal niet in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-08-2020 15:11 #1462423
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb een ECC systeem.
Dus die knoppen combi om de airco uit te lezen is wel een interessante.
@rversteeg. Ik dacht dat er een afhankelijkheid was tussen de koeling en de airco, in die zin dat bij oververhitting de airco als eerste wordt afgeschakeld. Vandaar dat ik een twee sporen beleid volg
Dus én de werkelijke koelwater temperatuur om eventuele oververhitting op te sporen én een check op de airco om te kijken of er genoeg koelmiddel in zit en er geen eventuele lekkages zijn.
@rversteeg. Ik dacht dat er een afhankelijkheid was tussen de koeling en de airco, in die zin dat bij oververhitting de airco als eerste wordt afgeschakeld. Vandaar dat ik een twee sporen beleid volg

Dus én de werkelijke koelwater temperatuur om eventuele oververhitting op te sporen én een check op de airco om te kijken of er genoeg koelmiddel in zit en er geen eventuele lekkages zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
18-08-2020 17:15 #1462424
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De ECC krijgt wel informatie
De ECC krijgt wel informatie binnen van temperatuur sensor voor het koelwater.
Maar bij mijn weten is dat alleen om dingen als inblaastemperatuur af te regelen.
Ook voorkomt het dat in de automatische stand de ventilator volle bak gaat draaien wanneer je bij koud weer de motor start om zo de motor eerst iets op te laten warmen.
Ik heb het wel eens vaker horen zeggen dat de airco uit zou schakelen bij zware belasting/oververhitting om de belasting op de motor te verminderen. Maar ik heb er nooit iets van bewijs voor gezien, of zelf eens meegemaakt. Maar ik kan het mis hebben....
Maar bij mijn weten is dat alleen om dingen als inblaastemperatuur af te regelen.
Ook voorkomt het dat in de automatische stand de ventilator volle bak gaat draaien wanneer je bij koud weer de motor start om zo de motor eerst iets op te laten warmen.
Ik heb het wel eens vaker horen zeggen dat de airco uit zou schakelen bij zware belasting/oververhitting om de belasting op de motor te verminderen. Maar ik heb er nooit iets van bewijs voor gezien, of zelf eens meegemaakt. Maar ik kan het mis hebben....
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bastiaan van den Hurk (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
19-08-2020 10:34 #1462431
door Bastiaan van den Hurk (GAST)
Beantwoord door Bastiaan van den Hurk (GAST) in topic heb je de koppeling op de ac
heb je de koppeling op de ac pomp al eens gecontroleerd, zoals Rversteeg voorstelde? (
volvo700vereniging.nl/node/37807
)
Bij mij waren de symptomen hetzelfde maar ik had net het systeem af laten vullen nadat ik een lekker slang had, het kon 'm dus niet in te veel/te weinig koude middel zitten.
Daarna deed het het ook even om weer uit te schakelen als de boel goed heet was.
Oorzaak was een speling van 1mm op de koppeling (moet ergens tussen 0,4 en 0,6 zitten)
Je kon duidelijk zien dat de koppeling het wel probeerde maar dat 1mm te ruim was.
Na het verwijderen van 1 ringetje in de koppeling werkt ie weer netjes.
Bij mij waren de symptomen hetzelfde maar ik had net het systeem af laten vullen nadat ik een lekker slang had, het kon 'm dus niet in te veel/te weinig koude middel zitten.
Daarna deed het het ook even om weer uit te schakelen als de boel goed heet was.
Oorzaak was een speling van 1mm op de koppeling (moet ergens tussen 0,4 en 0,6 zitten)
Je kon duidelijk zien dat de koppeling het wel probeerde maar dat 1mm te ruim was.
Na het verwijderen van 1 ringetje in de koppeling werkt ie weer netjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 21:22 #1462475
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor alle tips..
Komende week ga ik de airco laten testen. (Leegtrekken en opnieuw vullen )
Ik begin mij nu wel een beetje zorgen te maken over het koelsysteem van mijn Zweedse vriendin. Zoals gezegd radiator en waterpomp (nieuw tankje en dop) vervangen. Maar vandaag na een ritje van 15 minuten gooit de auto gewoon een vol reservoir koelvloeistof eruit via de dop! Dan wordt er serieus druk opgebouwd volgens mij. Nou heb ik laatst de dop van het reservoir 'stevig' vast gedraaid, waarbij ik net idee had dat ik hem 'dol' draaide, maar dan nog...
Wat zou een goede stap zijn? Systeem laten afpersen? (Waar?? En hoe??)
Ik begin mij nu wel een beetje zorgen te maken over het koelsysteem van mijn Zweedse vriendin. Zoals gezegd radiator en waterpomp (nieuw tankje en dop) vervangen. Maar vandaag na een ritje van 15 minuten gooit de auto gewoon een vol reservoir koelvloeistof eruit via de dop! Dan wordt er serieus druk opgebouwd volgens mij. Nou heb ik laatst de dop van het reservoir 'stevig' vast gedraaid, waarbij ik net idee had dat ik hem 'dol' draaide, maar dan nog...
Wat zou een goede stap zijn? Systeem laten afpersen? (Waar?? En hoe??)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam