Airco schakelt uit...(bij warm weer)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 21:43 #1462476
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Grote druk opbouw
Bij zo’n grote druk opbouw zit ik zelf eerder te denken aan een lekke koppakking ofzo dat er uitlaat gassen in het systeem komen waardoor de druk zo hoog oploopt. Na 15 minuten zo’n hoge druk op alleen temperatuur is wel heel gek. Ligt er natuurlijk ook wel iets aan wat voor ritje het was maar alsnog.
Dit is het beste te testen met een CO2 tester, kunnen de meeste garages wel voor je doen. Of zelf aanschaffen www.amazon.nl/RELD-cilinderkop-afdichtin...a-762509523541&psc=1
Afpersen voor het zoeken naar het lek heeft niet heel veel zin aangezien je al aangeeft dat die via de dop staat af te blazen.
Dit is het beste te testen met een CO2 tester, kunnen de meeste garages wel voor je doen. Of zelf aanschaffen www.amazon.nl/RELD-cilinderkop-afdichtin...a-762509523541&psc=1
Afpersen voor het zoeken naar het lek heeft niet heel veel zin aangezien je al aangeeft dat die via de dop staat af te blazen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 22:21 #1462477
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Zoveel druk
Kan ook gewoon een kapotte thermostaat zijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2020 22:38 #1462478
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die laatste vat ik niet. Hoe
die laatste vat ik niet. Hoe dan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2020 21:14 #1462519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is het normaal...
Dat na een ritje van 16 km de kvs al zo heet is dat het begint te koken zodra ik de dop van het reservoir haal?
De fan slaat gewoon aan
De thermostaat gaat open
Waterpomp is net vervangen net als de radiateur...
De fan slaat gewoon aan
De thermostaat gaat open
Waterpomp is net vervangen net als de radiateur...
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2020 21:21 #1462522
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Staat na die 16 km de wijzer
Staat na die 16 km de wijzer van de temperatuurmeter gewoon in het midden of helemaal in de rechterhoek?
Piet
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2020 21:28 #1462523
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon in het midden.
Maar die meter is genormaliseerd en staat daar altijd...totdat het te laat is...
Vandaar ook mijn vraag naar een manier om de werkelijke temeptatuur te meten van het koelwater...
Vandaar ook mijn vraag naar een manier om de werkelijke temeptatuur te meten van het koelwater...
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 07:42 #1462529
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic De temperatuurmeter is niet
De temperatuurmeter is niet ideaal, daar is iedereen het wel over eens. Maar als de overdruk zou zijn veroorzaakt door een te hoge KVS temperatuur zal de temperatuurmeter toch wel enige beweging naar rechts hebben vertoond neem ik aan.
Omdat dit probleem voor het eerst is opgetreden na het vervangen van het expansievat kan het ook zijn dat de KVS temperatuur en daarmee de druk normaal zijn maar het overdrukventiel in de nieuwe dop niet goed werkt en bij een te lage overdruk al gaat afblazen. Tweede mogelijkheid in theorie is dat de KVS temperatuur goed is maar dat de koppakking lek is waardoor de druk te hoog wordt. Maar dat zou wel erg toevallig zijn.
Enigszins een indicatie van de KVS temperatuur geeft de snelheid waarmee de ventilator draait bij uitgeschakelde airco. Volgens het groene boekje draait de ventilator op halve snelheid bij een KVS temperatuur vanaf 102 graden; vanaf 115 graden draait de ventilator op hoge snelheid. je zou de test nog een keer over kunnen doen met de oude dop en dan in de gaten houden of de ventilator op hoge snelheid gaat draaien. Je kunt de werking van beide standen van de ventilator testen in servicemode 3 van het diagnosekastje.
Als je er nog niet uit komt kan je tijdelijk een een metertje in een koelslang opnemen. Dat is vrij simpel en snel te regelen.
Op de foto is een drukmeter te zien die 0,9 bar overdruk aangeeft. Je kunt ook een gecombineerde temperatuur/druk meter gebruiken die bij een CV-installateur te koop is.
Geavanceerder en meer geschikt als permanente oplossing is natuurlijk het meten van de spanning over van één van de drie temperatuursensoren. Het signaal kan je oppikken van de LH2.4, de EZK of het instrumentenpaneel. Heel nauwkeurig is dat overigens niet als ik de grafiek moet geloven, boven de 80 graden loopt de grafiek van de spanning bijna horizontaal.
Overigens voor het regelmatig afslaan van de airco is ook volgens mij de te grote luchtspleet van de electromagnetische koppeling de meest waarschijnlijke oorzaak.
Piet
Omdat dit probleem voor het eerst is opgetreden na het vervangen van het expansievat kan het ook zijn dat de KVS temperatuur en daarmee de druk normaal zijn maar het overdrukventiel in de nieuwe dop niet goed werkt en bij een te lage overdruk al gaat afblazen. Tweede mogelijkheid in theorie is dat de KVS temperatuur goed is maar dat de koppakking lek is waardoor de druk te hoog wordt. Maar dat zou wel erg toevallig zijn.
Enigszins een indicatie van de KVS temperatuur geeft de snelheid waarmee de ventilator draait bij uitgeschakelde airco. Volgens het groene boekje draait de ventilator op halve snelheid bij een KVS temperatuur vanaf 102 graden; vanaf 115 graden draait de ventilator op hoge snelheid. je zou de test nog een keer over kunnen doen met de oude dop en dan in de gaten houden of de ventilator op hoge snelheid gaat draaien. Je kunt de werking van beide standen van de ventilator testen in servicemode 3 van het diagnosekastje.
Als je er nog niet uit komt kan je tijdelijk een een metertje in een koelslang opnemen. Dat is vrij simpel en snel te regelen.
Op de foto is een drukmeter te zien die 0,9 bar overdruk aangeeft. Je kunt ook een gecombineerde temperatuur/druk meter gebruiken die bij een CV-installateur te koop is.
Geavanceerder en meer geschikt als permanente oplossing is natuurlijk het meten van de spanning over van één van de drie temperatuursensoren. Het signaal kan je oppikken van de LH2.4, de EZK of het instrumentenpaneel. Heel nauwkeurig is dat overigens niet als ik de grafiek moet geloven, boven de 80 graden loopt de grafiek van de spanning bijna horizontaal.
Overigens voor het regelmatig afslaan van de airco is ook volgens mij de te grote luchtspleet van de electromagnetische koppeling de meest waarschijnlijke oorzaak.
Piet
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 08:57 #1462532
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Over die temperatuurmeter..
is het misschien ook mogelijk om die normalisatie d'r uit te halen? Ik zou wel (semi) real time de temperatuur willen kunnen aflezen in mijn 960.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 09:18 #1462533
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Dat kan
volvo700vereniging.nl/content/de-temperatuurmeter-beweging
Om de temp in de kop te weten tak je de plus van de sensor in de kop af en meet je de voltwaarde van de sensor. Aftakken gaat het handigst bij de dash meter.
uit mijn hoofd
0,85v 87 graden
0,5v boven de 100
1,2 v 60
Om de temp in de kop te weten tak je de plus van de sensor in de kop af en meet je de voltwaarde van de sensor. Aftakken gaat het handigst bij de dash meter.
uit mijn hoofd
0,85v 87 graden
0,5v boven de 100
1,2 v 60
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-08-2020 10:00 #1462535
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Ahh
't Zit anders dan ik dacht. Ik dacht dat er een soort nivellering plaatsvond achter de meter die de temp neutraal in het midden hield om zenuwpezen niet van de kaart te brengen. Nooit geweten dat ie bij 60 graden al in 't midden staat. Vond de 960 en de 940 hiervoor al zo snel warm..
Moderators: Jerry Stam