Cruise control werkt (na half uur)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2018 12:57 #1443630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb aan het "Steuergerat"
Ik heb aan het "Steuergerat" relais gerommeld achter de radio, naast het alarm relais en het geheel heeft een week vlekkeloos gefunctioneerd.

En nu is de storing weer terug. Volgende week heb ik ws een nieuw relais te pakken en dan druk ik die erin. Hopelijk zit het daarin.

Balg, remmerij, pedaalschakelaars, pompje zijn wat mij betreft uitgesloten. Is echt een soort "spookstoring"

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2018 20:45 #1443779 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update!
Ik heb het relais vervangen achter het "knieschot" et voila!
Alles werkt weer goed.

Ook de "resume" functie is weer terug (haperde ook). Voor de volledigheid heb ik het betreffende relais even op de foto gezet.

Doe je voordeel ermee!

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2018 21:34 #1443780 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Relais / CC computer
Dit betreft dus de 9-pins variant. Weet niet of je het een relais kan noemen omdat er toch ook wat "denk"/regel werk in zit. Maar dat terzijde. Heb je de kapotte al open gemaakt om te kijken of er wat aan te zien is? Ben wel benieuwd of er iets zichtbaar is.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2018 12:07 #1443787 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vaak is het bij relais
Vaak is het bij relais simpelweg een kwestie van doorsolderen, maar misschien zitten er bij deze regelunit ook nog condensatoren in die na 25 jaar weleens aan vervanging toe zijn?

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2018 01:32 #1448759 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic CC doet waar-ie zelf zin in heeft?

Omdat het bij erg veel Volvo's een euvel is kun je aan een epidemie gaan denken.

Alle contacten (stekkertjes, ook binnen in relais, aardpunten) schoonmaken met contactreiniger. Relais goed controleren, eventueel verdachte punten doorsolderen. Afstelling CC controleren.

Vacuum controleren door snelheidssimulatie. Opkrikken met een achterwiel van de grond en keggen tegen het andere. Starten, 2e versnelling inschakelen. De cardan heeft een differentieel, wordt het ene wiel geblokkeerd, dan draait het andere (dat je dus van de grond hebt). Snelheid op de klok boven de 50 km/uur.

CC inschakelen, de balg moet onmiddellijk reageren. Zo niet dan begint de zoektocht. Vacuüm leiding lek, pompje kapot, snelheidssignaal komt niet aan, balgje is poreus, enzovoorts.

Een generale regel is wellicht niet te geven omdat er kleine verschillen in de techniek zouden kunnen zijn.

Dat is wat ik mij zo voorstel. Maar in de file is een CC wel erg handig. ;-)

;-)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-09-2018 20:50 #1448767 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verschil... Of niet
Hallo Jur, Volvisti

"Eén achterwiel opkrikken" kan gevaarlijk zijn. Heeft je achteras namelijk een LSD (Limited Slip Differentieel) dan blokkeert het differentieel als er teveel verschil zit in de snelheid waarmee de beide achterwielen ronddraaien. Tot zo'n 40 km/h. De kans bestaat dus dat je auto er vandoor wil op het moment dat de cardanas begint te draaien.

Blokkeren van het ene wiel om het andere sneller te laten draaien heeft overigens in dit geval geen zit. De snelheidssensor zit op het differentieel. Dat draait niet sneller of langzamer als je een van beide wielen afremt.

groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2018 09:57 #1448771 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Waarom is een cruise control
Waarom is een cruise control in de file handig? Het ding hoort niets te doen onder de 35 km/h (reden waarom ik in sommige lange 30km-zones iets te hard rijd).

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2018 10:18 #1448774 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic In een file is een cruise
In een file is een cruise control juist erg gevaarlijk!
In de file is een automaat handig. Alleen een adaptive cruise control (die werkt tot 0 km/h) is dan handig. En die zit niet op een baksteen....

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-09-2018 17:11 #1448779 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic in de file juist wel handig
ik vind cc handig en smilies ook, ;-) maar die mag je nu even niet gebruiken daarom gebruikt Jur punt komma, liggend streepje en haakje sluiten. Kapisch?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC