Cruise control werkt (na half uur)

  • Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
10-12-2017 19:35 #1442650 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic uitlezen,
Het is idd mogelijk om een cc uit te lezen.
indien je in de buurt van Neede woont kan ik je er wel mee helpen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2017 09:45 #1442659 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuum rechtstreeks
Sluit de balg eens rechtstreeks aan op de vacuumpomp, dus zonder het T-stuk naar de pedaalschakelaar. Als de lek in het pedaalventiel zit of de slang er naar toe, zou alles dan wel goed moeten werken. Dat de balg wel aantrekt, betekent dat de CC wel (electrisch) wordt ingeschakeld. Dat zit dus allemaal goed.
Als er maar een klein gaatje in de balg zit, merk je dat de snelheid niet mooi constant meer is, maar met een paar kilometer/uur verschil gaat "halen".

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2017 14:27 #1442787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu de sneeuw weer weg is eens
Nu de sneeuw weer weg is eens even gekeken naar de mechanische delen. Balg houdt vacuum, slang onderop de pomp eraf gehaald en daar de duim opgedrukt. Alles blijft keurig in vacuum staan.

Ik begin de pomp of de aansturing van de pomp te verdenken. Weet iemand waar de pomp zijn meting van de snelheid vandaan krijgt? Meestal is dat een pulsgever op de toeren kmteller of een signaal vanaf de wielen/aandrijfas.

Het moet zoiets zijn denk ik. Zeker omdat het geheel soms wél goed werkt. soms ook een uur achter elkaar, soms ook weer niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2017 16:23 #1442788 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zo
Hallo Biedjee

Het snelheidssignaal komt van de achteras en gaat naar de tellerunit. Daar wordt ie in de kilometerteller opgepoetst. Dat opgepoetste signaal komt er ook weer uit, ik dacht dat dat altijd via een messing beugeltje was met een "E" ernaast. Van daar gaat het naar ECU, ABS, Cruise Control, etc. Het regelkastje van de CC bevindt zich links van je linker voet, hoog onder het dashboard. Aan een beugel.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2017 19:13 #1442793 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Soort gelijk verhaal
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=32464

Heb een soort gelijk verhaal gevonden maar helaas wordt er geen definitieve werkende gebracht. Maar er wordt een verhaal van de automaat aangebracht. Iets met de verkeerde stand van een schakelaar. (PNP schakelaar?) Misschien dat Mathy hier nog iets van weet aangezien hij hier ook op heeft gereageerd.

Weet je trouwens of het een 9 of 11 pins cc unit is? Maar heb je de unit naderhand zelf ingebouwd of zat die er wel werkend in?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2017 22:30 #1442795 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic t is toch
8 of 14 pins ?
8 wel met een aarde aansluiting, dus als je die meetelt inderdaad 9.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2017 23:15 #1442798 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 9 en 14
Hallo Volvisti

Er wordt over het algemeen van een 9-polige en een 14-polige versie gesproken. De 14-polige heeft een stekker die alleen gebruikt wordt als je een automaat hebt. Maar waar ie precies voor dient is me tot nu toe niet duidelijk.

groetjes

Mathy (die ene Rolls-Royce nog met handbak zou bestellen)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2017 23:21 #1442799 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Als het aan het
Snelheidssignaal zou liggen zou je km ook kuren hebben.
En dat zal je vast opgevallen zijn. Het kan wel in het draadje van teller naar CC kastje zitten. Misschien maakt die slecht contact achter op de tellerbak.
Aarde stekker van het CC kastje misschien hetzelfde ?
Of de draadjes naar je zekering bak. Kan ook nog wellicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2017 23:26 #1442800 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Of...
Heb je al bij het cc kastje gekeken achter dat zijpaneel ?
Zit de witte stekker er goed in ? En hangt het kastje in de juiste positie ?
Staat een dikke pijl op en de tekst "this side up"
Vanwaar dat is weet ik niet eigenlijk. 't schijnt de werking te kunnen beinvloeden. Wel eens gehoord.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2017 10:33 #1442809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 9 en 14 polig
9 polig is de oude uitvoering, 14 polig de nieuwere met diagnose mogelijkheid. Mijn 940 is voorbedraad voor een 14 polige, maar ik heb er een 9 polige aangehangen. Verschillen zijn niet groot. Positie van het CC kastje zal met afwatering te maken hebben en niet met een juiste werking.
Je hebt de slang naar de balg los gehad, maar heb je die ook rechtstreeks aan de vacuumpomp gehangen? Dan weet je zeker dat je de ventielen op de pedalen kunt uitsluiten en je gaan richten op de electrische aansturing.
Rarigheidje: behalve voeding en snelheidssignaal moet er ook massa aanwezig zijn via de remlichten (9polig - pin 3 of 14 polig - pin 7). Er loopt dus als het ware een kleine stroom waarmee het circuit via de pedaalschakelaars continue wordt gecontroleerd. Valt die massa weg (rem / koppelingspedaalschakelaar ingedrukt), dan valt ook de CC uit. Doen die schakelaars het niet, dan komt er 12V vanaf de remlichten op de pin te staan en valt de CC ook uit. Dubbele veiligheid dus, maar zonder gloeilampjes in de remlichten of bij te hoge weerstand in de fittingen werkt de CC dus ook niet.
Als de remlichten gaan branden, komt er 12V op deze pin te staan en slaat de CC af. Normaalgesproken wordt dan ook de cc-rempedaalschakelaar onderbroken

<a href=/sites/default/public_files/comments/Schema%20CC%209-polig_0.pdf>Schema CC 9-polig</a>
<a href=/sites/default/public_files/comments/Schema%20CC%2014-polig_0.pdf>Schema CC 14-polig</a>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD