Cruise control werkt (na half uur)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2017 14:46 #1107303
door V700 register
Cruise control werkt (na half uur) is gemaakt door V700 register
Hallo allemaal,
Ik word er gek van. Mijn cruise controle werkt nooit bij het wegrijden. Maar na een half uurtje rijden werkt alles ineens wel.
Als ie het doet, doet ie het perfect. Telkens hetzelfde: Na een half uurtje rijden doet ie het ineens. Even stoppen om te tanken en daarna weigert ie weer dienst.
Dat is het enige patroon wat ik kan ontdekken. Balgje bekeken, bedrading alles lijkt in orde.
Verdiepende vraag: Hoe kan ik eea doortesten zonder te rijden?
WIe herkent dit en kan me helpen?
Ik word er gek van. Mijn cruise controle werkt nooit bij het wegrijden. Maar na een half uurtje rijden werkt alles ineens wel.
Als ie het doet, doet ie het perfect. Telkens hetzelfde: Na een half uurtje rijden doet ie het ineens. Even stoppen om te tanken en daarna weigert ie weer dienst.
Dat is het enige patroon wat ik kan ontdekken. Balgje bekeken, bedrading alles lijkt in orde.
Verdiepende vraag: Hoe kan ik eea doortesten zonder te rijden?
WIe herkent dit en kan me helpen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2017 17:04 #1442340
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb ook wel eens een raar
Ik heb ook wel eens een raar gedrag gehad: bij mij was de rempedaalschakelaar niet netjes afgesteld.
Daarom de vraag: als hij het niet doet, en je haalt met je voet je rempedaal eens 'geforceerd' omhoog, doet ie het dan wel? Zo ja, remschakelaar even opnieuw afstellen en klaar.
Daarom de vraag: als hij het niet doet, en je haalt met je voet je rempedaal eens 'geforceerd' omhoog, doet ie het dan wel? Zo ja, remschakelaar even opnieuw afstellen en klaar.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2017 17:56 #1442343
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Vacuum
Houdt het systeem wel vacuum? Heel makkelijk te checken door de aansluiting bij het vacuumpompje in de motorruimte los te halen en hier even op te zuigen. Voel je vanzelf of er vacuum blijft. Zou in principe niks met het gedrag te maken hebben omdat het een los vacuum systeem is ten opzichte van de motor.
Zou de pedaal schakelaars ook nog even elektrisch nakijken met een multimeter door ze simpel weg door te piepen.
Praten we hier trouwens over een automaat of handbak? Dit ivm de extra schakelaar op het koppelingspedaal bij een handbak.
Zou de pedaal schakelaars ook nog even elektrisch nakijken met een multimeter door ze simpel weg door te piepen.
Praten we hier trouwens over een automaat of handbak? Dit ivm de extra schakelaar op het koppelingspedaal bij een handbak.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2017 19:20 #1442344
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat om een automaat. Ik
Het gaat om een automaat. Ik zal het vacuüm eens even bekijken.
Waar zit die schakelaar van het rempedaal? (ongeveer)
Waar zit die schakelaar van het rempedaal? (ongeveer)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2017 21:16 #1442350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De schakelaar bij het
De schakelaar bij het rempedaal zit aan de stuurzijde, hij wordt ingedrukt in ruststand.
Als je de schopplaat onder de stuurkolom weghaalt (ik meen 3 torx), zie je hem zitten en kun je er goed bij.
Loshalen is kwartslag draaien, dan evt het pinnetje één tik langer maken, en terug monteren. Eventueel eerst even doormeten, maar dat heb ik niet eens hoeven doen.
Als je de CC aan krijgt na een half uur rijden, heb je dan ook het idee dat ie moeite heeft een stabiele snelheid te krijgen? Zo nee, dan is je vacuüm denk ik wel in orde...
Als je de schopplaat onder de stuurkolom weghaalt (ik meen 3 torx), zie je hem zitten en kun je er goed bij.
Loshalen is kwartslag draaien, dan evt het pinnetje één tik langer maken, en terug monteren. Eventueel eerst even doormeten, maar dat heb ik niet eens hoeven doen.
Als je de CC aan krijgt na een half uur rijden, heb je dan ook het idee dat ie moeite heeft een stabiele snelheid te krijgen? Zo nee, dan is je vacuüm denk ik wel in orde...
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2017 22:15 #1442351
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Rempedaal
en stuur aan dezelfde kant van de auto is zeker fijn. 
Maar een schakelaar die in ruststand niet ingedrukt wordt komt vaker voor en dan wil de cc gewoonweg niet inschakelen. Vanwaar het herhaaldelijk dan pas na een halfuur wel wil is de vraag ? De tip om het pedaal met je voet omhoog te trekken heeft mij ook wel eens geholpen met troubleshooting.

Maar een schakelaar die in ruststand niet ingedrukt wordt komt vaker voor en dan wil de cc gewoonweg niet inschakelen. Vanwaar het herhaaldelijk dan pas na een halfuur wel wil is de vraag ? De tip om het pedaal met je voet omhoog te trekken heeft mij ook wel eens geholpen met troubleshooting.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2017 22:22 #1442352
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic @1Up
Kan je dat verduidelijken ? je zegt
"Houdt het systeem wel vacuum? Heel makkelijk te checken door de aansluiting bij het vacuumpompje in de motorruimte los te halen en hier even op te zuigen. Voel je vanzelf of er vacuum blijft. Zou in principe niks met het gedrag te maken hebben omdat het een los vacuum systeem is ten opzichte van de motor."
Dat het vacuum niet door de motor geleverd wordt betekent toch niet dat een lek in het separate vacuumsysteem van de cc dit gedrag niet kan veroorzaken ?
Juist wel toch ?
"Houdt het systeem wel vacuum? Heel makkelijk te checken door de aansluiting bij het vacuumpompje in de motorruimte los te halen en hier even op te zuigen. Voel je vanzelf of er vacuum blijft. Zou in principe niks met het gedrag te maken hebben omdat het een los vacuum systeem is ten opzichte van de motor."
Dat het vacuum niet door de motor geleverd wordt betekent toch niet dat een lek in het separate vacuumsysteem van de cc dit gedrag niet kan veroorzaken ?
Juist wel toch ?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2017 06:37 #1442359
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Uitleg
Bij mijn weten gaat het vacuumpompje pas draaien als je het knopje indrukt voor de cruisecontrol. Dus het enige wat vacuüm getrokken wordt zijn de leidingen en de balg. Maar omdat het pompje niet altijd draait is het niet zo dat er pas na een half uur voldoende vacuüm getrokken kan zijn. Iets wat met motorvacuum theoretisch gezien wel mogelijk is. Ff los daarvan dat er dan waarschijnlijk ook andere symptomen zijn.
Maar ja een vacuüm lek kan inderdaad ook nog steeds een boosdoener zijn.
Maar ja een vacuüm lek kan inderdaad ook nog steeds een boosdoener zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2017 07:54 #1442360
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat ik bedoel met 'stuurzijde
Wat ik bedoel met 'stuurzijde', is het tegenovergestelde van 'schutbordzijde'... dus niet links-rechts 
Bij mij haperde hij bij heel warm weer. Misschien klein beetje uitzetten van materialen of zo waardoor het contact net-wel-net-niet bestond.
Zou natuurlijk bij dit topic ook kunnen spelen: pas bij opwarmen, contact in het rempedaal.
Ik vraag me overigens af of er een beveiliging is ingebouwd, die maakt dat je de CC niet kunt activeren als het rempedaal niet een keer is ingetrapt? Moderne auto's hebben dat vaak wel, om zeker te weten dat het verbreekcircuit intact is. Hebben de 940s dat ook?

Bij mij haperde hij bij heel warm weer. Misschien klein beetje uitzetten van materialen of zo waardoor het contact net-wel-net-niet bestond.
Zou natuurlijk bij dit topic ook kunnen spelen: pas bij opwarmen, contact in het rempedaal.
Ik vraag me overigens af of er een beveiliging is ingebouwd, die maakt dat je de CC niet kunt activeren als het rempedaal niet een keer is ingetrapt? Moderne auto's hebben dat vaak wel, om zeker te weten dat het verbreekcircuit intact is. Hebben de 940s dat ook?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-11-2017 12:38 #1442364
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuumpomp
De cruise control werkt onafhankelijk van het vacuumsysteem van de motor. Als je de CC inschakelt, dan begint een electrisch vacuumpompje te lurken aan het balgje op de motor. Dat balgje trekt dan de gaskabel aan.
Om geen Marco Bakker te worden heeft het systeem twee soorten beveiliging:
Electrisch: Op het koppeling- en rempedaal zitten drukschakelaars die in ruststand zijn ingedrukt. Als één van beide wordt losgelaten, dan is de stroomkring verbroken en valt de CC af. Verder loopt de stroomrking nog via het remlicht. Het remlicht werkt via een tweede schakelaar op het rempedaal. Wordt die ingedrukt, dan valt de CC ook af.
Vacuum: Op het koppelings- en rempedaal zitten ventielen die het vacuum laten ontsnappen als één van de pedalen wordt ingedrukt.
Kijk eerst maar eens naar de afstelling van de electrische schakelaar op het rempedaal. Door slijtage in de draaipunten verloopt de afstelling langzamerhand.
Kijk daarna ook een naar de werking van het vacuumventiel. Eventueel zou je de vacuumslang van de pomp rechtstreeks aan de balg kunnen aansluiten en kijken of het dan wel werkt.
Als je CC niet (goed) werkt hoef je je absoluut geen zorgen te maken dat er iets anders kapot gaat. Het is een onafhankelijk systeem.
Om geen Marco Bakker te worden heeft het systeem twee soorten beveiliging:
Electrisch: Op het koppeling- en rempedaal zitten drukschakelaars die in ruststand zijn ingedrukt. Als één van beide wordt losgelaten, dan is de stroomkring verbroken en valt de CC af. Verder loopt de stroomrking nog via het remlicht. Het remlicht werkt via een tweede schakelaar op het rempedaal. Wordt die ingedrukt, dan valt de CC ook af.
Vacuum: Op het koppelings- en rempedaal zitten ventielen die het vacuum laten ontsnappen als één van de pedalen wordt ingedrukt.
Kijk eerst maar eens naar de afstelling van de electrische schakelaar op het rempedaal. Door slijtage in de draaipunten verloopt de afstelling langzamerhand.
Kijk daarna ook een naar de werking van het vacuumventiel. Eventueel zou je de vacuumslang van de pomp rechtstreeks aan de balg kunnen aansluiten en kijken of het dan wel werkt.
Als je CC niet (goed) werkt hoef je je absoluut geen zorgen te maken dat er iets anders kapot gaat. Het is een onafhankelijk systeem.
Moderators: Jerry Stam