Accu leeg in mum van tijd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2015 08:56 #1420902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als je accu 12 volt heeft en
Als je accu 12 volt heeft en je dynamo ook 12 volt kan er geen stroom gaan lopen. Als je dynamo 12,5 volt levert gaat er een beetje stroom lopen, biij 13 volt gaat er meer stroom lopen en bij 14 volt nog meer.

Dus als je net de auto gestart hebt zal je bij de dynamo ongeveer 14,5 volt meten (immers je hebt flink vermogen uit de accu gehaald bij het starten) maar na een minuut of 5 meet je al minder. 13,5 volt is dan een heel normale waarde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-08-2015 09:01 #1420904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En
En vermoedelijk werkt het ook andersom. Als je accu zo gaar is dat de interne weerstand heel laag is, gaat er een hoge stroom lopen. Als de dynamo met 14.4 volt gaat laden is de kans groot dat de stroom zo groot wordt dat de spanningsregelaar de spanning terug gaat regelen om de stroom te beperken en zo te voorkomen dat de dynamo overbelast wordt.

Maar een kleine spanningsval over de kabels is niet gek hoor. Met 0.1 ohm weerstand en 10A laad stroom heb je al een spannings verschil van 1 V! 0.1 ohm weerstand is niets, als je ik met mijn goede multimeter de meetpennen tegen elkaar aan houdt heb ik al 0.2 - 0.3 ohm te pakken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2015 09:12 #1420970 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroom en spanning
Ik ben geen electroman, maar als er geen stroom loopt, dan is er toch ook geen spanningsval? Met andere woorden, je meet overal dezelfde spanning.
Maar als een accu flink wordt geladen, loopt er ook een hoge stroom en daarmee dus ook een hoge spanningsval. De spanning die je meet op de accupolen zal dus ook flink lager zijn dan op de dynamo. Als een accu minder wordt geladen, loopt er minder stroom, minder spanningsval, dus meet je weer een hogere spanning op de accupolen.
Een eigenschap van een lege accu is dat die een hoge interne weerstand heeft en dus weinig laadstroom opneemt. Daarom meet je bij een slechte of lege accu een hogere acculaadspanning.
De enige juiste plek om de werking van de spanningsregelaar te meten is dus door direct op de dynamo de spanning te meten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2015 18:21 #1420979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt
Klopt helemaal volgens mij. Geen stroom is geen spanningsval en de spanningsval wordt groter als de stroom toeneemt bij gelijkblijvende weerstand. Wordt de weerstand groter dan stijgt de spanningsval bij gelijke stroom.

De beste plaats om te meten of de spanningsregelaar nog goed werkt is inderdaad direct op de dynamo.

Een gezonde accu heeft een hoge interne weerstand, je kunt die zien als de weerstans tussen plus en minpool door de accu. Een accu kan van binnen defect raken waardoor de interne weerstand afneemt. Daardoor wordt de zelfontlading door stroom van plus naar minpool door de accu zelf groter. Waarschijnlijk is dat ook bij Gerrit het geval geweest en kon de accu door zelfontlading zoveel energie verliezen dat de accuspanning onder de 11 volt raakte

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC