Juiste waarde koelvloeistoftemperatuurmeter
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2014 09:26 #1412867
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Probeer maar eens
Probeer maar eens, ben benieuwd. Ik denk eigenlijk dat een weerstandje veranderen een beter resultaat geeft maar waarom niet eerst simpel proberen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2014 13:11 #1412874
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic goed idee
Goed idee van Gerben.
Op een oude dieselmeter met kuren heb ik het toegepast.
De spoel heeft 4 aansluitingen. Met onder min, boven plus en tussen links(hi) en rechts(low) de weerstand.
Geef je op hi plus dan slaat de meter max uit. Zet je op lo plus en via de weerstand op hi dan heb je bereik op de meter. Met een variabele weerstand van 50K gaat de meter van 0 naar 3/4. Naar max(rood) lukte me dan niet. Meter bibbert wel een beetje.
Voor montage laat je de printplaat zitten, knipt alle componenten er af en maakt zelf de juiste verbindingen.
alternatief:
De chinese vervangende meter is heel makkelijk in de klokkenwinkel te plaatsen. Diameter en diepte zijn precies goed. Even een plastic brug-plaatje op de twee pootjes monteren en je kunt de meter zo op de achterwand van het huis lijmen.
Je kunt kiezen tussen een digitaal en een analoog metertje.
Op de sensor moet denk ik een adaptor-ring om de sensor in het bestaande tapgat te schroeven.
Op een oude dieselmeter met kuren heb ik het toegepast.
De spoel heeft 4 aansluitingen. Met onder min, boven plus en tussen links(hi) en rechts(low) de weerstand.
Geef je op hi plus dan slaat de meter max uit. Zet je op lo plus en via de weerstand op hi dan heb je bereik op de meter. Met een variabele weerstand van 50K gaat de meter van 0 naar 3/4. Naar max(rood) lukte me dan niet. Meter bibbert wel een beetje.
Voor montage laat je de printplaat zitten, knipt alle componenten er af en maakt zelf de juiste verbindingen.
alternatief:
De chinese vervangende meter is heel makkelijk in de klokkenwinkel te plaatsen. Diameter en diepte zijn precies goed. Even een plastic brug-plaatje op de twee pootjes monteren en je kunt de meter zo op de achterwand van het huis lijmen.
Je kunt kiezen tussen een digitaal en een analoog metertje.
Op de sensor moet denk ik een adaptor-ring om de sensor in het bestaande tapgat te schroeven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2014 16:27 #1412879
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nut
leuk...
maar nou weet ik dat op het ene moment de temp 87 graden is en op het andere moment, 2 minuten later 89,7 ?
en weer 2 minuten later 86,4
Wat is de winst daar van?
Of is het just for fun?
maar nou weet ik dat op het ene moment de temp 87 graden is en op het andere moment, 2 minuten later 89,7 ?
en weer 2 minuten later 86,4
Wat is de winst daar van?
Of is het just for fun?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2014 16:57 #1412880
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar gaat het mij niet om.
Daar gaat het mij niet om. Maar wil wel weten of hij 75 graden is (thermostaat blijft iets hangen) of 102 graden (te zware belasting bij warm weer, ik rijd nog wel eens met autoambulance erachter) of traag aanslaande visco is.
Meter blijft nl tussen 65 en 105 altijd in het midden staan.
Meter blijft nl tussen 65 en 105 altijd in het midden staan.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2014 23:43 #1412889
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic koelcapaciteit
Om te weten wanneer de koelcapaciteit op is kan dat chinese metertje je van nut zijn.
Er gaat een fel rood ledje branden boven de 100 graden.
In de kop wordt de 100 graden vaak bereikt, maar in het koelsysteem niet lijkt me.Een efan gaat lowspeed draaien bij iets van 102 en highspeed bij iets van 115 in de kop.
100 graden in de bovenbuis is een vooraankondiging.
Met een extra sensor in de onderbuis zou je kunnen zien hoeveel reserve je nog hebt. Met een schakelaartje maak je je keuze voor de sensor. Vaak zul je deze functie niet nodig hebben.
Het klinkt allemaal wat overdreven en hobbyistisch. Toch zie je een oververhittings alarmering op diverse voertuigen. Het ligt er maar aan wat je met de auto doet.
Zit het erop dan geeft het in ieder geval een gerust gevoel. Zeker wanneer ook anderen van de auto gebruik maken.
Er gaat een fel rood ledje branden boven de 100 graden.
In de kop wordt de 100 graden vaak bereikt, maar in het koelsysteem niet lijkt me.Een efan gaat lowspeed draaien bij iets van 102 en highspeed bij iets van 115 in de kop.
100 graden in de bovenbuis is een vooraankondiging.
Met een extra sensor in de onderbuis zou je kunnen zien hoeveel reserve je nog hebt. Met een schakelaartje maak je je keuze voor de sensor. Vaak zul je deze functie niet nodig hebben.
Het klinkt allemaal wat overdreven en hobbyistisch. Toch zie je een oververhittings alarmering op diverse voertuigen. Het ligt er maar aan wat je met de auto doet.
Zit het erop dan geeft het in ieder geval een gerust gevoel. Zeker wanneer ook anderen van de auto gebruik maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2014 23:43 #1412917
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weerstand enzo
Paul,
Ik heb wel een klein beetje kijk op weerstanden, volts enzo.
Als je wil kan ik je daar best een keer bij helpen hoor!
Kun je niet een originele temp meter uit een tellerset halen en die op die extra plek monteren ?
Heb er nog wel een paar liggen. Evt voor test doeleinden ook wel een thermokoppel voor op een volt meter.
Ik heb wel een klein beetje kijk op weerstanden, volts enzo.
Als je wil kan ik je daar best een keer bij helpen hoor!
Kun je niet een originele temp meter uit een tellerset halen en die op die extra plek monteren ?
Heb er nog wel een paar liggen. Evt voor test doeleinden ook wel een thermokoppel voor op een volt meter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-11-2014 12:25 #1412926
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Graag Arjan. Dat is het
Graag Arjan. Dat is het mooist. Een netjes vdo metertje met vdo zender.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2014 12:45 #1413009
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Even
Even voor de volledigheid: Ik doe nog even niets totdat ik alle gegevens compleet heb van één meter. Ik vind de meter zelf prima en hoef m voor mezelf niet te modificeren. Ik wil er best wat tijd aan besteden want het is voor mij ook hobby en leerzaam. Maar (net als de meeste mensen) heb ik meer bezigheden en ik zou het jammer van mijn tijd vinden als ik er mee aan de slag ga en het blijft steken op onvolledige gegevens.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2014 14:00 #1413012
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuurmeter
Misschien is deze temperatuurmeter een idee, kan in het vak naast de aansteker.
Niet vergeten een PT100 temp. voeler te bestellen......
Groet Harry.
<a href=" www.conrad.nl/nl/greisinger-gth-24482-te...uurmeter-102973.html "> www.conrad.nl/nl/greisinger-gth-24482-te...uurmeter-102973.html
<a href=" www.conrad.nl/nl/platina-inschroefbare-t...sw-13-mm-172461.html "> www.conrad.nl/nl/platina-inschroefbare-t...sw-13-mm-172461.html
Niet vergeten een PT100 temp. voeler te bestellen......
Groet Harry.
<a href=" www.conrad.nl/nl/greisinger-gth-24482-te...uurmeter-102973.html "> www.conrad.nl/nl/greisinger-gth-24482-te...uurmeter-102973.html
<a href=" www.conrad.nl/nl/platina-inschroefbare-t...sw-13-mm-172461.html "> www.conrad.nl/nl/platina-inschroefbare-t...sw-13-mm-172461.html
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-11-2014 15:18 #1413016
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Das een mooi metertje Harry,
Das een mooi metertje Harry, spaart een boel werk (ook voor Henk, bedankt voor het aanbod
) en doet wat ik wil en is eenvoudig door een elektra leek als ik in te bouwen.
Weet jij zo of het zendertje zo in de kop past of dat er nog een adaptertje voor nodig is ?

Weet jij zo of het zendertje zo in de kop past of dat er nog een adaptertje voor nodig is ?
Moderators: Jerry Stam