2 Volt pleite
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus vanavond nog eens aan het meten geslagen,
Accu met alles gewoon uit schommelt hij op 13.12V en 13.14V
Op de dynamo meet ik met verlichting uit 13.98Vop de accu meet ik 13.96V
Met gewone verlichting aan 13.65 V op dynamo,Op de accu scommelt hij tussen 13.65V en 13.67V,
De volledige kerstboom aan ging niet want mijn verstralers geven geen licht meer(dus dat moet ik nog even testen).
Maar de zelf bekrachtiging(veld) komt maar wat langzaam op gang, als ik hem even op pak en beet 1500 rpm hou en dan ga meten krijg ik bovengenoemde waardes,
Doe ik dat niet dan zitten de voltage's rond de 11V dus daar moet ik het in gaan zoeken maar waar zou het aan kunnen liggen, het lampje of toch in de regelaar?
Tom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Spanning is te laag, regelaar niet goed.
Als je meet, waar hou je dan de "min" meetpen tegenaan?
Meet eens met de "min" op de behuizing van de dynamo en op de min van de accu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Henk heeft het al eerder vermeld: de temperatuur heeft invloed. Zeker op de capaciteit. Bij een honderd procent opgeladen accu vermindert de capaciteit tot onder de 50 procent bij vorst.
Helaas kan ik geen tabel vinden voor voltage vermindering afhankelijk van de temperatuur.
Gisteren beide accu's gemeten bij 2 graden: allebei 12,3. Starten bij matige vorst gaat nog prima. Beide accu's zijn meer dan 7 jaar oud. Vorig jaar had de lpt problemen bij min 10. De auto werd in die tijd weinig gebruikt, dus eerst even bijgeladen. Ik vervang een accu meestal pas, wanneer ik problemen krijg met starten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als mijn middelbare schoolkennis nog klopt:
is het verschil in potentiaal tussen plaat en electrlyt afhankelijk van de temperatuur, relatief met de absolute minimum temperatuur als basis.
oftewel:
bij 25 graden Celsius 273+25 =298
bij 0 graden Celsius 273+0 =273
Dus bij 0 graden Celsius is het voltage 273/298 is ongeveer 0,92 van het voltage bij 25 graden Ceslius
Bv 100% geladen bij 25grC: 12.7V, bij 0grC: 11.6 Volt
Maar..... middelbare school is lang geleden, je zou zeggen grijs verleden, ware het niet dat in dit geval het heden grijs is (mijn haardos, maar ik heb hem nog wel!!)
Dus schiet er maar op los!!
Aangepast!!
Nadat ik bovenstaande gepost had, ben ik er nog wat over na gaan denken, maar volgens mij maak ik ergens een fout, ik weet alleen niet waar.
11.6V bij 0grC lijkt me wel onwaarschijnlijk laag. Misschien is er iemand die het beter weet?
Jaap
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Ik heb er "De nieuwe Steinbuch" (tweede oplage van 1987, dus inmiddels misschien ingehaald door de voortschrijdende accutechniek) er maar eens bijgepakt.
Bij een ontlaadstroom van 5% van de capaciteitswaarde.<table border="0"><tbody><tr><td align="right">Temperatuur</td><td align="right"></td><td align="right">Capaciteit</td></tr><tr><td align="right">50ºC</td><td align="right"></td><td align="right">105%</td></tr><tr><td align="right">27ºC</td><td align="right"></td><td align="right">100%</td></tr><tr><td align="right">0ºC</td><td align="right"></td><td align="right">85%</td></tr><tr><td align="right">-20ºC</td><td align="right"></td><td align="right">65%</td></tr><tr><td align="right">-40ºC</td><td align="right"></td><td align="right">35%</td></tr></tbody></table>Trek je er 300 A uit, dan geldt:<table border="0"><tbody><tr><td align="right">Temperatuur</td><td align="right"></td><td align="right">Capaciteit</td></tr><tr><td align="right">50ºC</td><td align="right"></td><td align="right">64% </td></tr><tr><td align="right">0ºC</td><td align="right"></td><td align="right">44%</td></tr><tr><td align="right">-40ºC</td><td align="right"></td><td align="right">15%</td></tr></tbody></table>groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
RobK.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Vandaag heb ik de auto weer opgehaald (was niet eerder klaar).
De accu was schijnbaar gewoon leeg. Accu en dynamo zijn bij een specialist gecontroleerd en OK bevonden. Een drop van 2 Volt schijnt normaal te zijn. Hij is opgeladen met een oplader en de auto startte ook gelijk weer.
Ik heb ook even naar de afdichting tussen uitlaatspruitstuk laten kijken. Twee bouten los.
Het "lampje kapot" lampje is nu uit. Alles wat ie gedaan heeft is een lampje vervangen. Het waarschuwingslampje bleef aan, nadat ie een storing in m'n rechter (imitatie) achterlichtunit opgelost had.
De verlichting is opnieuw afgesteld, nadat ik in Gemert de standaard theelichtjes weer door echt licht vervangen heb.
Het lager dat ik meende te horen is van de airco (Deltamill), maar naar het schijnt is de toestand ervan niet dusdanig, dat er wat aan gedaan moet worden.
De achterruitenwisser deed het ineens niet meer, toen ik laatst een langere rit maakte om de accu op te laden. Op de terugweg net, deed ie het overigens wel weer, maar nu over een hoek van zo'n 100 graden schat ik. Evenredig verdeeld over links en rechts van de verticale positie. De wisser komt dus niet meer in de horizontale positie. Waarschijnlijk is er iets mis met het mechanisme. Hij hoorde iets tikken achter de bekleding. En die zou eraf moeten om dat na te kijken. De ruitenwisser had al een tijdje veel speling. Dus die bekleding moet er over een tijdje echt af. Kan ik dan ook gelijk het derde remlicht plaatsen. Maar van te voren verdient ook de achterruitverwarming nog wat aandacht. Een aantal sporen blijft qua verwarming wel heel erg veel achter op sommige andere lijntjes.
Rechter achterband moet ik qua druk in de gaten blijven houden, maar ook hier hoeft niet acuut iets aan gedaan te worden.
Al met al vielen de kosten dus weer heel erg mee.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
In de eerste aanhef van dit draadje lijkt het er toch op dat je accu gewoon overleden is............of heb je de accu daar ook gekocht?Mathy schreef : Hallo Volvisti
Vandaag heb ik de auto weer opgehaald (was niet eerder klaar).
De accu was schijnbaar gewoon leeg. Accu en dynamo zijn bij een specialist gecontroleerd en OK bevonden. Een drop van 2 Volt schijnt normaal te zijn. Hij is opgeladen met een oplader en de auto startte ook gelijk weer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.