Rijden op slaolie / zonnebloemolie?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2013 18:01 #1394376
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De
De bedrijfsbus (een Mercedus Vito) van 2008 (dacht ik). Roet net zo hard als mijn D24. Daar wil je ook niet achter rijden als die goed gas geeft.
Menig nieuwe Audi die ik zie roet ook aardig. Net als nieuwe Volvo Diesels.
Ze zullen zeker wel minder roeten, maar er komt ook aardig wat "zooi" uit die pijpjes.
Menig Dieselend Golfje van midden jaren 90 met dezelfde VE pomp als de D24 roet ook net zo hard, maar daar hoor je ook weinig over/van.
Groeten,Gerben
Menig nieuwe Audi die ik zie roet ook aardig. Net als nieuwe Volvo Diesels.
Ze zullen zeker wel minder roeten, maar er komt ook aardig wat "zooi" uit die pijpjes.
Menig Dieselend Golfje van midden jaren 90 met dezelfde VE pomp als de D24 roet ook net zo hard, maar daar hoor je ook weinig over/van.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-09-2013 18:01 #1394377
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt heel plausibel. Hoop
Klinkt heel plausibel. Hoop dat Tom een keertje tijd heeft

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2013 01:06 #1394408
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Roet & Rook
M'n buurman heeft een "kikker" DAF uit 1965.
Rookt flink, zeker als tie nog niet op temp. is, ook als tie een tijdje stationair staat te draaien.
Roetmeting bij de jaarlijkse APK; ruim binnen de norm!! Zonder voorbereidingen/toevoegingen.
Dus roet en rook zijn twee verschillende dingen.
Rookt flink, zeker als tie nog niet op temp. is, ook als tie een tijdje stationair staat te draaien.
Roetmeting bij de jaarlijkse APK; ruim binnen de norm!! Zonder voorbereidingen/toevoegingen.
Dus roet en rook zijn twee verschillende dingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2013 07:55 #1394414
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic inderdaad blauw
Blauwe rook komt van olie en doet niet mee aan de roettest.
Alleen in het begin zie je een beetje roetwalm, grijs tot zwart.
Dit komt doordat bij het starten de dieselopening op de plunjer volledig open wordt gezet door de governor. Bij stationair wordt de dieselopening door de governor geminimaliseerd. Bij gasgeven wordt de opening groter en een oplopend toerental maakt de opening weer kleiner. Bij plankgas en weinig toeren staat de opening helemaal open. Dat geeft een overdosis diesel die je beter niet kunt geven.
Bij gasgeven zie ik voornamelijk blauwe rook.
Niets aan de hand dus.
Je mist vermogen op hogere snelheid. Is dat ook zo wanneer het blok goed op temperatuur is. Na een half uur stevig door tuffen? Veel kun je van dit blokje niet verwachten. 140 zou bereikbaar moeten zijn. Je kunt er wel ver mee komen.
Klop het blokje eens schoon door 10 minuten 4500 toeren te maken in de 3e versnelling. Schrik niet van de hrrie.
De VE pomp is een mooi stukje techniek. Uitleg governor stationair, half en vol gas vind je op bldz 22 van:
www.volvo700vereniging.nl/node/48892
Alleen in het begin zie je een beetje roetwalm, grijs tot zwart.
Dit komt doordat bij het starten de dieselopening op de plunjer volledig open wordt gezet door de governor. Bij stationair wordt de dieselopening door de governor geminimaliseerd. Bij gasgeven wordt de opening groter en een oplopend toerental maakt de opening weer kleiner. Bij plankgas en weinig toeren staat de opening helemaal open. Dat geeft een overdosis diesel die je beter niet kunt geven.
Bij gasgeven zie ik voornamelijk blauwe rook.
Niets aan de hand dus.
Je mist vermogen op hogere snelheid. Is dat ook zo wanneer het blok goed op temperatuur is. Na een half uur stevig door tuffen? Veel kun je van dit blokje niet verwachten. 140 zou bereikbaar moeten zijn. Je kunt er wel ver mee komen.
Klop het blokje eens schoon door 10 minuten 4500 toeren te maken in de 3e versnelling. Schrik niet van de hrrie.
De VE pomp is een mooi stukje techniek. Uitleg governor stationair, half en vol gas vind je op bldz 22 van:
www.volvo700vereniging.nl/node/48892
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2013 10:36 #1394421
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic RIjd niet harder dan 110
RIjd niet harder dan 110 Adrian durf eigenlijk niet veel sneller te rijden. Rijd hem laag in toeren. Na 2000 km geen wijziging in oliepeil. Staat nog steeds op max na verversen met 10W40.
Ben bang hem te slopen moet nog drie mnd mee.......
Ben bang hem te slopen moet nog drie mnd mee.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-09-2013 14:46 #1394429
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic onder 2000 toeren
Onder de 2000 toeren vraag je om een overdosis diesel bij versnellen.
Wanneer het blokje warm is en de distributiesnaar in orde kun je rustig gasgeven.
Wanneer het blokje warm is en de distributiesnaar in orde kun je rustig gasgeven.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2018 18:17 #1444773
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental
Hoi Gerben,
Weet jij je waar je je stationair toerental kan aanpassen?? Mijn 940 loopt stationair net zo hoog als de 740 in het YouTube filmpje...
Weet jij je waar je je stationair toerental kan aanpassen?? Mijn 940 loopt stationair net zo hoog als de 740 in het YouTube filmpje...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2018 20:26 #1444775
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Dag BenMan,
Dag BenMan,
Op de pomp zit een stelschroef waarmee je het stationair toerental kan verlagen. De gashendel stoot hiertegen aan.
Zeg maar de "stop" van de gashendel kan je dan verdraaien.
Fototje om het te verduidelijken: Even "geleend" via Google en een rood cirkeltje om getekend, is dan wel van een Fransoos, maar op de D24 zit bijna exact hetzelfde.
[img src=" www.mollymolly.nl/Volvo/Overige/dieselpo...nair_stelschroef.jpg " /]
Nog een tip: inplaats van te reageren op zo'n oud topic kan je beter een nieuw topic beginnen of een PB sturen naar iemand.
Groeten,
Gerben
Op de pomp zit een stelschroef waarmee je het stationair toerental kan verlagen. De gashendel stoot hiertegen aan.
Zeg maar de "stop" van de gashendel kan je dan verdraaien.
Fototje om het te verduidelijken: Even "geleend" via Google en een rood cirkeltje om getekend, is dan wel van een Fransoos, maar op de D24 zit bijna exact hetzelfde.
[img src=" www.mollymolly.nl/Volvo/Overige/dieselpo...nair_stelschroef.jpg " /]
Nog een tip: inplaats van te reageren op zo'n oud topic kan je beter een nieuw topic beginnen of een PB sturen naar iemand.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2018 21:17 #1444776
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zal ik volgende keer doen,
Zal ik volgende keer doen, dank je wel voor nu!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2018 21:59 #1444796
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Soms
Komt de handel bij warme motor niet tegen de aanslag aan.
De koude startvervroeger is dan versleten, met name het waselement, en trekt dan nog steeds de handel aan.
Er zit een palletje op de vervroegingshandle, kun je verzetten.
Maar beter is dan om het waselement te vervangen.
De koude startvervroeger is dan versleten, met name het waselement, en trekt dan nog steeds de handel aan.
Er zit een palletje op de vervroegingshandle, kun je verzetten.
Maar beter is dan om het waselement te vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam