Rijden op slaolie / zonnebloemolie?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 01:18 #1394334 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Vloeibaar
Hallo Gerben
Thinner?  Vreet dat niet je rubbers op?
We hebben hier ooit wel eens vloeibaar frituurvet gebruikt (om te frituren).  Sinds die tijd heb ik het idee, dat "vloeibaar" frituurvet eigenlijk "vast" frituurvet is, waar ze een middeltje door geroerd hebben om het vloeibaar te krijgen.  En dat dat middeltje er na verloop van tijd uit verdwijnt.  Pas dus op met wat je in je tank gooit.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-09-2013 02:22 #1394337 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Kmoet het toch even kwijt Gerben
Dit soort acties, en niet alleen dat probeerseltje wat je laat zien op youtube, zorgen er mede voor dat de weerstand tegen de youngtimers op diesel gevoed worden. Net als de veel gebruikte opmerking over de rondweg om Utrecht waar je veel oude, 1987 en oudere, MB Youngtimers ziet rondtuffen.
Er zijn echt velen bezig met de verbetering van ons aller leefomgeving en luchtkwaliteit. De oudere dieselaars worden veelal negatief genoemd in de discussies over een beter leefmilieu en luchtkwaliteit. Als ik dit lees/zie, en niet alleen jij hoor, dan begrijp ik het wel.
Zelf heb ik sinds kort mijn eerste diesel. Geen enkel zichtbaar verschil met een benzine uitvoering vwb de uitlaatgassen. Geen donker, laat staan zwart, pluimpje. Is dan ook van 2007, euro 4 geloof ik.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 08:23 #1394339 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn dieseltje roet niet
Mijn dieseltje roet niet echt maar walmt. Als ik even stationair voor bijvoorbeeld de mac drive sta dan word ik ingehaald door grijze onverbrande dieselwalmen. Dan de weg weer op, de eerste paar 100 meter grote grijze walm en daarna is het roken weg hij blijft echter wel stinken. Zie dat ook mensen steeds proberen mij in te halen.
En toch is dat ding door de roetmeting gekomen...... Zegt dus ook niet alles.
Als de belastingwetgeving niet doorgaat ff nieuwe verstuivertjes erin denk ik vooral omdat de motor koud met 1 tik aanslaat en vrijwel geen olie verbruikt. Heb nu na het verversen 1500 km gereden en geen meetbaar verschil op de peilstok.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 08:52 #1394340 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Scheikunde

Mathy schreef : We hebben hier ooit wel eens vloeibaar frituurvet gebruikt (om te frituren).  Sinds die tijd heb ik het idee, dat "vloeibaar" frituurvet eigenlijk "vast" frituurvet is, waar ze een middeltje door geroerd hebben om het vloeibaar te krijgen.  En dat dat middeltje er na verloop van tijd uit verdwijnt.  Pas dus op met wat je in je tank gooit.

Oliën zijn koolwaterstoffen met waar nog wat atomen aan kunnen (ze hebben nog een paar dubbele bindingen die enkel kunnen worden, waarbij er één extra binding ontstaat die dat atoom opneemt). Vetten zijn koolwaterstoffen waar alle mogelijke bindingen al bezet zijn. Denk ook aan onverzadigd, meervoudig onverzadigd en verzadigd vet. Ik denk dat in de loop van de tijd olie vet wordt omdat er extra bindingen gevormd worden, wellicht met water/vocht uit de buitenlucht. Meer dat er iets van buiten in komt, dan dat er iets oplost.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 12:18 #1394346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afstelling
Paul ik wil hem wel eens stellen hoor, of in ieder geval de afstelling controleren waar hij op staat omdat je ook vind dat het een traag hok is, mijn td walmde ook maar door hem anders af te stellen was het zo goed als over.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 12:27 #1394347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mooi aanbod tom dank je wel.
Mooi aanbod tom dank je wel. Kom eens langs dan vervang ik de riem van de benzine voor je tegelijkertijd :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 12:28 #1394348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb een filmpje gemaakt van
Heb een filmpje gemaakt van de koude start

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 15:08 #1394358 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blauw
Blauw/grijs dat deed die van mij ook en als de turbo inkwam was het zwarte rook menig bumperklevende cabrio rijden vond dat niet leuk hehehe.
Het lijkt wel of deze te vroeg staat maar dat kan ik zo controleren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 16:22 #1394366 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij nagelt warm niet. Hoor
Hij nagelt warm niet. Hoor wel wanneer je tijd hebt :-)

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2013 17:59 #1394375 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Te laat
In mijn optiek is "ie te stil" en staat 'ie dus te laat.
De Diesel krijgt te weinig tijd om te onbranden > Onverbrande Diesel walmen.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC