Rijden op slaolie / zonnebloemolie?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Thinner? Vreet dat niet je rubbers op?
We hebben hier ooit wel eens vloeibaar frituurvet gebruikt (om te frituren). Sinds die tijd heb ik het idee, dat "vloeibaar" frituurvet eigenlijk "vast" frituurvet is, waar ze een middeltje door geroerd hebben om het vloeibaar te krijgen. En dat dat middeltje er na verloop van tijd uit verdwijnt. Pas dus op met wat je in je tank gooit.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Er zijn echt velen bezig met de verbetering van ons aller leefomgeving en luchtkwaliteit. De oudere dieselaars worden veelal negatief genoemd in de discussies over een beter leefmilieu en luchtkwaliteit. Als ik dit lees/zie, en niet alleen jij hoor, dan begrijp ik het wel.
Zelf heb ik sinds kort mijn eerste diesel. Geen enkel zichtbaar verschil met een benzine uitvoering vwb de uitlaatgassen. Geen donker, laat staan zwart, pluimpje. Is dan ook van 2007, euro 4 geloof ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
En toch is dat ding door de roetmeting gekomen...... Zegt dus ook niet alles.
Als de belastingwetgeving niet doorgaat ff nieuwe verstuivertjes erin denk ik vooral omdat de motor koud met 1 tik aanslaat en vrijwel geen olie verbruikt. Heb nu na het verversen 1500 km gereden en geen meetbaar verschil op de peilstok.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Oliën zijn koolwaterstoffen met waar nog wat atomen aan kunnen (ze hebben nog een paar dubbele bindingen die enkel kunnen worden, waarbij er één extra binding ontstaat die dat atoom opneemt). Vetten zijn koolwaterstoffen waar alle mogelijke bindingen al bezet zijn. Denk ook aan onverzadigd, meervoudig onverzadigd en verzadigd vet. Ik denk dat in de loop van de tijd olie vet wordt omdat er extra bindingen gevormd worden, wellicht met water/vocht uit de buitenlucht. Meer dat er iets van buiten in komt, dan dat er iets oplost.Mathy schreef : We hebben hier ooit wel eens vloeibaar frituurvet gebruikt (om te frituren). Sinds die tijd heb ik het idee, dat "vloeibaar" frituurvet eigenlijk "vast" frituurvet is, waar ze een middeltje door geroerd hebben om het vloeibaar te krijgen. En dat dat middeltje er na verloop van tijd uit verdwijnt. Pas dus op met wat je in je tank gooit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het lijkt wel of deze te vroeg staat maar dat kan ik zo controleren.
- V700 register
- Nieuw lid
-

- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
De Diesel krijgt te weinig tijd om te onbranden > Onverbrande Diesel walmen.
Groeten,Gerben