Rijden op slaolie / zonnebloemolie?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2013 18:50 #1394022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat vliegt de tijd :-)
Dankjewel voor het grondige antwoord.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2013 22:18 #1394034 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gerben komt aardig in de
Gerben komt aardig in de buurt maar niet helemaal en dat was juist de kern van het probleem.
Het rijden op rode ( goedkope diesel voor de landbouw en scheepvaart ) was verboden.
Ik had in de tijd van de 50 cent per liter een Peugeot 504 Diesel en reed altijd op Aldi zonnebloem. De bedrijfsleider of lijder van ALDI Gorredijk begroette me dan met : Ha meneer komt weer tanken. Ik heb er karrevrachten vol weggehaald en zeker 80.000 km op pure zonnebloemolie gereden en ben 3 keer aangehouden alleen op basis van de patatstank. Ze konden me echter niets maken want er stond niets over in de wet.
Toen er een paar jaar geleden op fora en discussie ontstond op het rijden op Aldi olie schoot de prijs plotseling omhoog, de eerste keer gelijk met een dubbeltje per fles. De Peu bleef echter vrolijk rondtuffen, nooit klachten gehad behalve de stank en de verbaasde blikken als ik er onderweg een halve doos plastic flessen in mikte.
Tis dat het roestspook de 504 opvrat anders had ik er nog in rond geslaoliet.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-09-2013 22:30 #1394036 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Accijns
Hallo Volvisti
Er staat wel wat over in de wet volgens mij.  Je mag niet op een brandstof rijden, waarvoor geen accijns is betaald.  Daar valt dus rode diesel onder (die inmiddels niet meer te krijgen zou moeten zijn in NL), maar ook slaolie, zodra je die gebruikt als brandstof.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2013 15:45 #1394059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar
zodra dit in buitenland wel mag is niet meer aan te tonen waar de salatoil erin gekomen is, misschien ben je wel in het altijd mooie duitsland wezen tanken. Als je beetje googled kom we wel rechtzaken tegen die gewonnen zijn door de aldi-oil rijder
Je zal wel zo ie zo gezannik krijgen denk ik maar of ze je nog echt aan gaan pakken denk ik niet omdat eerdere zaken verloren zijn.

gr

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2013 18:52 #1394063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaren terug had ik een
Jaren terug had ik een Mercedes 508 met 3.8 liter diesel en 80 pk.

Toen was het inderdaad meen ik 50 ct, maar de mensen die het toen gebruikte zorgden dat ze af en toe wat ppo in Duitsland tankten en het bonnetje mee namen. Als er dan controle kwam, werd er met het Duitse bonnetje gewapperd.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2013 21:30 #1394069 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die laatste toevoeging is
Die laatste toevoeging is korrekt, Even vergeten. Ik had  een Duits bonnetje bij me om mijn onschuld aan te tonen en dan was het een soort van "Restalkohol".

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-09-2013 22:28 #1394074 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb weer lekker diesel
Heb weer lekker diesel getankt want die 10 liter zonnebloemolie die ik heb toegevoegd stinkt echt verschrikkelijk. Ruik toch liever de diesellucht :-) Overigens start en rijdt hij net zo goed als op 100% diesel.
Wel even vandaag na een tip van Tom het stationair toerental bij de koude start wat lager gezet, kon 50 in 4 rijden zonder gas te geven zo hoog liep hij.
Verder na bijna een week 245 diesel rijden : ongelovelijke rammelbak, niet vooruit te branden, ding rookt als een gek bij koude motor maar tot nu toe geen waarneembaar olieverbruik en koelvloeistofverbruik. Maar het is een echte cult auto en ondanks dat het een rabbezak is vind iedereen hem leuk :-) En met rustig rijden 1:14.
En lekt ook geen druppel olie :-) Wel even verwend met 7 liter ACTION 10W40 en een nieuw filtertje.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-09-2013 01:25 #1394083 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Duitsland
Hallo Peter

peterduns schreef : ... misschien ben je wel in het altijd mooie duitsland wezen tanken.

Maar dan moet je dat wel aannemelijk kunnen maken.  Als je 200 km van de grens wordt aangehouden en de tank nog bijna vol is...
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-09-2013 20:42 #1394150 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In topgear word nog
In topgear word nog aangegeven dat je beter op gebruikte frituurolie kunt rijden en ook wat white spirit toevoegen. Kan dat laatste toevoegen wellicht een betere koude start geven?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-09-2013 23:14 #1394309 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Gebruikte
In gebruikte (frituur)olie zit meer energie, je zal dus ook wat meer vermogen hebben en/of zuiniger rijden dan op "verse" olie.
Wat spiritus erdoorheen zorgt dat het wat dunner is en makkelijker rondpompt. Ook zal het iets makkelijker ontbranden. Een beetje Benzine of desnoods Terpentine of Thinner heeft hetzelfde effect.
(ik zag trouwens net op Wikipedia dat White Spirit een merknaam is voor Terpentine...)

Om nog even terug te komen op het "minder roeten". Oef..mijn Litouwertje heeft nog nooit zo geroet als nu op zonnebloemolie....jeutju.

Hij zit stationair trouwens wat te hoog..maar dat terzijde.
Groeten,Gerben

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC