Thermostaat gedoe.(probleem lijkt opgelost)
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dan moet de waterpomp niet voldoende rondpompen. Je schreef ook al eens dat de andere kant van de radiateur niet warm werd.gerryberrie schreef : Waterpomp is goed, en pompt ook vrolijk rond.
Kop en pakking zijn scheurloos (metalen pakking en kop zonder scheuren erin)
De temperatuur word gewoon te hoog en de boel gaat koken waardoor er druk-opbouw plaatsvindt.
Zonder Thermostaat namelijk GEEN drukopbouw en met een scheurtje zou die dan ook druk op moeten bouwen, wat hij niet doet.
Groeten,Gerben
Al een gaatje in de thermostaat gemaakt en/of het nippeltje verwijderd?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Ondertussen vermoed ik dat er ergens een KVS lek is of zit... de KVS verdwijnt gewoon.
Vaatje bijvullen...even paar uurtjes wachten zonder motor loop...vaatje weer leeg.
Maar ik zie het NERGENS lekken.
Mogelijk dus dat ie binnen bij de kachel ofzo lekt.
Ook even gereden met losse KVS reservoir dop.
Ja, dan geen drukopbouw, ook geen te hete motor, metertje staat hetzelfde, wat voorbij het midden.
Daarna moest er wel 2 liter KVS bij....
Maar ik vermoed dus dat er ergens gewoon een lek in een leiding ofzo zit.
Zit trouwens |GEEN gaatje in de thermostaat..
Zal er morgen is een gaatje in boren.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als er geen ontluchtingsgaatje in de kop zit dan is de kans toch groot dat je probleem veroorzaakt wordt door een luchtbel in de kop ? Kan ook verklaren waarom die slangen zo hard worden, als lucht uitzet zet het meer uit dan vloeistof.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Bij een diesel moet je even het bovenste slangetje van de koudestartvervroeger loshalen bij het vullen. Als de KV eruit loopt kan je hem weer dichtmaken. Zo heb je de minste kans op luchtbellen. In een diesel gaat ongeveer 10 ltr KV als het helemaal leeg is.
Groetjes Bouke
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Een thermostaat van 87 graden. Gemonteerd met het waselement in het blok.
- Een vuldop 9445462 of 1357390 met 150kpa druk.
Ik neem aan dat het blok ondertussen goed schoon is gespoeld. Zit er hier nog ergens een verstopping dan kan dat de doorstroming belemmeren. In de kop kan het dan gaan koken voordat de koeling op gang komt.
is er dan niet iets aan de hand met de thermostaat?gerryberrie schreef : Hij word te warm met Thermostaat erin en gaat dan druk-opbouwen die hij er ergens uitgooit, waardoor ik KVS moet blijven bijvullen.
Meter gaat ook voorbij het midden staan..
Zonder thermostaat bouwt ie geen druk op en verbruikt ie ook geen KVS.
of iets met het interne ciruit in de motor?
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan niet anders !
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat zou mijn idee ook zijn.Weet je toevallig of een Diesel een pomp heeft met stalen of plastic schoepenwieltje?wp001 schreef : Dan moet de waterpomp niet voldoende rondpompen.
Een SAAB 900 heeft er (bleek ooit) een met plastic wieltje en bij ASN hadden ze nog nooit gehoord van een kapooote waterpomp, maar lag toch in twee stukken in het huis.Pompen deed ie stationair nog wel wat, zat blijkbaar toch nog aan elkaar voor ik het aanraakte, maar bij verhoogd toerental niet en werd het blok ook loeiheet, slangen keihard en sloeg ie sputterend af.ASN had hem al afgeschreven, pomp kostte me 27,50 en hij liep weer prachtig.
Misschien toch een extra inspectie waard.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
@Bouke klopt, dat doe ik ook, even de bovenste leiding los, en ook even eruit laten stromen en weer dicht. ik haal meestal ook even de slang richting schutbord van de kachelradiateur los en wacht ook daar tot de KVS er uit komt stromen
@Adrian, er zit een 87 graden thermostaat in, correct gemonteerd volgens de handleiding. en een 150 kpa dop.
@Alexander: ondertussen zitten er al 2 nieuwe thermostaten in het blok..Als de interne circulatie fout zou zijn zou dat ook zichtbaar moeten zijn bij rijden zonder thermostaat..en dat is dus niet zo.
@Rolf het verdwijnt echt...mogelijk aan de binnenkant van de wagen onder het tapijt ofzo.
@Bas, en overige, het is een GLOEDnieuwe pomp, en met STALEN schoepen

Groeten,Gerben