Bougie tonnetjes

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 14:22 #1461577 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Elke 10.000km vervangen?
Elke 10.000km vervangen? Pfuuu, dan sta ik 4x per jaar de bougies en verdeler te vervangen, dan gaat et toch wel in de papieren lopen....

Heb ze toevallig ook van het weekend maar eens vervangen. Bougies zaten er 80.000km in, en de rotor+verdeler 210.000. Gewoon de normale Volvo bougies, en de verdeler van Bosch. (rijdt op LPG)

Die bougies stonden inmiddels op 1,1 dus waren wel aan vervanging toe. Aan de verdeler was niet bijzonder veel op te merken.

Met de bougies wel iets te lang gewacht, maarja...verhuizing, corona toestanden, druk druk druk... Hij liep er verder eigenlijk nog prima op. Met nieuwe bougies reageert die iets feller maar dat is het dan wel.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 14:52 #1461578 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan te raden?
Is het aan te raden om de combinatie verdeler-kap en rotor altijd tegelijk te vervangen? Of kan ik ook alleen de rotor vervangen en de puntjes in de kap schoonmaken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 14:54 #1461579 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Joe, zelfde hier
Ik rijd sinds feb voor m'n werk zo'n 30.000 per jaar naar verwachting, incl. de privé km kom ik daar ook wel aan waarschijnlijk. Ga 't nu gewoon 1 keer per jaar aanhouden oid denk ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 15:04 #1461583 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Die zou ik zelf liefst altijd
Die zou ik zelf liefst altijd tegelijk vervangen. Bij auto's waar dat verwaarloosd is, zie je eigenlijk altijd zowel rafelige randjes op de rotor als putjes in de contacten van de kap.
Bij een auto waarvan ik de onderhoudshistorie niet ken, neem ik de eerste keer dan ook de bougiekabels mee. Later niet perse: kabels blijken best lang mee te kunnen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Boessenkool
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2020 11:26 #1461652 door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Bankschroef
Even die tonnetjes klein beetje platknijpen in de bankschroef, probleem opgelost :-) Werkt al jaren bij mij, gaan ze nooit meer los. 1x per 40k km vervangen is afdoende bij normale bougies in een B230 blok, hooguit elke beurt de elektrodenafstand even controleren en bijstellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-07-2020 15:39 #1461677 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Losse tonnetjes
Het is altijud well aardig om slecht lopen aan tonnetjes te wijden.Maar: nkijk eens goed in de keten van bobine naar verdeler. in de verdelerkap wordt geen contact gemaakt tussen de rotor en de pennen waar de bougiekabels op vastzitten. En toch vonken die bougies...

Dat die dingen iets los zitten maakt in principe weinig uit Het is wel netjes om de tonnetjes vast te hebben zitten, maar het zal weinig uitmaken....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2020 00:19 #1461796 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat Wat Jur nu zegt
is eigenlijk ook mijn ervaring.
Ik citeer mezelf "Het is wel een bijzonder fenomeen. Heb het ook wel eens gezien bij een bougiewissel.
Maar niet slecht lopen vd motor erdoor bemerkt."

Dus ook niet verder over nagedacht en ook geen bijzondere pogingen gedaan ze vaster aangedraaid te krijgen en te houden. Gewoon weer handvast en weer teruggeplaatst na een bougiecheck.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2020 11:34 #1461808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoogspanning
Zou die hoogspanning van 30kV of zo nou echt last hebben van een iets loszittend tonnetje?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2020 22:22 #1461888 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Wat wel kan
En da's wat minder is dat het tonnetje lostrilt en in je bougiedop blijft zitten als je die eraf trekt. Dat had ik laatst.
En dat tonnetje peuter je niet zo makkelijk uit die dop blijkt.
(lees.. is nog niet gelukt dus).
Het is dus wel fijn als ze goed vastzitten, Misschien niet eens voor de spanningsoverdracht maar wel hierom dus.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marcel Blauw
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2020 23:49 #1461895 door Marcel Blauw
Beantwoord door Marcel Blauw in topic Tonnetje uit de dop peuteren
Dan draai je er toch een bougie in om dat ding eruit te krijgen.
Of een dun boutje, dan kan je het tonnetje blokkeren met een schroevendraaier of zoiets.
Dan trek je dat ding zo uit die dop.
Of denk ik nou te simpel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD