Bougie tonnetjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2020 12:52 #1109878
door V700 register
Bougie tonnetjes is gemaakt door V700 register
Recent heb ik de bougies van onze 940 vervangen.
Voordat ik ze gemonteerd heb, heb ik de tonnetjes (de geschroefde onderdeeltjes waar de bougiekabel op vastklemd) goed vastgezet omdat deze in het verleden nog wel eens los gingen zitten.
Na enige tijd begon de auto na een koude start (alles is inderdaad relatief: een koude start bij deze temperaturen, bestaat dat?) steeds slechter op te pakken.
Eerste verdachte: het ontstekingssysteem.
Bleken de tonnetjes van alle bougies weer los te zitten. Ik heb ze nog maar een keer goed vastgezet. Dat is toch een gevoelig klusje omdat ik het porselein van de bougie niet wil beschadigen/breken. Het slecht oppakken lijkt nu weer weg te zijn.
Wat kan ik doen om te voorkomen dat de tonnetjes weer los gaan zitten?
Ik heb ze al een keer ovaal geknepen als borging, tijdens het monteren worden ze echter weer rondgedrukt en klemmen ze totaal niet meer.
Voordat ik ze gemonteerd heb, heb ik de tonnetjes (de geschroefde onderdeeltjes waar de bougiekabel op vastklemd) goed vastgezet omdat deze in het verleden nog wel eens los gingen zitten.
Na enige tijd begon de auto na een koude start (alles is inderdaad relatief: een koude start bij deze temperaturen, bestaat dat?) steeds slechter op te pakken.
Eerste verdachte: het ontstekingssysteem.
Bleken de tonnetjes van alle bougies weer los te zitten. Ik heb ze nog maar een keer goed vastgezet. Dat is toch een gevoelig klusje omdat ik het porselein van de bougie niet wil beschadigen/breken. Het slecht oppakken lijkt nu weer weg te zijn.
Wat kan ik doen om te voorkomen dat de tonnetjes weer los gaan zitten?
Ik heb ze al een keer ovaal geknepen als borging, tijdens het monteren worden ze echter weer rondgedrukt en klemmen ze totaal niet meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2020 14:20 #1461388
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Nog nóóit
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-06-2020 22:34 #1461394
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat zijn inderdaad de
Dat zijn inderdaad de tonnetjes die ik bedoel.
Momenteel heb ik NGK bougies in de motor zitten.
Momenteel heb ik NGK bougies in de motor zitten.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2020 08:29 #1461397
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Heb je de bougiekabels zelf
Heb je de bougiekabels zelf niet goed geborgd misschien? Ze horen met drie klikkertjes langs het kleppendeksel geleid te worden: die zijn vaak stuk. En daarnaast in een kam naast elkaar, boven het kleppendeksel vlak voor de verdeelkap: die kam is soms ook weg.
Ik kan me voorstellen dat losse kabels teveel bewegen en zo de tonnetjes kunnen losdraaien, maar net als JK heb ik dat zelf nog nooit gehad. En ook ik heb heel wat NGK's gemonteerd...
Of is de klemkracht van je kabels misschien slecht? Heb je de bougiekabels al eens vervangen door nieuwe? Moet officieel elke 80.000 km, maar ik doe het per saldo 1 keer per auto...
Ik kan me voorstellen dat losse kabels teveel bewegen en zo de tonnetjes kunnen losdraaien, maar net als JK heb ik dat zelf nog nooit gehad. En ook ik heb heel wat NGK's gemonteerd...
Of is de klemkracht van je kabels misschien slecht? Heb je de bougiekabels al eens vervangen door nieuwe? Moet officieel elke 80.000 km, maar ik doe het per saldo 1 keer per auto...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-06-2020 11:43 #1461401
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vaste tonnetjes.
Er zijn ook bougies met vaste tonnetjes te verkrijgen. Nadeel is dat je dus weer een setje nieuwe bougies moet gaan halen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2020 00:27 #1461416
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic euh
LockTite een idee ?
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2020 21:40 #1461444
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic ff meegedacht
metaal op metaal geeft geleiding. Loctite er tussen volgens mij levert minder geleiding. Ik zou het zelf niet doen. Gaat ie overigens wel muurvast van zitten
.

- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-06-2020 22:06 #1461445
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Of,
Zet er een verend ringetje tussen als je het echt niet vertrouwt.
Maar even aanzetten met een combinatietang moet normaal gesproken voldoende zijn.
Groeten,
Ton.
Maar even aanzetten met een combinatietang moet normaal gesproken voldoende zijn.
Groeten,
Ton.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-06-2020 18:57 #1461475
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Verrek
Da's waar ook.
Moet electrisch geleiden inderdaad.
Het is wel een bijzonder fenomeen. Heb het ook wel eens gezien bij een bougiewissel.
Maar niet slecht lopen vd motor erdoor bemerkt.
Een veerringetje zou de truc kunnen doen wellicht . Of doppen die dat tonnetje niet nodig hebben om contact te maken (hoe minder erop zit hoe minder er stuk kan )
Moet electrisch geleiden inderdaad.
Het is wel een bijzonder fenomeen. Heb het ook wel eens gezien bij een bougiewissel.
Maar niet slecht lopen vd motor erdoor bemerkt.
Een veerringetje zou de truc kunnen doen wellicht . Of doppen die dat tonnetje niet nodig hebben om contact te maken (hoe minder erop zit hoe minder er stuk kan )
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-06-2020 00:50 #1461482
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Sinds 20 jaar draai ik die
Sinds 20 jaar draai ik die tonnetjes altijd met een tang ff vast.
Is mij zelfs ooit zo geleerd op mts, is vaker voorkomend (logisch) iets.
Bij mn eigen 940 heb ik de iw20tt, die tt versie heeft vaste tonnetjes.
Is mij zelfs ooit zo geleerd op mts, is vaker voorkomend (logisch) iets.
Bij mn eigen 940 heb ik de iw20tt, die tt versie heeft vaste tonnetjes.
Moderators: Jerry Stam